Wisk. Foto: Wisk
Innovatie

Wisk presenteert volledig elektrische luchttaxi

Een van Wisk zelfvliegende luchttaxi's. Foto: Wisk

Wisk Aero heeft gisteren hun nieuwste zelfvliegende luchttaxi-model gepresenteerd. De Amerikaanse luchtvaartfabrikant, die onder meer wordt gesteund door bedrijven als Boeing, wil de volledig elektrische verticale start- en landingsluchttaxi zo snel mogelijk in de markt zetten.

Gisteren heeft Wisk Aero hun nieuwste zelfvliegende, volledig elektrische, verticale start en landing luchttaxi (eVTOL) gepresenteerd. Deze zelfvliegende taxi wordt elektrisch aangedreven en kan in totaal vier personen vervoeren. Dit model behoort alweer tot de zesde generatie van de luchtvaartfabrikant en is ontwikkeld voor het personenvervoer.

“In 2010 gingen we op zoek naar een manier om het verkeer over te slaan en sneller op onze bestemming te komen”, zegt Gary Gysin, CEO van Wisk, over het nieuwste model. “Die inspiratie evolueerde naar een missie om iedereen een veilige, dagelijkse vlucht te bezorgen. In de afgelopen twaalf jaar hebben we die missie nagestreefd door de ontwikkeling van vijf verschillende generaties vliegtuigen. Ons 6e-generatievliegtuig is het resultaat van jarenlang hard werken van ons toonaangevende team, lessen van onze vorige generaties vliegtuigen, inzet van onze investeerders en de evolutie en vooruitgang van technologie.”

FAA-keuring

Volgens Wisk is het zesde generatievliegtuig de voornaamste kandidaat om door de Amerikaanse Federal Aviation Authority (FAA)-keuring te komen en de bijbehorende certificaten te halen. Als de nieuwe zelfvliegende taxi aan alle eisen voldoet, wil Wisk haar gloednieuwe product zo snel mogelijk kunnen inzetten voor de commerciële luchtvaart.

De luchtvaartfabrikant zegt tijdens de ontwikkeling geleerd te hebben van de andere generaties zelfvliegende taxi’s, die ze in het verleden hebben ontwikkeld. Zo heeft het nieuwe eVTOL-vliegtuig een kruissnelheid van 120 knopen, een bereik van 144 kilometer en kan de luchttaxi een hoogte bereiken tot vierduizend foot (762-1,219 meter). Daarnaast is Wisk van mening dat een ritje in de luchttaxi betaalbaar moet zijn. De Amerikaanse luchtvaartfabrikant mikt daarom op een prijs van drie dollar per gevlogen mijl, per passagier.

Boeing

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe luchttaxi, werd Wisk Aero gesteund door Boeing. Zo werd begin dit jaar bekend dat het Amerikaanse luchtvaartbedrijf bijna een half miljard euro in Wisk investeerde. “Door zijn strategische samenwerking met Boeing, heeft Wisk een concurrentievoordeel door gebruik te maken van meer dan 100 jaar Boeing-expertise op het gebied van vliegtuigontwikkeling, schaalproductie en certificering”, zegt het bedrijf over de steun. “Met dit vliegtuig zal Wisk de al lang bestaande concepten van vliegen herdefiniëren en een veiliger, schaalbaarder en toegankelijker tijdperk in de luchtvaart inluiden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Wisk presenteert volledig elektrische luchttaxi”

Stef Bouwhuis|06.10.22|12:41

Het staat of het valt met landingsplaatsen. Veiligheid. Stel je voor dat dit soort verticaal opstijgende en landende voertuigen gebruikt zouden worden om structureel van ‘daktop’ naar ‘daktop’ te vliegen (files ontwijkend) en dat passagiers dan met de liften naar het straatniveau kunnen gaan. Het zou mooi zijn als dat ingepast zouden kunnen worden in het grootstedelijk vervoer en niet alleen een speeltje worden voor de rijken.

Wisk presenteert volledig elektrische luchttaxi | TaxiPro
Wisk. Foto: Wisk
Innovatie

Wisk presenteert volledig elektrische luchttaxi

Een van Wisk zelfvliegende luchttaxi's. Foto: Wisk

Wisk Aero heeft gisteren hun nieuwste zelfvliegende luchttaxi-model gepresenteerd. De Amerikaanse luchtvaartfabrikant, die onder meer wordt gesteund door bedrijven als Boeing, wil de volledig elektrische verticale start- en landingsluchttaxi zo snel mogelijk in de markt zetten.

Gisteren heeft Wisk Aero hun nieuwste zelfvliegende, volledig elektrische, verticale start en landing luchttaxi (eVTOL) gepresenteerd. Deze zelfvliegende taxi wordt elektrisch aangedreven en kan in totaal vier personen vervoeren. Dit model behoort alweer tot de zesde generatie van de luchtvaartfabrikant en is ontwikkeld voor het personenvervoer.

“In 2010 gingen we op zoek naar een manier om het verkeer over te slaan en sneller op onze bestemming te komen”, zegt Gary Gysin, CEO van Wisk, over het nieuwste model. “Die inspiratie evolueerde naar een missie om iedereen een veilige, dagelijkse vlucht te bezorgen. In de afgelopen twaalf jaar hebben we die missie nagestreefd door de ontwikkeling van vijf verschillende generaties vliegtuigen. Ons 6e-generatievliegtuig is het resultaat van jarenlang hard werken van ons toonaangevende team, lessen van onze vorige generaties vliegtuigen, inzet van onze investeerders en de evolutie en vooruitgang van technologie.”

FAA-keuring

Volgens Wisk is het zesde generatievliegtuig de voornaamste kandidaat om door de Amerikaanse Federal Aviation Authority (FAA)-keuring te komen en de bijbehorende certificaten te halen. Als de nieuwe zelfvliegende taxi aan alle eisen voldoet, wil Wisk haar gloednieuwe product zo snel mogelijk kunnen inzetten voor de commerciële luchtvaart.

De luchtvaartfabrikant zegt tijdens de ontwikkeling geleerd te hebben van de andere generaties zelfvliegende taxi’s, die ze in het verleden hebben ontwikkeld. Zo heeft het nieuwe eVTOL-vliegtuig een kruissnelheid van 120 knopen, een bereik van 144 kilometer en kan de luchttaxi een hoogte bereiken tot vierduizend foot (762-1,219 meter). Daarnaast is Wisk van mening dat een ritje in de luchttaxi betaalbaar moet zijn. De Amerikaanse luchtvaartfabrikant mikt daarom op een prijs van drie dollar per gevlogen mijl, per passagier.

Boeing

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe luchttaxi, werd Wisk Aero gesteund door Boeing. Zo werd begin dit jaar bekend dat het Amerikaanse luchtvaartbedrijf bijna een half miljard euro in Wisk investeerde. “Door zijn strategische samenwerking met Boeing, heeft Wisk een concurrentievoordeel door gebruik te maken van meer dan 100 jaar Boeing-expertise op het gebied van vliegtuigontwikkeling, schaalproductie en certificering”, zegt het bedrijf over de steun. “Met dit vliegtuig zal Wisk de al lang bestaande concepten van vliegen herdefiniëren en een veiliger, schaalbaarder en toegankelijker tijdperk in de luchtvaart inluiden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Wisk presenteert volledig elektrische luchttaxi”

Stef Bouwhuis|06.10.22|12:41

Het staat of het valt met landingsplaatsen. Veiligheid. Stel je voor dat dit soort verticaal opstijgende en landende voertuigen gebruikt zouden worden om structureel van ‘daktop’ naar ‘daktop’ te vliegen (files ontwijkend) en dat passagiers dan met de liften naar het straatniveau kunnen gaan. Het zou mooi zijn als dat ingepast zouden kunnen worden in het grootstedelijk vervoer en niet alleen een speeltje worden voor de rijken.