De nieuwe elektrische bus van Buzz010
Duurzaamheid

Wethouder Karremans ‘doopt’ eerste elektrische touringcar voor excursievervoer

De nieuwe elektrische bus van Buzz010 Foto: Olivier Smits

De Rotterdamse wethouder Vincent Karremans (VVD) heeft donderdag voor de deuren van het wereldmuseum in Rotterdam, de eerste volledig elektrische touringcar voor het excursievervoer van basisschoolleerlingen in Nederland ‘gedoopt’. Dat deed hij in het bijzijn van een groep basisschoolleerlingen, die de eer hadden de bus voor het eerst te mogen testen. 

Op het moment dat de gloednieuwe touringcar de hoek omrijdt bij het wereldmuseum in Rotterdam, wordt de bus met applaus onthaald. Een groep van ongeveer dertig man is, ondanks de kou, erop uitgetrokken om getuige te zijn van de presentatie van de gloednieuwe en volledig elektrische touringcar.

Dat de bus een aandachtstrekker is, is niet zo verwonderlijk. Deze bus is namelijk de allereerste elektrische touringcar in Nederland, die wordt ingezet voor excursievervoer voor basisschoolleerlingen. “Hij rijdt heerlijk”, zegt de touringcarchauffeur over zijn nieuwe speeltje. De bus biedt plaats aan 41 leerlingen.

Zonne-energie

“De ambitie om duurzaam te rijden bestond al langer”, zo legt Suzanne Hijstek, projectleider van Buzz010, een loket voor het reserveren van busritten naar educatieve schoolexcursies, uit. “Tijdens de coronaperiode werd besloten dit plan door te zetten en verder vorm te geven. Op een terrasje hebben we met elkaar besproken of het ook in financieel opzicht haalbaar was. De aanschaf van een bus als deze, is namelijk erg duur. En ook de busrit zelf is duurder dan een gewone busrit. De kostprijs is namelijk hoger. Dat bedrag willen we natuurlijk niet bij de scholen neerleggen.”

De nieuwe elektrische bus van Buzz010

Deze gloednieuwe touringcar is het resultaat van een samenwerking tussen Buzz010, Stichting De Verre Bergen, de gemeente Rotterdam, Nooteboom Tours en Shell. De bus werd dan ook ‘gedoopt’ door Vincent Karremans, wethouder Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit. “Geweldig dat hij erbij kon zijn”, zegt Hijstek daarover. “Ook collega’s van hem op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit, zijn hierbij betrokken geweest. Ik denk dat deze bus ook voor hen een kroon op het werk is.”

Dat vermoeden klopt. Wethouder Karremans laat aan TaxiPro weten blij te zijn met de komst van de duurzame touringcar. “Het is een mooie bus. Hij ziet er strak uit. Ik kan mij de bussen waar ik vroeger in zat nog herinneren. Die waren altijd heel hoog. Je moest altijd zo’n trappetje op. Deze bus is veel lichter en je hebt ook veel meer zicht. Ik vind het design erg mooi. Maar het is natuurlijk een elektrische bus, die op de eerste plaats kinderen door de stad moet vervoeren.”

Vieze stad

Duurzaamheid speelt volgens Karremans een belangrijke rol. Niet alleen landelijk, maar zeker ook voor de havenstad. “Rotterdam is qua lucht best een vieze stad. Daar moeten we wat aan doen, want je wil natuurlijk schone lucht. Daarnaast hebben wij ook allerlei doelstellingen gesteld om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te reduceren. Dat doen we natuurlijk het liefst met vervoer dat veel kilometers in onze stad maakt. Zo zijn we ook bezig met taxi’s, maar bussen horen daar zeker ook bij.”

Suzanne Hijstek bevestigt het beeld dat de wethouder schetst, zeker op het gebied van schone lucht. “Rotterdam heeft een probleem met de luchtkwaliteit. Daarom hebben we ook grote doelen met elkaar gesteld. Zo willen we in 2050 volledig emissievrij rijden. Vervoer is in deze stad een van de grootste vervuilers. Met een elektrische bus kunnen we schoon en emissievrij rijden. Zo houden we de stad schoon en gezond. Dit smaakt in ieder geval naar meer.”

Het interieur van de nieuwe elektrische bus

Ook Karremans hoopt dat deze duurzame bus voor excursievervoer een opmaat is naar meer. Hij hoopt dat meer touringcarondernemers de overstap maken naar volledig elektrisch vervoer. “Natuurlijk, maar daar zal de overheid ook bij moeten helpen. Je ziet ook dat in dit specifieke geval het succes ‘m vooral zit in de samenwerking met Shell, De Verre Bergen Nooteboom en Buzz010 zelf. Ik hoop dat mensen zien dat je een hele hoop voor elkaar kan krijgen, als je de handen ineen slaat. Zie hier het concrete resultaat”, zo besluit Karremans.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wethouder Karremans ‘doopt’ eerste elektrische touringcar voor excursievervoer | TaxiPro
De nieuwe elektrische bus van Buzz010
Duurzaamheid

Wethouder Karremans ‘doopt’ eerste elektrische touringcar voor excursievervoer

De nieuwe elektrische bus van Buzz010 Foto: Olivier Smits

De Rotterdamse wethouder Vincent Karremans (VVD) heeft donderdag voor de deuren van het wereldmuseum in Rotterdam, de eerste volledig elektrische touringcar voor het excursievervoer van basisschoolleerlingen in Nederland ‘gedoopt’. Dat deed hij in het bijzijn van een groep basisschoolleerlingen, die de eer hadden de bus voor het eerst te mogen testen. 

Op het moment dat de gloednieuwe touringcar de hoek omrijdt bij het wereldmuseum in Rotterdam, wordt de bus met applaus onthaald. Een groep van ongeveer dertig man is, ondanks de kou, erop uitgetrokken om getuige te zijn van de presentatie van de gloednieuwe en volledig elektrische touringcar.

Dat de bus een aandachtstrekker is, is niet zo verwonderlijk. Deze bus is namelijk de allereerste elektrische touringcar in Nederland, die wordt ingezet voor excursievervoer voor basisschoolleerlingen. “Hij rijdt heerlijk”, zegt de touringcarchauffeur over zijn nieuwe speeltje. De bus biedt plaats aan 41 leerlingen.

Zonne-energie

“De ambitie om duurzaam te rijden bestond al langer”, zo legt Suzanne Hijstek, projectleider van Buzz010, een loket voor het reserveren van busritten naar educatieve schoolexcursies, uit. “Tijdens de coronaperiode werd besloten dit plan door te zetten en verder vorm te geven. Op een terrasje hebben we met elkaar besproken of het ook in financieel opzicht haalbaar was. De aanschaf van een bus als deze, is namelijk erg duur. En ook de busrit zelf is duurder dan een gewone busrit. De kostprijs is namelijk hoger. Dat bedrag willen we natuurlijk niet bij de scholen neerleggen.”

De nieuwe elektrische bus van Buzz010

Deze gloednieuwe touringcar is het resultaat van een samenwerking tussen Buzz010, Stichting De Verre Bergen, de gemeente Rotterdam, Nooteboom Tours en Shell. De bus werd dan ook ‘gedoopt’ door Vincent Karremans, wethouder Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit. “Geweldig dat hij erbij kon zijn”, zegt Hijstek daarover. “Ook collega’s van hem op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit, zijn hierbij betrokken geweest. Ik denk dat deze bus ook voor hen een kroon op het werk is.”

Dat vermoeden klopt. Wethouder Karremans laat aan TaxiPro weten blij te zijn met de komst van de duurzame touringcar. “Het is een mooie bus. Hij ziet er strak uit. Ik kan mij de bussen waar ik vroeger in zat nog herinneren. Die waren altijd heel hoog. Je moest altijd zo’n trappetje op. Deze bus is veel lichter en je hebt ook veel meer zicht. Ik vind het design erg mooi. Maar het is natuurlijk een elektrische bus, die op de eerste plaats kinderen door de stad moet vervoeren.”

Vieze stad

Duurzaamheid speelt volgens Karremans een belangrijke rol. Niet alleen landelijk, maar zeker ook voor de havenstad. “Rotterdam is qua lucht best een vieze stad. Daar moeten we wat aan doen, want je wil natuurlijk schone lucht. Daarnaast hebben wij ook allerlei doelstellingen gesteld om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te reduceren. Dat doen we natuurlijk het liefst met vervoer dat veel kilometers in onze stad maakt. Zo zijn we ook bezig met taxi’s, maar bussen horen daar zeker ook bij.”

Suzanne Hijstek bevestigt het beeld dat de wethouder schetst, zeker op het gebied van schone lucht. “Rotterdam heeft een probleem met de luchtkwaliteit. Daarom hebben we ook grote doelen met elkaar gesteld. Zo willen we in 2050 volledig emissievrij rijden. Vervoer is in deze stad een van de grootste vervuilers. Met een elektrische bus kunnen we schoon en emissievrij rijden. Zo houden we de stad schoon en gezond. Dit smaakt in ieder geval naar meer.”

Het interieur van de nieuwe elektrische bus

Ook Karremans hoopt dat deze duurzame bus voor excursievervoer een opmaat is naar meer. Hij hoopt dat meer touringcarondernemers de overstap maken naar volledig elektrisch vervoer. “Natuurlijk, maar daar zal de overheid ook bij moeten helpen. Je ziet ook dat in dit specifieke geval het succes ‘m vooral zit in de samenwerking met Shell, De Verre Bergen Nooteboom en Buzz010 zelf. Ik hoop dat mensen zien dat je een hele hoop voor elkaar kan krijgen, als je de handen ineen slaat. Zie hier het concrete resultaat”, zo besluit Karremans.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.