Regiotaxi Zeeland.
Vervoerssysteem

MuConsult onderzoekt businesscase Zeeuwse flextaxi

Foto ter illustratie. Foto: Provincie Zeeland/Mechteld Jansen

MuConsult is in opdracht van de Werkgroep Flextaxi, van de provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten, gestart met een onderzoek naar de businesscase van de flextaxi. De consultant is door beide bestuursorganen gevraagd te onderzoeken of de flextaxi kan worden uitgevoerd binnen de gestelde regels en het budget.  

Een belangrijk onderdeel van het uitvoerbaar maken van het flextaxi-systeem, is volgens MuConsult de businesscase en financiële haalbaarheid ervan. Voor de flextaxi is een budget van maximaal 2,5 miljoen euro per jaar gereserveerd. “Door de ritten van flextaxi en doelgroepenvervoer waar mogelijk te combineren, wordt het materieel op een efficiënte manier ingezet”, zegt de Amersfoortse consultant daar op haar eigen website over.

Spelregels

De provincie en gemeenten hebben samen in de Werkgroep Flextaxi een aantal spelregels opgesteld, waaraan het flextaxi-systeem moet voldoen. MuConsult onderzoekt momenteel of deze spelregels haalbaar zijn binnen het gestelde budget. “We maken met ons onderzoek inzichtelijk wat de kosteneffecten van de spelregels zijn. Zo kunnen we goed onderbouwen of de spelregels aangepast moeten worden, bijvoorbeeld door de regels te verruimen of een hoger of juist lager opstaptarief te hanteren.”

Geen vaste route

Iedere reiziger in Zeeland kan gebruik maken van de flextaxi, die geldt als een aanvulling op het openbaar vervoer. Deze nieuwe vervoersdienst rijdt flexibel tussen opstapplaatsen en hubs om reizigers te voorzien in een ketenreis, of om reizigers te brengen naar plaatsen waar de bus niet stopt of rijdt. De flextaxi kent geen vaste route of dienstregeling en rijdt alleen als deze door reizigers wordt aangevraagd. “De flextaxi wordt een nieuwe vraaggestuurde en flexibele vervoervorm in de provincie”, zo luidt de verwachting. Het onderzoek van MuConsult moet voor de zomer zijn afgerond. De flextaxi moet in 2025 gaan rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

MuConsult onderzoekt businesscase Zeeuwse flextaxi | TaxiPro
Regiotaxi Zeeland.
Vervoerssysteem

MuConsult onderzoekt businesscase Zeeuwse flextaxi

Foto ter illustratie. Foto: Provincie Zeeland/Mechteld Jansen

MuConsult is in opdracht van de Werkgroep Flextaxi, van de provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten, gestart met een onderzoek naar de businesscase van de flextaxi. De consultant is door beide bestuursorganen gevraagd te onderzoeken of de flextaxi kan worden uitgevoerd binnen de gestelde regels en het budget.  

Een belangrijk onderdeel van het uitvoerbaar maken van het flextaxi-systeem, is volgens MuConsult de businesscase en financiële haalbaarheid ervan. Voor de flextaxi is een budget van maximaal 2,5 miljoen euro per jaar gereserveerd. “Door de ritten van flextaxi en doelgroepenvervoer waar mogelijk te combineren, wordt het materieel op een efficiënte manier ingezet”, zegt de Amersfoortse consultant daar op haar eigen website over.

Spelregels

De provincie en gemeenten hebben samen in de Werkgroep Flextaxi een aantal spelregels opgesteld, waaraan het flextaxi-systeem moet voldoen. MuConsult onderzoekt momenteel of deze spelregels haalbaar zijn binnen het gestelde budget. “We maken met ons onderzoek inzichtelijk wat de kosteneffecten van de spelregels zijn. Zo kunnen we goed onderbouwen of de spelregels aangepast moeten worden, bijvoorbeeld door de regels te verruimen of een hoger of juist lager opstaptarief te hanteren.”

Geen vaste route

Iedere reiziger in Zeeland kan gebruik maken van de flextaxi, die geldt als een aanvulling op het openbaar vervoer. Deze nieuwe vervoersdienst rijdt flexibel tussen opstapplaatsen en hubs om reizigers te voorzien in een ketenreis, of om reizigers te brengen naar plaatsen waar de bus niet stopt of rijdt. De flextaxi kent geen vaste route of dienstregeling en rijdt alleen als deze door reizigers wordt aangevraagd. “De flextaxi wordt een nieuwe vraaggestuurde en flexibele vervoervorm in de provincie”, zo luidt de verwachting. Het onderzoek van MuConsult moet voor de zomer zijn afgerond. De flextaxi moet in 2025 gaan rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.