Foto DEXTR.
Primeur

Taxi-app DEXTR start eerste landelijke AI-gegenereerde campagne

Impressie DEXTR. Foto ter illustratie. Foto: DEXTR

Taxi-app DEXTR, het dochterbedrijf van Transvision, lanceert als eerste Nederlandse bedrijf een marketingcampagne die volledig bestaat uit AI-gegenereerde beelden. In de digitale en out of home campagne ‘Waar wil jij naartoe?’, wordt gebruik gemaakt van maar liefst 80 AI-gegenereerde foto’s.

“Dit is onze eerste merkcampagne op landelijk niveau”, zegt Martijn Ros, marketingstrateeg bij DEXTR, over de campagne. “Dat dit ook de eerste AI-gegeneerde merkcampagne van Nederland is, maakt het extra bijzonder.”

Text-to-image

AI-tools, zoals Midjourney, Stable Diffusion en Dall-E, maken ‘text-to-image’ gegenereerde afbeeldingen mogelijk. Op basis van een nauwkeurige tekstuele omschrijving, prompts genoemd, creëert het programma een beeld. Het levert beelden op van mensen in een bepaalde setting die niet van echt te onderscheiden zijn. Zo kon DEXTR voor zijn campagne meer dan 140 verschillende personen op de achterbank van een taxi krijgen, zonder dat er een camera of modellen aan te pas hoefden te komen. “Dit was praktisch onmogelijk geweest zonder AI”, zegt de taxi-app daarover.

In de campagne vraagt DEXTR aan Nederland waar zij naartoe willen, verwijzend naar de DEXTR-app, waar je eenvoudig een rit van en naar elke gewenste bestemming kunt boeken. Zo zie je mensen voorbij komen die onderweg zijn naar een housewarming of zelfs een voltallig gezin op de achterbank van een taxi, die onderweg zijn op vakantie naar Vlieland. Al deze mensen, die half mei tijdens de campagne te bewonderen zijn, bestaan echter niet.

Voordelen

“Dat het genereren van afbeeldingen op deze manier mogelijk is, brengt veel voordelen met zich mee”, vervolgt Ros zijn verhaal. “Productie van beeld en tekst gaat razendsnel, het wordt makkelijker om nieuwe ideeën uit te proberen en we kunnen nieuw materiaal produceren op basis van real-time geanalyseerde resultaten. Het is zeker niet zo dat we nooit meer op een andere manier campagnes gaan maken, maar we vonden het wel heel interessant om deze nieuwe tools als één van de eersten op deze manier toe te passen”, zo besluit de DEXTR-marketingstrateeg.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxi-app DEXTR start eerste landelijke AI-gegenereerde campagne | TaxiPro
Foto DEXTR.
Primeur

Taxi-app DEXTR start eerste landelijke AI-gegenereerde campagne

Impressie DEXTR. Foto ter illustratie. Foto: DEXTR

Taxi-app DEXTR, het dochterbedrijf van Transvision, lanceert als eerste Nederlandse bedrijf een marketingcampagne die volledig bestaat uit AI-gegenereerde beelden. In de digitale en out of home campagne ‘Waar wil jij naartoe?’, wordt gebruik gemaakt van maar liefst 80 AI-gegenereerde foto’s.

“Dit is onze eerste merkcampagne op landelijk niveau”, zegt Martijn Ros, marketingstrateeg bij DEXTR, over de campagne. “Dat dit ook de eerste AI-gegeneerde merkcampagne van Nederland is, maakt het extra bijzonder.”

Text-to-image

AI-tools, zoals Midjourney, Stable Diffusion en Dall-E, maken ‘text-to-image’ gegenereerde afbeeldingen mogelijk. Op basis van een nauwkeurige tekstuele omschrijving, prompts genoemd, creëert het programma een beeld. Het levert beelden op van mensen in een bepaalde setting die niet van echt te onderscheiden zijn. Zo kon DEXTR voor zijn campagne meer dan 140 verschillende personen op de achterbank van een taxi krijgen, zonder dat er een camera of modellen aan te pas hoefden te komen. “Dit was praktisch onmogelijk geweest zonder AI”, zegt de taxi-app daarover.

In de campagne vraagt DEXTR aan Nederland waar zij naartoe willen, verwijzend naar de DEXTR-app, waar je eenvoudig een rit van en naar elke gewenste bestemming kunt boeken. Zo zie je mensen voorbij komen die onderweg zijn naar een housewarming of zelfs een voltallig gezin op de achterbank van een taxi, die onderweg zijn op vakantie naar Vlieland. Al deze mensen, die half mei tijdens de campagne te bewonderen zijn, bestaan echter niet.

Voordelen

“Dat het genereren van afbeeldingen op deze manier mogelijk is, brengt veel voordelen met zich mee”, vervolgt Ros zijn verhaal. “Productie van beeld en tekst gaat razendsnel, het wordt makkelijker om nieuwe ideeën uit te proberen en we kunnen nieuw materiaal produceren op basis van real-time geanalyseerde resultaten. Het is zeker niet zo dat we nooit meer op een andere manier campagnes gaan maken, maar we vonden het wel heel interessant om deze nieuwe tools als één van de eersten op deze manier toe te passen”, zo besluit de DEXTR-marketingstrateeg.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.