Google, Google Analytics

Scoor beter in Google met uw taxibedrijf: Google Analytics

Het zoeken van een taxi gaat tegenwoordig niet meer via de Telefoongids, maar via zoekmachine Google. Daarom is het belangrijk om een goede website te hebben die hoog scoort in Google. Maar hoe werkt dat? Deze week deel 3 met Tips om hoger te scoren in Google: gebruik gratis Google Analytics.

Google Analytics laat zien hoe mensen op uw site terechtkomen, hoe ze zich gedragen op de site en hoe u de inhoud kunt verbeteren. Met deze informatie kunt u de effectiviteit van uw website verbeteren, het aantal klanten verhogen en uw omzet vergroten.

Het gebruik van Google Analytics is gratis. Het Dashboard kent standaard zes onderdelen.

1) Een grafiek van het aantal van bezoeken van de afgelopen maand

Merk je als taxibedrijf dat je heel veel bezoeken hebt, maar niemand belt voor een ritje dan moet je een kritisch naar de site kijken. Trek je weinig bezoekers, komt er ook bijna niemand in je winkel.

2) Een samenvatting van een paar belangrijke graadmeters

a) het aantal bezoeken
b) het aantal pagina’s dat wordt weergegeven
c) het aantal pagina’s per bezoek
d) het weigeringspercentage
e) de gemiddelde tijd op de website
f) het aantal nieuwe bezoekers

Dit zijn allemaal indicatoren voor het succes van je website met als doel: de potentiële klant contact met je laten opnemen voor een taxirit.

3) Een overzicht van bezoekers

Dit is een van de belangrijkste graadmeters. Geeft hetzelfde weer als het aantal bezoeken, maar dan als unieke bezoekers. Dat is dus je potentiële klantenbestand!

4) Een kaartoverlay van de wereld

Hier kan je zien waar de bezoekers vandaan komen. Als taxibedrijf ben je alleen geïnteresseerd in Nederlandse bezoekers. Komen er veel buitenlanders, gebruik je wellicht teveel Engelse termen.

5) Een overzicht van verkeersbronnen

Belangrijk om te weten hoe bezoekers op je site komen. Vinden ze je via Google, tikken ze rechtstreeks de URL in om komen wellicht via Social Media als Hyves, Facebook en Twitter binnen. Tevens kun je zien met welke zoekwoorden klanten binnen komen. Vinden ze de website van een Utrechts taxibedrijf met de zoekopdracht: ‘taxi Utrecht’, uitstekend. Maar een bezoeker die binnen komt op een zoekterm als ‘Mercedes Benz E200 CDI’ is minder interessant. Dat is waarschijnlijk een potentële koper van deze auto en niet op zoek naar een taxi. Komt dat structureel voor, wijzig de inhoud!

6) Een overzicht van de inhoud

In dit lijstje zie je de pagina’s die het meest bezocht zijn – de landing pages. Een heel belangrijk overzicht: in feite zijn dit de homepages van je website! Hier komen de meeste bezoekers op binnen. Bekijk hier goed voor jezelf waarmee je bovenaan staat. Is dit waarmee je gevonden wilt worden? Zo ja, ga dan vooral zo door. Zo nee, probeer andere pagina’s dan naar voren te schuiven als je nieuwe ‘landing pages’.

Website verbeteren

Hoe kan het dashboard je helpen bij je internetstrategie? Het dashboard geeft heel goed aan wat de basisstatistieken zijn, maar ook wat de verdeling daarin is: op tijd (in dagen), op afkomst (geografische), op manier van binnenkomst (zoekmachines of anders) en op inhoud (welke pagina’s zijn populair). Dat geeft een indicatie wat je kunt verbeteren om de meer bezoekers als klant binnen te halen!

Bart Pals

Lees ook: Deel 2: Tips om uw taxibedrijf hoger te laten scoren in Google
Lees ook: Verbeter de Google Ranking van uw website op internet
Lees ook:Zet uw taxibedrijf op Google Places en sta meteen bovenaan
Lees ook: Extra klanten met goede ‘landing-pages’ op uw taxiwebsite

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.