Wisselende omstandigheden bij contract via payroll-bedrijf
Drie vakbonden (FNV, CNV en De Unie) weigeren de per 31 december 2011 aflopende CAO met de Vereniging Payroll Organisaties (VPO-CAO) te verlengen. Reden is dat in een aantal gevallen werknemers, zoals taxichauffeurs, via een payroll-constructie slechtere arbeidsvoorwaarden hebben dan hun collega’s in loondienst.
“We merken dat payrollbedrijven zich vaak niet aan de VPO-CAO houden, die in principe regelt dat werknemers beloond worden volgens de cao van het bedrijf of sector waar ze werken”, vertelt Marco van Moort van FNV Bondgenoten.
Arbeidsvoorwaarden
“In plaats daarvan worden lagere arbeidsvoorwaarden gehanteerd. Ook de pensioenpositie van die werknemer kan daardoor negatiever uitvallen dan het geval is wanneer hij normaal in vaste dienst zou zijn.”
De vertegenwoordiger van payroll-bedrijven VPO stelt alle payrollbedrijven die bij haar zijn aangesloten (65%), exact dezelfde cao hanteren als zou moeten. “Het blijft zaak op te letten of er zaken gedaan wordt met een bonafide en betrouwbare payroller die is aangesloten bij de VPO”, waarschuwt woordvoerder Remco Icke. “Op onze website staat de meest actuele ledenlijst.”
Payroll
Omdat bij een toenemend gebruik van payroll-constructies collectieve voorzieningen worden uitgehold, is er in de huidige CAO Taxivervoer bepaald dat werkgevers in het taxibedrijf nooit meer dan 15% van de totale bruto-loonsom (alle loonkosten, inclusief inhuur) mogen gebruiken voor de inhuur van personeel zonder direct contract.
Alleen als een payrollbedrijf volledig onder de CAO Taxivervoer valt (hij levert uitsluitend taxipersoneel), kunnen bedrijven onbeperkt taxichauffeurs inlenen. Deze bedrijven, zoals Jongepier Detachering, staan vermeld bij Sociaal Fonds Taxi.
Arbeidscontract
Payrolling betekent dat een taxibedrijf zelf personeel zoekt, hen zelf aanneemt, maar vervolgens een arbeidscontract laat tekenen bij een payroll-organisatie. De werknemer ontvangt loon van het payrollbedrijf, die op haar beurt weer een factuur stuurt naar het taxibedrijf. Hierdoor kan het taxibedrijf besparen op haar loonadministratie of flexibel van haar personeel af.
Kijk voor het complete artikel in PV Magazine 2. Ook abonnee worden? Kijk op www.pvmagazine.nl
Verder in PV Magazine 2:
• Juist nu er flink krimp zit in de budgetten voor openbaar vervoer komt vraagafhankelijke vervoersoplossing met taxi en taxibus weer om de hoek kijken. Welke rol kan de taxi in het landelijke gebied spelen? Maar het concept van dit vraagafhankelijke vervoer moet nodig worden afgestoft, vonden Europese vervoersexperts onlangs in Parijs. Een verslag.
• En verder in nummer 2 van Magazine Personenvervoer (www.pvmagazine.nl): het nieuwe OV-bedrijf op de Nederlandse markt (EBS/Egged), een test met inductief laden van personenauto’s, ‘slow-fill’ gastankinstallatie voor Bios-groep, Koninklijke Roeiers als taxichauffeur, nieuwe eisen en nieuw design voor Brusselse taxi’s en de langste taxirit ter wereld.
Sinds 1 januari 2011 kan via Please Payroll een taxibedrijf gecombineerd gebruik maken van een flexibele groep taxichauffeurs tot maximaal 15% terwijl de vaste medewerkers onder een dochteronderneming van Please valt die onder de CAO Taxivervoer valt. Dus het beste uit twee werelden met volledige ontzorging voor de taxi-ondernemer.
Het viel wel te verwachten dat de vakbonden niet verder wouden gaan met de VPO CAO. Door de enorme groei van payrolling is de VPO CAO gewoon niet meer interessant payrolling. Bekijk ook het artikel op Payroll Works waarin de verschillen tussen de VPO CAO en andere CAO’s worden uitgelicht: http://www.payrollworks.nl/blog/payrolling/verschillen-in-payroll-caos/