ov-chipkaart, betalen

Klantenpassen voor taxi’s zijn vooral voor lokaal gebruik

Tweede Kamerlid Ineke van Gent (GL) wil dat reizigers punten kunnen sparen op hun ov-chipkaart. Het lijkt een mooie kans voor de taxibranche om mee te liften en zo meer vaste reizigers te trekken. Invoering van één landelijke pas voor alle taxibedrijven is echter een moeilijk verhaal door het grote aantal verschillende taxibedrijven en zzp’ers. Vooral in de opstapmarkt.

De techniek is klaar voor introductie van één landelijke taxi-klantenkaart, zegt Trans Link Systems. Maar elke van de duizenden taxi-ondernemers heeft dan apart de keuze om mee te doen.

Klantenpas

Taxibedrijven werken soms al wel met eigen klantenpassen. En met succces. Zo heeft Jansen Taxi uit Nuenen al vier jaar een klantenpas. Hiermee kun je kiezen voor 10% koring of een factuur aan het einde van de maand.

“We zien een constante groei sinds we de klantenpas in gebruik hebben genomen”, vertelt directeur Wim Jansen. “Omdat we ons vooral op 65-plussers richten, zien we dat we in de daluren door het systeem veel meer ritten hebben. Terwijl dat normaal tijdstippen zijn waarop je als taxibedrijf veel minder ritten hebt.”

Korting

Ook de Rotterdamse Taxicentrale heeft al zo’n zes jaar naar tevredenheid een klantenpas. Met deze pas krijgen reizigers € 2,50 korting op het starttarief en krijgen ze vervolgens 10 cent korting op de vervolgkilometers. RTC heeft ondertussen al ruim 11.000 kaarten uitgegeven.

Het gebruik van de ov-chipkaart als betaalmiddel in de taxi, daar zal straks iedere ondernemer zelf over moeten beslissen. Als het aan de RTC ligt, worden over 6 maanden de pinautomaten van hun taxichauffeurs vervangen door het betaalsysteem van de ov-chipkaart.

OV-chipkaart

“Taxi’s zijn een onderdeel van de ketenmobiliteit”, zegt RTC-directeur Sjaak de Winter. “Het zou daarom goed zijn om ook te kunnen betalen met een ov-chipkaart. Daarmee maak je de overstap voor de klant makkelijker.”

Ook Rover ziet wel brood in (lokale) klantenpassen van taxibedrijven. “Zeker als dit voor klanten betekent dat een taxirit goedkoper wordt”, zegt woordvoerster Lysbeth van der Kroon. Een landelijke pas, is ook volgens Rover praktisch onuitvoerbaar. “Je kunt niet alle taxibedrijven verplichten om het systeem voor de ov-chipkaart in iedere taxi te plaatsen.”

Kijk voor het complete artikel in PV Magazine 3. Ook abonnee worden? Kijk op www.pvmagazine.nl

Personenvervoer Magazine

Verder in PV Magazine 3:

• “TTO? Dat betekent weg met dat anonieme gedoe. Wie ben je? Wat ben je?” Eindhoven en Enschede hebben hun eigen visie op de G7-pilot.

• ‘Bezuinigen op ov? Dan graag eerst nog even goed integraal nadenken’, vinden Niels van Oort en Peter Baas van Goudappel Coffeng, die denken dat er ook gekeken moet worden naar de ‘schotten’ tussen OV en (taxi)contractvervoer.

‘Paratransit-prof’ Robert Cervero weet ook niet waarom het denken over oproepgestuurd (openbaar) vervoer is stilgevallen: “Vergrijzing maakt nadenken over de nieuwe rol van paratransit hard nodig”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Klantenpassen voor taxi’s zijn vooral voor lokaal gebruik | TaxiPro
ov-chipkaart, betalen

Klantenpassen voor taxi’s zijn vooral voor lokaal gebruik

Tweede Kamerlid Ineke van Gent (GL) wil dat reizigers punten kunnen sparen op hun ov-chipkaart. Het lijkt een mooie kans voor de taxibranche om mee te liften en zo meer vaste reizigers te trekken. Invoering van één landelijke pas voor alle taxibedrijven is echter een moeilijk verhaal door het grote aantal verschillende taxibedrijven en zzp’ers. Vooral in de opstapmarkt.

De techniek is klaar voor introductie van één landelijke taxi-klantenkaart, zegt Trans Link Systems. Maar elke van de duizenden taxi-ondernemers heeft dan apart de keuze om mee te doen.

Klantenpas

Taxibedrijven werken soms al wel met eigen klantenpassen. En met succces. Zo heeft Jansen Taxi uit Nuenen al vier jaar een klantenpas. Hiermee kun je kiezen voor 10% koring of een factuur aan het einde van de maand.

“We zien een constante groei sinds we de klantenpas in gebruik hebben genomen”, vertelt directeur Wim Jansen. “Omdat we ons vooral op 65-plussers richten, zien we dat we in de daluren door het systeem veel meer ritten hebben. Terwijl dat normaal tijdstippen zijn waarop je als taxibedrijf veel minder ritten hebt.”

Korting

Ook de Rotterdamse Taxicentrale heeft al zo’n zes jaar naar tevredenheid een klantenpas. Met deze pas krijgen reizigers € 2,50 korting op het starttarief en krijgen ze vervolgens 10 cent korting op de vervolgkilometers. RTC heeft ondertussen al ruim 11.000 kaarten uitgegeven.

Het gebruik van de ov-chipkaart als betaalmiddel in de taxi, daar zal straks iedere ondernemer zelf over moeten beslissen. Als het aan de RTC ligt, worden over 6 maanden de pinautomaten van hun taxichauffeurs vervangen door het betaalsysteem van de ov-chipkaart.

OV-chipkaart

“Taxi’s zijn een onderdeel van de ketenmobiliteit”, zegt RTC-directeur Sjaak de Winter. “Het zou daarom goed zijn om ook te kunnen betalen met een ov-chipkaart. Daarmee maak je de overstap voor de klant makkelijker.”

Ook Rover ziet wel brood in (lokale) klantenpassen van taxibedrijven. “Zeker als dit voor klanten betekent dat een taxirit goedkoper wordt”, zegt woordvoerster Lysbeth van der Kroon. Een landelijke pas, is ook volgens Rover praktisch onuitvoerbaar. “Je kunt niet alle taxibedrijven verplichten om het systeem voor de ov-chipkaart in iedere taxi te plaatsen.”

Kijk voor het complete artikel in PV Magazine 3. Ook abonnee worden? Kijk op www.pvmagazine.nl

Personenvervoer Magazine

Verder in PV Magazine 3:

• “TTO? Dat betekent weg met dat anonieme gedoe. Wie ben je? Wat ben je?” Eindhoven en Enschede hebben hun eigen visie op de G7-pilot.

• ‘Bezuinigen op ov? Dan graag eerst nog even goed integraal nadenken’, vinden Niels van Oort en Peter Baas van Goudappel Coffeng, die denken dat er ook gekeken moet worden naar de ‘schotten’ tussen OV en (taxi)contractvervoer.

‘Paratransit-prof’ Robert Cervero weet ook niet waarom het denken over oproepgestuurd (openbaar) vervoer is stilgevallen: “Vergrijzing maakt nadenken over de nieuwe rol van paratransit hard nodig”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.