Belastingdienst

Bpm-teruggave en mrb-vrijstelling taxi’s op losse schroeven

Het kabinet overweegt de bpm-teruggave en vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor onder meer taxi’s af te schafffen. “Dit soort regelingen vergt onevenredig hoge uitvoeringskosten”, schrijft staatssecretaris Weekers (VVD) van Financiën in zijn Autobrief. Hij gaat daarom de maatregel opnieuw tegen het licht houden.

Volgens Weekers kost het zijn departement jaarlijks maar liefst 65 FTE om de bpm-teruggave en mrb-vrijstelling voor taxi’s te regelen in Nederland. Dat weegt volgens hem niet op tegen het fiscale voordeel van de taxibranche van 108 miljoen euro.

Taxivervoer

Brancheorganisatie KNV protesteert tegen de voorgenomen heroverweging. “Omdat de totale omzet in het Nederlandse taxivervoer ongeveer 1,5 miljard euro per jaar bedraagt, gaat het om 7 procent van de omzet. Een bijzonder groot effect”, laat KNV Taxi weten.

Een dergelijke kostenverhoging in de taxibranche, waar de marges flinterdun zijn, gaat ten koste van de kwaliteit en leidt onherroepelijk tot een tariefsverhoging. Omdat de taxibranche voor het grootste deel uit contractvervoer bestaat en overheden hierbij de grootste opdrachtgevers zijn, zal de afschaffing voor rekening van de overheid zelf komen. Omdat decentrale overheden niet opeens de budgetten kunnen verhogen, gaat dat ten koste van de reizigers.

KNV Taxi

“Het kan leiden tot het rondpompen van geld van de ene overheid naar de andere overheid en de gebruiker kan de dupe worden”, vindt KNV Taxi. De brancheorganisatie zal de komende tijd overleg houden met de overheid, gebruikersgroepen en Tweede Kamerleden.

De brancheorganisatie is geschrokken van de hoge uitvoeringskosten van de maatregel. Dat kan en moet anders, vindt KNV Taxi. “Wij geloven dat samenwerking en het gebruik van digitale technieken (zoals de Boordcomputer Taxi, red.) hiertoe belangrijk zijn.”.

Wetsvoorstel

“Afschaffing van een fiscale regeling zou wel ruim tevoren moeten worden aangekondigd, zodat de betrokken burgers en bedrijven daarop tijdig kunnen inspelen”, vindt de Staatssecretaris. “Gedacht kan worden aan een termijn van bijvoorbeeld zes maanden of een jaar.”

De Tweede Kamer is vorige week akkoord gegaan met de Autobrief. Dat betekent dat een aantal plannen zoals gepresenteerd nu nader uitgewerkt gaan worden tot wetsvoorstellen, die vervolgens weer door de Kamer behandeld worden.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

63 reacties op “Bpm-teruggave en mrb-vrijstelling taxi’s op losse schroeven”

marion|20.07.11|13:39

Hey Duco, nobel plan maar geloof jij in sprookjes in dit land van regeltjes en big brother must watching you? Ik ben het helemaal met je eens maar geef je weinig hoop ik denk dat we toch moeten brainstormen met elkaar om dit gezeur eens te laten stoppen, al rijdt ik niet meer wil toch graag helpen, omdat het nog stees aan mijn hart gaat.
groet

Lex|20.07.11|15:02

Beste Duco, dus je wil van ons snorders maken, dat is de zaken omdraaien, je weet toch wel wat voor eisen er gesteld worden aan een taxi-ondernemer, als je daar vanaf stapt is helemaal het hek van de dam.

Benno van Osenbruggen|20.07.11|19:42

Geef de vofjes nog meer vrijheid als ze niks meer bij hoeven te houden.
De meeste maken er nu al een zooitje van en als ze dan niks meer bij hoeven te houden kan je net zo goed de meter uit de auto halen en alle tarieven ook weggooien.
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat de taxichauffeur laag opgeleid is.
Ik dacht dat het de bedoeling was op de branche op te krikken maar dat gaat zo niet gebeuren

Duco Douwstra|21.07.11|13:04

We moeten niet altijd de nadelen zien, en Benno niks ten nadele over het opleidingsniveau van taxichauffeurs, maar over het algemeen zijn ze niet hoog opgeleid, maar daarom kunnen ze wel prima taxichauffeurs zijn. Ik wil juist een discussie over nutteloze administratie, bonnetjes verzamelen, rommelen in de marge, boekhouders spekken enz. Kijk naar Spanje en Turkije en kijk of het hier ook zo kan en of we dat met zijn alles willen. We kunnen natuurlijk ook stompzinnig zonder nadenken doorgaan.

fred|11.08.11|09:27

hoezo geld rondpompen,ze zijn nog te stom om voor de duvel te dansen,laat ons de auto kopen zonder bpm en btw bij de dealers,allen op je bdrijfs vergunning,dat is voor iedereen minder werk en je hoeft het geld niet meer rond te pompen.

Benno van Osenbruggen|11.08.11|13:10

Ik heb afgelopen vakantie in spanje inderdaad iets moois gezien mag van mij hiet te plekke ingevoerd worden en dat is op de standplaats een bord met vaste tariefen naar BV luchthaven of een stad verder op dat zou een hoop ellende vorkomen

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|13:35

Heb toch al nooit begrepen waarom taxi ondernemers een vrijstelling hebben op de bpm en op de wegenbelasting… de btw kan ik goed begrijpen maar die andere 2 niet… Waarom zou de belastingbetaler moeten betalen voor die mensen die het nodig vinden alleen taxi te rijden met een ster op de motorkap en dan nog het liefst de S klasse en lekker dik aangekleed… Ik als klant heb liever dat iemand in een betaalbare auto komt voorrijden voor een normale prijs dan een dure rit met een ster…

Sandra|19.08.11|23:33

Boos, De belastingbetaler betaald ook de helft van het: buskaartje , treinkaartje, regiotaxikaartje
Je begrijpt ook niet erg veel is mijn indruk. Moeten die passagiers ook weer met de paardentram of zo. Veel opdrachtgevers stellen eisen aan het wagenpark , anders krijg je geen contract.
4 koffers of een rolstoel is lastig in een Fiat 500 , maar je komt kennelijk niet uit de taxiwereld.
Beterschap gewenst.

jan|20.10.11|21:46

Geen BPM en BTW meer,nou daar in Den Haag zijn gek geworden.ik rij per maand 700 euries aan brandstof weg.waarvan als ik me niet vergis,van elke liter diesel,ik een euro aan de schatkist betaal;als het niet meer is?….en dan heb ik het niet over de jaarlijkse kosten oa.meterkeuring,APK vergunningen passen vrije trambaaan ontheffing en ga zo maar door.de maandelijkse kosten aan de taxicentrale.en nu weer zo;n kast waar ze alles kunnen uitlezen.en ga zo maar door.ik stop ermee DEN HAAG VAARWELklz

marielle van kimmenade|09.06.15|10:22

Hallo,
Zijn er bedrijven die mij meer informatie kunnen geven over controle door belasting i.v.m. BPM.
Ze willen de BPM terug vorderen daar we de rittenstaten niet juist ingevuld zouden hebben, ik ben op zoek naar collega bedrijven die dit ook mee hebben gemaakt. Ik moet nu zoveel mogelijk (ander) bewijsmateriaal verzamelen om aan te kunnen tonen dat ik aan de 90% regel heb voldaan.
Groet, Leon
Mail: marielke69@icloud.com

Peter Driessen|09.06.15|16:37

Hoe komt het toch als het om geld gaat voor een ander persoon als een Nederlander zoals de Bulgaren en de Polen ze het niet uitgezocht krijgen en die er iedere keer mee weg komen.
En als het gaat om ons Nederlanders gaat wij altijd aan het kortste eind trekken.
Weekers had beter zijn werk voorheen goed kunnen doen dan had hij er misschien nog gezeten.
Als met deze onzinnige ideeën te komen wat zal dan de taxi gaan kosten.
En maar niet te spreken wat er dan straks voor oud materiaal rond rijdt.

Peter Driessen|09.06.15|23:29

Kijk dat word de toekomst !!!! en dat krijg je als je de papieren niet haalt van vak bekwaamheid.
Het is een gegeven dat je de papieren en je boekhouding bij houd.
Ook belangrijk als je de papier winkel iedere dag invult en controleert.
Of en een goede boekhouder is een pree Marieelle

Hans de Leng|06.08.16|22:39

Betaal de BPM gewoon zelf en je kan de taxi ook privé rijden.

Bpm-teruggave en mrb-vrijstelling taxi’s op losse schroeven | TaxiPro
Belastingdienst

Bpm-teruggave en mrb-vrijstelling taxi’s op losse schroeven

Het kabinet overweegt de bpm-teruggave en vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor onder meer taxi’s af te schafffen. “Dit soort regelingen vergt onevenredig hoge uitvoeringskosten”, schrijft staatssecretaris Weekers (VVD) van Financiën in zijn Autobrief. Hij gaat daarom de maatregel opnieuw tegen het licht houden.

Volgens Weekers kost het zijn departement jaarlijks maar liefst 65 FTE om de bpm-teruggave en mrb-vrijstelling voor taxi’s te regelen in Nederland. Dat weegt volgens hem niet op tegen het fiscale voordeel van de taxibranche van 108 miljoen euro.

Taxivervoer

Brancheorganisatie KNV protesteert tegen de voorgenomen heroverweging. “Omdat de totale omzet in het Nederlandse taxivervoer ongeveer 1,5 miljard euro per jaar bedraagt, gaat het om 7 procent van de omzet. Een bijzonder groot effect”, laat KNV Taxi weten.

Een dergelijke kostenverhoging in de taxibranche, waar de marges flinterdun zijn, gaat ten koste van de kwaliteit en leidt onherroepelijk tot een tariefsverhoging. Omdat de taxibranche voor het grootste deel uit contractvervoer bestaat en overheden hierbij de grootste opdrachtgevers zijn, zal de afschaffing voor rekening van de overheid zelf komen. Omdat decentrale overheden niet opeens de budgetten kunnen verhogen, gaat dat ten koste van de reizigers.

KNV Taxi

“Het kan leiden tot het rondpompen van geld van de ene overheid naar de andere overheid en de gebruiker kan de dupe worden”, vindt KNV Taxi. De brancheorganisatie zal de komende tijd overleg houden met de overheid, gebruikersgroepen en Tweede Kamerleden.

De brancheorganisatie is geschrokken van de hoge uitvoeringskosten van de maatregel. Dat kan en moet anders, vindt KNV Taxi. “Wij geloven dat samenwerking en het gebruik van digitale technieken (zoals de Boordcomputer Taxi, red.) hiertoe belangrijk zijn.”.

Wetsvoorstel

“Afschaffing van een fiscale regeling zou wel ruim tevoren moeten worden aangekondigd, zodat de betrokken burgers en bedrijven daarop tijdig kunnen inspelen”, vindt de Staatssecretaris. “Gedacht kan worden aan een termijn van bijvoorbeeld zes maanden of een jaar.”

De Tweede Kamer is vorige week akkoord gegaan met de Autobrief. Dat betekent dat een aantal plannen zoals gepresenteerd nu nader uitgewerkt gaan worden tot wetsvoorstellen, die vervolgens weer door de Kamer behandeld worden.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

63 reacties op “Bpm-teruggave en mrb-vrijstelling taxi’s op losse schroeven”

marion|20.07.11|13:39

Hey Duco, nobel plan maar geloof jij in sprookjes in dit land van regeltjes en big brother must watching you? Ik ben het helemaal met je eens maar geef je weinig hoop ik denk dat we toch moeten brainstormen met elkaar om dit gezeur eens te laten stoppen, al rijdt ik niet meer wil toch graag helpen, omdat het nog stees aan mijn hart gaat.
groet

Lex|20.07.11|15:02

Beste Duco, dus je wil van ons snorders maken, dat is de zaken omdraaien, je weet toch wel wat voor eisen er gesteld worden aan een taxi-ondernemer, als je daar vanaf stapt is helemaal het hek van de dam.

Benno van Osenbruggen|20.07.11|19:42

Geef de vofjes nog meer vrijheid als ze niks meer bij hoeven te houden.
De meeste maken er nu al een zooitje van en als ze dan niks meer bij hoeven te houden kan je net zo goed de meter uit de auto halen en alle tarieven ook weggooien.
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat de taxichauffeur laag opgeleid is.
Ik dacht dat het de bedoeling was op de branche op te krikken maar dat gaat zo niet gebeuren

Duco Douwstra|21.07.11|13:04

We moeten niet altijd de nadelen zien, en Benno niks ten nadele over het opleidingsniveau van taxichauffeurs, maar over het algemeen zijn ze niet hoog opgeleid, maar daarom kunnen ze wel prima taxichauffeurs zijn. Ik wil juist een discussie over nutteloze administratie, bonnetjes verzamelen, rommelen in de marge, boekhouders spekken enz. Kijk naar Spanje en Turkije en kijk of het hier ook zo kan en of we dat met zijn alles willen. We kunnen natuurlijk ook stompzinnig zonder nadenken doorgaan.

fred|11.08.11|09:27

hoezo geld rondpompen,ze zijn nog te stom om voor de duvel te dansen,laat ons de auto kopen zonder bpm en btw bij de dealers,allen op je bdrijfs vergunning,dat is voor iedereen minder werk en je hoeft het geld niet meer rond te pompen.

Benno van Osenbruggen|11.08.11|13:10

Ik heb afgelopen vakantie in spanje inderdaad iets moois gezien mag van mij hiet te plekke ingevoerd worden en dat is op de standplaats een bord met vaste tariefen naar BV luchthaven of een stad verder op dat zou een hoop ellende vorkomen

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|13:35

Heb toch al nooit begrepen waarom taxi ondernemers een vrijstelling hebben op de bpm en op de wegenbelasting… de btw kan ik goed begrijpen maar die andere 2 niet… Waarom zou de belastingbetaler moeten betalen voor die mensen die het nodig vinden alleen taxi te rijden met een ster op de motorkap en dan nog het liefst de S klasse en lekker dik aangekleed… Ik als klant heb liever dat iemand in een betaalbare auto komt voorrijden voor een normale prijs dan een dure rit met een ster…

Sandra|19.08.11|23:33

Boos, De belastingbetaler betaald ook de helft van het: buskaartje , treinkaartje, regiotaxikaartje
Je begrijpt ook niet erg veel is mijn indruk. Moeten die passagiers ook weer met de paardentram of zo. Veel opdrachtgevers stellen eisen aan het wagenpark , anders krijg je geen contract.
4 koffers of een rolstoel is lastig in een Fiat 500 , maar je komt kennelijk niet uit de taxiwereld.
Beterschap gewenst.

jan|20.10.11|21:46

Geen BPM en BTW meer,nou daar in Den Haag zijn gek geworden.ik rij per maand 700 euries aan brandstof weg.waarvan als ik me niet vergis,van elke liter diesel,ik een euro aan de schatkist betaal;als het niet meer is?….en dan heb ik het niet over de jaarlijkse kosten oa.meterkeuring,APK vergunningen passen vrije trambaaan ontheffing en ga zo maar door.de maandelijkse kosten aan de taxicentrale.en nu weer zo;n kast waar ze alles kunnen uitlezen.en ga zo maar door.ik stop ermee DEN HAAG VAARWELklz

marielle van kimmenade|09.06.15|10:22

Hallo,
Zijn er bedrijven die mij meer informatie kunnen geven over controle door belasting i.v.m. BPM.
Ze willen de BPM terug vorderen daar we de rittenstaten niet juist ingevuld zouden hebben, ik ben op zoek naar collega bedrijven die dit ook mee hebben gemaakt. Ik moet nu zoveel mogelijk (ander) bewijsmateriaal verzamelen om aan te kunnen tonen dat ik aan de 90% regel heb voldaan.
Groet, Leon
Mail: marielke69@icloud.com

Peter Driessen|09.06.15|16:37

Hoe komt het toch als het om geld gaat voor een ander persoon als een Nederlander zoals de Bulgaren en de Polen ze het niet uitgezocht krijgen en die er iedere keer mee weg komen.
En als het gaat om ons Nederlanders gaat wij altijd aan het kortste eind trekken.
Weekers had beter zijn werk voorheen goed kunnen doen dan had hij er misschien nog gezeten.
Als met deze onzinnige ideeën te komen wat zal dan de taxi gaan kosten.
En maar niet te spreken wat er dan straks voor oud materiaal rond rijdt.

Peter Driessen|09.06.15|23:29

Kijk dat word de toekomst !!!! en dat krijg je als je de papieren niet haalt van vak bekwaamheid.
Het is een gegeven dat je de papieren en je boekhouding bij houd.
Ook belangrijk als je de papier winkel iedere dag invult en controleert.
Of en een goede boekhouder is een pree Marieelle

Hans de Leng|06.08.16|22:39

Betaal de BPM gewoon zelf en je kan de taxi ook privé rijden.