taxi, daklicht, station

Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

Vrijwel iedereen kan straks zonder opleiding een taxibedrijf beginnen. De vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers vervalt vanaf oktober. De eisen voor taxichauffeurs (chauffeursdiploma) blijven wel bestaan. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het kabinet vindt dat de eis van vakbekwaamheid in de praktijk weinig toegevoegde waarde heeft en teveel administratieve lasten oplevert, licht een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur toe.

Taxichauffeur

De gewenste kwaliteit aan de consument wordt immers vooral geleverd door de taxichauffeur. “Tegen deze achterond is besloten om de eis van vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers te laten vervallen door middel van een landelijke vrijstelling van die eis”, zegt de woordvoerster. “We streven ernaar dat per oktober in te laten gaan.”

Een taxiondernemer heeft straks nog steeds een taxivergunning nodig, maar hoeft daarvoor alleen nog een verklaring omtrent gedrag te overleggen. De huidige opleiding en CCV-examen voor het taxi-ondernemersdiploma gaan onder meer over financieel management, bedrijfsmanagement, calculatie en regels mbt het wegvervoer.

KNV Taxi

Branchevereniging KNV Taxi bekijkt het afschaffen van het ondernemersdiploma in samenhang met de komst van de nieuwe taxiwet. Die nieuwe wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hun opstapmarkt te regelen door de verplichte TTO’s.

“We moeten eerlijk vaststellen dat het wettelijke diploma dat in oktober verdwijnt, kwaliteitsproblemen voor de reiziger in de opstapmarkt niet heeft kunnen voorkomen”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

Kwaliteit

In de praktijk blijkt het vakbekwaamheidsdiploma gemiddeld genomen te weinig toegevoegde waarde te hebben, vindt ook KNV Taxi. Andela: “De administratieve eisen aan een ondernemer zeggen weinig over de geschiktheid en het gedrag van een chauffeur. Terwijl de taxichauffeur voor het belangrijkste deel de kwaliteit op straat bepaalt.”

Voor taxichauffeurs blijven de landelijke vakbekwaamheidsvereisten (chauffeursdiploma) daarom wel gelden. Daarnaast kunnen gemeentes, daar waar zich kwaliteitsproblemen voordoen in de opstapmarkt – met de nieuwe taxiwet in de hand – dus aanvullende eisen stellen aan taxichauffeurs en -ondernemers.

Straattaxi

“Verder is in de straattaximarkt gebleken dat chauffeurs die om welke reden dan ook niet in staat zijn de ondernemersvakbekwaamheid te halen, zich gaan bedienen van schijnconstructies en dus uiteindelijk toch de markt betreden”, licht Andela toe.

“Die schijnconstructies, zoals zogenaamde loondienstverbanden of oneigenlijke vof-jes, zijn in de praktijk lastig te bestrijden. Ook ontstaan door die schijnconstructies ongewenste machtsrelaties en geldstromen, wat de kwaliteit op straat eerder verslechtert dan verbetert.”

Overheidsbeleid

Het afschaffen van het diploma voor taxiondernemers past in het overheidsbeleid van de laatste jaren om het makkelijker te maken een eigen onderneming te starten. Zo is bijvoorbeeld het middenstandsdiploma al jaren geleden afgeschaft.

Bart Pals

Lees ook: Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan

Auteur: Bart Pals

293 reacties op “Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft”

JohnJanos|15.08.11|17:02

Ik vnid dat er nog veel meer taxi’s de weg op moeten. Het kaf wordt dan vanzelf van het koren gescheiden. Supermarkten genoeg maar je kiest niet voor die ene proleten shop, toch…?

de weid|15.08.11|17:04

vervolg:
Geen wonder dus dat er gaos ontstond: geen controle, geen sancties en chauffeur/ondernemers die geen Nederlands konden verstaan/lezen. Daarnaast werd de op de standplaatsen de vrije keuze ingevoerd, gevolg ruzie tussen de diverse mensen op de taxi-standplaats. En nu is de politiek er weer ingetrapt, de vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers wordt afgeschaft. Het gevolg zal zijn minder dienst verlening, grotere taxi-oorlogen enz.
vervolg zie hier onder

de weid|15.08.11|17:05

De ondernemers moeten zich aansluiten bij grote groepen van minimaal 50 (auto’s), het gaat weer langzaam terug naar de situatie van voor 2000, met het enigste verschil dat de loondienstchauffeur van weleer vervangen is door de ZZPer. Makkelijk controleren toch,: per vervoersgebied 1 centrale(vermoedelijk het lid van KNV) voor opslag voor allerlij data enz, wie lacht er dus: juist de ambtenaren van de RVI .Politiek bedankt.

Bert Evers|15.08.11|17:20

Wat worden we allemaal in de maling genomen door de overheid. Uit betrouwbare bron vernomen dat het voorstel om de vakbekwaamheid te laten vervallen al in juni is behandeld en goedgekeurd in de eerste en tweede kamer. Waar hebben we het nog over. Waar waren onze vertegenwoordigers als ze al op de hoogte waren? Zelfs het chauffeursdiploma staat op losse schroeven. Weer helemaal terug naar af dus.

Dirk|15.08.11|17:39

Dat klopt volgens mij niet. Het is nog niet afgehandeld en is ook nog niet definitief.
Op de wetsite van de tweede-kamer is dus niets te vinden hierover, maar wel over de tarieven die in juni afgewerkt is.

Bert Evers|15.08.11|18:10

Geloof me. Een informant van het ministerie heeft dit bericht bevestigd!!! Wel afgehandeld maar nog niet definitief bekend gemaakt. Juist over de invoer van de nieuwe tarieven moet nog worden gediscussieerd. Dat voorstel is “nog” niet definitief.

Ton|15.08.11|23:47

Fijn hoor,eerdaags waarschijnlijk ook die taxipas afschaffen, hmmm, ik heb over een paar weken examen. lekker motiverend,ik stop er maar mee.

anonieme oudere chauffeur|16.08.11|00:05

@ Feroz, dat is nou precies de schande die alle oudere Nederlandse chauffeurs zo tegen de haren instrijkt.
Je moet je schamen dat je uberhaupt durft te reageren.
Maar tja wat kun je verwachten van mensen die gillen om respect, maar niet weten hoe ze het spellen.
@ de weid: Meegemaakt in Utrecht,in 3 talen gevraagd de telefoons uit te doen op straffe van uitsluiting.
Tulband naast mij gaat zitten bellen, volgde geen sanctie.
Wat verwacht je dan nog op de weg?
Dan lachen ze je uit!!!!!!!

Wiel@taxi|16.08.11|16:47

Hier een amil van ministerie:

HIER DAN VAST 1 ANTWOORD:
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u een uitleg vraagt aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de voorgestelde wijzigingen om na 1 oktober taxichauffeur te kunnen worden. Allereerst willen wij benadrukken dat dit voorgenomen beleid is en het wetsvoorstel nog niet is aangenomen. Naar aanleiding van berichten in de media, zijn er veel vragen rond de vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers.

Wiel@taxi|16.08.11|16:48

Vervolg:
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) streeft ernaar de eis van vakbekwaamheid voor een taxi-ondernemer per 1 oktober te laten vervallen. Dit betekent dat het (met goed gevolg) afleggen van een examen voor het verkrijgen van een ondernemersvergunning dan niet langer nodig is. De eis van betrouwbaarheid (Verklaring omtrent Gedrag) voor een taxi-ondernemer blijft wel bestaan.

Wiel@taxi|16.08.11|16:50

De eis van betrouwbaarheid (Verklaring omtrent Gedrag) voor een taxi-ondernemer blijft wel bestaan. Omdat er sprake is van een voorgenomen wetswijziging, kan er op dit moment geen nadere mededelingen worden gedaan. Voor taxichauffeurs blijft de vakbekwaamheidseis wel gelden. Voor het verkrijgen van een chauffeurspas moet een examen met goed gevolg zijn afgelegd
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Met vriendelijke groet
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

J.P. de Jeu|16.08.11|18:11

over de gezondheid verklaring lees ik niks, is dat dan ook vervallen?

de weid|16.08.11|18:51

beste mensen
ik zou willen voorstellen om allemaal een reactie te sturen naar de vaste kamercommissie voor infra en milieu email mailto:cie.im@tweedekamer.nl.
wellicht dat de politiek wakker wordt.

lamber|16.08.11|20:22

Word het geen tijd om de media op zijn vingers te tikken en ze een rectivicatie te laten plaatsen want dit is nog helemaal niet officieel, dan hoeven wij ons verder niet druk hier over te maken Zijn we teminste van deze boelshit af

de weid|16.08.11|20:40

Aan de vaste kamercommissie voor infra en milieu
mailto:cie.im@tweedekamer.nl

Geachte leden gaarne verzoek ik u na te denken over het onderstaande
deweid

Afschaffen Vakbekwaamheid Taxiondernemer, weer een staaltje van AMBTELIJK machtsvertoon.

de weid|16.08.11|20:45

dus mensen allemaal mailen naar de vaste kamer commissie voor infra en milieu
cie.im@tweedekamer.nl

Cor van Tuil.|16.08.11|23:13

Het zal meer effect hebben wanneer je keiharde punten aangeeft waarom het niet goed is en verder iedereen in z’n waarde laten.
We hebben toch al niet zo’n beste naam dus fatsoenlijk blijven is echt een vereiste wil je serieus genomen worden.

anonieme oudere chauffeur|17.08.11|00:48

Keihard punt?
Met zijn allen eens een gesprek aangaan met Dhr Wilders!!

Hanja
Annemarie
Tineke
Melanie

Bah!!
En allemaal krijgen ze mooie en nog betere functies…….
God wat heb ik gelachen toen Annemarie de shit uit Amsterdam in haar eigen achtertuin kreeg als burgemeester!

Groeten van een ondernemer die 8 jaar geleden nog 1,6 miljoen omzet had en werk bood aan 40 chauffeurs…..
Nu nog aan 2…………..
Prettige dag nog.

B.van Loef|17.08.11|14:43

Ben geboren in 42 en letterlijk was mijn grootvader de eerste taxichauffeur in onze woonplaats.
Wij bestaan dus meer dan een eeuw zou ik mogen spreken van ervaring?Er zijn betere oplossingen te vinden dan die van het het met elkaar vreten van kaviaar en dan een besluit nemen????
Ik kan nogamaals zeggen KNV U heeft alleen de grote busmaatschappijen die gezamelijk met U willen beslissen en niet de normale taxibedrijven .

ricard|17.08.11|15:13

Als nou het examen voor het behalen van de chauffeurpas veel moeillijker word, zullen er minder snel nieuwe ondernemers bij komen en die het wel halen zullen dus gaan rijden met meer kennis, dus meer kwaliteit

Voorbeelden strengere eisen:

Vloeiend Nederlands
80% stratenkennis in de omgeving waar je rijd
Examen zonder navigatie( behalve lange ritten)
Betere kennis van het voertuig weten waar je mee rijd
Enz. enz.

Op deze manier wordt het al minder interresant voor de nieuwelingen!!!!!!

ali|19.08.11|19:58

Beste Mensen,

Het is waar! ze moeten een taxi pas moeilijker maken met strenge eisen, want als iemand makkelijk aan een taxi pas kan komen, dan is het voor niemand moeilijk om onder een andere naam te werken . Dat weten we allemaal, dus waar maken we onze zorgen over met of zonder diploma gaat iedereen toch de straat op dus.MAAK DE TAXI PAS MOEILIJKER EN JE ZULT ZIEN DAT DE KWALITEIT BETER GAAT WORDEN!.

VR,GR,

vof|22.08.11|01:42

Ik zie hier heel veel collega’s die hun gal spuien over de VOF’s.Ik kan tot op zekere hoogte daar in mee gaan (vofjes waar meerdere rijders zijn zonder vakbekwaanheid en waar ieder voor eigen rekening rijd).
Maar er zijn ook vof’s die het doen zoals het hoort. Ook wij zijn een vof bestaande uit meerdere vennoten.Wij hebben deze keuze gemaakt omdat je alleen niet echt je stempel kunt drukken op de markt..

vof|22.08.11|01:43

vervolg
We zijn in 5 jaar zodanig gegroeid dat we inmiddels 14 man personeel in dienst hebben.Alles gaat bij ons op een rekening alles word hier van betaald en een ieder van de vennoten krijgt maandelijks een vastgesteld bedrag en de rest blijft in het bedrijf.
Dus gelieve niet alle vof’s over 1 kam te scheren

Benno van Osenbruggen|22.08.11|07:39

ja vof je zegt dat je 15 man personeel hebt je zegt niet hoeveel vennoten je hebt en daar gaat het om

de weid|22.08.11|12:30

Nogmaals: gewoon de wet van 2000 toepassen en handhaven, met een jaar zijn alle rotte plekken weg.

vof 2|24.08.11|10:28

@ Benno,als je nou ff goed leest zie je dat er 14 staat ipv 15 en je mag best weten hoeveel vennoten er zijn hoor,het zijn er 4

een taxi uit den bosch|25.08.11|18:02

als ik kijk in den bosch op het centraal station dan is het al een puinhoop.
wat willen ze nog meer bij de regering.
als ik daar sta mag je in handen klappen als met 75 euro thuiskom waar moet je dan van leven.
dus met andere woorden zijn er nu al veel te veel taxi,s.
en van die 75 euro moet allles er nog af brandstof, onderhoud. moet je nog een salaris hebben en ga zo maar door.
als ze het in den haag beter weten moeten ze zelf eens een jaar op de taxi gaan zitten kunnen ze het zelf zien.

Taxi Chauffeur Arnhem|25.08.11|21:40

ben ik met je eens (een taxi uit den bosch), hier hebben wij precies hetzelfde, nu komen er nog meer taxi’s bij. Nu hou je al bijna geen reet over. laat staan dan. En wat betreft die chauffeurspas nog moeilijker maken, wat heeft dat voor nut als de ivw niet vaak controleert?
en als ze controleren zijn al die taxi’s ineens weg. En wat doet de IVW dan? HELEMAAL NIKS!!
Hoop toch snel op een antwoord dan weet ik of ik nog examens moet halen. Anders lekker naar de kvk gaan en lekker voor mezelf

chauffeur BB|26.08.11|09:46

de korste klap is al die v.o.f onder de loep zetten ben nu 20 jaar taxi chauffeur in groningen heb nog nooit zon puinhoop gezien met spijker broek sport schoenen op de taxi wat zelf in trainings pak waat gaat het heen een deurtje open houden wat is dat als je on cs bent mag je wel een tolk mee nemen dus belastingdienst en ivw bekijk die v.o.fjes en weg er mee er zijn ook natuurlijk de nette jongens bij maar die rijden dan ook op hun eigen papieren

Benny|28.08.11|12:47

Ik heb mijn taxi-ondernemersdiploma bijna binnen en nu wordt hij zomaar even afgeschaft.
Bij wie moet ik zijn voor de onkosten.?
Wat gaan ze daar nu weer voor verzinnen om geld binnen te krijgen.?
Hoe kun je nou eerlijk blijven.?

AA&O Taxi Centrale|30.08.11|15:53

Ze zijn nog in overleg, niks is concreet, al helemaal niet de datum.
Het klopt dat het gaat afgeschaft worden, maar niet zomaar in 1 keer zonder na te denken! KNV Taxi zet zich op dit moment in om de overgang van nu tot de totale afschaffing zo goed mogelijk te laten verlopen. Hierbij gaat het om ruim van te voren bekendmaking van de veranderingen, eventuele vrijwaringen en hogere eisen om de chauffeurspas te behalen.
Onlangs hebben wij dit besproken in de G4 overleg van KNV Taxi.
Geen paniek!

Roman|02.09.11|14:26

Ik vind het een goed plan van de overheid,dit zal ik zo sneelmoglijk invoeren,in plaats dat je aan mensen die dat hebben betalen,waarom niet aan overheid zelf.ik vind het just een goed plaan.bedrijven die tegen zijn ,kunnen ze niet meer zwaarte geld binnen krijgen.dat is het just hen probleem.

schallenberg|09.09.11|17:35

ben ik nou gek!!! voor een taxiondernemer vervalt de vakbekwaamheidseis….maar voor een taxichaffeur niet ….verschil????? schiet mij maar lek!!!!!

Fouad|11.09.11|01:19

Ik vindt deze regel hartstikke goed van de Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Wanneer de ondernemingsdiploma samen met de Taxipas wordt ingezet is het een veel betere regel. Dan heb je tenslotte je Taxiondernemersdiploma met de Taxipas in een keer gehaald.

Fred|11.09.11|15:09

Alleen het financieel moest ik nog halen en dan is alles dus voor niets geweest, alle kosten tot nu toe bijna 2000 euro daarvoor had ik wel iets anders kunnen doen.
En inderdaad alles in de examens leer je sneller op straat, het gaat uiteindelijk om de klant en hoe de chauffeur ermee omgaat. Een baas die sneller wil omdat hij anders zijn VOF niet eruit haalt, rood licht en andere regels mogen daarvoor gebroken worden. De rijders zonder personeel zijn over het algemeen oke, aanpakken dus.

Tekins|20.09.11|23:53

ondernemingsdiploma is niks de regering moet nieuwe regls maken taxi chaffeurs die buiten amsterdam komen om te werken moeten in hun eigen stad werken en niet in amsterdam het is al te druk met taxi”s..

Tamim|29.09.11|16:57

Beste ondernemers. De vrijstelling voor vakbekwaamheidseis taxidiploma is door de Ministerie van infra en milieu ingetrokken! Ga naar http://www.ivw.nl en daar lees je het laatste nieuws. Dus die regeling gaat voor onbepaalde tijd niet door. Dat kan 6 maanden zijn of 1 jaar of uberhaupt niet!
Dus geen zorgen meer.

de weid|29.09.11|17:51

terecht

Melle van Arkens|21.02.15|14:09

nou krijgt Uber toch zijn zin voor Uberpop kunnen rijden wat ze willen uber beter bekend als Google zal wel veel betaald hebben aande vvd.

Gio Bouwens|02.06.15|18:18

Schaf in godsnaam die opleidingen af.
Het is maar je beurs leegtrekken.
Heb tien jaar als taxichauffeur gewerkt en voor mijn bazen goed gefunctioneerd zonder diploma.
Opleidings centra kunnen zich vragen wat ze willen.
Ik vertik het om een diploma te gaan halen dan blijf ik maar thuis zitten.

Gio Bouwens|02.06.15|18:19

Heb € 15.000,00 gegeven aan een instructeurs diploma.
Applicatiecursus € 1500,00 tot 1800,00 ben toch niet gek. Na 5 jaar niet meer geldig.
Heb € 5000,00 betaald om bus- en vrachtauto chauffeursdiploma’s te halen.
Applicatiecursus verplicht na 5 jaar heb toch geen ezel op mijn hoofd staan.

Cor de Groot|02.06.15|18:37

ik mag met ingang van ook geen bus meer rijden, toch raar na bijna 40 jaar ja je leest het goed na bijna 40 jaar. en volgend jaar september ook niet meer op de vrachtwagen. NEDERLAND VERENIG U EN KOM IN OPSTAND TEGEN DEZE EUROPESE BETUTTELING.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.