Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft
Vrijwel iedereen kan straks zonder opleiding een taxibedrijf beginnen. De vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers vervalt vanaf oktober. De eisen voor taxichauffeurs (chauffeursdiploma) blijven wel bestaan. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Het kabinet vindt dat de eis van vakbekwaamheid in de praktijk weinig toegevoegde waarde heeft en teveel administratieve lasten oplevert, licht een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur toe.
Taxichauffeur
De gewenste kwaliteit aan de consument wordt immers vooral geleverd door de taxichauffeur. âTegen deze achterond is besloten om de eis van vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers te laten vervallen door middel van een landelijke vrijstelling van die eisâ, zegt de woordvoerster. “We streven ernaar dat per oktober in te laten gaan.”
Een taxiondernemer heeft straks nog steeds een taxivergunning nodig, maar hoeft daarvoor alleen nog een verklaring omtrent gedrag te overleggen. De huidige opleiding en CCV-examen voor het taxi-ondernemersdiploma gaan onder meer over financieel management, bedrijfsmanagement, calculatie en regels mbt het wegvervoer.
KNV Taxi
Branchevereniging KNV Taxi bekijkt het afschaffen van het ondernemersdiploma in samenhang met de komst van de nieuwe taxiwet. Die nieuwe wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hun opstapmarkt te regelen door de verplichte TTO’s.
âWe moeten eerlijk vaststellen dat het wettelijke diploma dat in oktober verdwijnt, kwaliteitsproblemen voor de reiziger in de opstapmarkt niet heeft kunnen voorkomenâ, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.
Kwaliteit
In de praktijk blijkt het vakbekwaamheidsdiploma gemiddeld genomen te weinig toegevoegde waarde te hebben, vindt ook KNV Taxi. Andela: âDe administratieve eisen aan een ondernemer zeggen weinig over de geschiktheid en het gedrag van een chauffeur. Terwijl de taxichauffeur voor het belangrijkste deel de kwaliteit op straat bepaalt.â
Voor taxichauffeurs blijven de landelijke vakbekwaamheidsvereisten (chauffeursdiploma) daarom wel gelden. Daarnaast kunnen gemeentes, daar waar zich kwaliteitsproblemen voordoen in de opstapmarkt – met de nieuwe taxiwet in de hand – dus aanvullende eisen stellen aan taxichauffeurs en -ondernemers.
Straattaxi
âVerder is in de straattaximarkt gebleken dat chauffeurs die om welke reden dan ook niet in staat zijn de ondernemersvakbekwaamheid te halen, zich gaan bedienen van schijnconstructies en dus uiteindelijk toch de markt betredenâ, licht Andela toe.
âDie schijnconstructies, zoals zogenaamde loondienstverbanden of oneigenlijke vof-jes, zijn in de praktijk lastig te bestrijden. Ook ontstaan door die schijnconstructies ongewenste machtsrelaties en geldstromen, wat de kwaliteit op straat eerder verslechtert dan verbetert.â
Overheidsbeleid
Het afschaffen van het diploma voor taxiondernemers past in het overheidsbeleid van de laatste jaren om het makkelijker te maken een eigen onderneming te starten. Zo is bijvoorbeeld het middenstandsdiploma al jaren geleden afgeschaft.
Bart Pals
Lees ook: Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan
Zo wil de regering alle soos trekkers uit de soos schoppen met de idee van…. koop op de sloop nog een oude benz en ga het maar op de CS repareren…..
ongelooflijk om op deze manier de economie een stimulans te geven
@chauffeurtje boos
“ik begrijp je standpunt niet waarom het voor de klant slechter zou zijn⊠Als er meer concurrentie is maakt dat de tarieven scherper”
Dit is hetzelfde verhaal als 11 jaar terug, uiteindelijk word je nu in een 15 jaar oude passat v
an dance valley naar sloterdijk gebracht voor een meijer.
Je doet me een beetje denken aan een betweter die al jaren lang of verschillende forums zijn gelijk probeert te halen, maar eigenlijk niet weet waar hij het over heeft, of gewoon een troll is
zit al 11 jaar in deze branche maar er is geen 1 ander branche waar ik collega’s zoveel heb horen klagen.ik heb zoiets van als het je niet bevalt ga je toch want anders doen.had laats een klant hij vroeg of het druk waarop ik zei het loopt wel lekker,zoiets had hij in 20 jaar nooit gehoord altijd was het slecht of kut.doe gewoon je werk en ga lekker naar huis.al dat gestress is nergens goed voor.het ga jullie goed klagende chauffeurs.
dit systeem scheelt straks een hoop soostrekkers….
waarom wordt het beleid altijd beperkt tot de problematiek v/d grote steden.Kleine steden of regrio’s leiden hier door.Kleine ritten weigeren en onbeschoft gedrag van taxi chauffeurs in mijn regio is bijna nihil en zo is dat denkt ik iin andere soort gelijke plaatsen het zelfde.We wrd vertegenwoordigt door de elite boeven club KNVwaar je minimaal 2600 cont. moet betalen. waaromverplichtigen ze niet iedereen lid te worden van de KNV.Elk bedrijf b.v.500 euro pj. en eigen vertegenwoordigers kiezen.
Vervolg:Dan word namelijk de hele branche vertegenwoordigt. Bij de KNV zitten meestal alleen de aller grootste taxi bedrijven die nauwelijks aan straat taxi doen dus KNv is niet markt singificant
Iedereen die vennoot wil worden moet gewoon vakbekwaam worden,inbreng vakbekw afsch.Allleen in loondienst constructies daar heb ik geen antwoord op!
Word tijd dat stakings vrezende Nedeland, wij middel- kleine taxibedrijven de aftrap moeten geven om te staken.
ik voorspel oorlog in de bracnche!
De vakbekwaamheid diploma was de enige drempel, we zullen binnen enkele maanden zien dat de kwaliteit nog verder zal zakken. nu kan iedereen zo de taximarkt in. ze moeten gewoon de VOFjes aanpakken.
Voor de duidelijkheid ik zit hier niet op kwaad bloed te zetten bij wie dan ook maar ik had puur een aantal vragen. Door deze maatregel zal de ongeorganiseerde straattaxi het moeilijk krijgen dat weet ik wel zeker maar degene die bij een groot goed taxibedrijf is aangesloten zal hier weinig van merken. Ik begrijp de overheid dat ze willen ingrijpen tegen de allochtone die allemaal een dikke S klasse rijden en dit nauwelijks kunnen terugverdienen want ze staan uren in de rij op centraal station
en dan kun je mij niet vertellen dat ze genoeg verdienen om die auto te kunnen bekostigen en daar een fatsoenlijk loon mee te verdienen (wit op papier) dus ik denk dat de taxibranche ook veel wordt gebruikt voor witwassen en dit lijkt me een kwalijke zaak. Hier lijden de goede ondernemers onder die het wel zijn gestart voor broodwinning. Tuurlijk wordt er veel zwart weggeschreven maar dat moet ook wel wil je er een leuk bedrag per week/maand aan overhouden anders is het niet lucratief.
@ chauffeurtjes boos: zit u zelf in de taxibranche?
Als je het mij persoonlijk zou vragen zou ik ervoor zorgen dat er onderling een keurmerk wordt gestart die duidelijk is voor de consument en die aan strenge eisen voldoet dus waar niet iedereen zich kan bij aansluiten. Dus een duidelijk en betrouwbaar keurmerk dat staat voor service en eerlijke prijzen en dat de consument direct kan herkennen. Want ik denk dat het belangrijk is dat de consument in 1 oogopslag moet kunnen zien van dit is een goede en dit is een mindere of slechte taxi(chauffeur)
heerlijk…. wat een goed nieuws heee… heb net mijn chauffeurs diploma gehaald,wilde met me vergunning beginnen ???? maar dat hoeft niet meer … scheelt me toch een paar duizend euro.. en voor diegene die het wel heeft JAMMER
Wees welkom in de wereld van Ali Baba en de 40 rovers…………….
Het zoveelste keurmerk dus, de passagier kan door de bomen het bos niet meer zien, nee dank U, een taxi moet bezet rijden, dan kan er geld verdient worden en de tarieven zo laag mogelijk
zijn , dat zie je in New York ook, het aantal Taxi’s aanpassen aan de vraag , dat is een oplossing.
Kijk naar Zweden daar zijn kwaliteit en nog steeds slechte Taxi’s, voor beiden is publiek, dus kom je niet van de rotzooi af.
Er zal tsunami aan taxi komen. Ongelofelijk de KNV weet ik denk ik ook niks van taxibansche alleen de grote jongens waren zeker bij de besluit betrokken. Zo vallen al die kleine en midden klasse kapot. En kunnen alke taxichouffeur zich aan gaan sluiten bij de grote jongens voor 1000 euro per maand. Zoals bij TCA, RTC UTC etc……….
nederland helpt zich zelf na de kl……. dankzij een stel achterlijke ministers die zich niet laten adviseren door mensen uit de branche, maar zelf denken te weten hoe het er aan toe gaat!
De vrijheid die bepaalde mensen nu krijgen om mensen op te lichten, door verkeerde tarieven te gebruiken……..belachelijk!
Dit wordt een zooitje, als je nu al kijkt wat voor een zooitje ongeregeld loopt te schelden op het station tegen collega’s en klanten………..
Wat ook de duistere redenen zijn van het KNV, misschien willen ze Connexxion graag binnenhalen. Het lijkt mij voor elke weldenkende Taxiondernemer meer dan voldoende reden om het voorbeeld, van heel veel collega’s te volgen en zeg uw lidmaatschap van het KNV onmiddellijk op, of heeft KNV wel eens iets goeds voor u gedaan. En ga vervolgens een echte belangen organisatie oprichten en niet de hielen likt van de ambtenaren.
Knv……………………weg ermee…………………
Niet te betalen en ze zijn er alleen voor de grote jongens.
Trek gelijk maar alle vergunningen in en geef connexxion vrij spel.
Word sowieso tijd dat de nma eens naar het aandeel van Conn kijkt op de Nederlandse markt.
Weet je wat?
Alle slimme kleine ondernemers vernigen in een grote b.v met gelijke aandelen.
Zoals ik om mij heen kijk kun je gewoon voor veel te weinig rijden en dan laat je de b.v.ploffen en je gaat gewoon verder zoz
Misschien ga ik het doen en dan noem ik het de Nederland b.v.
Ik werk me al jaren een ongeluk met fatsoenlijk materiaal en kan niet eens op vakantie!
In tegenstelling tot diverse groeperingen die 6 week weg kunnen.
Dus ik doe iets heel erg eerlijk, of ik ben een rund.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de meeste sjoemel b.v tjes van Nederlandse afkomst zijn.
Dus de Nederlandse kleintjes worden zowel door de autochtone kat als door de allochtone geit gebeten.
We zijn het bokje, lol!!
168 reacties binne 24 uur. Zal hier naar gekekenworden door den haag?
weet iemand de prive email van onze fijn minister kunnen we die misschien vol spammen misschien dat ze het dan begrijpt
Het verpachten wordt hiermee weer vrijgegeven. Bedrijven met mensen in loondienst motiveren hun personeel om Zzp-er te worden en de taxi waar ze in rijden over te nemen. Te financieren door de taxiondernemer tegen een behoorlijke rente, de chauffeur is zuiniger op zijn auto en de verkoper heeft er geen zorgen meer om. Vervolgens gaat de Zzp-er hetzelfde werk doen als hij nu doet, en hij krijgt bijvoorbeeld 70% van de rit opbrengst uitbetaald. Nooit meer zieke chauffeurs, de Zzp-er hoeft ……
.. weinig premies te betalen, hij zal netto meer over houden, als hij/zij teveel gaat verdienen, dan boekt hij wat omzet op iemand anders zijn naam, lekker geen belasting betalen. En de ondernemer zal ook veel meer overhouden, zonder nagenoeg enig risico. Dus dit achterlijke besluit kan ook veel voordelen bieden. En dit is nog maar een klein voorbeeld, de mogelijkheden zijn legio. Ik ben hier niet voor, maar wil alleen via een klein voorbeeld, aantonen hoe achterlijk het het vrijgeven is.
Voor de mensen die maar roepen concurrentie en de taxi moet goedkoper: van de belastingdienst mag je niet te veel korting geven anders word je weer verdacht van verduistering. Dus met andere woorden je krijgt een naheffing omdat ze je dan verdenken dat je minder hebt opgeschreven dan wat je werkelijk beurt.
En waarom korting als de regering voor ons uitmaakt wat wij maximaal mogen vragen voor een rit, ik zie ze dat niet bij een cafetaria of een kebab boer doen. Hassan max. 2,50,- voor kebbab
Op 1 Oktober staan ze allemaal in de rij bij de KVK om zich in te schrijven van “Mienier iek wiel taksi patron zyn”
Zo stonden de Polen ook een aantal jaren terug rijendik op een sofinummer te wachten bij de belastingdienst.
@Bolkebeer
Den Haag slaapt, men is te druk om de Hollandse Belasting centen naar Griekenland te brengen.
Straks raken ook alle taxi namen uitverkocht, je krijgt dan Taxi Bennie, Taxi Achmet, Taxi Sjonnie, Taxi Fatima, Taxi Anita, enz enz
Door dit te doen word de hele markt verziekt, Iedereen die werkeloos is en een VOG heeft gaat taxi rijden, er is op dit moment al meer aanbod dan vraag, we staan al veel stil en als er tig taxi’s bijkomen staan we nog meer stil. Als er nu niks te doen is blokkeren we de weg omdat er te weinig is aan taxi standplaatsen, laat staan nog meer taxi’s . Er word wel gezegd meer concurrentie..alle grote bedrijven gaan zowiezo naar de kloten. Iedereen die in loondienst is wil voor zichzelf werken…
Naast dat voeren ze TTO in. Ook een grote bullshit, wil je voor jezelf beginnen moet je je nog aansluiten bij een grote centrale. Maar wat gaat er gebeuren, die gaan ook geld vragen om bij de vereniging te komen. Doe je het niet, kom je er niet bij, zelfde als met het pachtsysteem wat nu gaande is. Dit maakt het alleen maar erger. Ze moeten de aanvragen voor vergunningen stop zetten, de mensen die bezig zijn met de opleiding mogen het afmaken, rest heeft pech gehad.
C’et uncroiable! Het hek is nu wel van de dam! Door deze maatregel kun je niet eens meer uit de branche stappen ook al zou je willen! Ik ben al langer van plan om na 16 jaar de taxi vaarwel te zeggen. Ben het beu! Kan nu beter tijdelijk een 2e hands autobedrijf starten….met de verkoop van mijn taxi’s idd. de verkoop van je goede Taxi-naam/bedrijf leverde immers niks meer op maar nu helemaal niet meer! De Mafkezen daar in Den Haag zijn gegroet en bedankt vanuit mijn vakantie adres in Frankrijk!
Belastingdienst zal het leuk vinden om bijv nu een totaal van 4000 taxibedrijven te controleren .. en dan ineens 20.000. De markt is verziekt en loopt voor geen meter, komen er nog meer taxi’s bij. Op dagen dat er niks te doen is staan we met ze allen uren stil, blokkeren de weg omdat er een tekort is aan taxi standplaatsen, laat staan dat er nog meer taxi’s komen. TTO is ook bullshit, je gaat ook niet zeggen tegen een ali dat ze moeten gaan samenwerken met een albert heijn.
Hoop dat ze echt snel met een antwoord komen. Schiet niet op dit, ze maken het alleen maar erger. Vergunningen gewoon stopzetten. Geen taxi’s meer erbij, eerst zorgen dat er tig taxi’s weggaan, strengere eisen opleggen voor bedrijf te beginnen. TTO ook weg ermee. Oude Systeem weer terug. Keurmerk heeft ook geen zin, chauffeurs blijven toch hard rijden op moment dat er geld te verdienen valt, zeker in de nacht. Dus nette chauffeurs hou je toch niet over… althans weinig.
Naast dat heb ik bijna me opleiding afgerond om taxibedrijf te beginnen. Schaffen ze het af ineens.. leuk weggegooid geld. Boeken besteld van 500 euro, Examens aangevraagd van 120 euro per stuk. En dan komen ze hiermee. Lekker. Ben benieuwd hoe dit afloopt en vraag me af wie me me geld dan gaat teruggeven. Beetje lullig. Hadden ze wel eerder mogen aankondigen
@Martijn, jij kunt tenminste nog op vakantie.
Ik ben in 2006 voor het laatst geweest…….
Toen reed ik nog met 5 wagens, nu nog met 3………..
En in 2000 waren het er nog 18……………..
Wie het eerlijk doet kan het schudden geloof ik.
Politiek help Griekenland en de immigranten hier.
Laat ons maar verrekken!
Ooit gaf ik hier een vaste baan voor op en sloot een lening af.
Nog nooit een dag soos gehad en ipv beloond word je gestraft.
Poppekast,waanzin,geschift!!
Oplossing: vof mag maar dan wel iedereen vakbekwaam . Kwaliteit blijft de rotte appels vallen dan af . Boordcomputer in de taxi’s kan er ook niet gerommeld worden met loon constructies klaar , lijkt mij niet onmogelijk. Hierdoor krijg je minder taxi’s meer werk betere kwaliteit en wordt het uiteindelijk ook goedkoper voor de klant,lijkt mij wel weer gezellig een gezonde branche groet Henk
Beste Henk. hoezo kan er niet gerommeld worden met de BCT? Bij de goedkope modellen moet je alles zelf handmatig invoeren en moet er gewerkt worden met aannames. En gaat met uit van een betrouwbare bediening van de taxichauffeur. De BCT is het ultieme instrument om mee te rommelen. Het zal ook zo’n rommel worden dat de IVW niet weet waar ze moeten beginnen met het controleren van de rommel. De belasting steld al geen eisen meer aan de BCT, dus ze vertrouwen hem bij voorbaat al niet snap je
We zullen ergens moeten beginnen denk ik .lijkt me dan ook wel mooie taak voor de overheid en de branche om een zo best mogelijke bct te maken.
Dit wetsvoorstel stimuleerd geen kwaliteit, maar criminaliteit. Iedereen gaat dit voelen in hun omzet, ook de grote vervoersbedrijven, de tto’s en de pernsioenfondsen. Het opsporen en vervolgen van dubieuze taxibedrijven heeft nooit prioriteit gehad in dit land. De overheid is niet eens in staat veroordeelde criminelen uit de tweede kamer te weren.
In het verleden zijn veel chauffeurs ontslagen wegens diefstal, ongevallen en andere wantoestanden, nu gaan zij vrolijk voor henzelf beginnen! Nog erger vind ik het voor de klanten (ouderen, kinderen, gehandicapten en cafébezoekers), want zij willen service maar krijgen shit! Nederland is gewoon en achterlijk land geworden.
Henk, is er niks anders op deze wereld voor jou dan 2 onbetrouwbare dingen de DCT en de overheid. En je zegt we moeten ergens beginnen, we zij al 20 jaar begonnen, of moeten we eerst terug naar het stenen tijdperk? Sorry hoor, maar kijk eens om je heen, de meest moderne systemen draaien al jaren en worden dagelijks nog verbeterd, omdat werkgevers ook van minuut tot minuut en per meter willen controleren. DAN GA JE TOCH GEN ACHTERLIJKE BCT DIE IK AL IN 1985 HAD, VERPLICHTEN.MIJN SYSTEEM WAS BETER
Wat kunnen we doen!!! We moeten metse alle met de taxis naar Den Haag rijden en daar alle wegen blokkeren. Het word tijd dat ze naar de gewone taxiondernemer geluisterd word, want we worden door niemand meer serieus genomen. Alle mensen nemen allelei weten aan terwijl ze geen ei van hebben gegeten. Echt triest is dit!!!!!!!!!!!!!!!!
Komt erop neer.. BCT kan je ook hacken. Op moment dat je hieraan begint zal binnen de korste keren iemand meteen een laptop eraan hangen en alles uitvogelen hoe je dingen kan uitzetten etc etc. Boordcomputer heeft geen enkel effect in de taxi. Ondanks dat het je rijtijden en rusttijden registreert.. zegt niks, tegenwoordig sta je meer stil dan dat je rijd. Dus wat is het doel? Prijsafspraken maak je toch wel, bij een rit van 50 euro heb je zogenaamd 45 euro afgesproken. 5 euro voor de sjoof.
Ik denk dat we met de afschaffing moeten leren leven. Is het een misschien een idee om de aanvraag/het examen voor de chauffeurspas te verzwaren?? Dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Er komt een natuurlijke hoge drempel (zwaardere eisen chauffeurspas) maar men heeft geen ondernemersdiploma nodig om een onderneming te beginnen. Heb zelf mijn ondernemersdiploma pas 1 1/2 jaar en vind dit zwaar naadje.
Zwaardere eisen chauffeurspas heeft geen nut, reden waarom .. IVW komt op station.. iedereen pleite. Valt me op .. elke keer als afghanen of turken op het station staan en IVW is ineens aanwezig, zijn ze allemaal pleite. Chauffeurspas maakt echt niks wijs, zegt niks over de chauffeurs, chauffeurs met zo een pas kunnen ook oplichten. Ondernemers diploma zwaarder maken zou een optie zijn, daarnaast geen vergunningen meer strekken maar naar oude systeem terugzetten.
Kan het niet zo als vroeger worden gewoon weer een aparte taxi politie voor de controle.
Het ivw controleert stukken minder omdat ze volgens mij niet genoeg samenwerking krijgen met oom agent en de snorders dus meer vrij spel hebben en dus de kans hebben om er tussenuit te knijpen wanneer de ivw ten tonele verschijnt.
Maar heren waar is de tijd gebleven ten aanpak van snorders, uit mijn tijd in Rotterdam wanneer men een snorder te pakken kreeg was anders , dan stond men niet te wachten
Vervolg : Men greep zelf in met een aantal chauffeurs. dit zijn wel de acties die niet thuis horen bij een goed chauffeur maar je beschermt allemaal je boterham! ten aan zien van de taxi papieren vinden wij dat dat moet blijven om het kaf van het koren te scheiden MAAR DAN MOET ER WEL EEN GOED CONTROLE APPARAAT ZIJN en denk ik dat het ivw maar eens mensen moet gaan opleiden ter controle van de goede en slechte taxichauffeurs/ondernemers. En als je niet voldoet direct de vergunning intrekken
Had al eerder een stuk je geschreven maar dat is niet te vinden
zijn de codes hier hoofdletter gevoelig of zo??
Had al diverse stukje voor mijn vervolg gemaakt maar waar ????
Beste mensen in Den Haag,
Wij zijn geen proefkonijnen, Wij hebben veel moeite om het te overleven, en U maakt het nog erger, er zijn veel taxi’s, en het probleem is met vastellen van de tarieven, en nog beter kwalieteit v/d chauffeurs en niet meer a.u.b. vergunningen.
Ik heb 7 chauffeurs in dienst, heb vandaag medegedeeld aan ze begin voor jezelf. Dit is de eind tijdperk voor een kleine ondernemer met personeel, of een eerlijke zzper. Dit gaat nergens over. We krijgen een tunami aan taxi’s. Belastingdienst en IVW kunnen dit nooit handhaven.
Veel sterkte allemaal…