taxi, daklicht, station

Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

Vrijwel iedereen kan straks zonder opleiding een taxibedrijf beginnen. De vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers vervalt vanaf oktober. De eisen voor taxichauffeurs (chauffeursdiploma) blijven wel bestaan. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het kabinet vindt dat de eis van vakbekwaamheid in de praktijk weinig toegevoegde waarde heeft en teveel administratieve lasten oplevert, licht een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur toe.

Taxichauffeur

De gewenste kwaliteit aan de consument wordt immers vooral geleverd door de taxichauffeur. “Tegen deze achterond is besloten om de eis van vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers te laten vervallen door middel van een landelijke vrijstelling van die eis”, zegt de woordvoerster. “We streven ernaar dat per oktober in te laten gaan.”

Een taxiondernemer heeft straks nog steeds een taxivergunning nodig, maar hoeft daarvoor alleen nog een verklaring omtrent gedrag te overleggen. De huidige opleiding en CCV-examen voor het taxi-ondernemersdiploma gaan onder meer over financieel management, bedrijfsmanagement, calculatie en regels mbt het wegvervoer.

KNV Taxi

Branchevereniging KNV Taxi bekijkt het afschaffen van het ondernemersdiploma in samenhang met de komst van de nieuwe taxiwet. Die nieuwe wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hun opstapmarkt te regelen door de verplichte TTO’s.

“We moeten eerlijk vaststellen dat het wettelijke diploma dat in oktober verdwijnt, kwaliteitsproblemen voor de reiziger in de opstapmarkt niet heeft kunnen voorkomen”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

Kwaliteit

In de praktijk blijkt het vakbekwaamheidsdiploma gemiddeld genomen te weinig toegevoegde waarde te hebben, vindt ook KNV Taxi. Andela: “De administratieve eisen aan een ondernemer zeggen weinig over de geschiktheid en het gedrag van een chauffeur. Terwijl de taxichauffeur voor het belangrijkste deel de kwaliteit op straat bepaalt.”

Voor taxichauffeurs blijven de landelijke vakbekwaamheidsvereisten (chauffeursdiploma) daarom wel gelden. Daarnaast kunnen gemeentes, daar waar zich kwaliteitsproblemen voordoen in de opstapmarkt – met de nieuwe taxiwet in de hand – dus aanvullende eisen stellen aan taxichauffeurs en -ondernemers.

Straattaxi

“Verder is in de straattaximarkt gebleken dat chauffeurs die om welke reden dan ook niet in staat zijn de ondernemersvakbekwaamheid te halen, zich gaan bedienen van schijnconstructies en dus uiteindelijk toch de markt betreden”, licht Andela toe.

“Die schijnconstructies, zoals zogenaamde loondienstverbanden of oneigenlijke vof-jes, zijn in de praktijk lastig te bestrijden. Ook ontstaan door die schijnconstructies ongewenste machtsrelaties en geldstromen, wat de kwaliteit op straat eerder verslechtert dan verbetert.”

Overheidsbeleid

Het afschaffen van het diploma voor taxiondernemers past in het overheidsbeleid van de laatste jaren om het makkelijker te maken een eigen onderneming te starten. Zo is bijvoorbeeld het middenstandsdiploma al jaren geleden afgeschaft.

Bart Pals

Lees ook: Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

293 reacties op “Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft”

Sjaak de Wit|12.08.11|22:43

19:52, Chauffeur Arnhem. Het is nog veel eenvoudiger, je hoeft niet te hacken, je kan,zet of voert., onjuiste gegevens in je basis BCT ,hierin kun je invoeren wat je wilt. De basis BCT is niet verplicht gekoppeld aan je taximeter en die taximeter weet ook niet of er een klant in de taxi zit bovendien en waarom je de afgelegde route gereden is. Laat dit eens goed tot je doordringen, dan besef je misschien dat dit een onzin kastje is.Onzin van IVW dus. Wie bedenkt en gaat hiermee akkoord? KNV ?

ondernemer in utrecht|12.08.11|23:16

Beste lezers
De regering heeft echt zijn best gedaan om deze besluit te nemen,De markt helemaal over zijn kop gooien, het wordt echt tijd nu om wat anders te gaan doen!!
wees verstandig en ga geen nieuwe investeringen doen in de taxibranche,
Gr oude taxiondernemer

A.Urban|12.08.11|23:27

Onzin van I.V.W hierboven? Het is bedrog. Waar zit de besparing in die zij voorspellen?( Zie hun site) Leg dan maar eens uit dat een ritstaat en werkboekje met de pen invoeren meer tijd vergt dan dezelfde tekens, bedragen enz, handmatig invoeren in een BCT, waarbij gebruik is gemaakt dat een taxichauffeur plmns € 38 per uur verdient . Dat dit onzin is hoeft geen betoog naar m’n mening. Mogen we uiteindelijk allemaal zelf betalen ook.
Hoe kunnen we verder afglijden voorkomen ?????????????

Gertjan|13.08.11|01:34

Er moet toch een manier zijn om het invoeren van deze regel te stoppen??

Aan wiens kant staat de KNV??

Het is hoogste tijd om een vereniging te starten die daadwerkelijk de belangen van “de taxiondernemer” behartigt.

Er moet toch een grens zijn wat betreft taxivergunningen per stad?

Sukkels in Den Haag, wij zijn toch geen proefkonijnen!!!

Rick Den Haag|13.08.11|02:07

Het gaat de heren in Den haag niet om de branche, alleen om hoe zij kunnen scoren. BTC die kunnen w allemaal manipuleren, dit is alleen een lobby van de Connexxions e.d. Dat de vakbekwaamheidseis nu gaat vervallen is een moment van verstandsverbijstering eneen bewijs dat zij in Den Haag totaal geen notie hebben waar het overgaat. Ik gaf eerst Hubert Andela nog de voordeel van de twijfel, maar met dit standpunt bewijst hij maar weer dat KNV een slaaf is van de grote gesubsidueerde

Rick Den Haag|13.08.11|02:18

Vervolg: partijen en zich NOOIT een woordvoerder voor de algemene taxibranche mag noemen. Alhoewel zij zich graag op de borst kloppen om dit wel te zijn. Jammer dat dit soort logge instituten zich zelf op deze manier instand kunnen houden. Maar ja, wij zijn maar domme taxi(ondernemers)chauffeurs en zijn een makkelijke prooi om heren zoals H. Andela een salaris te kunnen blijven verschaffen. Hubert SHAME ON YOU!! Hiermee zal de kwaliteit NOOIT meer beter worden, en dit terwijl taxichauffeur toch

Rick Den Haag|13.08.11|02:24

vervolg 2 Echt een vak is en blijft, ook al mogen deze ervaren taxichauffeurs zich niet doctorandus/professor en weet ik veel wat voor vooraanstaande titels u zich wel mag noemen en de taxiondernemer hoeft totaal niets meer te weten, behalve een VOG te kunnen bemachtigen, alsof een ieder met een schone blazoen een prima ondernemer zal zijn?UNF*CKING UNBELIEVABLE!!! En dit zijn de heren/dames die zogenaamd gestudeerd hebben, wat een lachertje.

Rick Den Haag|13.08.11|02:37

Vervolg 3 En dit is de laatste, ik wordt nu te boos!! Nu snapt u toch ook wel dat de politiek een verzamelputje is voor de misfits in onze samenleving. Tja wat wil je ook als je aan de Balkendenorm moet voldoen, goedkoop is duurkoop. Ik zie als ondernemer ook hier weer de kansen die er liggen, maar het blijft jammer dat de politiek en de KNV(die aan de lijband loopt) ons mooie landje verkwanselen. Ik heb vorig jaar mijn KNV lidmaatschap opgezegd, ik wil niet vertegenwoordigd worden door een stel DOMME ja-knikkers welke hun titels ozo belangrijk vinden klinken.
Het is en blijft jammer dat wij geen echte vuist kunnen maken tegen Den Haag.

Rick Den Haag|13.08.11|02:46

Vervolg 4: Ik hoor om mij heen al veel gelach en gesmuil, hahahaha nu kunnen we lekker weer op de taximarkt tekeer gaan, het liefst anoniem en niet op de opstapmarkt, maar gewoon ronselen onder de radar en nu mag het gewoon. NEDERLAND BLIJFT TOCH EEN WALHALLA. Ja politiek dank u wel, u doet idd uw best om het slechtste in onze medemens naar boven te halen. Thx.

Dirk|13.08.11|04:34

dat houdt in dat mijn buitenlandse beurvrouw van 60( heb niks tegen buitenlanders ), die bijna geen woord Nederlands spreekt en verstaat en niet eens weet hoe hoog de bandenprofielen van een taxi moeten zijn straks 2-3 autos mag kopen en een taxibedrijf mag beginnen. Immer de chauffeurs rijden voor haar.
deze minister is helemaal gek in de kop…de taxibranche zal daardoor definitief ten onder gaan…

Ruud|13.08.11|08:54
Michael|13.08.11|09:19

De meeste hier snappen het echt niet , de plannen voor het afschaffen van de vakbewaamheids eis staan al 2 jaar te lezen in de aanpassing wp2000 !! Ja als je de berichten terug leest die in de tweedekamer zijn besproken was je ook op de hoogte geweest .

Ruud|13.08.11|09:30

Of ze dat wel of niet van plan waren doet niet zo zeer ter zake. De vraag is of dit er toe zal leiden dat de kwaliteit van taxivervoer zal toenemen. Ik denk dat dit besluit een flinke sprong achteruit is. Het beroep taxichauffeur krijgt steeds meer de status van een leuke hobby.

Ruud|13.08.11|09:32

Er zijn meerdere aanpassingen bedacht voor wp2000, denk je dat het verstandig is om eerst iedere Nederlander een taxivergunning te geven om vervolgens te gaan kijken hoe ze dat verder gaan reguleren?

Ruud|13.08.11|09:36

Laat de overheid eerst maar eens zien dat hun idee met verenigingen en TTO’s van de grond komt. Over de introductie van de boordcomputer moeten we het daarna ook maar eens gaan hebben.

Michael|13.08.11|11:09

Je moet het niet moelijker maken dan het is , natuurlijk is het niet zo dat een ieder zo maar een Taxi bedrijf kan beginnen, er is alleen een obstakel weg gehaald op administratief vlak , de insteek van de overheid was dat een goede boekhouder nog geen goede Taxi chauffeur is , de chauffeurs eisen blijven gewoon staan en in combinatie met HANDHAVING, om veroordeelden direct hun pas of vergunning af te nemen .

Michael|13.08.11|11:10

Het draait nu om controle en handhaving hiervan als de overheid hierin verzaakt zijn zij ook schuldig aan de misstanden in de Taxi branch .

Marieke|13.08.11|11:23

Dus vanaf 1 oktober kan ik mijn eigen auto voorzien van blauwe platen en rij dan naar mijn taxi-werkgever toe om daar mijn dagelijkse werk te verrichten. Geen wegenbelasting meer en aftrek van de BTW voor brandstof en misschien met een beetje geluk neem ik dan sĂĄvonds met mijn eigen auto een klant retour naar mijn woonadres. SĂĄvonds en in de weekends kan ik dus zelf nog wat bijsnabbelen. En rijtijdenwet? In je boekje alleen de daadwerkelijke rijtijd invullen, bij je werkgever en voor jezelf.

Marieke|13.08.11|11:30

En de IVW??? Die weten ons nu al niet te vinden, je ziet ze immers zelden, die kunnen door de bomen het bos helemaal niet meer zien. Kortom het wordt een grote chaos in de taxi-wereld.

Ruud|13.08.11|11:31

Je toekomstige werkgever, Connexion, huurt je dan in voor een paar dagen per week.Als je ziek bent hoeft zij je niet te betalen en moet je maar zien hoe je je red. Ook vakantiedagen betaal je dan natuurlijk zelf.

En de overheid bepaald dan dat enkel taxi’s die aangesloten zijn bij Connexion mogen rijdenn in de grote steden. Connexion is dan welliocht de enige goedgekeurde TTO van Nederland. Inloggen op je boordcomputer doe je met je OV chipkaart.

Jan|13.08.11|12:56

@Chauffeurtjes Boos.

Heb jij soms aandelen bij VW??
Ik zie dat je wel erg veel kritiek hebt op Mercedes, terwijl deze auto’s de laagste km prijs hebben.
Ik kan wel een VW Passat gaan kopen maar dan sta ik meer in de garage dan dat ik rij.
Mercedes is in aanschaf wel duurder maar dat haal je er met gemak uit.
Ik rijd nu zelf 25 jaar Mercedes en nog nooit onkosten gehad.
Ik heb 1 keer de uitstap gemaakt naar VW en dat koste mij bijna 10000 eurie in 4 jaar aan turbo’s e.d.

Jan|13.08.11|13:20

Gaan we nu Polen krijgen die overdag bouwvakkers in hun busje naar het werk brengen, en s’avonds het taxibord erop gooien om nog een paar euro’s te verdienen?
Waar gaan we toch naartoe in dit land.

A.Urban|13.08.11|13:37

@ Michael.Niet moeilijker maken dan het is. Makkelijker maken, heeft dat zin in een overvolle taximarkt ontstaan door deregulering ? Handhaving? Heeft dit enig effect gehad tot nu toe?
I.V.W. maakt zich druk om een verkeerd streepje in een werkboekje , de zin daarvan?
Blijft over, dat er veel ondernemers zijn die niet erg op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt in Taxiland. Dat moet beter,ben ik met je eens.

Taxi Chauffeur Arnhem|13.08.11|14:56

TAXI = Geen Toekomst.. vroeger was het een VETPOT nu is het helemaal niks meer, sinds die vergunning is vrijgegeven hebben ze alles naar de klote geholpen, nu is er meer aanbod dan vraag. Binnenkort nog meer aanbod dan vraag, nog meer stilstaan .. yeeeeeeeeeeeeey

wie loopt daar nou op te wachten, is bijna geen geld te verdienen in taxi.

Taxi Chauffeur Arnhem|13.08.11|15:01

Taxibranch zit geen toekomst in, ze helpen alles naar de klote. alles word duurder, diesel, onderhoud, personeel, heffingen etc.. en door dit moeten we goedkoper gaan rijden omdat dit nog meer concurrentie veroorzaakt. Er valt al bijna geen geld te verdienen in de taxi branch, laat staan hoe dit gaat aflopen. Je zegt toch ook niet tegen een beginnende supermarkt, je moet samenwerken met de Albert Heijn want Albert Heijn is al groot, heb je je papieren gehaald moet je je nog aansluiten

Taxi Chauffeur Arnhem|13.08.11|15:06

Dan heb je dus binnenkort dat TTO, denk je van soort VOF constructie af te zijn waarbij chauffeurs 400 per maand betalen voor de vergunning. Wat doet zo een bedrijf met TTO, wil je erbij? Heel simpel betaal je 500 euro in de maand om bij onze organisatie te komen. Constructie blijft toch wel. Wil je een bij een grote organisatie horen, regels nog strenger maken, iedereen z’n papieren halen, heb je die niet, is het of Loondienst of niet erbij. Geen vakbekwaam, jammer, dan vallen er heel wat af…

Taxi Chauffeur Arnhem|13.08.11|15:10

Dan zie je hoeveel taxi’s je overhoud, heel weinig, niet iedereen kan het namelijk halen. Gewoon simpel nu datum instellen tot wanneer je je vakbekwaamheid kan halen, na die datum worden er geen vergunningen meer verstrekt. Degeen die het verzieken word de vergunning afgenomen en krijg je niet meer terug. Dan moet je wel kwaliteit bieden en je aan de regels houden, simpele oplossing maar hij is wel effectief denk ik zo.
Denk jullie niet?

anonieme oudere chauffeur|13.08.11|19:34

@ Taxi Chauffeur Arnhem.

100% met je eens.
Probleen is alleen dat de staat dan inkomsten mislopen.
Wat denk je dat die hufters per jaar aan vergunninggeld binnenhalen?
Wat denk je dat ze dadelijk gaan verdienen?
Elke mongool betaald € 1204,– per vergunning ……………
Dus wat denk jij dat de staat dadelijk verdiend aan alle semi illegale gedoogde nieuwe goudzoekers……………………
Dat wij naar de kloten gaan interesseert ze geen moer………..

Dirk|13.08.11|20:12

ik denk dat de overheid op ieder geval de ondernemers met en zonder vaakbekwaamheidsdiploma niet glijk moet gaan behandelen. Hiermee bedoel ik dat ondernemers die wel een diploma hebben bijvoorbeeld niet bij een groep hoeven te schuiven of andere derglijek voordelen moeten krijgen..glijke behandeling voor glike gevallen hoe de pvv dat altijd zegt.
ik heb niet voor niets zoveel tijd en geld ingestoken voor het haen van mijn diploma…
maar ik hoop ook dat deze wetswijziging niet doorgaat

J.P. de Jeu|13.08.11|20:44

laat iedereen die geen papieren heeft er dan maar het tienvoudige voor betalen en onder strengere regelgeving

Sjaak de Wit|14.08.11|11:15

Verpachtten zit iedereen nogal hoog,ben er niet voor, maar doet een vervoersmakelaar niet hetzelfde, geen vergunning dus maar ”zijn” ritten? En heeft dit niet het gevolg dat er buiten de grote steden bijna geen taxibedrijven meer over zijn en de failissementen aan de orde van de dag? De taxiklant heeft niks te kiezen, na aanbesteding zit je minimaal 5 jaar aan 1 bedrijf vast, goed of slecht. In de daluren geen taxi verkrijgbaar in de regio. Mijn dank hiervoor aan I.V.W.
K.N.V. en ROVER.

glenn|14.08.11|11:17

ik weet wel dat nu de hele taximarkt naar de klote is geholpen en mijnheer de fiscus maar jagen op de taxiondernemer die al bijna geen brood meer verdiend en maar met dwangbevelen de ondernemer probeert gek te maken als ik het overhad mogen doen was ik zeker geen taxichauffeur geworden het ziet er naar uit dat wij met zijn allen naar de sociale dienst moeten gaan om een aanvullende uitkering aan te vragen denk hier maar eens over na heren in Den Haag

Mike.Rotterdam|14.08.11|11:24

Ben benieuwd of het kosteloos omzetten van de nieuwe chauffeurspassen eind dit jaar nog doorgaat.Bij de Kiwa zal het wel druk worden met al de vof,jes en procuratie vergunningen die omgezet moeten worden.Ze hebben op tijd de prijzen maar wat aangepast,lekker verdiend zo!Het word gewoon als vroeger met de TTO,s en de gemeente,alleen zijn er wel een berg taxi’s bij.Hoop wel dat het aantal taxi’s weer naar het aantal inwoners wordt verrekend ,maar dat zal wel niet.De overheid wil gewoon 1 centrale

Duco Douwstra|14.08.11|11:48

Straks niet 1 loondienst chauffeur meer. Allemaal Zzp-ers die een auto leasen van hun vroegere werkgever en de ritten krijgen van hun vroegere werkgever. Geen premie afdrachten meer geen verplicht pensioen afdrachten enz. Een woordvoerder van het ministerie zei in de Volkskrant, administratie is niet belangrijk, als de service maar beter wordt. Het zal allebei wel slechter worden. Je krijgt te weinig vergoeding voor contractvervoer, dus dan moet je dat verlies met de contante ritten goedmaken???

Sjaak de Wit|14.08.11|12:50

Deze site loopt niet lekker meer.
Wanneer je commentaar hebt ingevuld , daarna de 4 tekens, dan op het pijltje rechts daarvan ,
daarna moet je een minuutje wachtten en niets doen totdat er een reactie komt.

Benno van Osenbruggen|14.08.11|13:29

worden de berichten hier gefiltert volgens mij email box mis ik nu 12 berichten die ik op de site niet meer kan vinden

Taxi Chauffeur Arnhem|14.08.11|15:20

@anonieme oudere chauffeur

gewoon boetes verhogen, lopen ze ook geen geld mis. Naast dat iedereen die zijn vakbekwaamheid heeft beslist mee om samen een goeie TTO te hebben, vergaderingen zullen meer plaatsvinden wat een goeie structuur geeft aan de branch. Taxikeurmerk invoeren voor iedereen, vergunning niet meer verstrekken na bepaalde datum. Degene die afvallen, jammer dan. Verziek je het, vergunning kwijt en mag je niet meer beginnen. Het is een simpele oplossing en niet duur.

Taxi Chauffeur Arnhem|14.08.11|15:25

Ook als je een de TTO komt, moet je verplicht eigen vermogen inbrengen. Niet iedereen heeft dat dus vallen er weer zooi af, Alles moet via de bank zodat alles achterhaalbaar is. Hele simpele dingen in principe, op moment dat je in zo een TTO zit moet je wel elkaar controleren want je wilt nergens voor opdraaien van een ander. Dus krijg je een goed bedrijf, werkt iemand tegen, kan je stemmen wie eruit gaat en waarom hij eruit gaat. Oplossing is simpel, niet duur & effectief

J.P. de Jeu|14.08.11|15:32

@Benno deze site is volgens mij hoofdletter gevoelig dus goed kijken en intikken

Duco Douwstra|14.08.11|16:40

De toverwoorden zijn, TTO en BCT.Gewoon steeds heel vaak en steeds harder roepen, maar zonder enige onderbouwing, dat dat de oplossing is. Dus zodra als dat er is, dan zijn er alleen nog maar nette chauffeurs over. Belachelijk natuurlijk, hoe ga je elkaar in een TTO eigenlijk controleren, zonder een online registratie van de verrichtingen. Er is nog niet eens een basis TTO overeenkomst, iedereen weer apart het wiel uitvinden. En over de onhaalbaarheid van de BCT is al meer dan genoeg gezegd.

Roman|15.08.11|00:50

Ik vid het heel goed plan van de overheid,Ik sta 100% achter.

Benno van Osenbruggen|15.08.11|07:30

De vergunningen weer terug naar de gemeente of provincie en net als vroeger tellen hoeveel koppen en dan max aantal vergunningen uit geven ,en ja dan krijg je weer a’damse tafarelen zoals vroeger en ik denk dat dat aan de mensen licht die de vergunningen uit moeten geven ,maar ik ben bang dat iemand een minister door elkaar moet schudden om de boel wakker te krijgen en dan het liefst iemand van buiten de PVV anders zijn het weer rassisten.
JP krijg mail als er berichten binnen komen

Feroz|15.08.11|10:03

ik ben blij zonder kosten van een oplieding ik kan taxi vergunning krijgen dat is fitttttttt jongen
en ja jullie uode ondernemers zijn wel dupe van dat mooi regels jammer voor jullei lekker voor mij bekand overhijd

Feroz|15.08.11|10:08

echte nederlanders zijn jullie . dat je nee tegen kan gun andere ook wat je heb
ik vind het mooi regel bedank overhijd ik heo geen boeken te lezen mooi zo

Benno van Osenbruggen|15.08.11|12:42

leer eerst nederlands Feroz

Dirk|15.08.11|15:15

Ik heb het debat tussen minister schultz en de tweede kamer gelesen. De gemeentes krijgen de bevoegheid op extra eisen te stellen als ze dat nodig vinden. Ze kunnen de vakbekwaamheidseis dus wel blijven eisen van de ondernemers.
Het wordt dus een soort federatie in Nederland binnen de taxi-branche.
Iedere gemeente stelt dus zijn eigen regels op. opzich vind ik dat niet zo erg als het op die manier gebeurd. Maar de vakbekwame omndernemers moeten wel appart en beter behandeld worden vind ik.

Benno van Osenbruggen|15.08.11|15:53

En hoe doen ze dat dan met de regel dat we vrij zijn om in het hele land te rijden in principe mag je overal komen dus die regel werkt alleen als ze de vergunningen weer aan de standplaats gaan koppelen tsCT8

Dirk|15.08.11|16:21

ik denk dat dat nader uitgewerkt wordt door de minister. maar de gemeentes krijgen behalve de bevoegheid om extra eisen te stellen ook een extra bevoegheid om ee groepsvorming te eisen. Het aantal taxi`s binnen een groep kan de gemeente zelf bepalen maar niet het aantal groepen. Hoe dat straks precies eruit gaat zien moeten we gewoon afwachten. Maar dat is nog een lange weg want deze wetswijziging moet ook eerst door de tweede kamer kunnen, en zo makkelijk wordt het denk ik niet voor haar.

de weid|15.08.11|16:34

Afschaffen Vakbekwaamheid Taxiondernemer, weer een staaltje van AMBTELIJK machtsvertoon.
Eind jaren 90 van de vorige eeuw wilde de politiek een vrijere taxi-markt. De ambtenarij van Verkeer en Waterstaat wilde dat niet.Gevolg enige jaren touwtrekken. Waarom wilde ze dat niet? Ze zouden aan het werk moeten, controles uitvoeren ed, toezicht houden enz. en dat waren ze niet gewend. Uit eindelijk werd er toch een toch wel goede wet aangenomen, de
wet personenvervoer 2000,
zie werder hier onder

de weid|15.08.11|16:46

vervolg:
waarin ook de eisen mbt de taxi-wereld werd geregeld. Maar ja de ambtenaren wilden de politiek een poepie laten ruiken. Controles werden niet uitgevoerd en sancties niet opgelegd. Zelfs de examens werden gesaboteerd. Een eis in de taxi wet is dat de ondernemer/chauffeur over voldoende kennis van de Nederlandse taal diende te beschikken en wat denk je? Op de examendagen werden woordenboeken uitgedeeld, zodat ook mensen zonder kennis van de Nederlandse taal het examen konden doen.