taxirij, taxi, standplaats

KNV beantwoordt 6 vragen over de nieuwe Taxiwet

KNV Taxi beantwoordt 6 veel gestelde vragen over de nieuwe taxiwet. Deze wet is per 1 oktober ingegaan.

Wat zijn de nieuwe tarieven?

Met ingang van oktober 2011 mogen de volgende tarieven gebruikt worden:

Taxitarief

opstaptarief = € 2,50
km tarief = € 1,83 per km
tijd tarief = € 0,30 per minuut

Bustarief (geldig voor voertuigen ingericht voor 5 t/m 8 personen)

opstaptarief = € 5,08
km tarief = € 2,31 per km
tijd tarief = € 0,35 per minuut

De ritprijs bestaat dus uit een opstaptarief, waarna bij start van de rit zowel het km-tarief als het tijd-tarief direct gaan lopen. In de huidige structuur zit bij het opstaptarief de eerste twee km’s. Dat is straks niet meer zo. Daartegenover staat dat vanaf aanvang rit de factor tijd meeloopt en niet pas gaat lopen als de taxi onder een bepaalde snelheid rijdt (zoals in de oude tariefstructuur).

Wanneer gaat de nieuwe tariefstructuur in?

De nieuwe tariefstructuur mag vanaf oktober 2011 gebruikt gaan worden. Er geldt een overgangstermijn tot 1 april 2012. Dus vanaf die datum moeten alle taxameters omgezet zijn naar de nieuwe tariefstructuur.

Hoe zit het met het maken van een vaste prijsafspraak?

Dat mag, ook als de vaste prijs hoger uitvalt dan de ritprijs volgens de meter. Echter, het mag alleen als voorafgaand aan de rit deze vaste prijsafspraak is gemaakt en de reiziger er dus bewust zelf voor heeft gekozen.

Mogen er voor aanvullende diensten aparte tarieven in rekening gebracht worden?

Ja dat mag. Er is geen duidelijke lijst voor handen waarop staat wat aanvullende diensten precies zijn en wat dan redelijke tarieven zijn. Dat is aan de ondernemer en zijn klant verder. Wel moet het gaan over diensten die een relatie hebben met de uitgevoerde taxirit.

Hoe zit het met wachten voorafgaand aan de rit?

Het huidige wachttarief, dat bij wachten voorafgaand aan de rit gebruikt wordt, blijft gelden. Met andere woorden als er voorafgaand aan de rit een half uur gewacht moet worden, kan daar een bedrag voor in rekening gebracht worden (€34,59 per uur). Hiervoor geldt ook dat de reiziger vooraf, bij het bestellen van de rit, moet hebben ingestemd.

Hoe zit het met die printer?

Om de nieuwe tarieven te mogen voeren, moet een taxi wel een printer aan boord hebben. De reiziger moet namelijk na afloop van de rit een geprinte bon kunnen krijgen waar hij de informatie over onder andere de ritprijs op terug kan vinden. Dit was een belangrijke voorwaarde voor de reizigersorganisaties en de politiek om überhaupt over te willen gaan naar de nieuwe tariefstructuur. De minister heeft verder gesteld dat de reiziger altijd een bon uitgereikt moet krijgen. KNV taxi had ingezet dat de klant gevraagd moet worden of deze een bon wil hebben. Dat voorkomt nodeloos geprint. De minister wilde daar echter niet aan.

Lees ook: KNV Taxi: Nieuwe taxiregels bieden kansen voor branche

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “KNV beantwoordt 6 vragen over de nieuwe Taxiwet”

Taxi 10000|17.10.11|11:52

Wat een geneuzel van KNV: korte ritjes weer onaantrekkelijk, hoge kosten voor tarief omzetten en printer, 80% van taximarkt is contractvervoer dus zonder geld voor tijd, over twee maanden weer tariefsverhoging. IK ben blij dat ik GEEN contributie betaal aan die club.

Dirk|17.10.11|13:43

En als de klant geen bon wil hebben? moet ik het dan voor de prullenbak printen ? Deze minister moet een beetje nadenken voor die gaat praten

UTAX taxicentrale|17.10.11|19:39

Minister …?

Kleis|18.10.11|13:45

Op watkosteentaxi.nl kan je beide tarieven alvast vergelijken.

Benno van Osenbruggen|20.10.11|12:30

ja en wat gaan we doen als zogenaamt het rolletje op is ,want dat zal wel veel voor gaan komen

edjepetje|20.10.11|14:16

Inderdaad fantastisch geneuzel van KNV en ministerie. Waar is de wijsheid ‘de klant moet vooraf exact kunnen uitrekenen wat een rit kost’ gebleven? Deze minister is natuurlijk veeel slimmer met een tarief waar niemand wijs uit kan en waardoor korte ritten nog vaker geweigerd zullen worden. Zoals gewoonlijk worden weer alleen de meter-inbouwers en -keurders er beter van maar verder niemand. Ik heb in tien jaar tijd nog geen één klant om een GEPRINTE bon horen vragen, wat een onzin.

bollero|20.10.11|20:52

Ik heb gehoort dat het een termische printer moet zijn hoe zit dit weet iemand dit

Aldo|26.10.11|14:48

@benno, zorgen dat je altijd voorraad bonnetjes bij de hand hebt misschien?

Wel raar dat de bon verplicht uitgeprint moet worden…ik vraag nooit om een bonnetje ergens…en klanten doen dat vaak ook niet.

ik zit nu net een blauwe maandag op de taxi ik heb alleen zakelijke klanten om een bonnetje horen vragen en verder niemand dus wie wild er een bonnetje. ik niet alleen die slimme minister wild er een zodat hij kan kijken of de andere chauffeur wel het zelfde rijd of sneller is zodat hij kan klagen