KNV, directeur, Ad Toet

KNV vraagt NMA om onderzoek naar prijsbeleid KIWA

KNV heeft de NMA gevraagd een onderzoek in te stellen tegen KIWA Register om mogelijk misbruik van een economische machtspositie tegen te gaan. Reden is dat de tarieven voor vergunningen en chauffeurskaarten in Nederland buitensporig hoog zijn, zo meldt de brancheorganisatie.

KIWA geeft de wettelijk verplichte vergunningen en chauffeurskaarten namens de overheid uit, maar weigert volgens KNV daarbij transparantie over bedrijfsvoering en kostprijs.

Tariefsverhoging

“Op 1 juli 2011 zijn de tarieven voor vergunningen, passen voor taxichauffeurs en digitachkaarten al met 16,5 % tot 19,5 % verhoogd. Nu worden door KIWA alweer nieuwe tariefsverhogingen voorgesteld. Een digitachkaart zal in Nederland 120 Euro gaan kosten, terwijl deze in andere EU landen ongeveer 50 Euro kost”, aldus KNV.

Ook werd onlangs de prijs van een nieuwe taxipas met maar liefst 200 procent verhoogd. Chauffeurskaarten kosten nu maar liefst 107 euro excl. BTW. Terwijl de prijs van een huidige taxipas voorheen zo’n 56 euro was. In Nederland hebben circa 4800 bedrijven en 40.000 chauffeurs in het taxi en touringcarvervoer met deze documenten te maken.

KIWA-register

KNV heeft net als andere organisaties in het wegvervoer, luchtvaart en scheepvaart bezwaar tegen het gebrek aan transparantie bij de kostprijsberekening en de tariefstijgingen. Het verzoek om het contract van KIWA register en IVW openbaar te maken heeft niet tot resultaat geleid. Daarom doet KNV nu een beroep op NMA.

KNV directeur Ad Toet: “Bij de uitvoering van publieke taken hoort transparantie; een monopolie zonder marktwerking en zonder inzicht in tariefopbouw bij een onderneming met winstoogmerk leidt tot wantoestanden.”

Vervoersvergunningen

Naar schatting bedraagt de omzet van KIWA Register in de verlening van vervoersvergunningen en bestuurderskaarten 10 miljoen euro. Hiervan komt ruim 60% voor rekening van het personen- en goederenvervoer over de weg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “KNV vraagt NMA om onderzoek naar prijsbeleid KIWA”

J, van den Camp|31.10.11|19:51

Weten jullie ook dat KIWA E 92,– ex btw rekent voor een simpele adreswijziging????
Vorig jaar bij mij gebeurt

Anoniem|01.11.11|20:03

Niet Kiwa (ja, zo schrijf je het) bepaalt de tarieven, maar het ministerie. Prijzen worden door het ministerie gepubliceerd in de Staatscourant. Kiwa voert slechts uit. Je zou toch verwachten dat het KNV dat weet.

A.Urban|03.11.11|13:30

K.N.V, Het zou U sieren wanneer U de hele soap rondom de boordcomputer door een onafhankelijke instantie tegen het licht laat houden, niet alleen de chauffeurskaarten.
Veel taxiondernemers kregen deze week een folder in de bus van een boordcomputer fabrikant,
echter zonder prijslijst.
Bij navraag krijg je een antwoord : er is geen prijslijst.

Een voorwaarde van K.N.V om aan de BCT medewerking te verlenen was o.a. marktwerking.
Ziet U marktwerking ?????

Duco Douwstra|03.11.11|14:11

Anoniem is laf en hij heeft kennelijk belangen bij de oplichters bende van Kiwa. Een chauffeurs kaart kost inkoop niet meer dan 2 a 3 Euro en er dan € 128,00 voor rekenen is niet gewoon oplichten, het is tevens uitbuiting. En als de overheid dat zou voorschrijven, dan heet dat is de maatschappij, een misdrijf plegen in vereniging. En dat wordt in de normale rechtsgang dubbel gestraft. Het overzetten van een bedrijf van privé naar B.V. rekent deze bende pl/min € 3000,– voor. Welke ,,,,

Duco Douwstra|03.11.11|14:16

Welke ambtenaren hebben de Kiwa een vergunning vertrekt, om de taxibranche de komende 20 jaar zonder limiet op te lichten, uit te buiten en te misbruiken, vraag ik mij af. En hoeveel strijken zij daarvan op, het lijk mij sterk dat de Kiwa deze woekerwinsten in eigen zak mag steken.
Hulde en complimenten aan het KNV dat zij hier actie tegen gaan ondernemen.

Erik|03.11.11|14:24

Waar maakt K.N.V.zich druk om ? Een paar tientjes voor een chauffeurs kaart?
En die € 4000 per taxi, die de reeds geautomatiseerde moeten gaan doen dan . Nut daarvan?
0.30 € cent wachttijd per uur ikl. btw wachttijd , ????? probeer er eens een zwarte werkster voor te krijgen.
Je zegt niet te veel wanneer je stelt, dat de K.N.V. bestuursleden de weg volkomen kwijt zijn.
Die discussie wil ik wel aan.
Heer Toet wordt eens wakker s.v.p.

Taxi Kemal|03.11.11|17:34

Ik heb met verbazing de rekening voor een aanvraag voor taxivergunning € 1361,00 neer moeten tellen.2 maanden geleden kostte het € 1249,00 !!!! Niemand die daar iets over rept. Bij wie moet ik nu gaan klagen? Ze doen maar, want je bent vrijwillig verplicht om het te betalen anders geen vergunning !!!
En die KNV kan de dak op want zij behartigen de belangen van de overheid. Wij als vervoerders zijn altijd de dupe!!!!
Voor wat betreft de prijs van die nieuwe pasjes, ik heb er geen woorden voor.

cjhoutzager|03.11.11|18:33

LET OP GROOTE STUNT adres wijzinging is tegenwoordigeg 170.17 gewoon even een andere straat ozetten dis is oplichterij dit strookt totool niet met wat er voor gedaan wors in verhouding LET OP LET OP dit is op 05-10-2011
ze denken zeker dat wij het salaris van een minister hebben dit is niet normaal ik heb ook onder protest betaald !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! vriendelijke groeten cj houtzager (Gildetax)

Duco Douwstra|03.11.11|22:19

Vervolg: Welke ambtenaar heeft de Kiwa een vergunning gegeven, om de taxibranche de komende 20 jaar ongelimiteerd op te lichten, uit te buiten en te misbruiken. Daar moet wel heel veel steekpenningen tegenover staan, het lijkt mij sterk dat Kiwa deze woekerwinsten helemaal zelf mag houden, zonder dat externe krachten daarvan mee profiteren. KNV heel veel lof voor het aan de kaak stellen, van deze criminele ontwikkeling. Eerst worden we bestolen door SDU en IVW en nu Kiwa, meer dan schandalig.

Joop|04.11.11|09:53

Wordt het niet eens tijd voor keiharde acties,want je kan hier wel je gal spugen,maar het zet geen zoden aan de dijk,waarom nemen wij alles?
I

Cor van Tuil|05.11.11|13:57

De begeleiding door het K.N.V. bestuur van de BCT is van begin tot eind een boek vol vraagtekens.
Van niets is duidelijk wat het kan en kost, daar hoort ook inbouwkeuring , KIWA kaarten, kantoor benodigd heden,marktwerking, noem alles maar op bij.
Vooral het NUT van de fraude gevoelige basis B.C.T, waar I.V.W. voor waarschuwt dat frauderen bestraft zal worden,waarbij toegeven is dat dit mogelijk is.
K.N.V, alles vraagt om onderzoek, niet alleen de kaarten, daar hebben Uw leden recht op!

Sjaak de Wit|07.11.11|09:24

Nu niet zeuren K.N.V. bestuur.
Je bent zelf in zee gegaan met de BCT, tegen de zin van vele leden in.
Je bent doof voor redelijke argumenten geweest en nog steeds.
Nu je door begint te krijgen dat het een onzin kastje is ben je daar te laat mee.
Blaas de hele medewerking af .
Dan kunnen we zien dat je het meent.

Sjaak.

Sjaak de Wit|11.11.11|12:06

Blunders bij de overheden.
Hedenmorgen in de telegraaf!
Oordeelt U zelf maar.
De B.C.T. , Taxi tarieven, Taxi wet 2000 , horen daar ook bij ! En de Ministers blijven hun voorgangers tegen beter weten in beschermen . Hoe lang kan zoiets goed blijven gaan?
Inderdaad geldsmijterij . Hoe lang pikken we de misleiding /belazerij door ambtenaren nog.

Ben van Loef|12.11.11|13:07

alle aan de overheid gerelateerde kunnen hun gang gaan de overheid weet van niets en hebben nooit kunnen rekenen.Dus kiwa gaat uw gang u bent de enige die ze mag leveren voor deze prijs ,had een aanbesteding niet beter geweest????
er zijn genoeg bedrijven die die pasjes en kaarten kunnen maken tegen een lager tarief(zie doustra).

Taxi Noordwijk|27.11.11|15:08

KIWA tarieven zijn rondom belachelijk! Wij hebben 2 bestaande taxibedrijven gefuseerd en moesten ruim 1000 euro ex BTW betalen voor een simpele toevoeging van een vennoot!
Kosten waren volgens de KIWA voor het toetsen van de vakbekwaamheid van de extra vennoot; deze heeft al ruim 12 jaar zijn eigen bedrijf?!? Waarom zou deze persoon nog getoetst moeten worden..
Ze vertelden daarna dat zij niet degene zijn geweest die de tarieven heeft vastgelegd, dan moest ik zijn bij de IVW en de wetgevers…

Taxi Noordwijk|27.11.11|15:11

KIWA zuigt

Renate|30.01.12|18:08

wil graag meedoen actie te voeren tegen het monopoliebeleid van Kiwa maar dat moet landelijk alle taxi’s een dag van de weg evt meerdere maar wie zet zoiets opgang wie durft en weet de officiele gang van zaken

KNV vraagt NMA om onderzoek naar prijsbeleid KIWA | TaxiPro
KNV, directeur, Ad Toet

KNV vraagt NMA om onderzoek naar prijsbeleid KIWA

KNV heeft de NMA gevraagd een onderzoek in te stellen tegen KIWA Register om mogelijk misbruik van een economische machtspositie tegen te gaan. Reden is dat de tarieven voor vergunningen en chauffeurskaarten in Nederland buitensporig hoog zijn, zo meldt de brancheorganisatie.

KIWA geeft de wettelijk verplichte vergunningen en chauffeurskaarten namens de overheid uit, maar weigert volgens KNV daarbij transparantie over bedrijfsvoering en kostprijs.

Tariefsverhoging

“Op 1 juli 2011 zijn de tarieven voor vergunningen, passen voor taxichauffeurs en digitachkaarten al met 16,5 % tot 19,5 % verhoogd. Nu worden door KIWA alweer nieuwe tariefsverhogingen voorgesteld. Een digitachkaart zal in Nederland 120 Euro gaan kosten, terwijl deze in andere EU landen ongeveer 50 Euro kost”, aldus KNV.

Ook werd onlangs de prijs van een nieuwe taxipas met maar liefst 200 procent verhoogd. Chauffeurskaarten kosten nu maar liefst 107 euro excl. BTW. Terwijl de prijs van een huidige taxipas voorheen zo’n 56 euro was. In Nederland hebben circa 4800 bedrijven en 40.000 chauffeurs in het taxi en touringcarvervoer met deze documenten te maken.

KIWA-register

KNV heeft net als andere organisaties in het wegvervoer, luchtvaart en scheepvaart bezwaar tegen het gebrek aan transparantie bij de kostprijsberekening en de tariefstijgingen. Het verzoek om het contract van KIWA register en IVW openbaar te maken heeft niet tot resultaat geleid. Daarom doet KNV nu een beroep op NMA.

KNV directeur Ad Toet: “Bij de uitvoering van publieke taken hoort transparantie; een monopolie zonder marktwerking en zonder inzicht in tariefopbouw bij een onderneming met winstoogmerk leidt tot wantoestanden.”

Vervoersvergunningen

Naar schatting bedraagt de omzet van KIWA Register in de verlening van vervoersvergunningen en bestuurderskaarten 10 miljoen euro. Hiervan komt ruim 60% voor rekening van het personen- en goederenvervoer over de weg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “KNV vraagt NMA om onderzoek naar prijsbeleid KIWA”

J, van den Camp|31.10.11|19:51

Weten jullie ook dat KIWA E 92,– ex btw rekent voor een simpele adreswijziging????
Vorig jaar bij mij gebeurt

Anoniem|01.11.11|20:03

Niet Kiwa (ja, zo schrijf je het) bepaalt de tarieven, maar het ministerie. Prijzen worden door het ministerie gepubliceerd in de Staatscourant. Kiwa voert slechts uit. Je zou toch verwachten dat het KNV dat weet.

A.Urban|03.11.11|13:30

K.N.V, Het zou U sieren wanneer U de hele soap rondom de boordcomputer door een onafhankelijke instantie tegen het licht laat houden, niet alleen de chauffeurskaarten.
Veel taxiondernemers kregen deze week een folder in de bus van een boordcomputer fabrikant,
echter zonder prijslijst.
Bij navraag krijg je een antwoord : er is geen prijslijst.

Een voorwaarde van K.N.V om aan de BCT medewerking te verlenen was o.a. marktwerking.
Ziet U marktwerking ?????

Duco Douwstra|03.11.11|14:11

Anoniem is laf en hij heeft kennelijk belangen bij de oplichters bende van Kiwa. Een chauffeurs kaart kost inkoop niet meer dan 2 a 3 Euro en er dan € 128,00 voor rekenen is niet gewoon oplichten, het is tevens uitbuiting. En als de overheid dat zou voorschrijven, dan heet dat is de maatschappij, een misdrijf plegen in vereniging. En dat wordt in de normale rechtsgang dubbel gestraft. Het overzetten van een bedrijf van privé naar B.V. rekent deze bende pl/min € 3000,– voor. Welke ,,,,

Duco Douwstra|03.11.11|14:16

Welke ambtenaren hebben de Kiwa een vergunning vertrekt, om de taxibranche de komende 20 jaar zonder limiet op te lichten, uit te buiten en te misbruiken, vraag ik mij af. En hoeveel strijken zij daarvan op, het lijk mij sterk dat de Kiwa deze woekerwinsten in eigen zak mag steken.
Hulde en complimenten aan het KNV dat zij hier actie tegen gaan ondernemen.

Erik|03.11.11|14:24

Waar maakt K.N.V.zich druk om ? Een paar tientjes voor een chauffeurs kaart?
En die € 4000 per taxi, die de reeds geautomatiseerde moeten gaan doen dan . Nut daarvan?
0.30 € cent wachttijd per uur ikl. btw wachttijd , ????? probeer er eens een zwarte werkster voor te krijgen.
Je zegt niet te veel wanneer je stelt, dat de K.N.V. bestuursleden de weg volkomen kwijt zijn.
Die discussie wil ik wel aan.
Heer Toet wordt eens wakker s.v.p.

Taxi Kemal|03.11.11|17:34

Ik heb met verbazing de rekening voor een aanvraag voor taxivergunning € 1361,00 neer moeten tellen.2 maanden geleden kostte het € 1249,00 !!!! Niemand die daar iets over rept. Bij wie moet ik nu gaan klagen? Ze doen maar, want je bent vrijwillig verplicht om het te betalen anders geen vergunning !!!
En die KNV kan de dak op want zij behartigen de belangen van de overheid. Wij als vervoerders zijn altijd de dupe!!!!
Voor wat betreft de prijs van die nieuwe pasjes, ik heb er geen woorden voor.

cjhoutzager|03.11.11|18:33

LET OP GROOTE STUNT adres wijzinging is tegenwoordigeg 170.17 gewoon even een andere straat ozetten dis is oplichterij dit strookt totool niet met wat er voor gedaan wors in verhouding LET OP LET OP dit is op 05-10-2011
ze denken zeker dat wij het salaris van een minister hebben dit is niet normaal ik heb ook onder protest betaald !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! vriendelijke groeten cj houtzager (Gildetax)

Duco Douwstra|03.11.11|22:19

Vervolg: Welke ambtenaar heeft de Kiwa een vergunning gegeven, om de taxibranche de komende 20 jaar ongelimiteerd op te lichten, uit te buiten en te misbruiken. Daar moet wel heel veel steekpenningen tegenover staan, het lijkt mij sterk dat Kiwa deze woekerwinsten helemaal zelf mag houden, zonder dat externe krachten daarvan mee profiteren. KNV heel veel lof voor het aan de kaak stellen, van deze criminele ontwikkeling. Eerst worden we bestolen door SDU en IVW en nu Kiwa, meer dan schandalig.

Joop|04.11.11|09:53

Wordt het niet eens tijd voor keiharde acties,want je kan hier wel je gal spugen,maar het zet geen zoden aan de dijk,waarom nemen wij alles?
I

Cor van Tuil|05.11.11|13:57

De begeleiding door het K.N.V. bestuur van de BCT is van begin tot eind een boek vol vraagtekens.
Van niets is duidelijk wat het kan en kost, daar hoort ook inbouwkeuring , KIWA kaarten, kantoor benodigd heden,marktwerking, noem alles maar op bij.
Vooral het NUT van de fraude gevoelige basis B.C.T, waar I.V.W. voor waarschuwt dat frauderen bestraft zal worden,waarbij toegeven is dat dit mogelijk is.
K.N.V, alles vraagt om onderzoek, niet alleen de kaarten, daar hebben Uw leden recht op!

Sjaak de Wit|07.11.11|09:24

Nu niet zeuren K.N.V. bestuur.
Je bent zelf in zee gegaan met de BCT, tegen de zin van vele leden in.
Je bent doof voor redelijke argumenten geweest en nog steeds.
Nu je door begint te krijgen dat het een onzin kastje is ben je daar te laat mee.
Blaas de hele medewerking af .
Dan kunnen we zien dat je het meent.

Sjaak.

Sjaak de Wit|11.11.11|12:06

Blunders bij de overheden.
Hedenmorgen in de telegraaf!
Oordeelt U zelf maar.
De B.C.T. , Taxi tarieven, Taxi wet 2000 , horen daar ook bij ! En de Ministers blijven hun voorgangers tegen beter weten in beschermen . Hoe lang kan zoiets goed blijven gaan?
Inderdaad geldsmijterij . Hoe lang pikken we de misleiding /belazerij door ambtenaren nog.

Ben van Loef|12.11.11|13:07

alle aan de overheid gerelateerde kunnen hun gang gaan de overheid weet van niets en hebben nooit kunnen rekenen.Dus kiwa gaat uw gang u bent de enige die ze mag leveren voor deze prijs ,had een aanbesteding niet beter geweest????
er zijn genoeg bedrijven die die pasjes en kaarten kunnen maken tegen een lager tarief(zie doustra).

Taxi Noordwijk|27.11.11|15:08

KIWA tarieven zijn rondom belachelijk! Wij hebben 2 bestaande taxibedrijven gefuseerd en moesten ruim 1000 euro ex BTW betalen voor een simpele toevoeging van een vennoot!
Kosten waren volgens de KIWA voor het toetsen van de vakbekwaamheid van de extra vennoot; deze heeft al ruim 12 jaar zijn eigen bedrijf?!? Waarom zou deze persoon nog getoetst moeten worden..
Ze vertelden daarna dat zij niet degene zijn geweest die de tarieven heeft vastgelegd, dan moest ik zijn bij de IVW en de wetgevers…

Taxi Noordwijk|27.11.11|15:11

KIWA zuigt

Renate|30.01.12|18:08

wil graag meedoen actie te voeren tegen het monopoliebeleid van Kiwa maar dat moet landelijk alle taxi’s een dag van de weg evt meerdere maar wie zet zoiets opgang wie durft en weet de officiele gang van zaken