PVV, Kamerlid, De Mos

Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld

De huidige erg ingewikkelde rij- en rusttijden voor taxichauffeurs worden flink versoepeld. Straks hoeft alleen nog de Europese regelgeving voor rij- en rusttijden gevolgd te worden. Die opdracht gaf de Tweede Kamer dinsdag aan minister Schultz van Haegen.

Een motie van PVV-Kamerlid Richard de Mos om te komen tot een versoepeling van de rij- en rusttijdenregeling voor taxichauffeurs, is met 75 tegen 74 aangenomen in de Tweede Kamer.

Taxichauffeurs

“Ik ben ontzettend blij dat deze motie is aangenomen, zodat taxichauffeurs eindelijk een lastenverlichting tegemoet kunnen zien en er een einde komt aan de regeldruk van de overheid”, zegt De Mos. Hij had zijn standpunt onder meer bepaald na gesprekken met uitgever van de werkmappen taxi Duco Douwstra, TCA en KNV Taxi.

De taxibranche krijgt nu veel meer vrijheid om de rij- en rusttijdenregeling zelf in te richten. Normaliter zet een minister een motie om in wetgeving. Volgens de motie moet daarbij aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
  • Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
  • Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
  • Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
  • Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

KNV Taxi

KNV Taxi is al langer voostander van versoepeling van de huidige ingewikkelde regeling. “Een begrijpelijke regeling is voor iedereen beter”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.  “Zowel voor de sector als voor handhavende instanties. Taxivervoer is vooral lokaal of regionaal vervoer en dat is toch iets anders dan internationaal truck- en busvervoer.”

“Vereenvoudiging van de regels betekent overigens niet per definitie aantasting van rechten van werknemers. Zij blijven in ieder geval beschermd door EU-richtlijnen voor werknemersrechten en ook kun je in de CAO extra afspraken maken”, aldus Andela.

Vakbond

De vakbonden zijn iets minder enthousiast. Immers, de IVW kan niet gebruikt worden voor controle op naleving van de rij- en rusttijden voor loondienstchauffeurs zoals afgesproken in een nieuwe cao.

“In de taxi-sector zijn nog heel wat bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels. CNV Vakmensen wil een eventuele verruiming van rij- en rusttijden koppelen aan betere afspraken in de cao over de maximale pauze die de werknemer moet nemen en die niet door de werkgever betaald wordt. Dit kan gekoppeld worden aan de duur van de dienst”, legt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen uit.

Taxibranche

Minister Schultz van Haegen liet eerder al weten open te staan voor een versoepeling van de rij- en rusttijden, ‘mits te taxibranche zelf goede afspraken kan maken tussen de sociale partners’. Dat zijn de werkgevers (KNV Taxi) en werknemers (vakbonden).

De 45.000 taxichauffeurs in Nederland, ook de zzp’ers, vielen tot nu toe onder de Europese regelgeving voor truckers en buschauffeurs die lange reizen maken. Nederland is het enige land in de EU waar dat het geval is. In de praktijk werden de regels vooral gebruikt om concurrentieverschillen tussen arbeidstijden van zzp’ers en loondienstchauffeurs in de straattaximarkt te verminderen.

Bart Pals

Zo luidt de aangenomen motie:

Motie: Versoepeling rij- en rusttijden taxi.

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat een lastenverlichting voor taxichauffeurs van miljoenen euro’s per jaar gerealiseerd kan worden door vereenvoudiging van de rij en rusttijdenregeling,

constaterende dat een lastenverlichting voor de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat gerealiseerd kan worden door vereenvoudiging van de rij en rusttijdenregeling,

overwegende dat deze regering af wil van nationale koppen op Europese regelgeving,

verzoekt de regering om de rij en rusttijdenregeling voor taxi’s te vereenvoudigen door louter de door Europese regelgeving verplichte rij en rusttijden vereisten te hanteren op basis van de volgende regels:

  • Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,  
  • Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
  • Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
  • Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
  • Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

en gaat over tot de orde van de dag,

De Mos

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

89 reacties op “Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld”

Rodney|30.11.11|11:00

Fijn dat de rij en rusttijden nu eindelijk is worden versoepeld, maar wat zijn de europese regelingen hiervoor? Ik kan nergens iets vinden, weet iemand een tekst of link?

A.Urban|30.11.11|11:36

Dat zijn goede berichten.
Er komen er meer!
Er is een vernietigend rapport onderweg over de Boordcomputer Taxi . Dit advies maakt gehakt van het nut en noodzaak van de Boordcomputer Taxi zoals I.V.W. en K.N.V. deze ziet, en niet onbelangrijk, de financiele onderbouwing roept veel vraagtekens op.
Door vereenvoudiging van de rijtijden is het nut BCT nog verder onderuit gehaald.
Dit rapport kan U wellicht behoeden voor ondoordachte aankoop van een BCT wat een enorme som geld kan besparen.

Erik|30.11.11|12:01

@ Rodney
Nederland is het enige land in de eeg, misschien wel van de hele wereld , met rijtijden en werkboekje voor taxichauffeurs, dus het kan helemaal zonder !
Daar zijn geen europ. regels voor dacht ik. Ieder land mag zelf iets bedenken.
Dereguleren,weg er mee zolang het geen nut heeft.
Er is een uitspraak van de overheid dat veiligheid er niet mee aangetoond is.
Daar is een BCT dus ook overbodig voor.
Bedankt Duco en de Mos.

Rodney|30.11.11|12:11

@ Erik
Er staat boven aan het stuk: Europese regelgeving voor rij- en rusttijden.
Je zou dus iets hierover moeten kunnen vinden op het net? Mij nog niet gelukt.
Er staat ook dat er een registratie van rij en rusttijden eens in de week moet worden bijgewerkt, welke rij en rustijden bedoelen ze dan? Vooralsnog alles zeer onduidelijk, ze verklaren ons echt niet vogelvrij. Er is, of komt, een nieuwe rij en rustijden regeling maar nergens wordt vermeld hoe die er dan uit ziet.

Ronald|30.11.11|12:28

@Rodney: Hoe de nieuwe rij- en rusttijden eruit gaan zien, dat zal de minister nu gaan bepalen in nieuwe wetgeving.

Gino|30.11.11|12:32

Wat was de motivatie voor 74 parlementariërs om tegen dit voorstel te stemmen,het feit dat dit uit de koker van de PVV kwam??,dus niet het belang van de hardwerkende taxichauffeurs maar je eigen misselijk makende “moraal” bepaald schijnbaar wat je stemt;Gelukkig zijn er nog normale mensen in het parlement,niet dat ik na 10 jaar repressie middels idiote boetes dankbaar ben voor iets wat logisch is, echt niet!!

Gino|30.11.11|12:34

……..zou het bijna vergeten ( echt niet hoor ) Duco bedankt man, kan jij geen voorzitter van KNV-Taxi worden?!.

Reza|30.11.11|13:47

De motie is aangenomen in de tweede kamer, maar het is nog niet definitiev en daarom staan de details nergens. als een motie aangenomen wordt voert de minister de motie waarschijnlijk uit, maar de minister kan een aangenomen motie ook naast zich neerleggen, wat niet waarschijnlijk en ook niet verstandig is. Maar het kan wel ff duren tot er een wetswijziging plaatsvindt. De aangenomen motie is op ieder geval de eerste stap. Heel goed van de PVV.

Rodney|30.11.11|14:01

@ Reza: Als de wet moet worden veranderd moet het toch ook nog door de eerste kamer, dit zal dan idd nog wel even op zich laten wachten. De vraag is of de eerste kamer ook een meerderheid heeft voor dit plan. Ik weet het niet maar ik zie weer een politiek spelletje komen.
De media doen laten lijken of het al een gelopen race is, vooralsnog nog maar een luchtballon. Moet het allemaal nog maar zien.

Dick|30.11.11|14:12

Ieder moment dat je stilstaat wordt dan ook niet meer betaald. Is dat de bedoeling? Nou of dat zo gunstig is???

Duco Douwstra|30.11.11|16:03

Rodney er staat boven Europese regelgeving, voor vracht en touringcars, die hebben ze in Nederland ook van toepassing verklaard voor de taxi, dat was altijd krom. Maar voor het naleven van de CAO wel handig, de IVW controleerde eigenlijk het naleven van de CAO, krom en dom. Daar komt nu gelukkig een einde aan. De door mij en KNV voorgestelde regeling is geheel overgenomen. De oppositie was tegen, omdat deze heulen met de bonden, die altijd al fel tegen waren. Ze hebben de gordijnen opengedaan.

Gino|30.11.11|16:17

Nu ook die achterlijke overdreven repressieve kilometer administratie op de helling of een 100% door de Overheid gefinancieerde BCT,”t is belachelijk dat wij(weer als enige landje op deze planeet)fors moeten investeren in een apparaat dat ALLEEN bedoeld is om te controleren en niets maar dan ook helemaal niets bijdraagt aan het verhogen/verbeteren van de omzet en e.v.t. winst.

Rodney|30.11.11|16:38

@ Duco: De huidige erg ingewikkelde rij- en rusttijden voor taxichauffeurs worden flink versoepeld. Straks hoeft alleen nog de Europese regelgeving voor rij- en rusttijden gevolgd te worden. Die opdracht gaf de Tweede Kamer dinsdag aan minister Schultz van Haegen.

Welke regelingen bedoelen ze daar mee? Of is dit door de schrijver van dit artikel onjuist geformuleerd?

Kunt u een schets maken van de door u wellicht besproken opties betreffende rij en rusttijden?

Duco Douwstra|30.11.11|18:18

Precies zoals hieronder omschreven dus maximaal 14 uur rijden en maximaal 6 dagen achter elkaar, 1 x per week de werkmap invullen.
• Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
• Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
• Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
• Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
• Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

A.Urban|30.11.11|18:32

Corien Wortmann, plaatsvervangend lid van de Commissie Transport van het Europees Parlement heb ik gevraagd hoe het zit met de Europese regelgeving, rij-rusttijden Taxi.
Als er iets binnenkomt vermeld ik het op deze site.

Stofjas Utreg|30.11.11|21:15

ike 24/7 werke…
Niederland moi lant

Gerard|01.12.11|09:17

eindelijk!
Duco Douwstra thanks!!!

Gino|01.12.11|10:53

Ach “stofjas Utreg” dat deeje ze toch al, het gaat hier om het belang van de chauffeurs die het wel degelijk uitmaakt of ze rustig achter het stuur zitten zonder de zenuwen in hun lijf of er toevallig iets niet in orde is omdat je er per ongeluk een fokking streepje/kruisje vergeten is, zoals ik al zei………..nu die achterlijke kilometer registratie wegmaken want ik zit bij aanvang van elke rit verdorie mijn memoires te schrijven, te zot voor woorden!!.

Duco Douwstra|01.12.11|12:01

Het gaat er ook om dat je nu geen cursus meer hoeft te volgen m.b.t. de rij en rusttijden en er daarna nog niks van snapt, omdat je berekeningen moest maken over 14 dagen. En als de fiscus bij haar standpunt blijft dat de rittenstaten uit de handmatig bediende BCT niet betrouwbaar zijn. Dan moeten de rittenstaten toch door iedereen handmatig worden bijgehouden. Waardoor de onhandige dure BCT uiteindelijk toch niet door zal gaan :-}} er zijn toch vele malen betere systemen of oplossingen.

Taxi Kemal|01.12.11|12:08

Bedankt Duco,KNV Taxi , TCA en de Mos. Nu nog door de eerste kamer. De volgende stap is dan de BCT voorkomen.Hoe staat het met het onderzoek naar de KIWA door NMA??

AHAJAM|01.12.11|13:14

in de laste tijd is de overheid flink bijzige met de verandering van taxi wet,boetes zijn verhoogt,taxi pas met 200%,verhoogt ,ander lasten ook, boordcomputer is aan de gang,klanten nemen een taxi allen als het moet,de taxi omzet is achter uit gegaan , waarom gaat de overheid niet met een nieuwe idee inpakken om de omzet van een taxi te verbeteren,de taxi kan wel de trein concurreren,het echt wel heel simpel,allen moet de overheid mee werken,en de crisis wordt opgelost .

taxie|01.12.11|14:26

collega’s,

Pas op voor de valkuilen, zoals onverantwoord door laten rijden zonder pauze’s. meerdere diensten achter elkaar, elk kwartiertje die je staat te wachten op je volgende rit als pauze markeren. Ik wet niet of je hiermee zo blij moet zijn Voor de eigen rijders mischien. Maar als je in loondienst bent? ik vraag het me af of dit niet terug is naar af, naar zuideuropese wanorde.Ik kan me de onrust van de bonden en de vreugde van het KNV wel voorstellen.
.Sterkte met jullie troekomst!

Gino|01.12.11|14:28

Nou AHAJAM je snapt het niet helemaal, ’t is helemaal de bedoeling niet dat de taxi concureert met de trein,Connexxion,GVB of RTC etc, het is de bedoeling dat de taxi verdwijnt,dat al de ZZPers failliet gaan en dat is de enige conclusie die je kunt trekken als je alle Overheidsmaatregelen van de laatste 10 jaar bestudeert, alles is er op gericht om het leven van de taxichauffeur/ondernemer zo onaangenaam mogelijk te maken en het triefel in Den Haag gaat daarvoor in lengtes!.

AHAJAM|01.12.11|14:56

je heeft gelijk gino dan maar staken met een zaterdag avond geen taxi’s dan pas gaan ze zien wat een taxi betekend is

J.|01.12.11|15:02

Ik ben er niet gerust op. Nu kunnen taxibazen hun toch al slecht betaalde werknemers nog langer zonder pauzes later rijden,. Wakker worden allemaal!

J.|01.12.11|15:10

Wat houdt in: Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd.
Betekent dat niet rijden is niet werken? Bij het station staan is dus niet werken? Op een klant wachten is niet werken? Vertrouwen op de bonden en de cao? Laat me niet lachen. Wie de onregelmatigheidstoeslag en de avond en/of weekeinde toeslag uit een TAXI (ik herhaal TAXI) cao haalt mag zich geen vertegenwoordiger van taxichauffeurs noemen.

Dick|01.12.11|15:25

@taxi en @J We moeten niet te pessimistisch zijn, maar ik deel jullie zorg ook. Als straks echt alleen de netto rijtijd geldt dan moet je flink uren maken. Hoe vaak zit er niet 5 minuten tussen de ene en de andere rit, of sta je ergens een kwartier. Dan moet je daarnaast ook een echte pauze nemen. Je bent zo 10 uur weg voor een netto 8 uur. Is dat fijn? Voor d ondernemers klinkt dit als muziek in de oren, maar voor de gewone chauffeur… En eh dat schrijven is tenminste nog werktijd.

rvs|01.12.11|15:45

J. kom op man, dus jij denkt dat een werkgever zijn mensen 14 uur aaneengesloten laat rijden ?
En wie is er dan volgens jou aansprakelijk voor de schade aan voertuig en passagier ?
Misschien kan de werkgever wel een keer wat extra betalen nu deze nutteloze kostbare obstakels uit de weg zijn ik zie enkel voordelen.
Ik heb ook nog geen gefundeerde nadelen gelezen hier.
AHAJAM ?
welke boetes zijn verhoogd ?
welke pas is 200 % duurder ?
Welke andere lasten ook ?
jij gaat de crisis oplossen ?

K. Boersma|01.12.11|16:08

Duco bedankt, Wij zijn de laatste jaren van 9 taxi`s terug gegaan naar 4 taxi`s. Nu de rest van de onnodige regelgeving nog overboort en de afschaffing van de taxipas. De invloed van de bonden moet teruggebracht tot een minimum. Wij zitten op een waddeneiland met 5 boten per dag, tussen door zijn er geen of weinig ritten, wij zijn blij met 24 uur aaneengesloten en 10 uur niet aaneengesloten rusttijd, rijtijd = arbeidstijd, met deze gegevens kunnen we weer maatwerk leveren en geen NEE verkopen.

taxie|01.12.11|16:14

Ik ken taxibazen die hun werknemers verplichten! om door te rijden tot ze een bepaalde omzet opgereden hebben, hoe? dat maakt hem niet uit. Dit soort excessen wordt alleen maar erger met dit soort *** populistisch gedoe als kippen zonder kop ( ik roggel dat wel effe bij mijn vrinden in de tweede kamer).

rick|01.12.11|18:26

klinkt leuk terug naar rijtijden ipv. arbeidstijden maar hoe dan met al die gasten die naast hun baan taxirijden en nu nog enigzins aan banden liggen maar zometeen heb je ze constant voor je neus. en waar komen die miljoenen vandaan ben ook ondernemer al een tijdje maar die snap ik niet,

Piet|01.12.11|18:48

Ik snap het ook niet, half Nederland zit ’s morgens een uur in de auto, dan een intensieve werkdag van 8 1/2 uur achter de PC en dan ’s AVONDS GEWOON NOG EEN UUR NAAR HUIS RIJDEN!!! Onverantwoord, snap niet dat zoiets mag.

J.|01.12.11|21:55

@rvs
Nee, ik denk niet dat veel werknemers hun mensen 14 uur laten rijden. Maar ik ken wel heel wat werknemers die nu met de nieuwe regeling de wachttijden als pauzes gaan beschouwen en niet uitbetalen. Op het station wachten is geen werk en word dus niet uitbetaald.
Jij ziet enkel voordelen in de nieuwe regeling? Ja, ik ook, maar niet voor de werknemers. Die gaan er gegarandeerd op achteruuit, zeker degenen die geen vast contract hebben.
Jij hebt wel erg veel vertrouwen in ide ‘bazen’.

willem|01.12.11|22:26

nu nog wachten wanneer de nieuwe wet in gaat.

Duco Douwstra|01.12.11|22:31

Jammer dat er weer veel verwarring ontstaat. Voor chauffeurs in loondienst veranderd er niets, de CAO blijft onveranderd gelden. Alleen de kans op een boete voor het niet goed invullen van de werkmap zal bijna nul worden. Dat eigen rijders 14 uur mogen rijden is niet anders dan andere Zzp-ers. Er is Wereldwijd nog nooit aangetoond dat het vrijgeven de rijtijdenwet de verkeersveilig in gevaar brengt. We maken zelden lange ritten en als je slaperig word dan gaan de meeste chauffeur naar huis.

dirk|02.12.11|03:28

zoals ik het zie: s’morgens in de spits kan je op komen draven en van 06:00 tot 09:00 uur flink doorstampen. dan mag je thuis gaan zitten wachten onbetaald uiteraard. komt er weer wat werk los kan je weer komen. s’avonds in de spits weer een paar uurtjes, en als je geluk hebt mag je s’nachts ook nog even wat doen. wat een verbetering voor de werkgevers.

Gino|02.12.11|11:16

De bezorgtheid voor de rechten en werkomstandigheden van de loonchauffeurs zal niet onterecht zijn en daarom is het dus tijd om spijkers met koppen te slaan doormiddel van een lidmaatschap van de vakbond en hup….op naar de CAO onderhandelingen, wil niemand lid worden van de vakbond of de moeite nemen om lid te worden dan…………moeten ze niet zeuren ook;Als de vakbond zo bezorgt is dan starten zij nu een campagne!.
Hard maar wel de realiteit….of niet soms?!.

Dick|02.12.11|13:45

@ Duco
Jij kunt ons hier dat wanneer we als loondienstchauffeurs ergens een kwartier stilstaan omdat er niets is dat niet van onze werktijd afgaat als de centrale je niet op pauze heeft gezet? Want daar draait het natuurlijk wel om. Natuurlijk is het prettig dat die gekke rompslomp met die werkmap minder wordt, maar wanneer ze strikt netto rijtijd aan gaan houden als werktijd door een uitdraai van de boordcomputer te gebruiken dan is het wel degelijk nadelig. Graag je reactie.

Dick|02.12.11|13:48

@ Duco
Ik bedoelde in de eerste regel: Jij kunt ons hier verzekeren, dat wij als loondienst chauffeurs, ergens een kwartier stilstaan omdat er niets is, dat niet van onze werktijd afgaat, als de centrale ons niet op pauze heeft gezet?

henk van mullem|02.12.11|23:38

beste collega,s al die zogenaamde vrijheid in regelgeving klinkt leuk,zeker voor zzpers,maar voor de loondienst chauffeurs zitten er inderdaad heel wat giftige adders onder het gras.
ten eerste is de europese regelgeving al van toepssing op de arbeids tijden,dus langere diensten voor het zelfde geld,het knippen van pauze,s waarbij het zo maar kan gebeuren dat je meerdere dagen niet aan warm eten toekomt enz er zijn nog steeds werkgevers die je uitbuiters kunt noemen dus weer terug naar af

Duco Douwstra|03.12.11|09:47

Loondienst chauffeur vallen onder de CAO en hebben als zodanig bijna niks meer met de rij en rusttijden wet te maken. Dus de regel dat rijtijden veranderen in werktijden is niet in de CAO geregeld, dus zal daarin niets veranderen voor loondienstchauffeurs.
Nog even een advies STUUR DE LINK VAN TAXIPRO zoveel mogelijk door aan je collega’s, zodat iedereen geregeld kan lezen wat er gaande of besloten is. TaxiPro doet immers ook haar uiterste best om ons allemaal goed voor te lichten.

Gino|03.12.11|13:23

Uit de reacties alhier concludeer ik dat men dus geen lid is van een vakbond want anders was men wel op de hoogte van het huidige CAO;De chauffeurs die WEL lid zijn van de vakbond( ..en dat zijn er maar een paar..) hebben met hun lidmaatschap wel gezorgt dat er überhaupt een CAO is; Men hoort de klok weer luiden maar heeft geen idee waar de klepel hangt, sorry hoor maar ik vind dat dit gejammer meer zegt over de reaguurders alhier dan over de nieuwe regels!.

Martin|03.12.11|15:32

De Europeesche Regeling is de EEG Verordening 561/2006. Maximaal 14 uren rijden is iets wat buschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs nu ook niet mogen. Zij mogen maximaal 9 uren per dag rijden en 2x per week 10 uren. Wel 15 uren werken, dat wil zeggen de 6 of 5 overige (betaalde) uren werken, niet rijden. Ook een dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uren is niet haalbaar. Dat zou inhouden dat er met 3, 3 en 4 uren rust genoeg rusttijd gehouden zou zijn, terwijl dat nu minimaal 9 uren is.

J.|03.12.11|22:00

@gino
Dan maar even off topic: ik was lid van een de bond. Tot de bond toestond dat de onregelmatigheidstoeslag uit de CAO werd gehaald. Daarna ben ik afgehaakt. Taxiwerk en onregelmatig zijn wat mij betreft haast synoniem. Dan snap je er als bond niet zoveel van als je dat los laat. En nu weer rijtijd is arbeidstijd. Het moet toch niet gekker worden. Met zo’n vakbond hoeven de werkgevers zich niet te organiseren.

Gino|05.12.11|13:24

Ik begrijp je “J”, ik moet bekennen dat toen ik in loondienst reed ik al niet echt gecharmeerd was van de vakbond maar het feit blijft dat dit zo’n beetje de enige manier is om iets voor de loonchauffeurs voor elkaar te krijgen, taxichauffeurs zijn nu eenmaal slecht te verenigen.

Casper|08.12.11|11:30

Wanneer gaan de regels in ??

Reza|08.12.11|16:54

Mensen die denken dat de werkgevers straks hun chaffeurs straks langer mogen laten werken hebben de motie niet goed gelezen. als jullie de motie goed lezen, staat dat de rest gewoon volgens de cao moet worden toegepast. Deze motie maakt het eigenlijk makkelijker voor zzp`ers. Voor een chauffeur in dienst maakt dat bijna geen verschil.

taxiregister.nl|09.12.11|07:02

Het versoepen van de rij en rusttijden is natuurlijk een mooie aanzet, ik blijf echter van mening dat deze rij en rusttijden weer tot gevolg hebben dat niemand er iets van begrijpt, rijtijden, rusttijden , wanneer spreken we nou eindelijk eens over arbeidstijden.

paul|13.12.11|13:50

Inderdaad Reza, één en ander zal in de CAO wel zó geregeld worden dat chauffeurs in loondienst nog steeds niet langer mogen werken… dat ik als ‘baas’ nu wel 84 uur per week mag gaan werken is wel een verademing… Ik moet toch zorgen dat ik genoeg geld verdien om al die CAO-afspraken te kunnen betalen, en alle andere lastenverzwaringen… Weet iemand eigenlijk al wat zo’n BCT moet gaan kosten, incl. btw. en inbouw, en jaarlijks ijken, en software en…?

Duco Douwstra|14.12.11|17:46

Beste Paul, Op jou vraag of iemand al weet wat een BCT gaat kosten. Het volgende veel, veel te veel, verschrikkelijk veel enz. Maar er zijn alleen nog maar dummie BCT’s behalve de reeds bestaande moderne systemen van + € 4000,– met € 1300,– bij betaling heet zo’s systeem BCT.
Maar van alle z.g. goedkope versies zijn er alleen nog maar dummies, deze zijn genoemd naar de beleidsmakers van het BCT project. Er is dus nog steeds niet echt iets, dus ook geen prijzen omdat jij dan ook weer wil weten

Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld | TaxiPro
PVV, Kamerlid, De Mos

Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld

De huidige erg ingewikkelde rij- en rusttijden voor taxichauffeurs worden flink versoepeld. Straks hoeft alleen nog de Europese regelgeving voor rij- en rusttijden gevolgd te worden. Die opdracht gaf de Tweede Kamer dinsdag aan minister Schultz van Haegen.

Een motie van PVV-Kamerlid Richard de Mos om te komen tot een versoepeling van de rij- en rusttijdenregeling voor taxichauffeurs, is met 75 tegen 74 aangenomen in de Tweede Kamer.

Taxichauffeurs

“Ik ben ontzettend blij dat deze motie is aangenomen, zodat taxichauffeurs eindelijk een lastenverlichting tegemoet kunnen zien en er een einde komt aan de regeldruk van de overheid”, zegt De Mos. Hij had zijn standpunt onder meer bepaald na gesprekken met uitgever van de werkmappen taxi Duco Douwstra, TCA en KNV Taxi.

De taxibranche krijgt nu veel meer vrijheid om de rij- en rusttijdenregeling zelf in te richten. Normaliter zet een minister een motie om in wetgeving. Volgens de motie moet daarbij aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
  • Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
  • Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
  • Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
  • Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

KNV Taxi

KNV Taxi is al langer voostander van versoepeling van de huidige ingewikkelde regeling. “Een begrijpelijke regeling is voor iedereen beter”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.  “Zowel voor de sector als voor handhavende instanties. Taxivervoer is vooral lokaal of regionaal vervoer en dat is toch iets anders dan internationaal truck- en busvervoer.”

“Vereenvoudiging van de regels betekent overigens niet per definitie aantasting van rechten van werknemers. Zij blijven in ieder geval beschermd door EU-richtlijnen voor werknemersrechten en ook kun je in de CAO extra afspraken maken”, aldus Andela.

Vakbond

De vakbonden zijn iets minder enthousiast. Immers, de IVW kan niet gebruikt worden voor controle op naleving van de rij- en rusttijden voor loondienstchauffeurs zoals afgesproken in een nieuwe cao.

“In de taxi-sector zijn nog heel wat bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels. CNV Vakmensen wil een eventuele verruiming van rij- en rusttijden koppelen aan betere afspraken in de cao over de maximale pauze die de werknemer moet nemen en die niet door de werkgever betaald wordt. Dit kan gekoppeld worden aan de duur van de dienst”, legt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen uit.

Taxibranche

Minister Schultz van Haegen liet eerder al weten open te staan voor een versoepeling van de rij- en rusttijden, ‘mits te taxibranche zelf goede afspraken kan maken tussen de sociale partners’. Dat zijn de werkgevers (KNV Taxi) en werknemers (vakbonden).

De 45.000 taxichauffeurs in Nederland, ook de zzp’ers, vielen tot nu toe onder de Europese regelgeving voor truckers en buschauffeurs die lange reizen maken. Nederland is het enige land in de EU waar dat het geval is. In de praktijk werden de regels vooral gebruikt om concurrentieverschillen tussen arbeidstijden van zzp’ers en loondienstchauffeurs in de straattaximarkt te verminderen.

Bart Pals

Zo luidt de aangenomen motie:

Motie: Versoepeling rij- en rusttijden taxi.

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat een lastenverlichting voor taxichauffeurs van miljoenen euro’s per jaar gerealiseerd kan worden door vereenvoudiging van de rij en rusttijdenregeling,

constaterende dat een lastenverlichting voor de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat gerealiseerd kan worden door vereenvoudiging van de rij en rusttijdenregeling,

overwegende dat deze regering af wil van nationale koppen op Europese regelgeving,

verzoekt de regering om de rij en rusttijdenregeling voor taxi’s te vereenvoudigen door louter de door Europese regelgeving verplichte rij en rusttijden vereisten te hanteren op basis van de volgende regels:

  • Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,  
  • Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
  • Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
  • Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
  • Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

en gaat over tot de orde van de dag,

De Mos

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

89 reacties op “Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld”

Rodney|30.11.11|11:00

Fijn dat de rij en rusttijden nu eindelijk is worden versoepeld, maar wat zijn de europese regelingen hiervoor? Ik kan nergens iets vinden, weet iemand een tekst of link?

A.Urban|30.11.11|11:36

Dat zijn goede berichten.
Er komen er meer!
Er is een vernietigend rapport onderweg over de Boordcomputer Taxi . Dit advies maakt gehakt van het nut en noodzaak van de Boordcomputer Taxi zoals I.V.W. en K.N.V. deze ziet, en niet onbelangrijk, de financiele onderbouwing roept veel vraagtekens op.
Door vereenvoudiging van de rijtijden is het nut BCT nog verder onderuit gehaald.
Dit rapport kan U wellicht behoeden voor ondoordachte aankoop van een BCT wat een enorme som geld kan besparen.

Erik|30.11.11|12:01

@ Rodney
Nederland is het enige land in de eeg, misschien wel van de hele wereld , met rijtijden en werkboekje voor taxichauffeurs, dus het kan helemaal zonder !
Daar zijn geen europ. regels voor dacht ik. Ieder land mag zelf iets bedenken.
Dereguleren,weg er mee zolang het geen nut heeft.
Er is een uitspraak van de overheid dat veiligheid er niet mee aangetoond is.
Daar is een BCT dus ook overbodig voor.
Bedankt Duco en de Mos.

Rodney|30.11.11|12:11

@ Erik
Er staat boven aan het stuk: Europese regelgeving voor rij- en rusttijden.
Je zou dus iets hierover moeten kunnen vinden op het net? Mij nog niet gelukt.
Er staat ook dat er een registratie van rij en rusttijden eens in de week moet worden bijgewerkt, welke rij en rustijden bedoelen ze dan? Vooralsnog alles zeer onduidelijk, ze verklaren ons echt niet vogelvrij. Er is, of komt, een nieuwe rij en rustijden regeling maar nergens wordt vermeld hoe die er dan uit ziet.

Ronald|30.11.11|12:28

@Rodney: Hoe de nieuwe rij- en rusttijden eruit gaan zien, dat zal de minister nu gaan bepalen in nieuwe wetgeving.

Gino|30.11.11|12:32

Wat was de motivatie voor 74 parlementariërs om tegen dit voorstel te stemmen,het feit dat dit uit de koker van de PVV kwam??,dus niet het belang van de hardwerkende taxichauffeurs maar je eigen misselijk makende “moraal” bepaald schijnbaar wat je stemt;Gelukkig zijn er nog normale mensen in het parlement,niet dat ik na 10 jaar repressie middels idiote boetes dankbaar ben voor iets wat logisch is, echt niet!!

Gino|30.11.11|12:34

……..zou het bijna vergeten ( echt niet hoor ) Duco bedankt man, kan jij geen voorzitter van KNV-Taxi worden?!.

Reza|30.11.11|13:47

De motie is aangenomen in de tweede kamer, maar het is nog niet definitiev en daarom staan de details nergens. als een motie aangenomen wordt voert de minister de motie waarschijnlijk uit, maar de minister kan een aangenomen motie ook naast zich neerleggen, wat niet waarschijnlijk en ook niet verstandig is. Maar het kan wel ff duren tot er een wetswijziging plaatsvindt. De aangenomen motie is op ieder geval de eerste stap. Heel goed van de PVV.

Rodney|30.11.11|14:01

@ Reza: Als de wet moet worden veranderd moet het toch ook nog door de eerste kamer, dit zal dan idd nog wel even op zich laten wachten. De vraag is of de eerste kamer ook een meerderheid heeft voor dit plan. Ik weet het niet maar ik zie weer een politiek spelletje komen.
De media doen laten lijken of het al een gelopen race is, vooralsnog nog maar een luchtballon. Moet het allemaal nog maar zien.

Dick|30.11.11|14:12

Ieder moment dat je stilstaat wordt dan ook niet meer betaald. Is dat de bedoeling? Nou of dat zo gunstig is???

Duco Douwstra|30.11.11|16:03

Rodney er staat boven Europese regelgeving, voor vracht en touringcars, die hebben ze in Nederland ook van toepassing verklaard voor de taxi, dat was altijd krom. Maar voor het naleven van de CAO wel handig, de IVW controleerde eigenlijk het naleven van de CAO, krom en dom. Daar komt nu gelukkig een einde aan. De door mij en KNV voorgestelde regeling is geheel overgenomen. De oppositie was tegen, omdat deze heulen met de bonden, die altijd al fel tegen waren. Ze hebben de gordijnen opengedaan.

Gino|30.11.11|16:17

Nu ook die achterlijke overdreven repressieve kilometer administratie op de helling of een 100% door de Overheid gefinancieerde BCT,”t is belachelijk dat wij(weer als enige landje op deze planeet)fors moeten investeren in een apparaat dat ALLEEN bedoeld is om te controleren en niets maar dan ook helemaal niets bijdraagt aan het verhogen/verbeteren van de omzet en e.v.t. winst.

Rodney|30.11.11|16:38

@ Duco: De huidige erg ingewikkelde rij- en rusttijden voor taxichauffeurs worden flink versoepeld. Straks hoeft alleen nog de Europese regelgeving voor rij- en rusttijden gevolgd te worden. Die opdracht gaf de Tweede Kamer dinsdag aan minister Schultz van Haegen.

Welke regelingen bedoelen ze daar mee? Of is dit door de schrijver van dit artikel onjuist geformuleerd?

Kunt u een schets maken van de door u wellicht besproken opties betreffende rij en rusttijden?

Duco Douwstra|30.11.11|18:18

Precies zoals hieronder omschreven dus maximaal 14 uur rijden en maximaal 6 dagen achter elkaar, 1 x per week de werkmap invullen.
• Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
• Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
• Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
• Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
• Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

A.Urban|30.11.11|18:32

Corien Wortmann, plaatsvervangend lid van de Commissie Transport van het Europees Parlement heb ik gevraagd hoe het zit met de Europese regelgeving, rij-rusttijden Taxi.
Als er iets binnenkomt vermeld ik het op deze site.

Stofjas Utreg|30.11.11|21:15

ike 24/7 werke…
Niederland moi lant

Gerard|01.12.11|09:17

eindelijk!
Duco Douwstra thanks!!!

Gino|01.12.11|10:53

Ach “stofjas Utreg” dat deeje ze toch al, het gaat hier om het belang van de chauffeurs die het wel degelijk uitmaakt of ze rustig achter het stuur zitten zonder de zenuwen in hun lijf of er toevallig iets niet in orde is omdat je er per ongeluk een fokking streepje/kruisje vergeten is, zoals ik al zei………..nu die achterlijke kilometer registratie wegmaken want ik zit bij aanvang van elke rit verdorie mijn memoires te schrijven, te zot voor woorden!!.

Duco Douwstra|01.12.11|12:01

Het gaat er ook om dat je nu geen cursus meer hoeft te volgen m.b.t. de rij en rusttijden en er daarna nog niks van snapt, omdat je berekeningen moest maken over 14 dagen. En als de fiscus bij haar standpunt blijft dat de rittenstaten uit de handmatig bediende BCT niet betrouwbaar zijn. Dan moeten de rittenstaten toch door iedereen handmatig worden bijgehouden. Waardoor de onhandige dure BCT uiteindelijk toch niet door zal gaan :-}} er zijn toch vele malen betere systemen of oplossingen.

Taxi Kemal|01.12.11|12:08

Bedankt Duco,KNV Taxi , TCA en de Mos. Nu nog door de eerste kamer. De volgende stap is dan de BCT voorkomen.Hoe staat het met het onderzoek naar de KIWA door NMA??

AHAJAM|01.12.11|13:14

in de laste tijd is de overheid flink bijzige met de verandering van taxi wet,boetes zijn verhoogt,taxi pas met 200%,verhoogt ,ander lasten ook, boordcomputer is aan de gang,klanten nemen een taxi allen als het moet,de taxi omzet is achter uit gegaan , waarom gaat de overheid niet met een nieuwe idee inpakken om de omzet van een taxi te verbeteren,de taxi kan wel de trein concurreren,het echt wel heel simpel,allen moet de overheid mee werken,en de crisis wordt opgelost .

taxie|01.12.11|14:26

collega’s,

Pas op voor de valkuilen, zoals onverantwoord door laten rijden zonder pauze’s. meerdere diensten achter elkaar, elk kwartiertje die je staat te wachten op je volgende rit als pauze markeren. Ik wet niet of je hiermee zo blij moet zijn Voor de eigen rijders mischien. Maar als je in loondienst bent? ik vraag het me af of dit niet terug is naar af, naar zuideuropese wanorde.Ik kan me de onrust van de bonden en de vreugde van het KNV wel voorstellen.
.Sterkte met jullie troekomst!

Gino|01.12.11|14:28

Nou AHAJAM je snapt het niet helemaal, ’t is helemaal de bedoeling niet dat de taxi concureert met de trein,Connexxion,GVB of RTC etc, het is de bedoeling dat de taxi verdwijnt,dat al de ZZPers failliet gaan en dat is de enige conclusie die je kunt trekken als je alle Overheidsmaatregelen van de laatste 10 jaar bestudeert, alles is er op gericht om het leven van de taxichauffeur/ondernemer zo onaangenaam mogelijk te maken en het triefel in Den Haag gaat daarvoor in lengtes!.

AHAJAM|01.12.11|14:56

je heeft gelijk gino dan maar staken met een zaterdag avond geen taxi’s dan pas gaan ze zien wat een taxi betekend is

J.|01.12.11|15:02

Ik ben er niet gerust op. Nu kunnen taxibazen hun toch al slecht betaalde werknemers nog langer zonder pauzes later rijden,. Wakker worden allemaal!

J.|01.12.11|15:10

Wat houdt in: Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd.
Betekent dat niet rijden is niet werken? Bij het station staan is dus niet werken? Op een klant wachten is niet werken? Vertrouwen op de bonden en de cao? Laat me niet lachen. Wie de onregelmatigheidstoeslag en de avond en/of weekeinde toeslag uit een TAXI (ik herhaal TAXI) cao haalt mag zich geen vertegenwoordiger van taxichauffeurs noemen.

Dick|01.12.11|15:25

@taxi en @J We moeten niet te pessimistisch zijn, maar ik deel jullie zorg ook. Als straks echt alleen de netto rijtijd geldt dan moet je flink uren maken. Hoe vaak zit er niet 5 minuten tussen de ene en de andere rit, of sta je ergens een kwartier. Dan moet je daarnaast ook een echte pauze nemen. Je bent zo 10 uur weg voor een netto 8 uur. Is dat fijn? Voor d ondernemers klinkt dit als muziek in de oren, maar voor de gewone chauffeur… En eh dat schrijven is tenminste nog werktijd.

rvs|01.12.11|15:45

J. kom op man, dus jij denkt dat een werkgever zijn mensen 14 uur aaneengesloten laat rijden ?
En wie is er dan volgens jou aansprakelijk voor de schade aan voertuig en passagier ?
Misschien kan de werkgever wel een keer wat extra betalen nu deze nutteloze kostbare obstakels uit de weg zijn ik zie enkel voordelen.
Ik heb ook nog geen gefundeerde nadelen gelezen hier.
AHAJAM ?
welke boetes zijn verhoogd ?
welke pas is 200 % duurder ?
Welke andere lasten ook ?
jij gaat de crisis oplossen ?

K. Boersma|01.12.11|16:08

Duco bedankt, Wij zijn de laatste jaren van 9 taxi`s terug gegaan naar 4 taxi`s. Nu de rest van de onnodige regelgeving nog overboort en de afschaffing van de taxipas. De invloed van de bonden moet teruggebracht tot een minimum. Wij zitten op een waddeneiland met 5 boten per dag, tussen door zijn er geen of weinig ritten, wij zijn blij met 24 uur aaneengesloten en 10 uur niet aaneengesloten rusttijd, rijtijd = arbeidstijd, met deze gegevens kunnen we weer maatwerk leveren en geen NEE verkopen.

taxie|01.12.11|16:14

Ik ken taxibazen die hun werknemers verplichten! om door te rijden tot ze een bepaalde omzet opgereden hebben, hoe? dat maakt hem niet uit. Dit soort excessen wordt alleen maar erger met dit soort *** populistisch gedoe als kippen zonder kop ( ik roggel dat wel effe bij mijn vrinden in de tweede kamer).

rick|01.12.11|18:26

klinkt leuk terug naar rijtijden ipv. arbeidstijden maar hoe dan met al die gasten die naast hun baan taxirijden en nu nog enigzins aan banden liggen maar zometeen heb je ze constant voor je neus. en waar komen die miljoenen vandaan ben ook ondernemer al een tijdje maar die snap ik niet,

Piet|01.12.11|18:48

Ik snap het ook niet, half Nederland zit ’s morgens een uur in de auto, dan een intensieve werkdag van 8 1/2 uur achter de PC en dan ’s AVONDS GEWOON NOG EEN UUR NAAR HUIS RIJDEN!!! Onverantwoord, snap niet dat zoiets mag.

J.|01.12.11|21:55

@rvs
Nee, ik denk niet dat veel werknemers hun mensen 14 uur laten rijden. Maar ik ken wel heel wat werknemers die nu met de nieuwe regeling de wachttijden als pauzes gaan beschouwen en niet uitbetalen. Op het station wachten is geen werk en word dus niet uitbetaald.
Jij ziet enkel voordelen in de nieuwe regeling? Ja, ik ook, maar niet voor de werknemers. Die gaan er gegarandeerd op achteruuit, zeker degenen die geen vast contract hebben.
Jij hebt wel erg veel vertrouwen in ide ‘bazen’.

willem|01.12.11|22:26

nu nog wachten wanneer de nieuwe wet in gaat.

Duco Douwstra|01.12.11|22:31

Jammer dat er weer veel verwarring ontstaat. Voor chauffeurs in loondienst veranderd er niets, de CAO blijft onveranderd gelden. Alleen de kans op een boete voor het niet goed invullen van de werkmap zal bijna nul worden. Dat eigen rijders 14 uur mogen rijden is niet anders dan andere Zzp-ers. Er is Wereldwijd nog nooit aangetoond dat het vrijgeven de rijtijdenwet de verkeersveilig in gevaar brengt. We maken zelden lange ritten en als je slaperig word dan gaan de meeste chauffeur naar huis.

dirk|02.12.11|03:28

zoals ik het zie: s’morgens in de spits kan je op komen draven en van 06:00 tot 09:00 uur flink doorstampen. dan mag je thuis gaan zitten wachten onbetaald uiteraard. komt er weer wat werk los kan je weer komen. s’avonds in de spits weer een paar uurtjes, en als je geluk hebt mag je s’nachts ook nog even wat doen. wat een verbetering voor de werkgevers.

Gino|02.12.11|11:16

De bezorgtheid voor de rechten en werkomstandigheden van de loonchauffeurs zal niet onterecht zijn en daarom is het dus tijd om spijkers met koppen te slaan doormiddel van een lidmaatschap van de vakbond en hup….op naar de CAO onderhandelingen, wil niemand lid worden van de vakbond of de moeite nemen om lid te worden dan…………moeten ze niet zeuren ook;Als de vakbond zo bezorgt is dan starten zij nu een campagne!.
Hard maar wel de realiteit….of niet soms?!.

Dick|02.12.11|13:45

@ Duco
Jij kunt ons hier dat wanneer we als loondienstchauffeurs ergens een kwartier stilstaan omdat er niets is dat niet van onze werktijd afgaat als de centrale je niet op pauze heeft gezet? Want daar draait het natuurlijk wel om. Natuurlijk is het prettig dat die gekke rompslomp met die werkmap minder wordt, maar wanneer ze strikt netto rijtijd aan gaan houden als werktijd door een uitdraai van de boordcomputer te gebruiken dan is het wel degelijk nadelig. Graag je reactie.

Dick|02.12.11|13:48

@ Duco
Ik bedoelde in de eerste regel: Jij kunt ons hier verzekeren, dat wij als loondienst chauffeurs, ergens een kwartier stilstaan omdat er niets is, dat niet van onze werktijd afgaat, als de centrale ons niet op pauze heeft gezet?

henk van mullem|02.12.11|23:38

beste collega,s al die zogenaamde vrijheid in regelgeving klinkt leuk,zeker voor zzpers,maar voor de loondienst chauffeurs zitten er inderdaad heel wat giftige adders onder het gras.
ten eerste is de europese regelgeving al van toepssing op de arbeids tijden,dus langere diensten voor het zelfde geld,het knippen van pauze,s waarbij het zo maar kan gebeuren dat je meerdere dagen niet aan warm eten toekomt enz er zijn nog steeds werkgevers die je uitbuiters kunt noemen dus weer terug naar af

Duco Douwstra|03.12.11|09:47

Loondienst chauffeur vallen onder de CAO en hebben als zodanig bijna niks meer met de rij en rusttijden wet te maken. Dus de regel dat rijtijden veranderen in werktijden is niet in de CAO geregeld, dus zal daarin niets veranderen voor loondienstchauffeurs.
Nog even een advies STUUR DE LINK VAN TAXIPRO zoveel mogelijk door aan je collega’s, zodat iedereen geregeld kan lezen wat er gaande of besloten is. TaxiPro doet immers ook haar uiterste best om ons allemaal goed voor te lichten.

Gino|03.12.11|13:23

Uit de reacties alhier concludeer ik dat men dus geen lid is van een vakbond want anders was men wel op de hoogte van het huidige CAO;De chauffeurs die WEL lid zijn van de vakbond( ..en dat zijn er maar een paar..) hebben met hun lidmaatschap wel gezorgt dat er überhaupt een CAO is; Men hoort de klok weer luiden maar heeft geen idee waar de klepel hangt, sorry hoor maar ik vind dat dit gejammer meer zegt over de reaguurders alhier dan over de nieuwe regels!.

Martin|03.12.11|15:32

De Europeesche Regeling is de EEG Verordening 561/2006. Maximaal 14 uren rijden is iets wat buschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs nu ook niet mogen. Zij mogen maximaal 9 uren per dag rijden en 2x per week 10 uren. Wel 15 uren werken, dat wil zeggen de 6 of 5 overige (betaalde) uren werken, niet rijden. Ook een dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uren is niet haalbaar. Dat zou inhouden dat er met 3, 3 en 4 uren rust genoeg rusttijd gehouden zou zijn, terwijl dat nu minimaal 9 uren is.

J.|03.12.11|22:00

@gino
Dan maar even off topic: ik was lid van een de bond. Tot de bond toestond dat de onregelmatigheidstoeslag uit de CAO werd gehaald. Daarna ben ik afgehaakt. Taxiwerk en onregelmatig zijn wat mij betreft haast synoniem. Dan snap je er als bond niet zoveel van als je dat los laat. En nu weer rijtijd is arbeidstijd. Het moet toch niet gekker worden. Met zo’n vakbond hoeven de werkgevers zich niet te organiseren.

Gino|05.12.11|13:24

Ik begrijp je “J”, ik moet bekennen dat toen ik in loondienst reed ik al niet echt gecharmeerd was van de vakbond maar het feit blijft dat dit zo’n beetje de enige manier is om iets voor de loonchauffeurs voor elkaar te krijgen, taxichauffeurs zijn nu eenmaal slecht te verenigen.

Casper|08.12.11|11:30

Wanneer gaan de regels in ??

Reza|08.12.11|16:54

Mensen die denken dat de werkgevers straks hun chaffeurs straks langer mogen laten werken hebben de motie niet goed gelezen. als jullie de motie goed lezen, staat dat de rest gewoon volgens de cao moet worden toegepast. Deze motie maakt het eigenlijk makkelijker voor zzp`ers. Voor een chauffeur in dienst maakt dat bijna geen verschil.

taxiregister.nl|09.12.11|07:02

Het versoepen van de rij en rusttijden is natuurlijk een mooie aanzet, ik blijf echter van mening dat deze rij en rusttijden weer tot gevolg hebben dat niemand er iets van begrijpt, rijtijden, rusttijden , wanneer spreken we nou eindelijk eens over arbeidstijden.

paul|13.12.11|13:50

Inderdaad Reza, één en ander zal in de CAO wel zó geregeld worden dat chauffeurs in loondienst nog steeds niet langer mogen werken… dat ik als ‘baas’ nu wel 84 uur per week mag gaan werken is wel een verademing… Ik moet toch zorgen dat ik genoeg geld verdien om al die CAO-afspraken te kunnen betalen, en alle andere lastenverzwaringen… Weet iemand eigenlijk al wat zo’n BCT moet gaan kosten, incl. btw. en inbouw, en jaarlijks ijken, en software en…?

Duco Douwstra|14.12.11|17:46

Beste Paul, Op jou vraag of iemand al weet wat een BCT gaat kosten. Het volgende veel, veel te veel, verschrikkelijk veel enz. Maar er zijn alleen nog maar dummie BCT’s behalve de reeds bestaande moderne systemen van + € 4000,– met € 1300,– bij betaling heet zo’s systeem BCT.
Maar van alle z.g. goedkope versies zijn er alleen nog maar dummies, deze zijn genoemd naar de beleidsmakers van het BCT project. Er is dus nog steeds niet echt iets, dus ook geen prijzen omdat jij dan ook weer wil weten