Wilco Bolderman, Klomp Groepsvervoer, taxibedrijf, taxibus

Klomp weerlegt kritiek vakbond met automatisering

Klomp Groepsvervoer heeft alle 650 taxivoertuigen inmiddels voorzien van dataterminals en de centrale van de bijbehorende backoffice software. Hiermee wil het bedrijf haar product ‘groepsvervoer’ transparanter maken voor de opdrachtgever en de eigen medewerkers. Zo wordt bijvoorbeeld bij iedere taxichauffeur vastgelegd wat de werkelijke arbeidstijden zijn.

Het ERP-systeem is door Klomp zelf ontwikkeld en draait op Microsoft Dynamics NAV. De personenvervoerder heeft er inmiddels zo’n twee miljoen euro in geïnvesteerd.

Taxibus

“Hiermee scheppen we ook duidelijkheid naar de opdrachtgever. We kunnen bijvoorbeeld precies zien hoe lang een passagier in de taxibus zit. Dat is heel handig als er klachten komen dat kinderen te lang in de bus zouden zitten”, legt directeur Wilco Bolderman van Klomp Groepsvervoer uit.

Vakbond FNV heeft de laatste tijd forse kritiek geuit op de groepsvervoerder. Het bedrijf zou te krap normeren en structureel onterecht uren van chauffeurs in mindering brengen. Maar die kritiek kan juist via het systeem weerlegd worden, zo vertelt Bolderman.

Normering

“De bewering dat wij te krap zouden normeren is pertinent onjuist”, vindt hij. “Wij normeren niet eens. Dat is lastig, omdat er dagelijks veel mutaties zijn, bijvoorbeeld door zieke kinderen. Met dit systeem kunnen we juist op de meest eerlijke wijze arbeidstijd van ons personeel berekenen en uitbetalen.”

“Alles wordt vastgelegd. Er wordt onder meer precies geregistreerd hoe lang chauffeurs rijden over hun route en hoe lang de passagiers erover doen om in- en uit te stappen bij de school.”

Urenregistratie

In sommige gevallen komt de urenregistratie van de chauffeur zelf niet overeen met de registratie door de centrale. “Dan bekijken we waar het verschil is ontstaan. Als we bijvoorbeeld zien dat iemand structureel 15 minuten langer bij de school blijft staan, terwijl de passagiers al lang zijn uitgestapt, dan betalen we dat inderdaad niet uit.”

“De chauffeur heeft opdracht om meteen zijn weg te vervolgen als de kinderen op school zijn afgezet. Het is bovendien onwenselijk voor ons én de opdrachtgever als hij daar blijft staan met de taxibus.”

Tanken

Een ander kritiekpunt van de vakbond is dat chauffeurs niet altijd hun arbeidstijd voor het tanken uitbetaald krijgen. Bolderman: “Een chauffeur behoort te tanken als hij op de terugweg is van zijn route. Het systeem registreert precies hoe lang hij er over doet en hoe laat hij weer thuis is. De tijd om te tanken wordt dus volledig uitbetaald.”

“In een enkel geval zagen we dat een chauffeur om 11 uur ging tanken, zonder dat hij een route had op dat tijdstip. Het ritje werd dan gecombineerd met een bezoekje aan de supermarkt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.”

Arbeidstijd

Wel geeft Bolderman toe dat er soms wat beter gecommuniceerd kan worden naar chauffeurs als er wijzigingen zijn met de uren. “Daarom zijn we nu bezig met het ontwikkelen van een webportal. Dan kan de chauffeur per dag inzien hoeveel arbeidstrijd er geregistreerd en uitbetaald is.”

Het systeem van Transics International geeft ondersteuning op het gebied van planning, communicatie, navigatie, veiligheid en zorgt daarnaast ook voor administratieve verlichting van de chauffeur.

Bandstofverbruik

Met het systeem is de locatie van de voertuigen op ieder moment bekend. Verder worden ‘realtime’ de uitvoering van de rijopdrachten, het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de gereden kilometers en de rijstijl van de chauffeur gerapporteerd.

Bolderman: “Met deze gegevens kunnen we ons proces optimaliseren. Bovendien wordt volledige transparantie en betrouwbaarheid naar opdrachtgevers, passagiers én onze eigen medewerkers hiermee gewaarborgd.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Klomp weerlegt kritiek vakbond met automatisering”

De ziener|22.12.11|13:29

Big Brother is watching you.
Gaat Klomp de tijd dat de chauffeurs op de webportal moeten kijken ook uitbetalen?
Wiordt de tijd aan de administratie van de werkuren uitbetaald of misschien hoeft dat niet meer, want Klomp weet precies hoeveel tijd dat je bewogen hebt.
Wat doet Klomp met de tijd dat een chauffeur in overleg is met de school, ouders of met de planner/boekhouder?
Alle tijd die een chauffeur voor zijn werk besteed is werktijd en behoort uitbetaald te worden.
Groetjes.

tonvd|22.12.11|16:06

2 miljoen geinvesteerd in ook de ontwikkeling van software ?
Het wiel was al uitgevonden door boordcomputers in de taxi’s , dus waarom ook niet in leerlingenvervoer busjes plaatsen?

Chris|22.12.11|17:38

2 miljoen euro… volgens mij zijn er gewoon veel systemen die dit al jaren kunnen en dat voor een fractie van die prijs… Volgens mij heeft bijv. Munckhof en Connexxion al jaren zo’n systeem…

SLVH|27.12.11|16:22

Een bedrijf met eigen ideeën en laat zich niet gek maken door de markt. super!!

mbm|29.12.11|17:26

650 taxivoertuigen inmiddels voorzien van dataterminals en de centrale van de bijbehorende backoffice software. Hiermee wil het bedrijf haar product ‘vervoer’ transparanter maken . Zo wordt bijvoorbeeld bij iedere taxichauffeur vastgelegd wat de werkelijke arbeidstijden zijn.Uit welk potje komt die twee miljoen ?

paul|02.01.12|18:43

Het zal je gebeuren, heb je 2 miljoen geinvesteerd… moet je binnen een paar jaar overstappen op een BCT ! … er is een onbekende fout in uw microsoft systeem opgetreden, het systeem wordt afgesloten … …

Frans|23.02.12|12:41

Wat doet Klomp met de tijd als je een kind van 4 jaar in de bus hebt, dat lever ik af bij de leerkracht in het lokaal, dat doen de ouders die hun kind zelf brengen ook. Het gebeurt ook wel dat ik even met iemand sta te praten bij school, die tijd trek ik van mijn aankomsttijd thuis af, of kan ik dat beter niet doen, want sla de stilstandtijd er dan door hun ook nog afgetrokken wordt houd ik nog minder rijtijd over.

De ziener|23.02.12|13:11

Beste Frans,

Het kind van 4 jaar naar binnen brengen is werktijd en praten met leraren over de voortgang van de schoolkinderen hoort ook bij je werktijd. Overleg met de ouders van de kinderen en het volgen van cursussen van het taxibedrijf is allemaal werktijd.
Als je met vrienden op school een kopje koffie gaat drinken en kletsen dat is geen werktijd.
Administratie van de uren is ook werktijd. Inwerken bij het taxibedrijf is ook werktijd.
Zie CAO, vakbond.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Klomp weerlegt kritiek vakbond met automatisering | TaxiPro
Wilco Bolderman, Klomp Groepsvervoer, taxibedrijf, taxibus

Klomp weerlegt kritiek vakbond met automatisering

Klomp Groepsvervoer heeft alle 650 taxivoertuigen inmiddels voorzien van dataterminals en de centrale van de bijbehorende backoffice software. Hiermee wil het bedrijf haar product ‘groepsvervoer’ transparanter maken voor de opdrachtgever en de eigen medewerkers. Zo wordt bijvoorbeeld bij iedere taxichauffeur vastgelegd wat de werkelijke arbeidstijden zijn.

Het ERP-systeem is door Klomp zelf ontwikkeld en draait op Microsoft Dynamics NAV. De personenvervoerder heeft er inmiddels zo’n twee miljoen euro in geïnvesteerd.

Taxibus

“Hiermee scheppen we ook duidelijkheid naar de opdrachtgever. We kunnen bijvoorbeeld precies zien hoe lang een passagier in de taxibus zit. Dat is heel handig als er klachten komen dat kinderen te lang in de bus zouden zitten”, legt directeur Wilco Bolderman van Klomp Groepsvervoer uit.

Vakbond FNV heeft de laatste tijd forse kritiek geuit op de groepsvervoerder. Het bedrijf zou te krap normeren en structureel onterecht uren van chauffeurs in mindering brengen. Maar die kritiek kan juist via het systeem weerlegd worden, zo vertelt Bolderman.

Normering

“De bewering dat wij te krap zouden normeren is pertinent onjuist”, vindt hij. “Wij normeren niet eens. Dat is lastig, omdat er dagelijks veel mutaties zijn, bijvoorbeeld door zieke kinderen. Met dit systeem kunnen we juist op de meest eerlijke wijze arbeidstijd van ons personeel berekenen en uitbetalen.”

“Alles wordt vastgelegd. Er wordt onder meer precies geregistreerd hoe lang chauffeurs rijden over hun route en hoe lang de passagiers erover doen om in- en uit te stappen bij de school.”

Urenregistratie

In sommige gevallen komt de urenregistratie van de chauffeur zelf niet overeen met de registratie door de centrale. “Dan bekijken we waar het verschil is ontstaan. Als we bijvoorbeeld zien dat iemand structureel 15 minuten langer bij de school blijft staan, terwijl de passagiers al lang zijn uitgestapt, dan betalen we dat inderdaad niet uit.”

“De chauffeur heeft opdracht om meteen zijn weg te vervolgen als de kinderen op school zijn afgezet. Het is bovendien onwenselijk voor ons én de opdrachtgever als hij daar blijft staan met de taxibus.”

Tanken

Een ander kritiekpunt van de vakbond is dat chauffeurs niet altijd hun arbeidstijd voor het tanken uitbetaald krijgen. Bolderman: “Een chauffeur behoort te tanken als hij op de terugweg is van zijn route. Het systeem registreert precies hoe lang hij er over doet en hoe laat hij weer thuis is. De tijd om te tanken wordt dus volledig uitbetaald.”

“In een enkel geval zagen we dat een chauffeur om 11 uur ging tanken, zonder dat hij een route had op dat tijdstip. Het ritje werd dan gecombineerd met een bezoekje aan de supermarkt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.”

Arbeidstijd

Wel geeft Bolderman toe dat er soms wat beter gecommuniceerd kan worden naar chauffeurs als er wijzigingen zijn met de uren. “Daarom zijn we nu bezig met het ontwikkelen van een webportal. Dan kan de chauffeur per dag inzien hoeveel arbeidstrijd er geregistreerd en uitbetaald is.”

Het systeem van Transics International geeft ondersteuning op het gebied van planning, communicatie, navigatie, veiligheid en zorgt daarnaast ook voor administratieve verlichting van de chauffeur.

Bandstofverbruik

Met het systeem is de locatie van de voertuigen op ieder moment bekend. Verder worden ‘realtime’ de uitvoering van de rijopdrachten, het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de gereden kilometers en de rijstijl van de chauffeur gerapporteerd.

Bolderman: “Met deze gegevens kunnen we ons proces optimaliseren. Bovendien wordt volledige transparantie en betrouwbaarheid naar opdrachtgevers, passagiers én onze eigen medewerkers hiermee gewaarborgd.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Klomp weerlegt kritiek vakbond met automatisering”

De ziener|22.12.11|13:29

Big Brother is watching you.
Gaat Klomp de tijd dat de chauffeurs op de webportal moeten kijken ook uitbetalen?
Wiordt de tijd aan de administratie van de werkuren uitbetaald of misschien hoeft dat niet meer, want Klomp weet precies hoeveel tijd dat je bewogen hebt.
Wat doet Klomp met de tijd dat een chauffeur in overleg is met de school, ouders of met de planner/boekhouder?
Alle tijd die een chauffeur voor zijn werk besteed is werktijd en behoort uitbetaald te worden.
Groetjes.

tonvd|22.12.11|16:06

2 miljoen geinvesteerd in ook de ontwikkeling van software ?
Het wiel was al uitgevonden door boordcomputers in de taxi’s , dus waarom ook niet in leerlingenvervoer busjes plaatsen?

Chris|22.12.11|17:38

2 miljoen euro… volgens mij zijn er gewoon veel systemen die dit al jaren kunnen en dat voor een fractie van die prijs… Volgens mij heeft bijv. Munckhof en Connexxion al jaren zo’n systeem…

SLVH|27.12.11|16:22

Een bedrijf met eigen ideeën en laat zich niet gek maken door de markt. super!!

mbm|29.12.11|17:26

650 taxivoertuigen inmiddels voorzien van dataterminals en de centrale van de bijbehorende backoffice software. Hiermee wil het bedrijf haar product ‘vervoer’ transparanter maken . Zo wordt bijvoorbeeld bij iedere taxichauffeur vastgelegd wat de werkelijke arbeidstijden zijn.Uit welk potje komt die twee miljoen ?

paul|02.01.12|18:43

Het zal je gebeuren, heb je 2 miljoen geinvesteerd… moet je binnen een paar jaar overstappen op een BCT ! … er is een onbekende fout in uw microsoft systeem opgetreden, het systeem wordt afgesloten … …

Frans|23.02.12|12:41

Wat doet Klomp met de tijd als je een kind van 4 jaar in de bus hebt, dat lever ik af bij de leerkracht in het lokaal, dat doen de ouders die hun kind zelf brengen ook. Het gebeurt ook wel dat ik even met iemand sta te praten bij school, die tijd trek ik van mijn aankomsttijd thuis af, of kan ik dat beter niet doen, want sla de stilstandtijd er dan door hun ook nog afgetrokken wordt houd ik nog minder rijtijd over.

De ziener|23.02.12|13:11

Beste Frans,

Het kind van 4 jaar naar binnen brengen is werktijd en praten met leraren over de voortgang van de schoolkinderen hoort ook bij je werktijd. Overleg met de ouders van de kinderen en het volgen van cursussen van het taxibedrijf is allemaal werktijd.
Als je met vrienden op school een kopje koffie gaat drinken en kletsen dat is geen werktijd.
Administratie van de uren is ook werktijd. Inwerken bij het taxibedrijf is ook werktijd.
Zie CAO, vakbond.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.