Payrolling in de taxibranche conform CAO Taxivervoer

Steeds meer taxibedrijven maken gebruik van payrolling. Hierbij neemt een payrollbedrijf het juridisch werkgeverschap over van de taxi-ondernemer. De taxichauffeur treedt dus in dienst bij het payrollbedrijf. Maar wat betekent dat nou eigenlijk?

Payrolling is het extern uitbesteden van het juridisch werkgeverschap. Zo hoeft het taxibedrijf geen eigen salarisadministratie of personeels-afdeling te runnen.

Pensioenfonds

“Een payrollbedrijf neemt alle zaken die betrekking hebben op het juridisch werkgeverschap uit handen. Denk hierbij aan de salarisadministratie, contractbeheer, ziekteverzuim, ontslagprocedures en re-integratietrajecten. Maar ook juridische ondersteuning bij problemen”, legt Hans van de Ven, directeur van Please Payroll uit.

Please Payroll is een van de eerste payrollbedrijven in Nederland. Inmiddels verloont het jaarlijks ruim 5.300 werknemers. Omdat het bedrijf is erkend door Sociaal Fonds Taxi, worden taxichauffeurs volgens de CAO Taxivervoer betaald.

Arbeidsvoorwaarden

“Hierdoor ontstaat er geen verschil in arbeidsvoorwaarden tussen taxichauffeurs die wij verlonen of die door een taxibedrijf zelf verloond worden”, vertelt Van de Ven. “En omdat wij zijn erkend door Sociaal Fonds Taxi mag een taxibedrijf 100% van zijn werknemersbestand bij ons onderbrengen.”

De taxibranche heeft het door alle aanbestedingen erg moeilijk de laatste jaren. De marges staan enorm onder druk. Taxichauffeurs kunnen daarvan de dupe worden, als er bijvoorbeeld tijdelijk geen geld is om het salaris op tijd uit te betalen. Please Payroll controleert altijd de kredietwaardigheid van een bedrijf voordat hij geaccepteerd wordt als klant. Hiermee kunnen wantoestanden voorkomen worden.

Cashflow

“Ook als een klant van ons problemen heeft met de cashflow, moeten wij alle werknemers op tijd uitbetalen”, zegt Van de Ven. “Wij zijn immers juridisch gezien de werkgever. Het is dan ook ons risico als  facturen niet op tijd voldaan worden. Gelukkig zijn we een groot bedrijf, zodat we eventuele klappen kunnen opvangen en de werknemers niet de dupe hoeven te worden.”

Payrolling is volgens Van de Ven uitstekend geschikt in branches waar de marges gering zijn en het aanbod van werk sterk wisselend is. De taxibranche is daar volgens hem een mooi voorbeeld van. Voor de taxi-ondernemer is het immers erg belangrijk om exact te weten wat een medewerker kost. Zo kan hij de juiste uurtarieven calculeren, bijvoorbeeld bij het opstellen van een offerte bij een aanbesteding.

Ziekteverzuim

“Bij payrolling ontvangt de taxi-onderneming periodiek een factuur voor de gewerkte uren en daarmee is alles betaald. De ondernemer weet dus ook exact wat zijn taxichauffeurs per uur kosten. Ook verlof, vakantiegeld, pensioen en eventueel ziekteverzuim is allemaal in het tarief opgenomen.”, zegt Van de Ven.

Payrolling is de laatste 10 jaar in Nederland opgekomen. Het aantal aanbieders ervan nam dan ook sterk toe. Die hebben het niet altijd even nauw genomen met de regels. “Er zijn inderdaad wat cowboys in de markt gekomen”, weet ook Van de Ven. “Dat is heel slecht geweest voor de naam payroll als dienstverlening.”

CAO Taxivervoer

Taxichauffeurs die meerdere jaarcontracten hebben ontvangen, treden na verloop van tijd conform de CAO Taxivervoer gewoon in vaste dienst bij Please Payroll. Bij ziekte wordt ook een eventueel re-integratietraject verzorgd. Onstaan er problemen, bijvoorbeeld omdat een werknemer regelmatig te laat op zijn werk arriveert, zorgt Please Payroll voor een juiste dossieropbouw en eventuele juridische ondersteuning.

“Wij hebben daarvoor alle kennis in huis”, legt Van de Ven uit. “De taxi-ondernemer hoeft zich dus niet meer met deze zaken bezig te houden. Hij kan zich focussen op zijn core-business; namelijk personenvervoer. En de taxichauffeur is ervan verzekerd dat alle afdrachten en salariëring precies volgens de CAO Taxivervoer worden verricht.” 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Payrolling in de taxibranche conform CAO Taxivervoer”

arie|05.04.12|18:54

was er niet zoiets als een 15% regel, of heb ik nou het klokje horen….

Gerrit|06.04.12|08:14

@Arie: dat is alleen als de chauffeurs niet onder de CAO Taxivervoer vallen. Maar dat is hier wel het geval, dus mag 100% op deze wijze ingezet worden.

bert|11.04.12|15:21

Omdat deze payroll organisatie volgens het CAO taxivervoer uit betaald, is de 15% regel niet van toepassing.

Doet mij wel afvragen wat in deze het voordeel is van payroll aangezien het CAO personenvervoer niet zo flexibel is waardoor een groot deel van de voordelen van payroll ook niet van toepassing zijn, zoals het aantal contracten etc.

De payroll contracten met tussen payroller en opdrachtgever kunnen in deze niet zo flexibel zijn, waardoor zelf in dienst nemen in ieder geval goedkoper is.

Payrolling in de taxibranche conform CAO Taxivervoer | TaxiPro

Payrolling in de taxibranche conform CAO Taxivervoer

Steeds meer taxibedrijven maken gebruik van payrolling. Hierbij neemt een payrollbedrijf het juridisch werkgeverschap over van de taxi-ondernemer. De taxichauffeur treedt dus in dienst bij het payrollbedrijf. Maar wat betekent dat nou eigenlijk?

Payrolling is het extern uitbesteden van het juridisch werkgeverschap. Zo hoeft het taxibedrijf geen eigen salarisadministratie of personeels-afdeling te runnen.

Pensioenfonds

“Een payrollbedrijf neemt alle zaken die betrekking hebben op het juridisch werkgeverschap uit handen. Denk hierbij aan de salarisadministratie, contractbeheer, ziekteverzuim, ontslagprocedures en re-integratietrajecten. Maar ook juridische ondersteuning bij problemen”, legt Hans van de Ven, directeur van Please Payroll uit.

Please Payroll is een van de eerste payrollbedrijven in Nederland. Inmiddels verloont het jaarlijks ruim 5.300 werknemers. Omdat het bedrijf is erkend door Sociaal Fonds Taxi, worden taxichauffeurs volgens de CAO Taxivervoer betaald.

Arbeidsvoorwaarden

“Hierdoor ontstaat er geen verschil in arbeidsvoorwaarden tussen taxichauffeurs die wij verlonen of die door een taxibedrijf zelf verloond worden”, vertelt Van de Ven. “En omdat wij zijn erkend door Sociaal Fonds Taxi mag een taxibedrijf 100% van zijn werknemersbestand bij ons onderbrengen.”

De taxibranche heeft het door alle aanbestedingen erg moeilijk de laatste jaren. De marges staan enorm onder druk. Taxichauffeurs kunnen daarvan de dupe worden, als er bijvoorbeeld tijdelijk geen geld is om het salaris op tijd uit te betalen. Please Payroll controleert altijd de kredietwaardigheid van een bedrijf voordat hij geaccepteerd wordt als klant. Hiermee kunnen wantoestanden voorkomen worden.

Cashflow

“Ook als een klant van ons problemen heeft met de cashflow, moeten wij alle werknemers op tijd uitbetalen”, zegt Van de Ven. “Wij zijn immers juridisch gezien de werkgever. Het is dan ook ons risico als  facturen niet op tijd voldaan worden. Gelukkig zijn we een groot bedrijf, zodat we eventuele klappen kunnen opvangen en de werknemers niet de dupe hoeven te worden.”

Payrolling is volgens Van de Ven uitstekend geschikt in branches waar de marges gering zijn en het aanbod van werk sterk wisselend is. De taxibranche is daar volgens hem een mooi voorbeeld van. Voor de taxi-ondernemer is het immers erg belangrijk om exact te weten wat een medewerker kost. Zo kan hij de juiste uurtarieven calculeren, bijvoorbeeld bij het opstellen van een offerte bij een aanbesteding.

Ziekteverzuim

“Bij payrolling ontvangt de taxi-onderneming periodiek een factuur voor de gewerkte uren en daarmee is alles betaald. De ondernemer weet dus ook exact wat zijn taxichauffeurs per uur kosten. Ook verlof, vakantiegeld, pensioen en eventueel ziekteverzuim is allemaal in het tarief opgenomen.”, zegt Van de Ven.

Payrolling is de laatste 10 jaar in Nederland opgekomen. Het aantal aanbieders ervan nam dan ook sterk toe. Die hebben het niet altijd even nauw genomen met de regels. “Er zijn inderdaad wat cowboys in de markt gekomen”, weet ook Van de Ven. “Dat is heel slecht geweest voor de naam payroll als dienstverlening.”

CAO Taxivervoer

Taxichauffeurs die meerdere jaarcontracten hebben ontvangen, treden na verloop van tijd conform de CAO Taxivervoer gewoon in vaste dienst bij Please Payroll. Bij ziekte wordt ook een eventueel re-integratietraject verzorgd. Onstaan er problemen, bijvoorbeeld omdat een werknemer regelmatig te laat op zijn werk arriveert, zorgt Please Payroll voor een juiste dossieropbouw en eventuele juridische ondersteuning.

“Wij hebben daarvoor alle kennis in huis”, legt Van de Ven uit. “De taxi-ondernemer hoeft zich dus niet meer met deze zaken bezig te houden. Hij kan zich focussen op zijn core-business; namelijk personenvervoer. En de taxichauffeur is ervan verzekerd dat alle afdrachten en salariëring precies volgens de CAO Taxivervoer worden verricht.” 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Payrolling in de taxibranche conform CAO Taxivervoer”

arie|05.04.12|18:54

was er niet zoiets als een 15% regel, of heb ik nou het klokje horen….

Gerrit|06.04.12|08:14

@Arie: dat is alleen als de chauffeurs niet onder de CAO Taxivervoer vallen. Maar dat is hier wel het geval, dus mag 100% op deze wijze ingezet worden.

bert|11.04.12|15:21

Omdat deze payroll organisatie volgens het CAO taxivervoer uit betaald, is de 15% regel niet van toepassing.

Doet mij wel afvragen wat in deze het voordeel is van payroll aangezien het CAO personenvervoer niet zo flexibel is waardoor een groot deel van de voordelen van payroll ook niet van toepassing zijn, zoals het aantal contracten etc.

De payroll contracten met tussen payroller en opdrachtgever kunnen in deze niet zo flexibel zijn, waardoor zelf in dienst nemen in ieder geval goedkoper is.