Kiwa, Register, hoofdkantoor

KNV, TLN en EVO protesteren opnieuw tegen prijzen Kiwa

KNV, TLN en EVO hekelen de torenhoge prijzen die ondernemers moeten betalen voor onder andere digitachkaarten en chauffeurskaarten. Vervoerders zijn verplicht om deze kaarten bij exploitant Kiwa tegen door de overheid goedgekeurde prijzen af te nemen. Zo kost bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuwe chauffeurskaart BCT door taxichauffeurs maar liefst 129 euro.

Volgens de drie organisaties zijn de prijzen echter minimaal 25% te hoog. TLN, KNV en EVO vinden het ongehoord dat Kiwa bij het vervullen van een overheidstaak zoveel winst maakt over de rug van vervoerders. Zij dringen er bij minister Schultz op aan om in te grijpen.

Inspectie

Enkele jaren geleden heeft Kiwa een flink aantal vergunningverlenende taken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) overgenomen. Het Rijksbeleid schrijft voor dat deze taken kostendekkend moeten worden uitgevoerd.

“Nu blijkt uit cijfers van commerciële uitvoerder Kiwa dat zij enorme winst maakt op een van deze taken, namelijk de uitgifte van digitale tachograafkaarten, die verplicht zijn in het goederen- en personenvervoer over de weg”, stelt KNV.

Contract

TLN, KNV en EVO vinden dat de ILT en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) grote steken hebben laten vallen bij het opstellen van de contractuele voorwaarden met Kiwa. KNV: “Hierdoor heeft Kiwa te veel ruimte gekregen in haar prijsbeleid. Het contract tussen de ILT en KIWA is echter nog steeds niet openbaar, waardoor er vele vragen blijven bestaan.”

“Kiwa maakt niet alleen 25% winst op de uitgifte van de digitachkaarten, maar deze winst wordt door KIWA ook nog eens gebruikt om de verliezen op de uitgifte van producten voor andere typen vervoer te compenseren. Daar bovenop plant KIWA ook nog een nieuwe prijsverhoging voor digitachkaarten vanaf 2013. Dat is ongehoord”, stellen TLN, KNV en EVO. “Want de prijzen die onze ondernemers nu betalen zijn al meer dan twee keer zo hoog als in de ons omringende landen. Onze achterban is terecht zeer boos.”

Brandbrief

TLN, KNV en EVO hebben de afgelopen jaren veelvuldig bij minister Schultz aan de bel getrokken om in te grijpen. Zij heeft tot nu toe de bezwaren altijd naast zich neergelegd, onder verwijzing naar het contract tussen de ILT en Kiwa.

De organisaties roepen in een brandbrief minister Schultz op om nu eindelijk haar verantwoordelijkheid te nemen, het contract met Kiwa openbaar te maken en aan te passen om aan de bezwaren van TLN, KNV en EVO tegemoet te komen.

Lees ook: KNV en TLN zetten aanval in op prijsbeleid KIWA

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “KNV, TLN en EVO protesteren opnieuw tegen prijzen Kiwa”

alex weekhout|11.07.12|22:38

ik zit al 5 maanden te wachten op mijn chauffeurs pas ik heb hem toen verlengd ik zit nog steets te wachten op me pas ik heb een tijdelijke gehad maar tot nu toe nog niets gehoord heb een paar keer gebeld en wat hoor je dan nog een maand dan zijn ze klaar dat hoor ik al 5 maanden nu woord het weer voor aug nou ik zal het zien maar betaald niets bij groetjes alex weekhout

Duco Douwstra|12.07.12|11:12

Alle door de Kiwa in rekening gebrachte prijzen zijn misdadig hoog. Een monopolist als
Kiwa hoeft zich niet schuldig te maken aan verboden prijsafspraken,
zij kan immers als monopolist, naar eigen believen haar prijzen voor verplichte artikelen, gewoon opleggen.
Voor chauffeurs kaarten, (te vergelijken met een OV chip kaart), moeten de chauffeurs € 127,– betalen. Als het ministerie samen met de Kiwa deze prijs heeft bepaalt, dan is dat een misdrijf gepleegd in vereniging.

Duco Douwstra|12.07.12|11:20

Hetgeen in het normale leven extra strafbaar is. Kennelijk vind de Kiwa directeur het ook een goed argument, dat hij deze extreme prijzen al geruime tijd in rekening brengt. Ruim 40 000 taxichauffeurs, moeten volgens mij overigens nog aan nieuwe chauffeurs kaarten beginnen. En dat de omwisselkaarten gratis zijn voor de duur van de oude kaarten, wil al zeggen dat het alleen om de winst gaat. Ander zou je de eerste keer omwisselen net zo goed helemaal gratis kunnen maken voor 5 jaar. Oplichters!!

Piet|12.07.12|11:56

Welke politieke partij heeft eigenlijk het onzalige idee gehad om dit soort overheidstaken als monopolie aan een commerciële club over te dragen?? Of is het tussendoor al op het ministerie bekokstoofd? Ik heb met Kiwa te maken gehad ivm het aanvragen van vergunningbewijzen en het was bijna lachwekkend slecht georganiseerd. Om te beginnen die website van ze.. en dan mag je verder langs een stel arrogante lokettijgers.. Ook specialist voor ISO-certificeringen…

yil|12.07.12|12:14

echt belachelijk, dit is gewoon georganiseerd misdaad en de overheid doet er aan mee en wij laten alles over ons heen komen.

Do emmerik|12.07.12|15:13

Ook ik wacht al 5maanden op mijn chauffeurskaart,wel heb ik nu 3 tijdelijke chauffeurskaarten toegestuurd gekregen van de Kiwa.Alsof het nix kost allemaal;) Slaapkoppen daar.

pizsabakker|15.07.12|14:56

Ben 3x vehuist in 1,5jaar tijd.fijne bedoeling was dat.Bijna 450euro aan wijzigingen

Taxi Lichtstad|09.01.13|23:58

Nog iets belachelijks van de Kiwa:

Ik ben overgegaan van een eenmanszaak naar een v.o.f. samen met mijn vriendin. Nu moeten we meer dan 1700 euro betalen omdat we ook zijn gaan samenwonen (het adres is dus veranderd). 1500 euro voor een wijziging omdat ze een nieuwe vergunning moeten aanmaken, wat verdienen ze wel niet daar bij de Kiwa??? En dan komt nog het mooie, ze moeten dus een totaal nieuwe vergunning maken maar ze vragen alsnog 300 euro voor de verhuizing!

Bennie (Taxi Lichtstad)

KNV, TLN en EVO protesteren opnieuw tegen prijzen Kiwa | TaxiPro
Kiwa, Register, hoofdkantoor

KNV, TLN en EVO protesteren opnieuw tegen prijzen Kiwa

KNV, TLN en EVO hekelen de torenhoge prijzen die ondernemers moeten betalen voor onder andere digitachkaarten en chauffeurskaarten. Vervoerders zijn verplicht om deze kaarten bij exploitant Kiwa tegen door de overheid goedgekeurde prijzen af te nemen. Zo kost bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuwe chauffeurskaart BCT door taxichauffeurs maar liefst 129 euro.

Volgens de drie organisaties zijn de prijzen echter minimaal 25% te hoog. TLN, KNV en EVO vinden het ongehoord dat Kiwa bij het vervullen van een overheidstaak zoveel winst maakt over de rug van vervoerders. Zij dringen er bij minister Schultz op aan om in te grijpen.

Inspectie

Enkele jaren geleden heeft Kiwa een flink aantal vergunningverlenende taken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) overgenomen. Het Rijksbeleid schrijft voor dat deze taken kostendekkend moeten worden uitgevoerd.

“Nu blijkt uit cijfers van commerciële uitvoerder Kiwa dat zij enorme winst maakt op een van deze taken, namelijk de uitgifte van digitale tachograafkaarten, die verplicht zijn in het goederen- en personenvervoer over de weg”, stelt KNV.

Contract

TLN, KNV en EVO vinden dat de ILT en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) grote steken hebben laten vallen bij het opstellen van de contractuele voorwaarden met Kiwa. KNV: “Hierdoor heeft Kiwa te veel ruimte gekregen in haar prijsbeleid. Het contract tussen de ILT en KIWA is echter nog steeds niet openbaar, waardoor er vele vragen blijven bestaan.”

“Kiwa maakt niet alleen 25% winst op de uitgifte van de digitachkaarten, maar deze winst wordt door KIWA ook nog eens gebruikt om de verliezen op de uitgifte van producten voor andere typen vervoer te compenseren. Daar bovenop plant KIWA ook nog een nieuwe prijsverhoging voor digitachkaarten vanaf 2013. Dat is ongehoord”, stellen TLN, KNV en EVO. “Want de prijzen die onze ondernemers nu betalen zijn al meer dan twee keer zo hoog als in de ons omringende landen. Onze achterban is terecht zeer boos.”

Brandbrief

TLN, KNV en EVO hebben de afgelopen jaren veelvuldig bij minister Schultz aan de bel getrokken om in te grijpen. Zij heeft tot nu toe de bezwaren altijd naast zich neergelegd, onder verwijzing naar het contract tussen de ILT en Kiwa.

De organisaties roepen in een brandbrief minister Schultz op om nu eindelijk haar verantwoordelijkheid te nemen, het contract met Kiwa openbaar te maken en aan te passen om aan de bezwaren van TLN, KNV en EVO tegemoet te komen.

Lees ook: KNV en TLN zetten aanval in op prijsbeleid KIWA

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “KNV, TLN en EVO protesteren opnieuw tegen prijzen Kiwa”

alex weekhout|11.07.12|22:38

ik zit al 5 maanden te wachten op mijn chauffeurs pas ik heb hem toen verlengd ik zit nog steets te wachten op me pas ik heb een tijdelijke gehad maar tot nu toe nog niets gehoord heb een paar keer gebeld en wat hoor je dan nog een maand dan zijn ze klaar dat hoor ik al 5 maanden nu woord het weer voor aug nou ik zal het zien maar betaald niets bij groetjes alex weekhout

Duco Douwstra|12.07.12|11:12

Alle door de Kiwa in rekening gebrachte prijzen zijn misdadig hoog. Een monopolist als
Kiwa hoeft zich niet schuldig te maken aan verboden prijsafspraken,
zij kan immers als monopolist, naar eigen believen haar prijzen voor verplichte artikelen, gewoon opleggen.
Voor chauffeurs kaarten, (te vergelijken met een OV chip kaart), moeten de chauffeurs € 127,– betalen. Als het ministerie samen met de Kiwa deze prijs heeft bepaalt, dan is dat een misdrijf gepleegd in vereniging.

Duco Douwstra|12.07.12|11:20

Hetgeen in het normale leven extra strafbaar is. Kennelijk vind de Kiwa directeur het ook een goed argument, dat hij deze extreme prijzen al geruime tijd in rekening brengt. Ruim 40 000 taxichauffeurs, moeten volgens mij overigens nog aan nieuwe chauffeurs kaarten beginnen. En dat de omwisselkaarten gratis zijn voor de duur van de oude kaarten, wil al zeggen dat het alleen om de winst gaat. Ander zou je de eerste keer omwisselen net zo goed helemaal gratis kunnen maken voor 5 jaar. Oplichters!!

Piet|12.07.12|11:56

Welke politieke partij heeft eigenlijk het onzalige idee gehad om dit soort overheidstaken als monopolie aan een commerciële club over te dragen?? Of is het tussendoor al op het ministerie bekokstoofd? Ik heb met Kiwa te maken gehad ivm het aanvragen van vergunningbewijzen en het was bijna lachwekkend slecht georganiseerd. Om te beginnen die website van ze.. en dan mag je verder langs een stel arrogante lokettijgers.. Ook specialist voor ISO-certificeringen…

yil|12.07.12|12:14

echt belachelijk, dit is gewoon georganiseerd misdaad en de overheid doet er aan mee en wij laten alles over ons heen komen.

Do emmerik|12.07.12|15:13

Ook ik wacht al 5maanden op mijn chauffeurskaart,wel heb ik nu 3 tijdelijke chauffeurskaarten toegestuurd gekregen van de Kiwa.Alsof het nix kost allemaal;) Slaapkoppen daar.

pizsabakker|15.07.12|14:56

Ben 3x vehuist in 1,5jaar tijd.fijne bedoeling was dat.Bijna 450euro aan wijzigingen

Taxi Lichtstad|09.01.13|23:58

Nog iets belachelijks van de Kiwa:

Ik ben overgegaan van een eenmanszaak naar een v.o.f. samen met mijn vriendin. Nu moeten we meer dan 1700 euro betalen omdat we ook zijn gaan samenwonen (het adres is dus veranderd). 1500 euro voor een wijziging omdat ze een nieuwe vergunning moeten aanmaken, wat verdienen ze wel niet daar bij de Kiwa??? En dan komt nog het mooie, ze moeten dus een totaal nieuwe vergunning maken maar ze vragen alsnog 300 euro voor de verhuizing!

Bennie (Taxi Lichtstad)