taxi, standplaats, CS Utrecht, Taxikeur

350 aanmeldingen voor betwist taxikeurmerk Utrecht

Voor het nieuw in te voeren taxikeurmerk in Utrecht ‘TaxiKeur’ hebben zich al meer dan 350 taxichauffeurs aangemeld. Volgens de gemeente Utrecht duidt dat op een enorme belangstelling voor het keurmerk dat de kwaliteit van de sector omhoog moet krijgen. Aan de andere kant zijn veel taxibedrijven en chauffeurs kritisch op het keurmerk en zien het als een vorm van geldklopperij en oneerlijke concurrentie.

TaxiKeur Utrecht is een initiatief mede gedragen door de taxibranche zelf en gesteund door de gemeente Utrecht. Taxichauffeurs die het keurmerk op de auto willen dragen moeten goede kennis van Utrecht hebben, klant- en servicegericht zijn en beschikken over een goede, nette auto. Het keurmerk biedt ook het alleenrecht om in aanmerking te komen de taxistandplaats op het Stationsplein. Chauffeurs zonder keurmerk zijn op deze plaats niet meer welkom maar krijgen vooralsnog geen boete.

Vrij gebruik van busbaan

Chauffeurs moeten om het keurmerk te krijgen 249 euro per jaar betalen. Ook moeten ze verplicht examen doen a 89 euro (149 euro per 1 januari). Het keurmerk is persoonsgebonden. Dat betekent dat een taxibedrijf met 25 chauffeurs in totaal 25 x de kosten voor het keurmerk kwijt is. De autokeuring kost 29 euro (79 euro per 1 januari).

De gemeente juicht het initiatief toe en en overweegt op termijn uitbreiding van het keurmerk op andere plekken in de stad. Binnenkort zal worden besloten om de taxichauffeurs met keurmerk ook vrij gebruik van de busbaan te geven. Taxi’s die geen keurmerk dragen moeten hiervoor een jaarlijkse ontheffing blijven aanvragen.

Schisma

De maatregel leidt nu al tot een schisma binnen de Utrechtse taxibranche. Zo is de UTC met veel ZZP-ers voorstander, maar zijn contractvervoerders als Hoekvervoer en Schoonhoven Buytendijk mordicus tegen.

Volgens Paul Schoonhoven directeur/eigenaar van taxibedrijf Schoonhoven Buytendijk uit Utrecht, schiet het nieuwe keurmerk volledig zijn doel voorbij. ” Wij voldoen al aan de richtlijnen van het landelijke taxikeurmerk. Dat is al kostbaar. Nu komt daar deze maatregel bij . Voor ons bedrijf met 110 man personeel en 67 voertuigen zou dat een extra kostenpost van bijna 50.000 euro per jaar betekenen. Dat gaan we dus niet doen. Op deze manier worden we dubbel gepakt.”

Juridische stappen

Overigens gaat het Schoonhoven niet zozeer om op Centraal Station te mogen rijden. “Daar is de markt al oververzadigd maar het centrum van Utrecht zou in een later stadium ook onder de regeling gaan vallen. En dan hebben we wel een probleem. Als dat doorgaat gaan we juridische stappen ondernemen. Voorlopig wachten we het af.”

Schoonhoven zegt dat de gedachte achter het Taxikeurmerk overeind blijft. “Als het gaat om het opschonen van de branche en beter en klantvriendelijker taxivervoer is het geen slechte gedachte. Maar je kunt niet naast een landelijke maatregel die hetzelfde beoogt ook nog een gemeentelijke bepaling er doordrukken. Dat is onrechtvaardig.”

Fred Kramer

Lees ook: Utrecht voert verplicht keurmerk in voor taxistandplaats CS

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “350 aanmeldingen voor betwist taxikeurmerk Utrecht”

Bct Boordcomputer|23.11.12|09:56

Is dit niet wat te veel van het goede?
Wanneer je een keurmerk hebt, is deze dan waardeloos om er toegang mee te krijgen in steden die een eigen keurmerk verplichten.
Moeten Taxi bedrijven nu voor elke stad een keurmerk gaan behalen?
Wat is dan nog het nut van een TX of vergelijkbaar keurmerk.
Wie gaat dit betalen?
Deze maatregel is niet alleen onrechtvaardig , maar ook onbezonnen.

Duco Douwstra|04.12.12|11:38

Het initiatief is natuurlijk goed, maar de kosten zijn extreem, en heeft ook iets weg van chantage. Er moet natuurlijk wel onderscheid gemaakt worden tussen grote bedrijven, die al een eigen interne controle hebben en tussen ZZp-ers . Bij een bedrijf kan je de leiding aanspreken op misdragingen van een chauffeur, die dan zelf de betreffende chauffeur daar op aanspreken of ontslaan, bij ZZP-ers is dat veel complexer. Door bedrijven als Hoekvervoer en Schoonhoven Buytendijk € 50 000,– te laten

Duco Douwstra|04.12.12|11:43

Betalen is absurd en lijkt op chantage en waar blijft al dat geld? Er zijn taxichauffeurs die blij zijn met een bruto omzet van € 100,– per dag, netto is dat € 50,– dus deze chauffeurs moeten eerst 10 dagen werken om mogen rijden! En waarom geen kenteken registratie bij gebruik CS, zoals op Schiphol en daarop afrekenen? Maar daar weet ik eerlijk gezegd niet genoeg over waarom daar niet voor gekozen is.

Sadba|26.04.13|15:49

Dit heeft helemaal niets te maken met de zzpers.
Van hen verwacht je en krijg je juist de beste service.
Het probleem van de taxi in Utrecht
Komt echter doordat sommige chauffeurs zoveel moeten afdragen.
Dat er meer geld verdient dient te worden.
En hieruit vloeit een bepaalde patroon uit van gedragingen.
Veel chauffeurs zitten tot hun nek aan de hoge kosten.
Dit is een serieuze probleem waarbij men zich dient bij te leggen.
In plaats van met de vinger wijze naar anderen.