connexxion, kantoor

130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev

Het Franse vervoersbedijf Transdev (moederbedrijf van Veolia) moet 130 miljoen euro neertellen voor het belang dat de Nederlandse staat heeft in Connexxion. Er zijn hierover tussen beide partijen geen misverstanden. Ook dient het geen enkel belang om het 33 % -aandeel van de Staat in Connexxion nog langer vast te houden. Dat zei minister Dijsselbloem van Financiën in antwoord op vragen in de commissievergadering bij de behandeling van de verkoop van Connexxion.

De Nederlandse Saat wil zich als aandeelhouder volledig terugtrekken uit Connexxion. Hiertoe behoort ook Connexxion Taxi Services. Nu nog heeft de Staat 33 % van het vervoerbedrijf in handen. In 2007 werd 67% van de aandelen verkocht aan Transdev. De Franse vervoerder wilde destijds alle aandelen overnemen.

Putoptie

Financiën wist te bedingen dat Transdev na een periode van 5 jaar het resterende aandelenpakket kon opkopen tegen de waarde die destijds gold. Deze zogeheten putoptie geldt tot 11 maart 2013, meldt OVpro.nl.

Transdev liet echter weten dat de waarde van Connexxion zou zijn gedaald mede doordat staatsbedrijf NS zich meer en meer (via Qbuzz ,HTM) op het busvervoer richt. Daarmee zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie, aldus Transdev dat hierdoor in conflict zou zijn met de Nederlandse Staat.

Geen conflict

Volgens minister Dijsselbloem staat de in 2007 gemaakte afspraak nog steeds recht overeind: “Ik kan me voorstellen dat Transdev minder blij is met de prijs die ze nu moeten betalen ten opzichte van wat destijds is vastgelegd. Wij hebben veel contact met Transdev en hebben geen enkel signaal dat ze zich uit de onderhandelingen zouden willen terugtrekken. Wij hebben geen conflict met elkaar.”

Over het verlies van invloed in Connexxion en de daarmee gepaarde belangen voor personeel, kwaliteit en winstgevendheid, kon Dijsselbloem kort zijn . “Dat zijn zaken die in de Wet Personenvervoer worden behandeld of als het om marktwerking gaat door de NMa. Ik zie wat dat betreft geen argumenten om dit aandelenpakket aan te houden.”

Voortrekkersrol NS

Op vragen over de zogeheten voortrekkersrol van de NS wilde de minister nog niet ingaan. “Ook hier geldt dat de NMa dit bewaakt maar ik kan me voorstellen dat we hier in de toekomst een pittige discussie over zullen voeren.”

Ook bestreed Dijsselbloem de minimale effecten van marktwerking die de aanbestedingen op het openbaar vervoer zouden hebben. “Ik constateer dat er sprake van marktwerking is. Uit cijfers blijkt dat een kwart van de concessies van aanbieder wisselt. Of dat nu weinig is of niet, is niet van belang. Feit is dat er wel degelijk marktwerking is, dus is er concurrentie.”

Zo snel mogelijk verkopen

Dijsselbloem wil de aandelen nu zo snel mogelijk verkopen en kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer ( PvdA, D66, VVD,CDA). De opbrengst van 130 miljoen euro zal worden gebruikt om de staatsschuld terug te brengen.

De Nederlandse overheid hield destijds het minderheidsbelang aan om nog een vinger aan de pols te houden bij de vervoerder.

Fred Kramer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev”

Bergerhof Taxi Tours|07.12.12|11:01

130 Miljoen lijkt me een mooi bedrag om de AWBZ bezuiniging op te vangen!!

Gijs Schinkel|13.12.12|18:22

Hoezo de AWBZ.. Dat gaat rechtstreeks van Frankrijk via Den Haag weer ergens richting Middelandse zee

130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev | TaxiPro
connexxion, kantoor

130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev

Het Franse vervoersbedijf Transdev (moederbedrijf van Veolia) moet 130 miljoen euro neertellen voor het belang dat de Nederlandse staat heeft in Connexxion. Er zijn hierover tussen beide partijen geen misverstanden. Ook dient het geen enkel belang om het 33 % -aandeel van de Staat in Connexxion nog langer vast te houden. Dat zei minister Dijsselbloem van Financiën in antwoord op vragen in de commissievergadering bij de behandeling van de verkoop van Connexxion.

De Nederlandse Saat wil zich als aandeelhouder volledig terugtrekken uit Connexxion. Hiertoe behoort ook Connexxion Taxi Services. Nu nog heeft de Staat 33 % van het vervoerbedrijf in handen. In 2007 werd 67% van de aandelen verkocht aan Transdev. De Franse vervoerder wilde destijds alle aandelen overnemen.

Putoptie

Financiën wist te bedingen dat Transdev na een periode van 5 jaar het resterende aandelenpakket kon opkopen tegen de waarde die destijds gold. Deze zogeheten putoptie geldt tot 11 maart 2013, meldt OVpro.nl.

Transdev liet echter weten dat de waarde van Connexxion zou zijn gedaald mede doordat staatsbedrijf NS zich meer en meer (via Qbuzz ,HTM) op het busvervoer richt. Daarmee zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie, aldus Transdev dat hierdoor in conflict zou zijn met de Nederlandse Staat.

Geen conflict

Volgens minister Dijsselbloem staat de in 2007 gemaakte afspraak nog steeds recht overeind: “Ik kan me voorstellen dat Transdev minder blij is met de prijs die ze nu moeten betalen ten opzichte van wat destijds is vastgelegd. Wij hebben veel contact met Transdev en hebben geen enkel signaal dat ze zich uit de onderhandelingen zouden willen terugtrekken. Wij hebben geen conflict met elkaar.”

Over het verlies van invloed in Connexxion en de daarmee gepaarde belangen voor personeel, kwaliteit en winstgevendheid, kon Dijsselbloem kort zijn . “Dat zijn zaken die in de Wet Personenvervoer worden behandeld of als het om marktwerking gaat door de NMa. Ik zie wat dat betreft geen argumenten om dit aandelenpakket aan te houden.”

Voortrekkersrol NS

Op vragen over de zogeheten voortrekkersrol van de NS wilde de minister nog niet ingaan. “Ook hier geldt dat de NMa dit bewaakt maar ik kan me voorstellen dat we hier in de toekomst een pittige discussie over zullen voeren.”

Ook bestreed Dijsselbloem de minimale effecten van marktwerking die de aanbestedingen op het openbaar vervoer zouden hebben. “Ik constateer dat er sprake van marktwerking is. Uit cijfers blijkt dat een kwart van de concessies van aanbieder wisselt. Of dat nu weinig is of niet, is niet van belang. Feit is dat er wel degelijk marktwerking is, dus is er concurrentie.”

Zo snel mogelijk verkopen

Dijsselbloem wil de aandelen nu zo snel mogelijk verkopen en kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer ( PvdA, D66, VVD,CDA). De opbrengst van 130 miljoen euro zal worden gebruikt om de staatsschuld terug te brengen.

De Nederlandse overheid hield destijds het minderheidsbelang aan om nog een vinger aan de pols te houden bij de vervoerder.

Fred Kramer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev”

Bergerhof Taxi Tours|07.12.12|11:01

130 Miljoen lijkt me een mooi bedrag om de AWBZ bezuiniging op te vangen!!

Gijs Schinkel|13.12.12|18:22

Hoezo de AWBZ.. Dat gaat rechtstreeks van Frankrijk via Den Haag weer ergens richting Middelandse zee