Manu Lageirse, Veolia

Ook taxibedrijven Veolia vallen onder verkoop Veolia Nederland

Het zijn spannende tijden voor vervoerder Veolia Transport Nederland. Het Franse moederbedrijf maakte afgelopen weekend bekend haar Nederlandse tak in de verkoop te zetten. Hier vallen ook vervoersregisseur PZN en de taxibedrijven Peutax (Breda) en TCMB (Tilburg) onder. Hoewel Veolia Transport Nederland goed presteert, leidt het moederbedrijf onder de economische crisis in Europa. Veolia-directeur Manu Lageirse: “Veolia Transdev heeft een hoge schuldengraad en men wil met de verkoop de schuldengraad verminderen.”

De verkoop zou ook kunnen betekenen dat Lageirse straks een andere positie gaat bekleden. Hij maakt zich daar echter niet druk om. “Overal waar risico’s zijn, zijn kansen”, aldus Lageirse op OVpro.nl. 

Veolia Transport verzorgt bus- trein- en veerdiensten in Limburg, Brabant, Zeeland en de regio Haaglanden. Daarnaast biedt het bedrijf ook taxi- en touringcarvervoer.

Aanbesteding

Het Franse moederbedrijf van Veolia Transdev (waar ook Connexxion onder valt) is niet blij met de wijze waarop het openbaar vervoer in Nederland is geregeld. “Dat is niet de primaire aanleiding voor de verkoop, maar de aandeelhouder is er niet gelukkig mee wat er de laatste 5, 6 jaar in Nederland is gebeurd”, zegt de directeur. Een voorbeeld daarvan is een wetswijziging die het mogelijk maakt voor grote steden om naast aanbesteding ook voor inbesteding te kiezen. Dit geeft de grote steden de mogelijkheid om het openbaar vervoer toe te kennen aan het gemeentelijk vervoersbedrijf.

“Wij blijven de hoop houden dat de wijze waarop het openbaar vervoer is geregeld in Nederland gaat veranderen. De bestekken gaan er ook anders uit zien, de vervoerders krijgen meer vrijheid. Het gaat de goede kant op”, zegt Lageirse.

Afspraken concessies

Aan de wijze waarop het openbaar vervoer in de concessiegebieden van Veolia wordt verzorgd, zal volgens Lageirse weinig veranderen. “De nieuwe eigenaar moet zich aan de afspraken houden die in de concessiegebieden zijn vastgelegd.”

Het landschap van het openbaar vervoer in Nederland kan door de verkoop echter wel veranderen. “Als Veolia Transport bijvoorbeeld samengaat met een andere vervoerder dan is er ineens een speler minder op de markt”, aldus Lageirse. Dit leidt tot minder concurrentie. “Maar als er een investeerder is, dan blijft er een extra vervoerder op de markt.”

Potentiële kopers

Wie potentiële kopers zijn, is nog onduidelijk. “Dat is een bevoegdheid van de Nma om dat te bepalen. De NS mag het vanwege de mededinging in ieder geval niet, maar misschien dat een van haar dochters een bod doet”, zegt de directeur.

Lageirse: “De komende weken zullen diverse bedrijven interesse gaan tonen. Als de procedure op normale wijze verloopt, dan verwachten we dat we in de zomer in de onderhandelingsfase zitten met een partij.” Als er onvoldoende interesse is, dan is het niet ondenkbaar dat Veolia Transport met Connexxion gaat fuseren. “Maar ik verwacht dit niet”, aldus Lageirse.

Verkoop

Veolia Environnement, het moederbedrijf van Veolia Transdev, wil zijn transporttak verkopen. Daartoe behoort ook Veolia Transport Nederland.

 Veolia Transdev is voor 40 procent in handen van Veolia Environnement en voor 60 procent van Caisse des Dépôts et Consignations. Ook het vervoersbedrijf Connexxion is in handen van Veolia Transdev. Dat valt niet onder de verkoop en blijft van het Franse moederbedrijf Veolia Transdev.

Veolia Transport Nederland heeft een omzet van 305 miljoen euro en telt 3200 medewerkers.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.