Leasen is slimmer maar Nederlander heeft liever banklening

Peter-Jan Bentein van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) verklaart eerst zijn Vlaamse accent. “Er lag voor mij een internationale carriere in het verschiet, ik koos voor Nederland en ben hier met mijn gezin gebleven.” Daarna komt hij snel ter zake: “Krediet is schaars dus benut beschikbare bronnen optimaal. Lease gaat verder dan autoleasing en is zeker niet duurder dan een banklening. De perceptie dat het duur is komt door de associatie met auto’s. Autorijden is duur.”

Als een van de wakkerste sprekers op het Nationaal Congres Contractvervoer verschaft Bentein een lesje lease aan de verzamelde taxibranche en aanbesteders. “Bij lease denkt iedereen in Nederland meteen aan autolease, echter leasing omvat ook voertuigen als trucks en trailers, bussen, grondverzetmachines, machines, hijskranen, drukpersen, servers en ICT apparatuur, zelfs software. Daarbij is er sprake van Equipment Lease.”

Nederland least te weinig

“Ruim 40% van de Europese MKB bedrijven gebruikt leasing als financieringsvorm, maar het Nederlandse MKB blijft met 25% ver achterop. Mijn boodschap is dan ook: ondernemer, maak beter gebruik van de financieringsbronnen die ter beschikking zijn.” Leasing, van oorsprong een Angelsaksisch fenomeen, bemoedigt geen bezit wel het gebruik. “De Nederlandse ondernemer denkt meestal alleen aan de bank voor zijn financiering, maar het is verstandig om meerdere financieringsbronnen naast elkaar aan te spreken.”

Voordelen leasing

Er zijn in verhouding tot andere financieringen een aantal voordelen aan leasing. “Allereerst het feit dat er voor 100% gefinancierd wordt, de volledige waarde van het object, waardoor het werkkapitaal volledig beschikbaar blijft voor de bedrijfsvoering. Dat ligt doorgaans anders bij bankleningen.

Daarnaast is er de vaste maandelijkse kost”, zoals Bentein dat verwoordt. “zodat je precies weet waar je aan toe bent.” Leasing biedt ook gemak en meer flexibiliteit. “Er is een oneindig aantal varianten, en dankzij het onderpand hoeven er geen bijkomende zekerheden te worden gesteld.”

Financial en operational lease

“Bij Financial lease is de onderneming eigenaar van het object en er zijn extra mogelijkheden bijvoorbeeld ten aanzien van een slottermijn en de mogelijkheid om het contract te verlengen”, zegt Bentein. Driekwart van de ondernemers die van lease gebruikmaakt, kiest voor die opzet.

Bij Operational lease ligt de eigendom bij de lessor, en dus ook het economisch risico op het object. Bedrijven hoeven zich dus geen zorgen te maken over de restwaarde van de voertuigen. Bij leasing is de looptijd aan te passen aan het onderliggend contract wat gunstig is voor contractvervoerders.”

Captive lease

Leasemaatschappijen hebben een grondige kennis van het waardeverloop van assets. Bentein: “Bij captive lease, wanneer de financieringsmaatschappij verbonden is met een fabrikant of importeur, is dat zeker het geval. “Leasing is zeker niet duurder dan een banklening, maar geld of kapitaal is niet gratis, die vergissing moeten we niet maken”, sluit Bentein zijn betoog af.

“Leasing is asset based finance. Een hard object als onderpand vraagt minder eigen vermogen aan de financier dan een klassieke financiering. Dat is een belangrijk gegeven wat door de markt steeds meer herkend wordt. Voor contractvervoer is het ook altijd goed voor lease in beeld te brengen wie de opdrachtgevers zijn, daar komen immers de middelen vandaan om uiteindelijk de maandelijkse termijnen te voldoen. Dit bepaalt mede de risicobeoordeling. Hoe dan ook is het advies: alles wat leasebaar is, leasen!”

NVL

NVL behartigt al veertig jaar de belangen van de in Nederland gevestigde algemene leasemaatschappijen. Meer dan twintig leden bestrijken vrijwel die hele markt. Dat zijn dochterbedrijven van banken, maar ook captive leasemaatschappijen van fabrikanten en importeurs en tenslotte onafhankelijke leasemaatschappijen.

Arne Biesma

Bekijk hier de presentatie van Peter-Jan Bentein op het Nationaal Congres Contractvervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Leasen is slimmer maar Nederlander heeft liever banklening | TaxiPro

Leasen is slimmer maar Nederlander heeft liever banklening

Peter-Jan Bentein van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) verklaart eerst zijn Vlaamse accent. “Er lag voor mij een internationale carriere in het verschiet, ik koos voor Nederland en ben hier met mijn gezin gebleven.” Daarna komt hij snel ter zake: “Krediet is schaars dus benut beschikbare bronnen optimaal. Lease gaat verder dan autoleasing en is zeker niet duurder dan een banklening. De perceptie dat het duur is komt door de associatie met auto’s. Autorijden is duur.”

Als een van de wakkerste sprekers op het Nationaal Congres Contractvervoer verschaft Bentein een lesje lease aan de verzamelde taxibranche en aanbesteders. “Bij lease denkt iedereen in Nederland meteen aan autolease, echter leasing omvat ook voertuigen als trucks en trailers, bussen, grondverzetmachines, machines, hijskranen, drukpersen, servers en ICT apparatuur, zelfs software. Daarbij is er sprake van Equipment Lease.”

Nederland least te weinig

“Ruim 40% van de Europese MKB bedrijven gebruikt leasing als financieringsvorm, maar het Nederlandse MKB blijft met 25% ver achterop. Mijn boodschap is dan ook: ondernemer, maak beter gebruik van de financieringsbronnen die ter beschikking zijn.” Leasing, van oorsprong een Angelsaksisch fenomeen, bemoedigt geen bezit wel het gebruik. “De Nederlandse ondernemer denkt meestal alleen aan de bank voor zijn financiering, maar het is verstandig om meerdere financieringsbronnen naast elkaar aan te spreken.”

Voordelen leasing

Er zijn in verhouding tot andere financieringen een aantal voordelen aan leasing. “Allereerst het feit dat er voor 100% gefinancierd wordt, de volledige waarde van het object, waardoor het werkkapitaal volledig beschikbaar blijft voor de bedrijfsvoering. Dat ligt doorgaans anders bij bankleningen.

Daarnaast is er de vaste maandelijkse kost”, zoals Bentein dat verwoordt. “zodat je precies weet waar je aan toe bent.” Leasing biedt ook gemak en meer flexibiliteit. “Er is een oneindig aantal varianten, en dankzij het onderpand hoeven er geen bijkomende zekerheden te worden gesteld.”

Financial en operational lease

“Bij Financial lease is de onderneming eigenaar van het object en er zijn extra mogelijkheden bijvoorbeeld ten aanzien van een slottermijn en de mogelijkheid om het contract te verlengen”, zegt Bentein. Driekwart van de ondernemers die van lease gebruikmaakt, kiest voor die opzet.

Bij Operational lease ligt de eigendom bij de lessor, en dus ook het economisch risico op het object. Bedrijven hoeven zich dus geen zorgen te maken over de restwaarde van de voertuigen. Bij leasing is de looptijd aan te passen aan het onderliggend contract wat gunstig is voor contractvervoerders.”

Captive lease

Leasemaatschappijen hebben een grondige kennis van het waardeverloop van assets. Bentein: “Bij captive lease, wanneer de financieringsmaatschappij verbonden is met een fabrikant of importeur, is dat zeker het geval. “Leasing is zeker niet duurder dan een banklening, maar geld of kapitaal is niet gratis, die vergissing moeten we niet maken”, sluit Bentein zijn betoog af.

“Leasing is asset based finance. Een hard object als onderpand vraagt minder eigen vermogen aan de financier dan een klassieke financiering. Dat is een belangrijk gegeven wat door de markt steeds meer herkend wordt. Voor contractvervoer is het ook altijd goed voor lease in beeld te brengen wie de opdrachtgevers zijn, daar komen immers de middelen vandaan om uiteindelijk de maandelijkse termijnen te voldoen. Dit bepaalt mede de risicobeoordeling. Hoe dan ook is het advies: alles wat leasebaar is, leasen!”

NVL

NVL behartigt al veertig jaar de belangen van de in Nederland gevestigde algemene leasemaatschappijen. Meer dan twintig leden bestrijken vrijwel die hele markt. Dat zijn dochterbedrijven van banken, maar ook captive leasemaatschappijen van fabrikanten en importeurs en tenslotte onafhankelijke leasemaatschappijen.

Arne Biesma

Bekijk hier de presentatie van Peter-Jan Bentein op het Nationaal Congres Contractvervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.