FNV, petitie-aanbieding, KNV Taxi, cao, taxichauffeurs, foto: Paul Haars

FNV Taxi pleit in petitie voor meer werkzekerheid chauffeurs

Vakbond FNV Taxi heeft namens duizenden werknemers in de taxibranche een petitie aangeboden aan werkgeversvereniging KNV Taxi. Hiermee wil de vakbond KNV overtuigen dat ondanks de slechte economische omstandigheden in de taxibranche, het taxipersoneel toch gewoon betere arbeidsvoorwaarden moet krijgen. Zo pleit de vakbond onder meer voor meer werkzekerheid (minder losse contracten), duidelijke afspraken over werktijden en pauzes en ‘loon dat ze verdienen’.

Een groep chauffeurs heeft woensdagmiddag op het Spui in Den Haag een petitie overhandigd aan sectorsecretaris Hubert Andela van KNV Taxi. De petitie, die 2500 keer is ondertekend, dient als aanklacht tegen de vastgelopen cao-onderhandelingen. Volgens de chauffeurs zijn de onderhandelingen mislukt, omdat de werkgeversorganisatie aanstuurt op verslechtering van hun arbeidsvoorwaarden.

Taxisector

FNV-kaderlid Peter de Vijver richtte zich woensdagmiddag tot sectorsecretaris Andela van KNV Taxi. Hij luidde de noodklok over de bezuinigingen in de taxisector, waarvan volgens de vakbond de chauffeurs vooral het slachtoffer lijken te worden.

“Vijf jaar geleden is FNV Taxi begonnen met een inhaalslag om de sector te verbeteren. Maar als de huidige cao wordt uitgekleed, zijn al die inspanningen voor niets geweest”, vindt FNV. De Vijver constateert dat er momenteel een hoop mis is in de sector.

Laagste prijs

“Aanbestedende overheden kijken alleen naar de laagste prijs. Daardoor gaan taxibedrijven ritten aanbieden onder de kostprijs, met als gevolg dat er stevig wordt bezuinigd op personeelskosten. Voor een busje met chauffeur hoeft soms nog maar een dummprijs van 24 euro te worden betaald. Fulltime contracten zijn een utopie geworden in de taxisector”, aldus FNV

“‘Steeds meer vakkrachten werken met lage tijdelijke contracten. Ze worden buitenspel gezet zodra een bedrijf goedkope, gesubsidieerde uitzendkrachten in dienst kan nemen. De OPOV-regeling (die erop moet toezien dat werknemers grotendeels dezelfde rechten behouden bij overgang vervoerscontract, red) heeft door deze trucs van de werkgevers totaal geen waarde meer.”

Crisis

Werkgevers vinden de problematiek ook vervelend, maar zeggen niet anders te kunnen als gevolg van de crisis. Het is een gruwelijk moeilijke tijd en ze hebben momenteel maar heel weinig speelruimte.

Om het falende beleid van aanbestedende partijen een halt toe te roepen heeft FNV Taxi voorgesteld om samen met de werkgeversorganisatie een Deltaplan Taxi te ontwikkelen. Of dit plan realiseerbaar is,  wordt pas na de zomer duidelijk. Dan zal blijken of de cao-onderhandelingen tussen KNV Taxi en FNV Taxi worden hervat.

Bekijk de petitie hieronder:

Petitie van FNV Bondgenoten

Het gaat slecht met de taxi sector:

  • we hebben een crisis in Nederland (10% – 15% minder werkgelegenheid door overheidsbezuinigingen op het contractvervoer),
  • de aanbestedende partijen kiezen steeds meer op prijs (van 30 euro voor een chauffeur met busje naar 24 euro in 10 jaar) ,
  • werkgevers gaan steeds meer op personeelskosten bezuinigen (steeds lagere lonen, verdringing door goedkope en gesubsidieerde uitkeringsgerechtigden en steeds meer lage tijdelijke contracten.

Wat waren vijf jaar geleden de goede bedoelingen en wat gaat er de laatste jaren allemaal mis in de taxisector en de werknemers?

1)    Werknemers hadden perspectief door de cao: belonen van vakmanschap

Wat gaat er mis? “Dure mensen” (1800 tot 2100 bruto per maand) worden gedumpt na ontslag/faillissement, werkgevers betalen alleen beladen kilometers of draaiende wielen, geen werk geen geld, gerommel met pauzes en standplaatsen……

KNV: Geef ons wat we verdienen!

2)    Werknemers hadden redelijke werkzekerheid: belonen van ervaring en goed voor de gebruikers

Wat ging er mis? Falen van de OPOV regeling (overgang van personeel bij overgang contract), aflopen van derde tijdelijke contract waarna geen verlenging volgt en verdringing door (gesubsidieerde) uitkeringgerechtigden.

KNV: Geef ons weer werkzekerheid!

3)    Werknemers hadden zicht op een vast fulltime contract waardoor ze hun gezin konden onderhouden.

Wat ging er mis? Werknemers krijgen alleen nog nul-uren contracten, lage parttime contracten voor bepaalde tijd die nooit meer omgezet worden naar onbepaalde tijd.

KNV: Geef ons een baan terug waarvan we kunnen leven.

4)    Werkgevers gedroegen zich redelijk in deze maatschappelijk gesubsidieerde markt (900 miljoen) en misbruikten maatschappelijk geld (50 miljoen?) niet.

Wat ging er mis? Steeds vaker gaan bedrijven failliet met achterlating van pensioenschulden, belastingschulden, salarissen overlaten aan UWV’s, schulden aan derden

KNV: Help ons de boeven te bestrijden en de branche gezond te maken!

5)    FNV Taxi en KNV Taxi wilde de taxisector een beter imago geven, aantrekkelijker maken voor chauffeurs en de boefjes uit de markt verdrijven.

Wat ging er mis? KNV wil niets meer doen tegen de teloorgang van de taxisector: als de aanbestedende partijen de laagste prijs willen dan geven ze we die. Het maakt niet uit wat de consequenties zijn.

  • KNV wil niet meewerken aan de volgende plannen van FNV Taxi om de sector taxi te redden:
  • OPOV regeling voor 100% van de chauffeurs die het werk doen.
  • De verbeterde CAO Taxi niet weer gaan verslechteren
  • Frauderende bedrijven beboeten en niet hun gang laten gaan
  • Duidelijkheid omtrent pauzes, standplaats en roosters
  • Samen een Delta Plan Taxi maken richting de aanbestedende partijen
  • Tegengaan van verdringing van goede chauffeurs door beperkingen op het gebruik van social return, zzp’ers, vrijwilligers en (gesubsidieerde) uitkeringsgerechtigden.
  • Eerder contracten verhogen en vaste banen aanbieden

Lees ook: KNV Taxi: FNV slaat plank mis met actie over Cao Taxi

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.