Sociaal Fonds Taxi, kantoor, SFT

Taxibedrijven die cao overtreden betalen controles voortaan zelf

Taxibedrijven die straks een onvoldoende Bedrijfsoordeel krijgen van Sociaal Fonds Taxi, moeten hun volgende controle voortaan zelf betalen. Deze nieuwe regel was onlangs al aangekondigd, maar gaat in zodra de huidige CAO Taxivervoer algemeen verbindend is verklaard. Dat is naar verwachting begin mei. Verder worden bedrijven die herhaaldelijk dezelfde overtredingen begaan strenger aangepakt. Werkgeversorganisatie KNV en de vakbonden FNV en CNV hebben dit besloten, zo heeft Sociaal Fonds Taxi bekendgemaakt. 

Taxibedrijven die de cao-regels slecht naleven krijgen een Bedrijfsoordeel ‘onvoldoende’ van Sociaal Fonds Taxi. Dat betekent dat ze vaak niet meer kunnen meedoen met bepaalde aanbestedingen, omdat diverse opdrachtgevers een ‘voldoende’ als eis stellen.

Controle CAO Taxivervoer

Slechte bedrijven worden jaarlijks gecontroleerd door SFT, bedrijven met een paar beperkte overtredingen om de twee jaar en ‘goede’ bedrijven om de drie jaar. Daardoor doen bedrijven die de CAO Taxivervoer structureel overtreden een groter beroep op de controle-capaciteit van SFT. En daarvoor moeten ze nu zelf gaan betalen.

De kosten van een cao-controle bedragen gemiddeld zo’n 2000 euro. Bedrijven die nu al over een ‘onvoldoende’ beschikken, krijgen pas na de eerstvolgende controle in mei met de nieuwe regel te maken. Zij hoeven dus nu nog niet extra te betalen voor een controle.

Overtredingen

Ook op een ander vlak scherpt SFT de controle op naleving van de CAO Taxivervoer aan. Een taxibedrijf kan nu nog een ‘voldoende’ scoren als hij maximaal twee ernstige overtredingen op bepaalde onderdelen scoort.

Mocht tijdens de eerstvolgende controle blijken dat de werkgever op één van deze punten nog steeds structureel in overtreding is, krijgt hij nu automatisch een onvoldoende. Want dan wordt het gezien als een ‘zeer ernstige overtreding.’ Daarnaast betaalt het bedrijf dan de kosten van deze cao-controle.

Recidivisten

De nieuwe regel moet voorkomen dat taxi-ondernemers structureel bepaalde CAO-bepalingen niet naleven, en toch altijd een voldoende krijgen. “Recidivisten worden op deze manier harder aangepakt”, licht Henk van Gelderen, directeur Sociaal Fonds Taxi toe. Ook deze nieuwe regel gaat in na de avv van de cao. 

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Taxibedrijven die cao overtreden betalen controles voortaan zelf”

Johan Nijmeijer|27.03.14|13:02

wij leven in een omgekeerde wereld,je hebt een bedrijf dit probeer je naar eer en geweten goed draaiende te houden. Krijg je controle waar jezelf niet om vraagt, maar je krijgt deze toch.Bij een fout krijg je ook nog een boete +dat je de volgende verplichte controle ook nog zelf eens moet gaan betalen Wij als taxibedrijven zouden nu een verplichte controle moeten gaan uitvoeren bij het SFT. Het SFT zou de niet Geregistreerde(SNORDERS)moeten gaan controleren,dan pas kan je geld verdienen

Arjen Ligt|27.03.14|14:12

Oh, ik ken ook wel een paar bedrijven die helemaal niet naar eer en geweten handelen hoor! En wat dan te denken over benadeelde hardwerkende chauffeurs? die werken vaak voor taxibedrijven die het helemaal niet zo nauw nemen met de regels! CAO afspraken ? wordt regelmatig een loopje mee genomen.
En als ze dan de werkgever erop aanspreken wordt vervolgens hun kontrakt niet verlengd. Voor jou 10 anderen die hun mondje wel houden.

Arjen Ligt|27.03.14|14:13

Nee, ik zeg aanpakken dat soort praktijken! Vanons als chauffeurs wordt toch ook verwacht dat we ons netjes aan de regels houden ? Dan verwacht ik dit ook van de werkgever!!

Hans de Koning|28.03.14|16:06

De CAO is tot stand gekomen ‘in overleg’ met KNV taxi, de vertegenwoordiger van de grote bedrijven. De CAO is dan ook alleen na te leven door bedrijven uit het contractvervoer. Vol trots wordt de verdwijning van het MUP-contract aangekondigd, het contract dat kleinere bedrijven in staat stelde personeel aan de nemen voor pieken in de vraag. En dan nu boetes van €2000 op het niet naleven van de CAO. Makkelijk op te brengen voor de grote jongens, nekslag voor de kleinere. De boodschap is duidelijk

Taxibelangen Nederland|28.03.14|23:47

Beste Arjan en Hans,Ten 1e er zijn ruim 10X meer chauffeurs die zich niet aan de regels houden dan ondernemers die wel eens onbedoeld in de fout gaan.Ziekteverzuim b.v. onder loondienst is pl/min 5% bij Zzp-ers is dat minder dan 1%.Maar als SFT gaat controleren en beboeten vaak om niks en dus om haar eigen kas te spekken is dat zeer kwalijk.Ik krijg daar veel klachten over,met onze overdreven ingewikkelde regeltjes is onbedoeld snel iets niet in orde,dus kassa voor SFT.

Arjen Ligt|29.03.14|16:00

Mijn punt is dat er ondernemers zijn die doelbewust de fout ingaan. Om hun eigen kas te sparen ten koste van hun werknemers. Mijn ervaring is dat (sommige)werkgevers echt geen notie nemen van waar hun werknemers mee zitten. Als je vragen stelt over wat dan ook wordt je al snel bestempeld als ‘lastig’ en ‘die moet ik kwijt’. Dan toch liever weer een gesubsidieerde van het UWV ipv een werknemer die voor zijn rechten probeert op te komen ?