Taxamatic, BCT, Boordcomputer Taxi, Albert Haars

BCT-leverancier Taxamatic failliet verklaard

Taxamatic BV, leverancier van Boordcomputer Taxi’s, is deze week door de rechtbank failliet verklaard. Eigenaar Albert Haars heeft zelf het faillissement aangevraagd, laat curator E. Hoogendam weten. Na jaren van ontwikkeling was de Taxamatic BCT onlangs eindelijk gecertificeerd, maar de tijd tot 1 juli is te kort om winstgevend alle apparatuur in te bouwen in taxi’s. “Als de deadline iets opgeschoven was, hadden we nog wel kansen gezien. Nu heb ik het bedrijf moeten sluiten”, licht Hoogendam toe.

Er zijn in totaal 57 schuldeisers. De meest waardevolle bezittingen van Taxamatic, zoals ontwerp en componenten voor de BCT, zijn verpand aan ABN AMRO-bank. Hoe groot de schuld van Taxamatic precies is, daar heeft de curator nog geen zicht op.

Ontwikkeling BCT

“Taxamatic heeft zeer veel geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van de Boordcomputer Taxi. Nu de tijd te kort is om voldoende apparaten te produceren en in te bouwen voor 1 juli, kan die investering niet meer terugverdiend worden”, meldt de curator van Degenaar Hoogendam Colombijn Advocaten. “Daarom is er faillissement aangevraagd.”

Omdat Taxamatic / Digitax Nederland gesloten is, zal het bedrijf geen ondersteuning kunnen verlenen aan taxibedrijven die met data-apparatuur van Taxamatic werken. De enige werknemer van Taxamatic BV is zijn baan kwijt.

Inbouwdatum

Omdat het faillissement pas net is uitgesproken, kan de curator verder nog niet veel zeggen over de afwikkeling ervan. Hij zal binnen een maand met zijn eerste verslag komen. “Maar het zou erg helpen als de overheid de wettelijke inbouwdatum van 1 juli vooruitschuift”, meldt hij.

Lees later meer op TaxiPro.nl.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “BCT-leverancier Taxamatic failliet verklaard”

Duco Douwstra|04.04.14|17:37

De waanzin van de BCT heeft toegeslagen.Dit was voorspelbaar maar wel heel erg triest.Nog even op een rij:De BCT was al in 1990 onderwerp van politieke plannen en is uiteindelijk in de WP2000 opgenomen.In 2003 heeft de IVW een projectmanager aangesteld,dat was een aardige man dus ik zal zijn naam niet noemen.De BCT was er al met stoelcontacten in 1985,dus in 2003 was deze BCT al veel verder ontwikkeld,de projectmanager BCT had dus eigenlijk geen project.Toe heeft hij samen met de fabrikanten

Duco Douwstra|04.04.14|17:52

een truc bedacht.De pincode,ze noemden dat de digitale handtekening,dat maakte het interessanter.De filosofie was dat alle taxi’s voorzien moesten worden met een pincode apparaat.De leveranciers kregen dollartekens in de ogen en de projectmanager had ineens wel een project.Hij is vanaf 2003 t/m eind 2010 projectmanager BCT geweest,over iets wat er al lang was,dat is op zich wel knap.De BCT werd elke dag ingewikkelder met een specificatie rapport van inmiddels 200 pagina’s.De leverancier

Duco Douwstra|04.04.14|18:18

s vielen in hun eigen mes.Iedereen wachtte vanaf 2006 de BCT af,waardoor er bijna geen taxiapparatuur nieuw werd aangeschaft.Dat hield niet alleen de vooruitgang automatisering van taxibranche tegen,maar ook de leveranciers leden daar erg onder.Tonnen werden er uitgegeven om een certificering te krijgen,eigenlijk alleen voor de pincode toevoeging.De waanzin was nog niet compleet,bij nieuwe systemen moeten er vaak updates gedaan worden!En dat mag niet online van de achterlijke RDW ambtenaren.

Duco Douwstra|04.04.14|18:34

Of is dat ook weer een truc om geld te verdienen,ten koste van de taxibranche?Als de leveranciers ballen hadden gehad,dan hadden ze samen een vuist moeten maken en tegen de RDW moeten zeggen,online update,zoals we dat al ruim 10 jaar doen of we stoppen met de BCT.Maar dan moet je financieel ook sterk zijn en daar mankeert het aan.Heeft u al vooruit betaald of al een tijdje geleden een leasecontract afgesloten en nog steeds niks ontvangen.Dan vrees ik een strop.Ondanks alles nog een fijn weekend

Chand Malik|04.04.14|20:44

Meneer Duco wij hebben ons op uw website taxibelangen aangemeld
We willen echt graag dat u iets tegen de rij/rust-tijden kunt doen
Bij het goedkoper maken van het werkmap was u ook onze held

Heb aan veel collegas gevraagd om zich ook op uw website aan te melden

Duco Douwstra|04.04.14|23:09

Ik heb opname van een verklaring van Quipment dat ze niet kunnen leveren en dat hij niet voor 1-7 ingebouwd is,terwijl de klant vorig jaar al heeft betaald. Mijn voorspellingen komen al 14 jaar uit,maar uit angst voor de criminelen van de ILT hebben veel toch een BCT betaald.Je zal Taxibelangen straks nodig hebben om uw schade te verhalen,misschien bij de ILT als de rest failliet is

Supertaxiholland Holland|04.04.14|23:25

De eerste fabrikant reeds voor de verplichtte invoerdatum omgevallen. Bij de volgende wel een contract van reeds bijna een jaar en betaald maar leveren voor de verpichte invoerdatum gaat niet . En waarom niet ? Deugd de BCT niet? Veel afspraken worden geschonden. Wij moeten ons aan de huisregels houden. ILT, KNV, de fabrikanten kunnen ons kennelijk ongestoord de val in lokken.
Hoe lang laten we deze onzin door gaan? Waar blijft uitstel van dit drama ????

Duco Douwstra|05.04.14|01:01

Beste Supertaxi,Je bent niet ongestoord in de val gelokt,je had naar mij kunnen luisteren,dan was je 100 X gewaarschuwd.En voor de zielige jongens van de ILT is het ook moeilijk om toe te geven.Dreigen en intimideren met hoge boetes en dan toch weer op hun grote bek gaan.De BCT gaat zeker per 1 juli niet door en de kaars is bijna opgebrand,dan gaat hij vanzelf uit.Ik heb weer 10000 werkmappen laten drukken.Toch hoop ik de rijtijdenwet snel afgeschaft te krijgen,al ben ik dan de enige benadeelde

Ton van Dalfsen|05.04.14|11:16

Verbaasd mij niet dat Taxamatic failliet is. Heb begin 2013 bij hun informatie over de BCT opgevraagt wat je online kon doen , maar tot op heden niets van hun vernomen. Ze hadden het beter nooit op kunnen zetten.

Ton van Dalfsen|06.04.14|14:32

Heb sinds een week een extra wagen erbij en zal de meter ( Hale ) deze week laten inbouwen en laat nu de BCT maar achterwege. Heb er geen vertrouwen meer in nu zeker Taxamatic failliet is , en Quipment iedereen in het ongewisse laat. Ik had vorig jaar als proef een BCT bij Quipment besteld en steeds maar weer uitstel. Heb ze nu in een mail laten weten dat ik binnen een week wil weten waar ik aan toe ben , en anders schakel ik mijn advocaat in die zeer positief is in mijn geval. Landelijke media

Ton van Dalfsen|06.04.14|14:34

zal ik dan zeker niet schuwen.

Taxi Sjoerd|06.04.14|15:42

De BCT & heldere antwoorden: ik heb ze nog niet gehad. Een bezoekje aan een inbouwstation van Quipment wierp meer vragen dan antwoorden op. De meest in het oogspringende conclusie van mijn bezoek was dat zelfs de inbouwer aangeeft dat het NOOIT lukt om tijdig alle BCT’s in te bouwen. Daarnaast gaf hij aan dat het systeem nog niet stabiel draait. Op het moment dat het apparaat storing heeft kan je niet zelf resetten. Je moet naar de leverancier/inbouwer om uit de storingsmodus te komen.

Supertaxiholland Holland|06.04.14|18:27

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat wat voor een produkt dan ook , zeker een boordcomputer , een jaartje in de praktijk uitgetest wordt voordat zoiets verkocht mag en kan worden. Je ziet nu wat er van komt doordat dit niet gebeurt is. Fabrikant failliet, en jij zit met een apparaat die je alleen bij het oude ijzer kan gooien. Wie staat garant voor de kosten? Misschien kan opgelicht er wat aandacht aan besteden. Ik heb gelukkig niet gekocht. Het NMI geeft aan dat er ook bct ijkproblemen zijn!!!!

Ton van Dalfsen|06.04.14|19:37

@Duco en/of de eigenaar van het taxibedrijf van die bandopname, Ga hiermee naar Tros Radar en laat het aan de kaak stellen. Hiermee krijgen we ook de nodige landelijke aandacht.

Ahmed Soudy|07.04.14|06:16

Ik heb ook een BCT vorig jaar in september bij Quipment bestelt, tot op heden niks geleverd, maar wel al twee rekeningen betaald(60% van de BCT). Heb elke maand na september 2013 gebeld, wanneer de levering plaatsvindt, eerst was het hij word binnenkort gekeurd en nu is het hij wordt gefabriceerd en weet ik veel allemaal, ben al 7 maanden aan het wachten, terwijl ik dus al 60% heb betaald van dat prulding.

Eric Krijger|10.04.14|06:54

Het is voor de veiligheid voor ons als chauffeurs, klanten en overige weggebruikers. Maar het circus wat er rond heen hangt is gewoon te gek

Taxi Volendam|10.04.14|16:26

@Eric.
Wanneer veiligheid met een bct zou toenemen heb je een punt. Is echter niet zo. Het wordt ons aangepraat door gebrek aan betere bct argumenten.We hebben als enig land ter wereld een rijtijdenwet taxichauffeurs. Nederlandse taxichauffeurs maken niet minder of meer schade dan in andere landen, is ook niet aangetoond. Doel ILT is d.m.v. BCT om vanachter hun bureau automatisch bekeuringen naar chauffeurs te sturen. Veiligheid was niet de reden dat er een bct moet komen.

Peter Klercq|10.04.14|19:28

Uiteindelijk blijkt dat 1 juli niet haalbaar is, wat gaat de wetgever hier dan aan doen.

Het is wel kort door de bocht om Taxamatic meteen onderuit te halen,
wat technisch niet haalbaar is kan wel haalbaar gemaakt worden maar daar is tijd en research voor nodig.

Peter Klercq|10.04.14|19:28

Over de rij en rusttijden:

Chauffeurs hebben nu eenmaal rust nodig, er wordt dan wel gezegd dat er geen ongelukken gebeurt zijn, dan gaat het maar altijd net goed.

Straat taxi kan dan met minder rusttijd, maar dat is alleen maar grootspraak, ik zou dan niemand aanraden een lange rit te maken op de meter, grote kans op ongelukken.

In het contractvervoer heb je nu eenmaal door de werkdruk je rust nodig.

Ik zou zeggen neem een weekje mijn diensten over dan praat je wel anders..

Bernard Wiegman|11.04.14|09:30

De subsidie is binnen dus wij kunnen winnen zo gaat dat in Nederland lalalalalalalallalaaaaaaa m.a.w weer een verslindend project wat de subsidie verlener heeft verloren . Nu hup naar de app-jes daar zal ook wel weer iets mis gaan. :)

Taxi Volendam|11.04.14|13:45

@ Peter. Iedere bedrijfstak heeft een CAO waarin arbeisdtijden geregeld zijn. Alleen bij de Taxibranche wordt deze onnodig gecontroleerd door politie. Op zich is dat al “vreemd” Niemand kan jou dwingen te veel uren te maken. Je kan zelf aangeven of weigeren als dat nodig is en naar een rechter gaan. Niemand geeft aan dat de straattaxi met minder rusttijd wil of kan. In elke bedrijfstak heb je werkdruk en rust nodig. Wanneer ik meer uren wil maken om extra te verdienen moet ook dat kunnen.

Ton van Dalfsen|12.04.14|15:58

Je hebt een kantoorbaan wat veel fysiek van je vergt maar er zijn er vele die graag een centje bij willen verdienen in deze tijd. Dus ga je in de avonduren als taxichauffeur bezig. Geen haan die er naar kraait dat je al vele uren bij je andere werkgever fysiek flink hebt gewerkt.

Chris Hardwood|04.11.14|13:59

Ja laten we ermee naar Radar gaan, Quipment failliet (koste mij als freelancer/inbouwer 7000+) en Taxitronic staat nu ook op losse schroeven (een bijna gelijk bedrag) Hoe sterk ze zich ook naar buiten toe doen lijken.
Als betaald wordt zal ik overwegen deze post te verwijderen.

.. een berooide inbouwer