Rabobank, kantoor, bank

Rabobank: 1,5 tot 2 procent omzetdaling in taxibranche

De taxibranche zal dit jaar een volumedaling kennen van 1,5 tot 2%. De omzet in het straattaxivervoer zal weliswaar licht stijgen. Maar de omzet in het contractvervoer daalt door de toenemende bezuinigingen en het rendement blijft zorgwekkend. Op middellange termijn zijn de vooruitzichten matig. Belangrijk voor de taxibranche is dat niet de overheid de regie van het contractvervoer tot haar takenpakket rekent, maar dat regionaal aanbesteedt en overlaat aan samenwerkende taxibedrijven. Dat meldt de Rabobank in de branchebarometer Taxibedrijven. 

Het taxivervoer heeft het de afgelopen jaren erg moeilijk gehad. Maar juist nu liggen er kansen op de markt voor het contractvervoer, vindt de Rabobank.

Aanbestedingen

“Niet alleen door nieuwe aanbestedingen. Maar juist door te zorgen voor regie op de verschillende vervoersstromen. Want alleen door slim te combineren en samen te werken met alle betrokken partijen en concurrenten, blijft het contractvervoer betaalbaar en toekomstbestendig”, aldus de bank.

De taxibranche hoeft voorlopig niet te rekenen op een omzetstijging. “De mobiliteitsbehoefte van de consument zal verder blijven toenemen. De overheid trekt zich met openbaar-vervoersvoorzieningen steeds meer terug op zogenoemde ‘dikke stromen’. Het taxivervoer kan een rol spelen in het voor- en natraject van het openbaar vervoer, maar er is ook nieuwe concurrentie zoals de opkomst van de deelauto”, meldt de Rabobank.

Prijsdruk

Er blijven dan ook diverse punten van zorg. “Het systeem van aanbesteden in het contractvervoer zorgt voor prijsdruk. De kwaliteit van de dienstverlening dreigt daarbij vaak naar de achtergrond te verdwijnen. Er is volgens de Rabobank wel voorzichtig een positieve trend te bespeuren. “Opdrachtgevers zijn bereid om te betalen voor een hogere kwaliteit.”

Bij het contractvervoer zullen echter de omzetten als gevolg van bezuinigingen wel gaan dalen. Terwijl de vraag in de toekomst zal toenemen, onder meer door vergrijzing. Rabobank: “Dit betekent een transformatie van het vervoersproces, waarin alle partijen (vervoerders, opdrachtgevers en cliëntenorganisaties) om de tafel moeten om als partners naar oplossingsrichtingen te zoeken.”

Kwaliteit

Vervoerders zullen volgens de bank hun toegevoegde waarden en strategisch onderscheidend vermogen moeten inzetten om verschil te maken op kwaliteit en organisatie, om irrealistische prijzen en kwaliteitsdaling te voorkomen.

Verder heeft Rabobank de volgende trends opgemerkt. Het samenvoegen van verschillende soorten doelgroepenvervoer zal toenemen. Kwaliteitszorg krijgt een steeds prominentere plaats binnen de taxibranche. Inzet van ‘groene’ voertuigen neemt toe. En taxi-bestel-apps gaan invloed hebben op de structuur van straattaxi’s en standplaatsen.

Vervoerspakketten

Ook noemt het rapport diverse kansen en bedreigingen voor de taxibranche. Zo geeft samenwerking kleinere onderneming toegang tot grotere vervoerspakketten. Gebruikt ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking nooit de taxi. Zijn concurrentie en het rendement van de taxi-onderneming de grootste knelpunten in de branche. En hebben bezuinigingen tot gevolg dat er in de komende jaren minder geld beschikbaar is voor contractvervoer.

“De ov-bus wordt steeds minder gebruikt en er gaan nu stemmen in de provincie op om het ov-busvervoer af te schaffen en in te vullen met taxibusjes”, licht Monique van Plateringen, Sectormanager Transport van de Rabobank toe.

Vervoersstromen

“Dit is een schets van een klein gedeelte van Nederland, maar wel representatief voor de problematiek waar de taxibranche voor staat. De overheid die zich terugtrekt op de dikke, lucratieve vervoersstromen en de dunne, minder rendabele vervoersstromen afstoot naar de markt. Goed nieuws voor taxibedrijven, of juist niet?”

Daarbij komt dat door bezuinigingen op het contractvervoer veel minder budget beschikbaar is dan voorheen. “Nieuwe businessmodellen zijn noodzaak, de oude manier van werken gaat niet meer op”, vindt Van Plateringen.

Regie-rol

“Wie gaat nu de regie-rol nemen om de verschillende soorten vervoer te combineren en betaalbaar te houden. Ik lees berichten dat gemeenten deze regie in eigen hand willen houden. Maar is dat wel een gemeentetaak?”, vraagt ze zich af.

De Sectormanager Transport van de Rabobank vindt de regie-rol bij uitstek een rol voor het taxibedrijf, dat samen met collega’s in de regio op een goede manier het vervoer invult. “Met kwaliteit, tijdigheid en flexibiliteit voor de klant en een belegde boterham voor de ondernemer”, verwacht ze. “Ik zie al veel succesvolle initiatieven tot samenwerking. Er is toekomst voor de taxibranche, maar alleen als zij zelf regie behoudt en het businessmodel innoveert.”

Bart Pals 

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rabobank: 1,5 tot 2 procent omzetdaling in taxibranche”

Henk Mullem|08.05.14|12:21

ja bovenstaande snijdt best wel hout,maar dan moet er wel door plaatselijke overheden gestopt worden met het massaal inzetten van vrijwilligers,oftewel niet als extra maar ter vervanging van in het kader van bikkelharde bezuinigingen,en ook het rondpompen van geld en middelen,oftewel mensen met afstand tot de arbeidsmarkt,via de voordeur naar binnen met subsidie,en na het stopzetten van de subsidie via de achterdeur weer naar buiten,want op die manier zijn we straks allemaal mensen met afstand-

Henk Mullem|08.05.14|12:38

tot de arbeidsmarkt. concurentie moet weer terug gebracht worden tot wat het hoort te zijn namenlijk net iets slimmer of innovatiever zijn dan je concurent en niet ten koste van je personeel al dan niet met subsidie trucjes de markt verder uithollen door in te schrijven tegen prijzen waarvoor je nog niet met een bakfiets de straat op kan.
gelukkig werk ik bij een bedrijf die fatsoenlijk met zijn personeel om gaat,en waar ik dus mijn vakkennis met gepaste trots in praktijk kan brengen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.