Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd

Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

De Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd. Omdat de invoering ervan nog loopt, is het volgens staatssecretaris Mansveld niet zinvol om het apparaat al mee te nemen in de evaluatie van de nieuwe Taxiwet dit najaar. En als de apparaten nog niet goed functioneren, dan zijn de fabrikanten volgens haar verantwoordelijk voor een oplossing. Dat antwoordt Mansveld op Kamervragen van Barbara Visser (VVD). 

De Kamervragen van Visser waren in overleg met Duco Douwstra van de Stichting Taxibelangen Nederland ingediend. De stichting wilt dat de invoering wordt uitgesteld. Maar daar piekert Infrastructuur en Milieu niet over.

Verplichting

“Ik handhaaf de feitelijke datum van verplichting van een werkende BCT op 1 juli 2014”, meldt Mansveld nogmaald. “Maar ik heb besloten dat taxi-ondernemers die voor 1 juni 2014 een BCT hebben besteld, nog tot 1 september 2014 subsidie kunnen aanvragen conform de voorwaarden van de subsidieregeling. Het is verder aan de leveranciers en ondernemers om tijdig te voldoen aan de BCT-verplichting.”

Visser wilde van de staatssecretaris weten of ze het signaal herkent dat de BCT nog diverse technische problemen ondervindt en of ze bereid is de pincode-verplichting te laten vallen. “Fabrikanten moeten eventuele technische problemen met typegoedgekeurde BCT’s oplossen”, schrijft Mansveld. De problemen die men ervaart met de pincode zijn met de taxibranche besproken in het periodieke overleg.

Pin- en pukcode

“Naar aanleiding van dit overleg is er opnieuw via verschillende kanalen gecommuniceerd dat men de pin- en pukcode goed moet bewaren. En dat deze persoonlijk zijn en dus niet met derden gedeeld mogen worden. Het is niet reëel de pincode-verplichting te laten vallen en te gaan werken met een online registratiesysteem: dit kan fraude in de hand werken.”

Taxichauffeurs kunnen fraude plegen door bijvoorbeeld met de chauffeurskaart van een ander te gaan rijden. Of door het apparaat tijdens een taxirit op ‘niet-beladen’ te zetten. Maar toch is het huidige systeem volgens Mansveld de beste oplossing. “Wanneer wordt geconstateerd dat een chauffeur de BCT offline heeft staan tijdens het verrichten of aanbieden van taxivervoer, dan ontvangt hij hiervoor een boete.”

Fraude

“Fraude met de BCT valt niet geheel uit te sluiten. Maar de fraudegevoeligheid is ten opzichte van de huidige handmatige wijze van registratie van ritten en rij- en rusttijden zeer beperkt. Hiermee kunnen de hoofddoelstellingen van de BCT worden gerealiseerd: een effectievere en efficiëntere controle door handhavende instanties en meer gelijke concurrentievoorwaarden tussen taxibedrijven”, vindt Mansveld.

Van aantasting van de privacy is geen sprake, zegt ze. “Bij het opstellen van de specificaties voor de BCT zijn destijds alle afwegingen daarover in overleg met de taxibranche gemaakt. Ook het College Bescherming Persoonsgegevens heeft toen aangegeven dat voldoende rekening is gehouden met de privacybelangen van betrokkenen”, schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Alternatieven

Voor de uitvoering van het apparaat is in een vroeg stadium uitvoerig overleg geweest met de taxibranche en de potentiële fabrikanten. “Daarbij zijn verschillende alternatieven besproken en is uiteindelijk in gezamenlijk overleg besloten tot deze variant. De alternatieven zijn afgevallen omdat deze onuitvoerbaar bleken of onvoldoende voldeden aan de eisen van fraudebestendigheid.”

Met de BCT wordt volgens haar zoveel als mogelijk voorkomen dat chauffeurs met de BCT-kaart van een ander gaan rijden. “Met de digitale handtekening stellen we vast dat de data die uit de BCT komen authentiek zijn. En daarmee juist, onweerlegbaar en volledig”, aldus Mansveld.

Digitale rittenstaten

Honderden taxibedrijven gebruiken nu al dataterminals waarmee digitale rittenstaten worden vastgelegd. Toch moeten ook zij overstappen op een BCT, want deze apparaten beschikken niet over de digitale handtekening. En daarmee worden de huidige apparaten waardeloos. Maar daar is volgens Mansveld een goede reden voor.

“Deze computersystemen hebben niet de benodigde functionaliteiten van de BCT (digitale handtekening, uniforme registratie, opslag in voertuig) en voldoen daarom niet aan de uitgangspunten en doelstellingen van de BCT”, vindt Mansveld.

Digitale handtekening

“Het is essentieel dat de in de BCT geregistreerde gegevens juist, onweerlegbaar en volledig zijn. Met de digitale handtekening krijgen de BCT-gegevens rechtskracht. Een BCT zonder digitale handtekening is geen reële en werkbare optie.”

Ook wilde kamerlid Visser weten of de BCT in de praktijk voldoende getest was, voordat de verplichting werd ingevoerd. Mansveld: “Fabrikanten zorgen ervoor dat de door hen ontwikkelde en gefabriceerde BCT’s worden getest. De RDW toetst de BCT’s op basis van de testrapporten aan de opgestelde specificaties. Als alles in orde is, verleent de RDW de typegoedkeuring. Vervolgens is het aan de fabrikanten om eventuele problemen met het functioneren van hun BCT’s, die intussen zijn ingebouwd in taxi’s, op te lossen.”

Leveranciers

Volgens Mansveld kunnen de huidige leveranciers zonder problemen de hele taxibranche op tijd voorzien van het apparaat. Zij hebben desgevraagd in maart 2014 aan het ministerie gemeld 30.000 BCT’s te kunnen leveren voor 1 juli 2014. “Nadien hebben fabrikanten niet meer aangegeven dat zij niet meer zouden kunnen leveren.” Over de gevolgen voor Quipment-klanten wordt op dit moment overleg gevoerd.

In totaal heeft de invoering van de BCT de overheid nu al 36,1 miljoen euro gekost, meldt Mansveld. Het gaat daarbij om kosten van personeel en inhuur van deskundigen (14,2 miljoen). De subsidieregeling kost de Staat zo’n 21,9 miljoen euro. Verder heeft Kiwa nog zo’n 2,2 miljoen euro ontvangen voor het omwisselen van de chauffeurskaarten. De taxibranche zelf moet voor zo’n 35 miljoen euro investeren.

Kosten

“Tegenover deze kosten voor de ondernemer staat wel een vermindering van administratieve lasten”, laat Mansveld weten in de brief. “De exacte omvang hiervan is nu nog niet te becijferen. Maar de overgang van een papieren naar een digitale registratie levert financieel voordeel op.”

Bart Pals

Wil je al je vragen over de Boordcomputer Taxi beantwoord zien? Kom dan naar de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen met een speciale workshop over de BCT.

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd”

Taxi Quaaden|18.06.14|12:04

Volgens mij snapt Mansveld het nog steeds niet. Maar dat even terzijde.

Begrijp ik nu goed dat de software dus op kosten van de leverancier aangepast wordt in geval van fouten en er dus geen abonnement nodig is om dat te laten doen?

Rex Urban|18.06.14|13:16

Mansveld schrijft dat het aanpassen van de bct een zaak tussen fabrikant en Taxiondernemer is. De fabrikanten kunnen zeggen, de bct is gemaakt volgens specificaties van de overheid, hij voldoet daaraan. Dat houdt in dat nadat je gekocht hebt je een groot risico loopt, omdat de BCT niet in de praktijk uitgetest is, de fabrikant failliet is of wat dan ook.
Ze voldoen nu reeds niet. Of we uit de voeten kunnen met product aansprakelijkheid is de vraag. Niet bij een failliet bedrijf dat is zeker!

Taxi Volendam|18.06.14|13:32

Het antwoord van Mansveld is ver beneden de maat. Geen woord over de adviezen aan I.L.T van :Actal, Technolution en Vallenduuk advocaten die een hele andere mening over de invoering van de BCT hebben. Ze staan hier haaks op. Deze adviezen kent ze waarschijnlijk niet. Mag hopen dat Barbara Visser geen genoegen neemt met de antwoorden van Mansveld.

Nancy Beets|18.06.14|13:39

lang leven de VVD

Een taxi|18.06.14|13:41

€ 14,2 miljoen voor personeel en inhuur deskundigen ??!??!? Dat had beter besteed kunnen worden aan meer subsidie voor de ondernemers.

€ 2,2 miljoen voor Kiwa das +/- € 55,00 (uitgaande van 40000 chauffeurs) per chauffeur. Hmm waarom vragen ze nu dan aan een chauffeur € 135,00 voor een chauffeurskaart ? Kennelijk kan het ook veel goedkoper.

Ton van Dalfsen|18.06.14|14:04

Sorry , maar ik heb nog geen juichpak van de VVD. Ze stellen hun eigen nog niet genoeg hard op. VUIST OP TAFEL dat wil ik zien !!!!

Jan Pastoor|18.06.14|14:43

Bct deruit,,,mansveld opzoute!!!!!!

Rodney Barten|18.06.14|15:01

Ruim een jaar na invoering evalueren?(ik geloof dat er al genoeg proefkonijnen dat apparaat hebben geevalueerd) Tot die tijd doe ik gewoon alsof mijn neus bloed en ga er dus derhalve vanuit dat mijn BCT alles correct opslaat. Ik heb er een van Taxitronic en ben niet van plan om het softwarepakket á 7,50 euro p/mnd aan te schaffen (ik heb geen notie wat dat apparaatje allemaal wel of niet goed of niet goed opslaat)

Marco Mens|18.06.14|17:07

Als ik deze half zachte politieke correcte antwoorden lees. Krijg ik spontaan kokhals neigingen. Hiervoor is 7 weken!!! de tijd genomen om concreet nergens inhoudelijk op te reageren. Dat de BCT administratieve verlichting brengt voor wie Mevrouw Mansvelt? De ondernemers? De rittenlijsten die uit de Cabman BCT komen geven aan wat je die dag aan opbrengsten hebt gehad inclusief de fooi genoemd in 1 bedrag terwijl je dit apart invoert in de administratief verlichting gevende BCT…

Jan Boers|18.06.14|17:11

Ik zeg staking!!!!!!!!!!! Dan pas luisteren ze

Marco Mens|18.06.14|17:11

Rit Contant, Op rekening of per Credit Card oeps dat laatste werkt helemaal (nog) niet als je niet de creditcard module van Cabman gebruikt. maar onderscheid vergeet het maar!! Dus houdt er maar een handgeschreven rittenlijst naast!! Data uit de BTC halen kost per voertuig ongeveer 5 minuten in het voertuig. Vervolgens de conversie op kantoor om daarna te constateren dat je Excel specialist moet zijn om met de geleverde data om te kunnen gaan.. Dus dan maar zoals al gedaan wordt zelf bijhouden.

Marco Mens|18.06.14|17:17

In een branche waar het gros van de ondernemers (met personeel) verlies draait of net aan een plusje weet te behalen is elke investering er 1 die kritisch afgewogen moet worden. Ondernemers met goed werkende systemen moeten verplicht naar de 2 overgebleven leveranciers om een niet uit ontwikkeld systeem aan te schaffen welke vervolgens data aanlevert waar ze niks mee kunnen…Oh nee die hebben de Excel specialist al in dienst zeker ;) Er wordt met miljoenen gesmeten of het een lieve deugd is

Rodney Barten|18.06.14|18:05

@ Marco…dat betekend dus dat je over je fooi nu ook omzetbelasting mag afdragen, niet zo leuk voor jou maar wel voor de belastingdienst. Het hele software pakket van de BCT klopt voor geen meter, er is geen duidelijke omschrijving naar de ontwikkelaars toe gegaan wat die wel of niet moet kunnen en daarnaast hebben de software ontwikkelaars ook nog eens verkeerd programma geschreven die veel te veel storingen opleverd. Waarom luisterd de politiek niet? Welk belang dient hier?

Marco Mens|18.06.14|20:08

@ Rodney…. dat geldt dus niet alleen voor mij. Voor de gehele taxibranche.Dat het softwarepakket niet klopt cq on fly nog aan gewerkt wordt.. Is ook duidelijk echter dat de hele branche verplicht wordt te investeren in een product wat niet naar behoren werkt is meer dan schandalig. Een prestige kwestie geworden.. Waar straks als boter na de vis gevochten kan gaan worden wie welke kosten dient te betalen. Productaansprakelijkheid is een lastige. Op dat moment volgen de 2 andere faillissementen

Marco Mens|18.06.14|20:18

bij de leveranciers/fabrikanten valt te verwachten. Dus wie staan er uit eindelijk te kijken.. De taxiondernemers. Die 35 miljoen aan “kosten voor de overheid.. worden door geautomatiseerde controle mogelijkheden, en niet te vergeten belastingcontroles vast wel terug verdiend. Eenmaal raden wie de winnaars zijn van deze BTC. Voor rij-rusttijden was een aanpassing van de tachograaf voldoende geweest. Ehmmm geen pincode nodig.. Wel eerlijke controle op naleving van. En wat als Uber app mag???

Rodney Barten|18.06.14|20:26

De overgebleven leveranciers hebben straks, als alle BCT’s geleverd zijn, geen bestaanrecht meer. Wat willen ze dan nog voor (on)zin gaan verkopen? De leveranciers zullen er alles aan doen om de taxiondernemers op kosten te jagen om zodoende hun eigen bestaansrecht te garanderen. Voor elke update moet dan betaald worden, dus verzinnen ze er elke keer wel weer een nieuwe bij.

Hasan Bicklar|18.06.14|20:32

De omzetbelasting over de fooi is reeds betaald door mensen die de fooi geven. De overheid wil dus dubbele omzetbelasting heffen over de fooi…dacht het niet….op mijn staat altijd 00,00 Euro fooi…punt uit…Voor mij is de fooi en belastingvrij geld en ik laat geen oplichters, en de overheid ook niet om OB over mijn fooi te heffen…

Jan de Waal|18.06.14|20:55

Marco mens koop een tuk tuk !

Rex Urban|18.06.14|21:57

@ Jan de Waal. Ja, je kunt gekheid maken, Maar Rodney en Marco leggen wel de vinger op de zere plek. De fabrikanten weten dat de bct met de huidige verplichte specificaties niet deugt. Desondanks werken ze er toch aan mee. Daarmee “Naaien” ze, om het zo maar te zeggen hun eigen klanten, ons dus. Dat is niet fris te noemen.
Ik moet 1 uitzondering maken. Leon van Lier, van Cabman heeft van meet af aan gezegd: de bct, met name de digitale handtekening heeft geen enkele zin. Dat zie je dan nu ook.

Taxibelangen Nederland|19.06.14|00:41

Het heeft even geduurd,maar ik ben heel druk met lobby en besprekingen. Veel reactie’s. Bijgaande de brief van Mansveld voorzien van mijn commentaar.Erg dat de Kiwa ook nog gecompenseerd wordt, ze pakken al ruim 2 miljoen per jaar met het oplichten van taxichauffeurs pas. https://docs.google.com/file/d/0B3YU89__J9d9VEJGTzJ5N1E3dlU/edit Sluit je aan http://www.taxibelangen.nl en betaal de bijdrage zodat we de strijd aan kunnen gaan.Binnenkort een verklaring om aan de inspectie af te geven bij geen BCT

Paul Dijkhuizen|19.06.14|14:12

Grappig, als de taxichauffeur niet aan de eisen voldoet ‘ontvangt hij daarvoor een boete’… Mag ik even weten wie er nu bij de producenten en de overheid een boete ontvangt? Volgens mij zijn aan zo’n beetje alle originele uitgangspunten en vooraf gemaakte afspraken door de overheid en de producenten niet voldaan! Alleen al het feit dat er software updates nodig gaan zijn betekend al dat het product dus niet goed is.

Taxi Nul Vier Vijf|19.06.14|15:49

Even serieus tintje… ik moet mijn chauffeurs nu de fooien afpakken? Mag ik dat dan ook als voorschot op het loon tellen dan? Hahahaha…

Rodney Barten|20.06.14|00:48

@ Taxibelangen: Welke strijd bedoeld u nu precies? Mansveld heeft tot nu toe nog geen stro breedte toegegeven. Wat kunnen de leden van Taxibelangen nu nog van u verwachten? Met wie bent u aan het lobbyen en met wie heeft u besprekingen, wat kunnen we daar van verwachten? Kunt u nog iets van een (proef)proces uitlokken zodat een rechter een uitspraak kan doen over het wel en wee van de ontwikkeling en uitvoering omtrend de BCT.

Rex Urban|20.06.14|08:47

Ik roep Mevr. Mansveld hierbij op om NU een test te doen met een gecertificeerde RDW gekeurde BCT. Waarom wachtten tot 2015? Een filmpje van deze test op Youtube kan voor iedereen ook duidelijkheid verschaffen.
Waarom wachtten tot 2015 met evalueren? Iedereen kan nu vaststellen dat de BCT niet deugt. Waarom verplicht geld in een ondeugdelijke fraudegevoelige BCT steken? Mansveld dient ons te behoeden voor dergelijke onverantwoorde onkosten. Uitstel bct is noodzakelijk.

Ton van Dalfsen|20.06.14|10:28

Even wat op een rijtje: De BCT is er en zal voorlopig niet verdwijnen tot zeker eind 2015. Nu met mijn type BCT met aftrek van subsidie kost hij mij tussen de 650 en 700 euro. Subsidie wordt door mijn leverancier verwerkt en hoef dit niet voor te schieten. Nu heb ik 4 wagens , Als ik geen BCT’s laat inbouwen gaat het mij na 1 July als de wagens in een controle terechtkomen 4x 1750 euro kosten. Ik begrijp dat Mansveld niet wijkt onder welke druk dan ook. Dus of

Ton van Dalfsen|20.06.14|10:31

4x +/- 700 euro investeren , dan 4x boete van 1750 euro met de nodige nasleep. Mijn BCT van Taxitronic werkt naar behoren en heb geen problemen met het apparaat. Volgende week zal de rest worden ingebouwd en hoef nergens bang voor te zijn. Want voorlopig wordt er hier veel gepost MAAR de BCT is er nog steeds

Marco Mens|20.06.14|10:40

@ Jan de Waal compliment voor uw advies!
@ Ton van Dalfsen ook ik heb het risico van de boete voorkomen en rij dus keurig met de BTC welke volgens onze Staatsecretaris een administratieve verlichting geeft.. Nu heb ik 2 wagens rijden en wissel per dag nog weleens van voertuig (taxi/taxibus) Je krijgt daar echt enorm mooie grafieken van…. Al eerder geschreven overbrengen van gegevens van voertuig naar voertuig wie weet hoe? Volgens Cabman (nog) niet mogelijk. Volegens hun online toets wel…

Marco Mens|20.06.14|10:51

Dit is slechts een enkele tekortkoming.Ook je eigen overzicht van je rij- en rusttijden is ver te zoeken met de gegevens uit de BTC dus ook apart bijhouden!(deden we dat niet al?)
Dat ik mij dus ook ernstig zorgen maak of een controlerende instantie nog wel begrijpt wat er wel en niet gedaan is. Of de rij- en rusttijden kloppen etc. Ook als je vragen bij ILT stelt is het duidelijk dat ook zij nog niet goed weten hoe het werkt cq gaat werken.Ondertussen zit de taxiwereld met de gebakken peren.

Rodney Barten|20.06.14|12:44

@ Marco: Voor zover ik begrijp staat er op je kaartje wat je de afglopen 4 weken hebt gedaan, dit is dus bij een controle niet heel erg moeilijk. Het maakt niet uit in hoeveel auto’s je dan hebt gereden, alles staat op je kaartje. Lastiger wordt het als je een (bedrijfs)controle krijgt en ze de gegevens van al je BCT’s naast elkaar moeten gaan leggen:) Maar goed, dat is toch niet ons probleem….Ps, de ILT nemen dan hun eigen software mee om te ontsleutelen. Jij bent niet verplicht dit te doen.

Ton van Dalfsen|20.06.14|14:19

@ Marco en Rodney, Je bent alleen maar verplicht om een BCT in je voertuig te hebben. De dure abo’s voor het uitlezen ben je niet verplicht om af te sluiten. Het moeilijke er van is dat je goed met de hand moet bijhouden hoeveel uur je werkt. Je rij en rusttijden worden van elk voertuig op je chauffeurskaart weggeschreven. Er zijn nog vele hobbels op de weg te gaan voordat de BCT helemaal goed deugt. Dit alles was voorkomen geweest als je alleen maar een eenvoudige Tacho liet inbouwen voor

Ton van Dalfsen|20.06.14|14:20

diegene die geen dataterminal hadden/hebben. Noem maar iets op.

Duco Douwstra|21.06.14|11:27

Maar ermee doorgaan,daar dupeer je weer de ondernemers mee die naar het advies van de STN hebben geluisterd.De staatssecretaris wil eind 2015 gaan evalueren,maar STN wil nu evalueren en dan tegelijk de printerverplichting evalueren.En dan ook maar gelijk de criminele werkwijze en het gedrag van de ILT en IenM richting de taxibranche evalueren.Als de politiek lef heeft en eerlijk is,dan laten ze onderzoek doen door Bedrijfsrecherche bureau HOFFMANN, “vertrouwen is goed, maar HOFFMANN IS BETER”

Peter Hoogmoed|21.06.14|12:38

@Redactie: Als ik eens mijn mening geef wordt dit verwijderd maar dhr Douwstra mag kennelijk alles wat er maar in hem op komt plempen op taxipro zonder inachtneming van de huisregels aangaande reclame uitingen. Gelijke monniken of iets dergelijks?

Marco Mens|21.06.14|12:39

@Ton Van die verplichting ben ik mijn terdege bewust. Dat de BTC niet bied wat belooft wordt dat breng in onder de aandacht. We hebben eerder meer dan minder administratieve last! Overzicht via de BTC kan je wel vergeten. Dat het wegschrijven van de rij- en rusttijden op de chauffeurskaart gebeurd is niet anders dan bij een tacho..(laat ik zo’n kaart ook hebben € 127,00 KIWA)Was verdomd makkelijk geweest als die kaart gebruikt had kunnen worden in de taxi ;))Bedenk ik mijn nu ineens..

Marco Mens|21.06.14|12:49

@Duco kon/kan U de ondernemers die naar de STN hebben geluisterd/luisteren garanderen dat er geen boete cq uitvoering van de werkzaamheden gestaakt dienen te worden zal worden opgelegd??? Wat heeft de STN nu concreet bewerkstelligd? @Rodney heeft de vragen al gesteld? Uw antwoord blijft nog achterwege Ondersteun de STN in de strijdt tegen de BTC in de huidige configuratie. Ben wel van mening dat er een beter controlesysteem moet zijn. BV tachograaf welke zijn staat van dienst wel bewezen heeft.

Duco Douwstra|21.06.14|13:20

Peter Hoogmoed,ik weet niet wat er van jou verwijderd wordt,bij mij gaat het ook wel eens fout,maar mail mij even direct als jou iets dwarszit.En Marco ik probeer zoveel mogelijk en eerlijk antwoord te geven.De STN kan nooit garanderen dat een overijverige ILTer een boete uitdeelt,maar de verdediging zal dan op kosten en door de STN gevoerd gaan worden.Met de ervaringen van failliete leveranciers,slecht werkende en bedrijfsverstorende BCT’s die bij storingen niet online geupdate mogen worden enz

Duco Douwstra|21.06.14|13:31

Zal de rechter korte metten maken met de boete oplegging.En zelfs de ILT snapt wel dat ze dan pas echt op de blaren zitten.Vrijspraak voor 1 is vrijspraak voor allen.Maar ik kan hier niet zoveel over verklappen,TaxiPro is erg populair bij de ILT.Ik zal binnenkort een door een jurist opgestelde brief naar iedereen toesturen,met een verklaring waarom er geen BCT in het voertuig zit.Dus je hoeft dan alleen maar te zeggen “aub. dit is mijn verklaring,daar heb ik niets aan toe te voegen,dag meneer”

Duco Douwstra|21.06.14|13:36

(Vandaag in het FD) Alles bij elkaar mogen we ze toch mislukkelingen noemen?

De Belastingdienst heeft €203 mln besteed aan een mislukt automatiseringsproject. Het computersysteem EPTM kampte al vanaf het begin in 2005 met grote problemen en de ambtelijke top overwoog in 2009 al om het project te stoppen. Toch besloot de Fiscus pas dit jaar om de stekker uit het project te trekken, zo meldt NRC Handelsblad op basis van interne documenten van de dienst. Artikel is langer maar past hier niet Enz

Rik de Swart|22.06.14|11:59

ik heb er alleen maar meer werk mee met die bct. dat uitlezen, dan weer een half uur op de computer ingewikkeld. voor 2 ritjes krijg je al 3 a4tjes. minder papierwerk? ik kan ook de boekhouding niet doen aan de hand van die gegevens zoals kasboek en facturen maken. geeft dat bct-apparataat niet aan. alleen maar ellende, die apparaatjes zouden gratis moeten zijn, dat is het enige juiste bedrag wat in verhouding staat.

Rik de Swart|22.06.14|12:06

en poeh he…..wat erg als ik als chauffeur een uurtje langer doorwerkt, en in de 45 uur rust nog een rit doet. en ik zal maar eens een tientje zwart doen, nou nou….echt schokkend allemaal hoor:) ik wou dat ik de macht had om iedereen verplicht waardeloze dingen te kopen voor oplichtingsbedragen. en de macht om anders een boete te geven. Het lijkt wel maffia-plus in den haag.

Rik de Swart|22.06.14|12:09

ik wil ook die macht hebben, iedereen is verplicht om bij mij een taxi te bestellen, en verplicht om 3x zoveel te betalen dan de ritprijs. Ook al heb je geen taxi nodig, gewoon betalen. En anders krijg je een boete van mij.

Ton van Dalfsen|22.06.14|16:59

Dat het meer papierwerk geeft klopt helemaal. Had even een gratis account van Taxitronic, Heb dat ook even uitgeprobeerd en kreeg er meer A4-tjes uit dan normaal voor de BCT. Op de rittenstaat informatie op staat waar ik totaal niet op zit te wachten ( welke straten ik wel niet gebruikt heb om naar een adres te komen ) En JA dat progr. om uit te lezen behoort door de leverancier gratis te worden verstrekt !!!!!! Mijn ordnerkast komt sinds de komst van de BCT sneller vol te zitten.

Ton van Dalfsen|22.06.14|17:05

DUS , neem geen abo’s op dat progr. en blijf de gewone rittenstaat maar erbij schrijven en het werkboekje bijhouden voor mezelf. Geeft dus minder rompslomp. en meteen per MINUUT , kwartier , half uur , hele uur , halve dag , eind van de dag overzichtelijk , Het zelfde dus als voorheen maar dan met een apparaat erbij waar je pasje in zit.

Rodney Barten|22.06.14|21:57

Ik heb geen abo, geen interesse in wat het apparaatje opslaat. Ik hou gewoon de werkmap bij voor mijn rijtijden overzicht. Voor de omzet hou ik een simpel excelletje bij (doe ik al jaren) De rittenlijst is voor mij verleden tijd, ben daar wel blij mee dat dat nu digitaal is. Ik rij nooit prive met mijn taxi’s, af en toe vergeet ik wel de start rit button in te toetsen.Het zou mij benieuwen hoe mijn eerste controle straks verloopt, ik denk dat de inspecteur er ook niet veel van zal snappen.

t_x04|23.06.14|13:14

Als je meter niet gekoppeld is aan de BCT, dan moet je gewoon rittenstaten blijven schrijven, idem werkmap.

Rodney Barten|24.06.14|10:58

@ t_x04: Waarom moet je je rittenlijst invullen dan, je BCT registreerd toch waar je bent en hoe je rijd enzo…daarnaast kan je je ritprijs gewoon invoeren. Heb je een link waar je je statement mee kan onderbouwen??

Ed Van Eecke|24.06.14|15:38

Het blijft stil rondom de antwoorden van Mansveld…geen vervolg???

Ton van Dalfsen|25.06.14|12:19

Vandaag wordt de laatste BCT ingebouwd. Nu zitten ze in al mijn wagens. Ik ben er klaar voor. Beter hem in de wagens hebben dan een boete riskeren die duurder is dan de BCT met aftrek van subsidie, en alle narigheid die je nog eens hebt nadat je zonder BCT gepakt zal worden. Al maanden wordt er hier gesproken over het of verdwijnen of uitstellen of aanpassen van de BCT , maar hij is er nog steeds en 1 July staat ook nog steeds. Mansveld heeft haar antwoorden gegeven en het blijft stil !!!!!!!!

Ton van Dalfsen|25.06.14|12:24

@t_x04 Daar zit zeker wat van in. Als je als bijv. zzp-er een rekening rit doet ! waar zijn de gegevens waar de rekening naar toe moet ? Die moet je nog steeds ergens invullen. De fabrikanten hadden ook een module in moeten zetten waar je de gegevens in kan vullen. Ze zeggen dat je geen rittenstaat meer nodig hebt. Maar je moet toch ergens die gegevens kwijt om later de factuur te sturen. Je hoofd is geen wandelende rittenstaat. En wat betreft de rittenstaat, Heb het al eens gezegd ,

Ton van Dalfsen|25.06.14|12:26

Op de digitale rittenstaat staan erg veel gegevens hoe je bent gereden. Maar wij willen alleen weten de rit van A naar B ,wat de ritprijs was en de rest zal me een biet zijn.

Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd | TaxiPro

Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd

Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

De Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd. Omdat de invoering ervan nog loopt, is het volgens staatssecretaris Mansveld niet zinvol om het apparaat al mee te nemen in de evaluatie van de nieuwe Taxiwet dit najaar. En als de apparaten nog niet goed functioneren, dan zijn de fabrikanten volgens haar verantwoordelijk voor een oplossing. Dat antwoordt Mansveld op Kamervragen van Barbara Visser (VVD). 

De Kamervragen van Visser waren in overleg met Duco Douwstra van de Stichting Taxibelangen Nederland ingediend. De stichting wilt dat de invoering wordt uitgesteld. Maar daar piekert Infrastructuur en Milieu niet over.

Verplichting

“Ik handhaaf de feitelijke datum van verplichting van een werkende BCT op 1 juli 2014”, meldt Mansveld nogmaald. “Maar ik heb besloten dat taxi-ondernemers die voor 1 juni 2014 een BCT hebben besteld, nog tot 1 september 2014 subsidie kunnen aanvragen conform de voorwaarden van de subsidieregeling. Het is verder aan de leveranciers en ondernemers om tijdig te voldoen aan de BCT-verplichting.”

Visser wilde van de staatssecretaris weten of ze het signaal herkent dat de BCT nog diverse technische problemen ondervindt en of ze bereid is de pincode-verplichting te laten vallen. “Fabrikanten moeten eventuele technische problemen met typegoedgekeurde BCT’s oplossen”, schrijft Mansveld. De problemen die men ervaart met de pincode zijn met de taxibranche besproken in het periodieke overleg.

Pin- en pukcode

“Naar aanleiding van dit overleg is er opnieuw via verschillende kanalen gecommuniceerd dat men de pin- en pukcode goed moet bewaren. En dat deze persoonlijk zijn en dus niet met derden gedeeld mogen worden. Het is niet reëel de pincode-verplichting te laten vallen en te gaan werken met een online registratiesysteem: dit kan fraude in de hand werken.”

Taxichauffeurs kunnen fraude plegen door bijvoorbeeld met de chauffeurskaart van een ander te gaan rijden. Of door het apparaat tijdens een taxirit op ‘niet-beladen’ te zetten. Maar toch is het huidige systeem volgens Mansveld de beste oplossing. “Wanneer wordt geconstateerd dat een chauffeur de BCT offline heeft staan tijdens het verrichten of aanbieden van taxivervoer, dan ontvangt hij hiervoor een boete.”

Fraude

“Fraude met de BCT valt niet geheel uit te sluiten. Maar de fraudegevoeligheid is ten opzichte van de huidige handmatige wijze van registratie van ritten en rij- en rusttijden zeer beperkt. Hiermee kunnen de hoofddoelstellingen van de BCT worden gerealiseerd: een effectievere en efficiëntere controle door handhavende instanties en meer gelijke concurrentievoorwaarden tussen taxibedrijven”, vindt Mansveld.

Van aantasting van de privacy is geen sprake, zegt ze. “Bij het opstellen van de specificaties voor de BCT zijn destijds alle afwegingen daarover in overleg met de taxibranche gemaakt. Ook het College Bescherming Persoonsgegevens heeft toen aangegeven dat voldoende rekening is gehouden met de privacybelangen van betrokkenen”, schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Alternatieven

Voor de uitvoering van het apparaat is in een vroeg stadium uitvoerig overleg geweest met de taxibranche en de potentiële fabrikanten. “Daarbij zijn verschillende alternatieven besproken en is uiteindelijk in gezamenlijk overleg besloten tot deze variant. De alternatieven zijn afgevallen omdat deze onuitvoerbaar bleken of onvoldoende voldeden aan de eisen van fraudebestendigheid.”

Met de BCT wordt volgens haar zoveel als mogelijk voorkomen dat chauffeurs met de BCT-kaart van een ander gaan rijden. “Met de digitale handtekening stellen we vast dat de data die uit de BCT komen authentiek zijn. En daarmee juist, onweerlegbaar en volledig”, aldus Mansveld.

Digitale rittenstaten

Honderden taxibedrijven gebruiken nu al dataterminals waarmee digitale rittenstaten worden vastgelegd. Toch moeten ook zij overstappen op een BCT, want deze apparaten beschikken niet over de digitale handtekening. En daarmee worden de huidige apparaten waardeloos. Maar daar is volgens Mansveld een goede reden voor.

“Deze computersystemen hebben niet de benodigde functionaliteiten van de BCT (digitale handtekening, uniforme registratie, opslag in voertuig) en voldoen daarom niet aan de uitgangspunten en doelstellingen van de BCT”, vindt Mansveld.

Digitale handtekening

“Het is essentieel dat de in de BCT geregistreerde gegevens juist, onweerlegbaar en volledig zijn. Met de digitale handtekening krijgen de BCT-gegevens rechtskracht. Een BCT zonder digitale handtekening is geen reële en werkbare optie.”

Ook wilde kamerlid Visser weten of de BCT in de praktijk voldoende getest was, voordat de verplichting werd ingevoerd. Mansveld: “Fabrikanten zorgen ervoor dat de door hen ontwikkelde en gefabriceerde BCT’s worden getest. De RDW toetst de BCT’s op basis van de testrapporten aan de opgestelde specificaties. Als alles in orde is, verleent de RDW de typegoedkeuring. Vervolgens is het aan de fabrikanten om eventuele problemen met het functioneren van hun BCT’s, die intussen zijn ingebouwd in taxi’s, op te lossen.”

Leveranciers

Volgens Mansveld kunnen de huidige leveranciers zonder problemen de hele taxibranche op tijd voorzien van het apparaat. Zij hebben desgevraagd in maart 2014 aan het ministerie gemeld 30.000 BCT’s te kunnen leveren voor 1 juli 2014. “Nadien hebben fabrikanten niet meer aangegeven dat zij niet meer zouden kunnen leveren.” Over de gevolgen voor Quipment-klanten wordt op dit moment overleg gevoerd.

In totaal heeft de invoering van de BCT de overheid nu al 36,1 miljoen euro gekost, meldt Mansveld. Het gaat daarbij om kosten van personeel en inhuur van deskundigen (14,2 miljoen). De subsidieregeling kost de Staat zo’n 21,9 miljoen euro. Verder heeft Kiwa nog zo’n 2,2 miljoen euro ontvangen voor het omwisselen van de chauffeurskaarten. De taxibranche zelf moet voor zo’n 35 miljoen euro investeren.

Kosten

“Tegenover deze kosten voor de ondernemer staat wel een vermindering van administratieve lasten”, laat Mansveld weten in de brief. “De exacte omvang hiervan is nu nog niet te becijferen. Maar de overgang van een papieren naar een digitale registratie levert financieel voordeel op.”

Bart Pals

Wil je al je vragen over de Boordcomputer Taxi beantwoord zien? Kom dan naar de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen met een speciale workshop over de BCT.

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd”

Taxi Quaaden|18.06.14|12:04

Volgens mij snapt Mansveld het nog steeds niet. Maar dat even terzijde.

Begrijp ik nu goed dat de software dus op kosten van de leverancier aangepast wordt in geval van fouten en er dus geen abonnement nodig is om dat te laten doen?

Rex Urban|18.06.14|13:16

Mansveld schrijft dat het aanpassen van de bct een zaak tussen fabrikant en Taxiondernemer is. De fabrikanten kunnen zeggen, de bct is gemaakt volgens specificaties van de overheid, hij voldoet daaraan. Dat houdt in dat nadat je gekocht hebt je een groot risico loopt, omdat de BCT niet in de praktijk uitgetest is, de fabrikant failliet is of wat dan ook.
Ze voldoen nu reeds niet. Of we uit de voeten kunnen met product aansprakelijkheid is de vraag. Niet bij een failliet bedrijf dat is zeker!

Taxi Volendam|18.06.14|13:32

Het antwoord van Mansveld is ver beneden de maat. Geen woord over de adviezen aan I.L.T van :Actal, Technolution en Vallenduuk advocaten die een hele andere mening over de invoering van de BCT hebben. Ze staan hier haaks op. Deze adviezen kent ze waarschijnlijk niet. Mag hopen dat Barbara Visser geen genoegen neemt met de antwoorden van Mansveld.

Nancy Beets|18.06.14|13:39

lang leven de VVD

Een taxi|18.06.14|13:41

€ 14,2 miljoen voor personeel en inhuur deskundigen ??!??!? Dat had beter besteed kunnen worden aan meer subsidie voor de ondernemers.

€ 2,2 miljoen voor Kiwa das +/- € 55,00 (uitgaande van 40000 chauffeurs) per chauffeur. Hmm waarom vragen ze nu dan aan een chauffeur € 135,00 voor een chauffeurskaart ? Kennelijk kan het ook veel goedkoper.

Ton van Dalfsen|18.06.14|14:04

Sorry , maar ik heb nog geen juichpak van de VVD. Ze stellen hun eigen nog niet genoeg hard op. VUIST OP TAFEL dat wil ik zien !!!!

Jan Pastoor|18.06.14|14:43

Bct deruit,,,mansveld opzoute!!!!!!

Rodney Barten|18.06.14|15:01

Ruim een jaar na invoering evalueren?(ik geloof dat er al genoeg proefkonijnen dat apparaat hebben geevalueerd) Tot die tijd doe ik gewoon alsof mijn neus bloed en ga er dus derhalve vanuit dat mijn BCT alles correct opslaat. Ik heb er een van Taxitronic en ben niet van plan om het softwarepakket á 7,50 euro p/mnd aan te schaffen (ik heb geen notie wat dat apparaatje allemaal wel of niet goed of niet goed opslaat)

Marco Mens|18.06.14|17:07

Als ik deze half zachte politieke correcte antwoorden lees. Krijg ik spontaan kokhals neigingen. Hiervoor is 7 weken!!! de tijd genomen om concreet nergens inhoudelijk op te reageren. Dat de BCT administratieve verlichting brengt voor wie Mevrouw Mansvelt? De ondernemers? De rittenlijsten die uit de Cabman BCT komen geven aan wat je die dag aan opbrengsten hebt gehad inclusief de fooi genoemd in 1 bedrag terwijl je dit apart invoert in de administratief verlichting gevende BCT…

Jan Boers|18.06.14|17:11

Ik zeg staking!!!!!!!!!!! Dan pas luisteren ze

Marco Mens|18.06.14|17:11

Rit Contant, Op rekening of per Credit Card oeps dat laatste werkt helemaal (nog) niet als je niet de creditcard module van Cabman gebruikt. maar onderscheid vergeet het maar!! Dus houdt er maar een handgeschreven rittenlijst naast!! Data uit de BTC halen kost per voertuig ongeveer 5 minuten in het voertuig. Vervolgens de conversie op kantoor om daarna te constateren dat je Excel specialist moet zijn om met de geleverde data om te kunnen gaan.. Dus dan maar zoals al gedaan wordt zelf bijhouden.

Marco Mens|18.06.14|17:17

In een branche waar het gros van de ondernemers (met personeel) verlies draait of net aan een plusje weet te behalen is elke investering er 1 die kritisch afgewogen moet worden. Ondernemers met goed werkende systemen moeten verplicht naar de 2 overgebleven leveranciers om een niet uit ontwikkeld systeem aan te schaffen welke vervolgens data aanlevert waar ze niks mee kunnen…Oh nee die hebben de Excel specialist al in dienst zeker ;) Er wordt met miljoenen gesmeten of het een lieve deugd is

Rodney Barten|18.06.14|18:05

@ Marco…dat betekend dus dat je over je fooi nu ook omzetbelasting mag afdragen, niet zo leuk voor jou maar wel voor de belastingdienst. Het hele software pakket van de BCT klopt voor geen meter, er is geen duidelijke omschrijving naar de ontwikkelaars toe gegaan wat die wel of niet moet kunnen en daarnaast hebben de software ontwikkelaars ook nog eens verkeerd programma geschreven die veel te veel storingen opleverd. Waarom luisterd de politiek niet? Welk belang dient hier?

Marco Mens|18.06.14|20:08

@ Rodney…. dat geldt dus niet alleen voor mij. Voor de gehele taxibranche.Dat het softwarepakket niet klopt cq on fly nog aan gewerkt wordt.. Is ook duidelijk echter dat de hele branche verplicht wordt te investeren in een product wat niet naar behoren werkt is meer dan schandalig. Een prestige kwestie geworden.. Waar straks als boter na de vis gevochten kan gaan worden wie welke kosten dient te betalen. Productaansprakelijkheid is een lastige. Op dat moment volgen de 2 andere faillissementen

Marco Mens|18.06.14|20:18

bij de leveranciers/fabrikanten valt te verwachten. Dus wie staan er uit eindelijk te kijken.. De taxiondernemers. Die 35 miljoen aan “kosten voor de overheid.. worden door geautomatiseerde controle mogelijkheden, en niet te vergeten belastingcontroles vast wel terug verdiend. Eenmaal raden wie de winnaars zijn van deze BTC. Voor rij-rusttijden was een aanpassing van de tachograaf voldoende geweest. Ehmmm geen pincode nodig.. Wel eerlijke controle op naleving van. En wat als Uber app mag???

Rodney Barten|18.06.14|20:26

De overgebleven leveranciers hebben straks, als alle BCT’s geleverd zijn, geen bestaanrecht meer. Wat willen ze dan nog voor (on)zin gaan verkopen? De leveranciers zullen er alles aan doen om de taxiondernemers op kosten te jagen om zodoende hun eigen bestaansrecht te garanderen. Voor elke update moet dan betaald worden, dus verzinnen ze er elke keer wel weer een nieuwe bij.

Hasan Bicklar|18.06.14|20:32

De omzetbelasting over de fooi is reeds betaald door mensen die de fooi geven. De overheid wil dus dubbele omzetbelasting heffen over de fooi…dacht het niet….op mijn staat altijd 00,00 Euro fooi…punt uit…Voor mij is de fooi en belastingvrij geld en ik laat geen oplichters, en de overheid ook niet om OB over mijn fooi te heffen…

Jan de Waal|18.06.14|20:55

Marco mens koop een tuk tuk !

Rex Urban|18.06.14|21:57

@ Jan de Waal. Ja, je kunt gekheid maken, Maar Rodney en Marco leggen wel de vinger op de zere plek. De fabrikanten weten dat de bct met de huidige verplichte specificaties niet deugt. Desondanks werken ze er toch aan mee. Daarmee “Naaien” ze, om het zo maar te zeggen hun eigen klanten, ons dus. Dat is niet fris te noemen.
Ik moet 1 uitzondering maken. Leon van Lier, van Cabman heeft van meet af aan gezegd: de bct, met name de digitale handtekening heeft geen enkele zin. Dat zie je dan nu ook.

Taxibelangen Nederland|19.06.14|00:41

Het heeft even geduurd,maar ik ben heel druk met lobby en besprekingen. Veel reactie’s. Bijgaande de brief van Mansveld voorzien van mijn commentaar.Erg dat de Kiwa ook nog gecompenseerd wordt, ze pakken al ruim 2 miljoen per jaar met het oplichten van taxichauffeurs pas. https://docs.google.com/file/d/0B3YU89__J9d9VEJGTzJ5N1E3dlU/edit Sluit je aan http://www.taxibelangen.nl en betaal de bijdrage zodat we de strijd aan kunnen gaan.Binnenkort een verklaring om aan de inspectie af te geven bij geen BCT

Paul Dijkhuizen|19.06.14|14:12

Grappig, als de taxichauffeur niet aan de eisen voldoet ‘ontvangt hij daarvoor een boete’… Mag ik even weten wie er nu bij de producenten en de overheid een boete ontvangt? Volgens mij zijn aan zo’n beetje alle originele uitgangspunten en vooraf gemaakte afspraken door de overheid en de producenten niet voldaan! Alleen al het feit dat er software updates nodig gaan zijn betekend al dat het product dus niet goed is.

Taxi Nul Vier Vijf|19.06.14|15:49

Even serieus tintje… ik moet mijn chauffeurs nu de fooien afpakken? Mag ik dat dan ook als voorschot op het loon tellen dan? Hahahaha…

Rodney Barten|20.06.14|00:48

@ Taxibelangen: Welke strijd bedoeld u nu precies? Mansveld heeft tot nu toe nog geen stro breedte toegegeven. Wat kunnen de leden van Taxibelangen nu nog van u verwachten? Met wie bent u aan het lobbyen en met wie heeft u besprekingen, wat kunnen we daar van verwachten? Kunt u nog iets van een (proef)proces uitlokken zodat een rechter een uitspraak kan doen over het wel en wee van de ontwikkeling en uitvoering omtrend de BCT.

Rex Urban|20.06.14|08:47

Ik roep Mevr. Mansveld hierbij op om NU een test te doen met een gecertificeerde RDW gekeurde BCT. Waarom wachtten tot 2015? Een filmpje van deze test op Youtube kan voor iedereen ook duidelijkheid verschaffen.
Waarom wachtten tot 2015 met evalueren? Iedereen kan nu vaststellen dat de BCT niet deugt. Waarom verplicht geld in een ondeugdelijke fraudegevoelige BCT steken? Mansveld dient ons te behoeden voor dergelijke onverantwoorde onkosten. Uitstel bct is noodzakelijk.

Ton van Dalfsen|20.06.14|10:28

Even wat op een rijtje: De BCT is er en zal voorlopig niet verdwijnen tot zeker eind 2015. Nu met mijn type BCT met aftrek van subsidie kost hij mij tussen de 650 en 700 euro. Subsidie wordt door mijn leverancier verwerkt en hoef dit niet voor te schieten. Nu heb ik 4 wagens , Als ik geen BCT’s laat inbouwen gaat het mij na 1 July als de wagens in een controle terechtkomen 4x 1750 euro kosten. Ik begrijp dat Mansveld niet wijkt onder welke druk dan ook. Dus of

Ton van Dalfsen|20.06.14|10:31

4x +/- 700 euro investeren , dan 4x boete van 1750 euro met de nodige nasleep. Mijn BCT van Taxitronic werkt naar behoren en heb geen problemen met het apparaat. Volgende week zal de rest worden ingebouwd en hoef nergens bang voor te zijn. Want voorlopig wordt er hier veel gepost MAAR de BCT is er nog steeds

Marco Mens|20.06.14|10:40

@ Jan de Waal compliment voor uw advies!
@ Ton van Dalfsen ook ik heb het risico van de boete voorkomen en rij dus keurig met de BTC welke volgens onze Staatsecretaris een administratieve verlichting geeft.. Nu heb ik 2 wagens rijden en wissel per dag nog weleens van voertuig (taxi/taxibus) Je krijgt daar echt enorm mooie grafieken van…. Al eerder geschreven overbrengen van gegevens van voertuig naar voertuig wie weet hoe? Volgens Cabman (nog) niet mogelijk. Volegens hun online toets wel…

Marco Mens|20.06.14|10:51

Dit is slechts een enkele tekortkoming.Ook je eigen overzicht van je rij- en rusttijden is ver te zoeken met de gegevens uit de BTC dus ook apart bijhouden!(deden we dat niet al?)
Dat ik mij dus ook ernstig zorgen maak of een controlerende instantie nog wel begrijpt wat er wel en niet gedaan is. Of de rij- en rusttijden kloppen etc. Ook als je vragen bij ILT stelt is het duidelijk dat ook zij nog niet goed weten hoe het werkt cq gaat werken.Ondertussen zit de taxiwereld met de gebakken peren.

Rodney Barten|20.06.14|12:44

@ Marco: Voor zover ik begrijp staat er op je kaartje wat je de afglopen 4 weken hebt gedaan, dit is dus bij een controle niet heel erg moeilijk. Het maakt niet uit in hoeveel auto’s je dan hebt gereden, alles staat op je kaartje. Lastiger wordt het als je een (bedrijfs)controle krijgt en ze de gegevens van al je BCT’s naast elkaar moeten gaan leggen:) Maar goed, dat is toch niet ons probleem….Ps, de ILT nemen dan hun eigen software mee om te ontsleutelen. Jij bent niet verplicht dit te doen.

Ton van Dalfsen|20.06.14|14:19

@ Marco en Rodney, Je bent alleen maar verplicht om een BCT in je voertuig te hebben. De dure abo’s voor het uitlezen ben je niet verplicht om af te sluiten. Het moeilijke er van is dat je goed met de hand moet bijhouden hoeveel uur je werkt. Je rij en rusttijden worden van elk voertuig op je chauffeurskaart weggeschreven. Er zijn nog vele hobbels op de weg te gaan voordat de BCT helemaal goed deugt. Dit alles was voorkomen geweest als je alleen maar een eenvoudige Tacho liet inbouwen voor

Ton van Dalfsen|20.06.14|14:20

diegene die geen dataterminal hadden/hebben. Noem maar iets op.

Duco Douwstra|21.06.14|11:27

Maar ermee doorgaan,daar dupeer je weer de ondernemers mee die naar het advies van de STN hebben geluisterd.De staatssecretaris wil eind 2015 gaan evalueren,maar STN wil nu evalueren en dan tegelijk de printerverplichting evalueren.En dan ook maar gelijk de criminele werkwijze en het gedrag van de ILT en IenM richting de taxibranche evalueren.Als de politiek lef heeft en eerlijk is,dan laten ze onderzoek doen door Bedrijfsrecherche bureau HOFFMANN, “vertrouwen is goed, maar HOFFMANN IS BETER”

Peter Hoogmoed|21.06.14|12:38

@Redactie: Als ik eens mijn mening geef wordt dit verwijderd maar dhr Douwstra mag kennelijk alles wat er maar in hem op komt plempen op taxipro zonder inachtneming van de huisregels aangaande reclame uitingen. Gelijke monniken of iets dergelijks?

Marco Mens|21.06.14|12:39

@Ton Van die verplichting ben ik mijn terdege bewust. Dat de BTC niet bied wat belooft wordt dat breng in onder de aandacht. We hebben eerder meer dan minder administratieve last! Overzicht via de BTC kan je wel vergeten. Dat het wegschrijven van de rij- en rusttijden op de chauffeurskaart gebeurd is niet anders dan bij een tacho..(laat ik zo’n kaart ook hebben € 127,00 KIWA)Was verdomd makkelijk geweest als die kaart gebruikt had kunnen worden in de taxi ;))Bedenk ik mijn nu ineens..

Marco Mens|21.06.14|12:49

@Duco kon/kan U de ondernemers die naar de STN hebben geluisterd/luisteren garanderen dat er geen boete cq uitvoering van de werkzaamheden gestaakt dienen te worden zal worden opgelegd??? Wat heeft de STN nu concreet bewerkstelligd? @Rodney heeft de vragen al gesteld? Uw antwoord blijft nog achterwege Ondersteun de STN in de strijdt tegen de BTC in de huidige configuratie. Ben wel van mening dat er een beter controlesysteem moet zijn. BV tachograaf welke zijn staat van dienst wel bewezen heeft.

Duco Douwstra|21.06.14|13:20

Peter Hoogmoed,ik weet niet wat er van jou verwijderd wordt,bij mij gaat het ook wel eens fout,maar mail mij even direct als jou iets dwarszit.En Marco ik probeer zoveel mogelijk en eerlijk antwoord te geven.De STN kan nooit garanderen dat een overijverige ILTer een boete uitdeelt,maar de verdediging zal dan op kosten en door de STN gevoerd gaan worden.Met de ervaringen van failliete leveranciers,slecht werkende en bedrijfsverstorende BCT’s die bij storingen niet online geupdate mogen worden enz

Duco Douwstra|21.06.14|13:31

Zal de rechter korte metten maken met de boete oplegging.En zelfs de ILT snapt wel dat ze dan pas echt op de blaren zitten.Vrijspraak voor 1 is vrijspraak voor allen.Maar ik kan hier niet zoveel over verklappen,TaxiPro is erg populair bij de ILT.Ik zal binnenkort een door een jurist opgestelde brief naar iedereen toesturen,met een verklaring waarom er geen BCT in het voertuig zit.Dus je hoeft dan alleen maar te zeggen “aub. dit is mijn verklaring,daar heb ik niets aan toe te voegen,dag meneer”

Duco Douwstra|21.06.14|13:36

(Vandaag in het FD) Alles bij elkaar mogen we ze toch mislukkelingen noemen?

De Belastingdienst heeft €203 mln besteed aan een mislukt automatiseringsproject. Het computersysteem EPTM kampte al vanaf het begin in 2005 met grote problemen en de ambtelijke top overwoog in 2009 al om het project te stoppen. Toch besloot de Fiscus pas dit jaar om de stekker uit het project te trekken, zo meldt NRC Handelsblad op basis van interne documenten van de dienst. Artikel is langer maar past hier niet Enz

Rik de Swart|22.06.14|11:59

ik heb er alleen maar meer werk mee met die bct. dat uitlezen, dan weer een half uur op de computer ingewikkeld. voor 2 ritjes krijg je al 3 a4tjes. minder papierwerk? ik kan ook de boekhouding niet doen aan de hand van die gegevens zoals kasboek en facturen maken. geeft dat bct-apparataat niet aan. alleen maar ellende, die apparaatjes zouden gratis moeten zijn, dat is het enige juiste bedrag wat in verhouding staat.

Rik de Swart|22.06.14|12:06

en poeh he…..wat erg als ik als chauffeur een uurtje langer doorwerkt, en in de 45 uur rust nog een rit doet. en ik zal maar eens een tientje zwart doen, nou nou….echt schokkend allemaal hoor:) ik wou dat ik de macht had om iedereen verplicht waardeloze dingen te kopen voor oplichtingsbedragen. en de macht om anders een boete te geven. Het lijkt wel maffia-plus in den haag.

Rik de Swart|22.06.14|12:09

ik wil ook die macht hebben, iedereen is verplicht om bij mij een taxi te bestellen, en verplicht om 3x zoveel te betalen dan de ritprijs. Ook al heb je geen taxi nodig, gewoon betalen. En anders krijg je een boete van mij.

Ton van Dalfsen|22.06.14|16:59

Dat het meer papierwerk geeft klopt helemaal. Had even een gratis account van Taxitronic, Heb dat ook even uitgeprobeerd en kreeg er meer A4-tjes uit dan normaal voor de BCT. Op de rittenstaat informatie op staat waar ik totaal niet op zit te wachten ( welke straten ik wel niet gebruikt heb om naar een adres te komen ) En JA dat progr. om uit te lezen behoort door de leverancier gratis te worden verstrekt !!!!!! Mijn ordnerkast komt sinds de komst van de BCT sneller vol te zitten.

Ton van Dalfsen|22.06.14|17:05

DUS , neem geen abo’s op dat progr. en blijf de gewone rittenstaat maar erbij schrijven en het werkboekje bijhouden voor mezelf. Geeft dus minder rompslomp. en meteen per MINUUT , kwartier , half uur , hele uur , halve dag , eind van de dag overzichtelijk , Het zelfde dus als voorheen maar dan met een apparaat erbij waar je pasje in zit.

Rodney Barten|22.06.14|21:57

Ik heb geen abo, geen interesse in wat het apparaatje opslaat. Ik hou gewoon de werkmap bij voor mijn rijtijden overzicht. Voor de omzet hou ik een simpel excelletje bij (doe ik al jaren) De rittenlijst is voor mij verleden tijd, ben daar wel blij mee dat dat nu digitaal is. Ik rij nooit prive met mijn taxi’s, af en toe vergeet ik wel de start rit button in te toetsen.Het zou mij benieuwen hoe mijn eerste controle straks verloopt, ik denk dat de inspecteur er ook niet veel van zal snappen.

t_x04|23.06.14|13:14

Als je meter niet gekoppeld is aan de BCT, dan moet je gewoon rittenstaten blijven schrijven, idem werkmap.

Rodney Barten|24.06.14|10:58

@ t_x04: Waarom moet je je rittenlijst invullen dan, je BCT registreerd toch waar je bent en hoe je rijd enzo…daarnaast kan je je ritprijs gewoon invoeren. Heb je een link waar je je statement mee kan onderbouwen??

Ed Van Eecke|24.06.14|15:38

Het blijft stil rondom de antwoorden van Mansveld…geen vervolg???

Ton van Dalfsen|25.06.14|12:19

Vandaag wordt de laatste BCT ingebouwd. Nu zitten ze in al mijn wagens. Ik ben er klaar voor. Beter hem in de wagens hebben dan een boete riskeren die duurder is dan de BCT met aftrek van subsidie, en alle narigheid die je nog eens hebt nadat je zonder BCT gepakt zal worden. Al maanden wordt er hier gesproken over het of verdwijnen of uitstellen of aanpassen van de BCT , maar hij is er nog steeds en 1 July staat ook nog steeds. Mansveld heeft haar antwoorden gegeven en het blijft stil !!!!!!!!

Ton van Dalfsen|25.06.14|12:24

@t_x04 Daar zit zeker wat van in. Als je als bijv. zzp-er een rekening rit doet ! waar zijn de gegevens waar de rekening naar toe moet ? Die moet je nog steeds ergens invullen. De fabrikanten hadden ook een module in moeten zetten waar je de gegevens in kan vullen. Ze zeggen dat je geen rittenstaat meer nodig hebt. Maar je moet toch ergens die gegevens kwijt om later de factuur te sturen. Je hoofd is geen wandelende rittenstaat. En wat betreft de rittenstaat, Heb het al eens gezegd ,

Ton van Dalfsen|25.06.14|12:26

Op de digitale rittenstaat staan erg veel gegevens hoe je bent gereden. Maar wij willen alleen weten de rit van A naar B ,wat de ritprijs was en de rest zal me een biet zijn.