‘De BCT lost het probleem niet op, maar we móeten er wel aan’

Rotterdam Centraal Station tijdens de eerder vastgestelde uiterste inbouwdatum van de Boordcomputer Taxi. Een taxichauffeur rookt een sigaret, de ander probeert vanuit zijn auto met een raampje open wat van het mooie weer mee te pikken. Het is juli 2014, maar de meeste chauffeurs moeten nog langs de inbouwspecialist om de BCT aan het taxi-interieur toe te laten voegen. “Ik schat dat nog geen 20 procent het apparaat al heeft laten inbouwen. Velen hebben geen tijd en de uiterste datum is toch uitgesteld”, zo laat een van de chauffeurs weten. “Wat moet, dat moet”, zegt een ander. “Ik heb mijn afspraak al staan en zorg wel dat ik netjes aan de regels voldoe. We krijgen al genoeg acceptgiro’s van de politie binnen.”

In Rotterdam lijkt de Boordcomputer Taxi momenteel geen dagelijks onderwerp van gesprek. “We weten niks. Dus waar moeten we het onderling over hebben?”, zo reageert een van de chauffeurs die buiten zijn auto op klanten staat te wachten. “Ik weet alleen dat ik het apparaat op tijd besteld moest hebben. En dat het voor september ingebouwd moet zijn om de subsidie te kunnen vangen. Hoe het ding werkt, daar hebben we vanuit de centrale een bijeenkomst van anderhalf uur over gehad. Maar de dame die erover vertelde was net als wij taxichauffeur. Dus of ik daar nou wijzer van geworden ben, dat vraag ik me af.”

BCT

Taxichauffeurs in het Rotterdamse zijn verdeeld over de verplichting die ze vanuit de overheid is opgelegd. Sommigen hopen dat met de inbouw van de apparatuur ‘iedereen zich per september aan de regels gaat houden’. Anderen zien voornamelijk beren op de weg en willen ‘eerst zien, dan geloven’. Uitstel tot september lag in de lijn der verwachting, zo wordt gesteld. “Met al die faillissementen van de leveranciers zag ik dat wel aankomen. En ik zie het nog wel een keer uitgesteld worden als ik eerlijk ben. Dit is al zó lang bezig”, zo is bij sommigen de gedachte.

Aan de centrumkant van het station staat een chauffeur van met zijn zonnebril op in de zon te wachten. “Vorige week is hij ingebouwd”, vertelt hij over zijn nieuwe boordcomputer en hij wijst naar zijn voertuig. Hij stelt het een mooi ding te vinden en tevreden te zijn met de werking ervan. “Ik hoef niet meer te werken met rittenkaarten en werkmappen. Met het invullen van al die gegevens duurde het altijd een tijdje voordat ik echt kon vertrekken. Voornamelijk ’s nachts kreeg ik daarover vragen van klanten. ‘Waarom rijd je niet weg?’ Met de BCT is het starten, pinnen en gaan.”

Boekhouding

Bij dat verhaal sluit een andere taxichauffeur zich aan. “Ik vind het vooral prettig dat ik in de toekomst niet meer hoef te schrijven. Dat scheelt me uiteindelijk waarschijnlijk een heel boekwerk”, stelt hij. De man heeft de BCT nog niet in laten bouwen, maar de afspraak is al gemaakt, zo laat hij weten. “Maar met pauze nemen op de standplaats kom ik met het nieuwe systeem niet meer weg. Nu wil dat nog wel eens het geval zijn.”

Dat er met de BCT meer gecontroleerd kan worden, dat zeggen verschillende chauffeurs overigens een goede zaak te vinden. “Misschien wordt het dan allemaal wat eerlijker in de branche”, stelt een van de mannen.

Registratie

Anderen reageren onverschillig op de op handen zijnde verandering. “Eigenlijk maakt het mij niet uit of ik moet schrijven of moet registreren via een BCT. Ik moet in de nieuwe situatie toch ook gewoon werken. Hoé dat dan precies gebeurt, dat maakt me dan ook niet zo veel uit”, zo laat een van de wachtende chauffeurs weten. Het geldbedrag dat hij in de BCT moet investeren, daar lijkt de man zich niet al te druk over te maken. “Ik kan er heel lang over klagen, maar het moet uiteindelijk toch gebeuren. Het is opgelegd, dus ik kom er echt niet onderuit.”

Een ander heeft het systeem net een dag: “Ik weet nog niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Maar voor de ingewikkelde handelingen heb ik er een handleiding bij gekregen, dus dat kan ik raadplegen. Ik heb het boekje bij me in de autotaxi liggen.” Stuk voor stuk zeggen de chauffeurs in te schatten dat hun Rotterdamse collega’s allemaal de inbouwafspraak al gemaakt hebben. “Die subsidie moet je hebben.”

Subsidie

In Breda zijn over het gebruik van het nieuwe systeem andere geluiden te horen. Daar wordt de BCT door een groepje chauffeurs als ‘achterlijk apparaat’ weggezet. “Wie kwaad in de zin heeft, kan ook met dit systeem nog fraude plegen”, zo stelt een chauffeur die al sinds januari van dit jaar ervaring opdoet met zijn BCT. “Als ik wil kan ik bijvoorbeeld nog steeds omrijden. Ik heb ook al verschillende storingen gehad, en de printer waarin ik vorig jaar 400 euro heb moeten investeren, werkt niet op dit nieuwe apparaat.” Hij laat dan ook expliciet weten niet blij te zijn met de invoering van de BCT-plicht. “Voor de Belastingdienst is het waarschijnlijk een perfect instrument, maar voor ons werkt het niet.”

Hij stelt dat onderdeel van het probleem is dat hij ‘veel te veel’ handelingen moet verrichten. “Als je stilstaat na een rit, dan moet je de stopknop indrukken. Maar die reageert niet meteen. De klant heeft al een bedrag van 12 euro zien staan op het moment dat we stopten. Maar omdat het apparaat nog even doorloopt, loopt de teller bijvoorbeeld door tot 12,40 euro. De klant wil maar 12 euro betalen, terwijl ik btw over die officiële 12,40 euro betaal. Ik baal ervan. Aan alle kanten worden we benadeeld.”

Eenmanszaak

“Met schrijven ben ik sneller. Dat weet ik 100 procent zeker”, zo gaat hij verder. “En de dagstaat van één A4, zijn nu opeens vier vellen papier geworden. Het wordt er echt niet gemakkelijker op.” Ook zijn collega’s zeggen het niks te vinden en reppen over storingen in hun eigen systemen. “We lachen erom. Want wat moeten we anders.”

De mannen vinden dat het de overheid haar pijlen beter op andere zaken kan richten. “Wat lost een BCT op? Ja, je hoeft niet meer te schrijven. Maar wat het echte probleem is, is dat kwaliteit in de branche ontbreekt. We hebben namelijk veel te veel soorten taxi’s. Neem hier het station: als er via het NS-personeel een taxi geregeld wordt, dan wordt een speciaal bedrijf gebeld in plaats van dat ze van onze diensten gebruik maken. Dáár moeten we vanaf: dat overal een andere partij voor wordt ingeschakeld. We moeten weer terug naar één soort. Laat de minister zich dáár op concentreren in plaat van op allerlei investeringen die ons niets dan geld kosten.”

ILT

De Inspectie Leefomgeving en Transport stelt vanaf 1 juli 2014 inspecties op de verplichting van het hebben van een werkende boordcomputer uit te voeren. “Taxi-ondernemers die vóór 1 juni 2014 de BCT besteld hebben, kunnen nog tot 1 september 2014 subsidie aanvragen, op voorwaarde dat de BCT is ingebouwd en geactiveerd.

Diegenen die op tijd besteld hebben, maar bij wie de inbouw ná 1 juli plaats gaat vinden, mogen zonder BCT rijden. Zolang het maar vóór 1 september wordt geregeld. Tot die tijd moet er overigens wel sprake van registratie zijn in de vorm van de werkmap en de dagrittenstaat, zo wordt bevestigd.

Roosmarijn Dierick

Wil je al je vragen over de Boordcomputer Taxi beantwoord zien? Kom dan naar de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen met een speciale workshop over de BCT.

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

44 reacties op “‘De BCT lost het probleem niet op, maar we móeten er wel aan’”

t_x04|03.07.14|11:33

Wat die collega zegt over dat hij meteen na de rit kan wegrijden is niet juist. Na het afrekenen moet je nog de korting of fooi invullen (Ook die 1 cent), daarna verplicht printen terwijl de klant al weg is. Na het printen wordt de positie opnieuw vastgelegd en dan pas vrijgegeven. Al met al duurt het net zolang als bij schrijven en dat komt alleen maar door die onnodige bonverplichting.

Taxibelangen Nederland|03.07.14|11:59

Ik lees uit de reactie’s voornamelijk dat sommigen het leuk vinden dat ze een nieuw speeltje in de auto hebben.Het invullen van de vaak niet meer dan 10 ritten over een hele dag vinden ze dan ineens een tijdsbesparing en de werkmap invullen 15 seconden is ook een hele uitkomst.Maar al de gegevens uit de BCT moeten wel achteraf gecontroleerd,opgeslagen en goed bewaard worden.En het pauze verhaal,in de pauze mag iedereen doen wat hij wil,dus ook met zijn taxi rijden,je mag alleen geen passagiers

Taxibelangen Nederland|03.07.14|12:10

vervoeren.Maar problemen zijn er voldoende en mogelijkheden om te frauderen ook.Maar hadden we hier de overheid voor nodig? Sommige centrales zijn al ruim 10 jaar van deze apparatuur voorzien,die hadden ook al 10 jaar ontheffing moeten hebben voor de rittenstaat en werkmap.Slimme ondernemers hebben al 5 jaar geen handgeschreven rittenstaat meer.Kijk naar alle mislukte overheidsprojecten de BCT zal dat ook blijken te zijn.Vooral de offline BCT’s zijn niet van deze tijd.En wat krijgen we hierna

Henk Schilperoort|03.07.14|12:10

Wat t_x04 zegt over printen is niet helemaal waar. Ook als je niet print, wordt de rit exact aangegeven op de eventueel bij de centrale geïnstalleerde cabman op de computer. Zo kan de werkgever zien waar opgestapt is, waar uitgestapt wordt, hoeveel de rit gekost heeft, wat er aan korting is gegeven, wat er aan fooi is gekregen, hoe hard de chauffeur in kwestie heeft gereden en op welke wijze er is betaald. Blijft enkel de vraag over, wanneer er geschreven moet worden. Met of zonder BCT?

t_x04|03.07.14|12:34

Ik heb een taxitronic, ik moet klantenbon printen anders wordt de bct niet vrijgegeven. Ik zou liever zien dat een klantenbon vrijwillig is, op verzoek van de klant dus. Scheelt enorm veel papier.

Paul Dijkhuizen|03.07.14|15:19

Ik heb mijn BCT’s op tijd besteld, bij Quipment, tot op heden heb ik echter nog geen enkel officieel bericht gehad van Quipment, van de overheid, noch van de ILT over hoe nu verder… Het enige wat ik weet weet ik via Taxipro. De overheid heeft mij destijds wél een paar dagen voor de uiterste besteldatum een brief gezonden dat ik toch écht vóór 1 juli een BCT moest bestellen, daarna is het echter stil gebleven… dood stil…

Pierre van Aert|03.07.14|16:57

Zo te lezen wordt de BCT nogal verschillend geprogrammeerd. Bij ons vraagt hij helemaal niet hoeveel fooi er gegeven is of hoeveel korting.
Korting mogen wij als chauffeur zelf al helemaal niet zelfstandig geven.
En als ik al fooi zou krijgen, dat ga dat toch zeker niet op de BCT zetten. Daar heeft niemand iets mee te maken.

Hudson Taxi|03.07.14|21:10

Je kan invullen wat je wil, wat een vooruitgang zeg. En dat voor € 2000 of meer. Bij ILT staat nog steeds op hun site dat de BCT admin.kosten en fraude vermindert, alleen staat er niet bij voor wie en hoe. Extra tijd, extra onkosten en sjoemelen voorkomen, daar is de bct voor bedoeld. Jammer, hij haalt geen enkele doelstelling. De ict managers en de top van ILT zijn hier mede verantwoordelijk voor. Mansveld, toon moed, roep hen ter verantwoording en stel deze soap uit. Wordt iedereen beter van.

Rex Urban|03.07.14|21:55

Zolang de doelstellingen van de BCT niet gehaald worden deze ook niet aanschaffen. Overheid wil zelf geen ondeugdelijke heli’s afnemen. Waarom wij dan wel ondeugdelijke bct’s ?
Wat moeten al die schoolkinderen en zij die geen bon willen met die verplichtte bon? @Henk, dat kan de werkgever zien ja, maar of alles juist is in de bct blijft net zoals op de oude ritstaat afhankelijk van de chauffeur.
Bct ziet geen passagier in Taxi of busje. Dat ook moet je zelf aangeven!
In uitstappen ook.

Taxibelangen Nederland|03.07.14|22:18

Ruim 15 jaar geleden konden moderne centrales al zien wanneer de meter uit of aanstond,wat er op de meter stond,de rit km.totaal km stand rij- en rusttijd welke chauffeur er achter het stuur zat enz.Grappig om nu te lezen dat er voor sommige chauffeurs ineens een wereld open gaat.de bedrijven die al jaren met moderne online systemen werken,noemen de BCT 10 jaar terug in de tijd.De systemen werkten eindelijk goed,maar die moeten omgeruild worden voor een BCT met vaak veel problemen.

t_x04|03.07.14|22:32

Hoezo invullen wat je wilt? Bij een koppeling stuurt de meter het bedrag naar de bct. Zonder koppeling moet je het bedrag overnemen wat op de meter staat. Je kan dan wel invullen wat je wilt, maar klopt dan niet met de meteruitdraai einde dienst.
Frauderen is natuurlijk mogelijk door zonder meter te rijden. Dit gaat opvallen omdat er om de paar minuten een positie vastgelegd wordt.

t_x04|03.07.14|22:32

Ik heb zo’n vermoeden dat een hoop niet over het programma op de pc beschikken en daardoor geen idee hebben wat er allemaal vastgelegd wordt.
Als zzper zie ik meer voordelen dan nadelen.

Hudson Taxi|04.07.14|08:59

Bct weet niet wanneer meter aan moet, t-x04. Ziet geen passagier’s en je mag prijs afspraken maken en of je het juiste bedrag invult is de vraag. Wat zegt die positie vast leggen en wie controleert dit achteraf op juistheid en hoe na een half jaar of zo. Het wordt een hele klus voor een rechter wanneer je problemen/bekeuring met de opgeslagen info in de bct krijgt.

Hudson Taxi|04.07.14|11:43

@t_x04 Welke voordelen dan en in vergelijk met wat? Wil je dat eens uitleggen.

t_x04|04.07.14|12:21

In een opslag zien: omzet, uren over een periode, geen onzinnige onbezette ritten schrijven, sowieso niet meer schrijven. Eind van de maand omzet uitprinten binnen een paar minuten, hoef dus geen bonnen over te brengen naar een maandlijst. Als je niet privé rijdt, kun je ook niet meer beschuldigt worden van wel, makkelijker aan te tonen dus. Ik praat nu als ZZPer, kan me voorstellen dat grote bedrijven er anders over denken die al dure apparatuur hebben/hadden.

Taxi Volendam|04.07.14|14:29

@t_x04 Wat je nu aangeeft kan met apparatuur uit 1998, ( 16 jaar geleden !) en veel meer, daar is een bct totaal overbodig voor. Dat kon met de Metrolink Taximeter die 800.- gulden kostte.!! Wat jij aangeeft zijn daarom geen voordelen en is geen innovatie, in tegendeel. B.V de Digitax spiegeltaximeter kan ook die gegevens uitdraaien/ printen die jij aangeeft. Ook kan je daarmee zien of de taxi beladen is geweest. En dit allemaal ook voor eigen rijders!

t_x04|04.07.14|17:18

Dat zou kunnen, dat weet ik niet. Ik heb wel een spiegelmeter die zoals je beschrijft een hoop kan. Maar met de spiegelmeter moest ik blijven schrijven waarbij ook nog eens de onbezette ritten geschreven moesten worden+ werkmap. Bij de spiegelmeter had ik geen software die alles over kon brengen naar de PC. Tuurlijk is dat ding nog niet af en geeft storingen, maar de meeste storingen komen voort uit gebruikersfouten. Ik heb ze niet, maar kan eenvoudig een storing veroorzaken

Tjerk Vinckx|05.07.14|00:25

Uitspraak Europese Hof van Justitie 10 April 2014.

Het EHvJ oordeelde dat de opslag van telefoon en internet(data)gegevens moet worden vernietigd.Volgens EHvJ is het een bijzondere ernstige inmenging in de fundamentele rechten op eerbiediging van het priveleven.Dat nadeel is dermate aanzienlijk dat het niet opweegt tegen het voordeel, namelijk bestrijden van criminaliteit. Zeg maar dag BCT, stelletje angsthazen !!

Rex Urban|05.07.14|10:24

@ Tjerk Vinckx
Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft reeds in 2008 de volgende uitspraak gedaan in verband met privacy passagier en klant:
Opgeslagen gegevens in de BCT mogen alleen ingezien worden d.m.v. het 4 ogen systeem. Bovendien alleen wanneer de Taxichauffeur VERDACHTE is.
Het 4 ogen systeem betekend: gegevens uit de BCT alleen inzien d.m.v. een Inspectiekaart in samenwerking met de keuringskaart. (artikel 79)
Onderweg willekeurig uitlezen BCT? Mag en kan niet.

t_x04|05.07.14|12:00

Met die laatste regel ben ik erg blij mee. Dit geldt zeker niet voor de geschreven rittenstaat, iedere boa en politieagent wilden te pas en onpas je rittenkaart bekijken wat mij al jaren een doorn in het oog is.

Ton van Dalfsen|05.07.14|14:09

@Rex, Dan zou van deze uitspraak een begeleidende brief moeten zijn , om dat de inspecteur te laten zien dat hij niet jou BCT mag uitlezen. Duco had een bezwaarbrief gemaakt voor als je geen BCT nu heeft Maar hij zou ook zo’n brief moeten maken. Toch?

@t_x04 Wij werken ook met spiegelmeter en gewone meter maar dit geeft alleen maar storing.Om de haverklap geef hij “busy”en loopt de boel vast. Vervolgens moet je dan je dienst op pauze zetten en dan weer naar taxivervoer en vervolgens taxi meter vervoer. Dit gebeurd soms wel 3 of 4x achter elkaar. Dit is pas tijd rovend. En wat denk je dat de klant zegt: “Gaan we vandaag nog rijden Chauff of hoe zit het” Ik heb de boel half maart al in laten bouwen en de leveranciers laten mooi niets meer horen

@t_x04 Wat je zegt over: Na het afrekenen moet je nog de korting of fooi invullen, daarna verplicht printen terwijl de klant al weg is klopt niet.
Dit moet je doen voor het afrekenen zodat de klant de bon mee kan nemen als hij dit wil

t_x04|05.07.14|20:01

Je kan pas de bon printen als je de meter vrijgeeft en je het bedrag met of zonder fooi weet. Ook moet je die 1 cent afronding invullen als fooi. De klant wacht niet, die rekent af en wil behalve zakelijk geen bon.
De meter te snel vrijgeven resulteert in busy, dus je moet wel eerst afrekenen.
Die bonverplichting moet weg en dat moet dan vrijwillig worden.

t_x04|05.07.14|20:25

Een tijdelijke oplossing zou zijn als je de bct kan invullen als de meter op kas staat en niet pas als je de meter vrijgeeft.

Rodney Barten|05.07.14|20:38

@ Rex: Zoals jij het omschrijft hoef ik dus ook niet mijn omzetcijfers uit de BCT te laten zien als de belastingdienst er om vraagt, ik ben tenslotte geen verdachte. Ik ben helemaal niet op de hoogte van Europese wetgeving, maar als het waar is wat je omschrijft dan is het de hoogste tijd dat Mansveld voor een rechter word gedaagd. Laat het Europese Hof maar eens een licht schijnen over de hele janboel die BCT heet.

Rex Urban|05.07.14|22:20

@ Rodney.
De uitspraak van het College Bescherming Persoonsgegevens kun je op hun site vinden.
De fabrikanten , KNV , ILT, kennen deze uitspraak ook. De omzetcijfers uit je bct zijn in veel gevallen onjuist omdat wanneer je b.v. contract ritten rijdt je meestal geen meterprijs krijgt betaald . De meterprijs wordt in de bct opgeslagen. Daardoor is een dubbele boekhouding nodig. Hoe de belastingdienst hier mee om zal gaan is me een raadsel.@Ton. Print de uitspraak uit en toon die wanneer nodig.

Ton van Dalfsen|06.07.14|13:03

De rij en rusttijden wet blijft voor mij nog steeds vreemd. Zelfs de motie De Mos is alweer achterhaald. Iedereen die een volledige chauffeurspas heeft mag taxichauffeur zijn , al is het niet je hoofd inkomen. iedereen die een andere baan heeft van 40 uur per week mag daarnaast lekker taxichauffeur zijn. waaronder ook vrijwilligers , studenten en noem maar op. Zij zijn totaal geen gevaar op de weg want zij gaan volgens de taxiwet fris de weg op.

Ton van Dalfsen|06.07.14|13:19

Het is een juiste manier van handeling met je BCT om geen BUSY op je meter te krijgen. Ik heb daar ook mee moeten leren omgaan door niet te snel te handelen. Heb de laatste tijd die melding meer , maar als ik het wel weer heb was ik weeeer te snel met handelingen.

t_x04|06.07.14|13:43

Precies. Als je alles te snel doet krijg je BUSY. Dus ik doe alles in de juiste volgorde. Resultaat is dan dat je intussen afgerekend hebt en de klant pleites gaat en geen bon wil. Nadat de klant weg is sta je nog minstens 3 minuten stil omdat je de bon MOET printen. Je kunt wel meteen wegrijden en onder het rijden de bct afhandelen, maar dan krijg je dat de laatste rit niet het begin is van de volgende rit.

Ton van Dalfsen|06.07.14|22:35

Precies t_x04 , je moet er handigheid in krijgen. de eerste weken vervloekte ik de BCT met al die handelingen , maar nu gaat het als een speer en werkt uitermate prima samen met de Hale MCT-06 of spiegelmeter.

t_x04|07.07.14|02:45

Vandaag 2 storingen gehad vanwege te snel meter vrijgeven. beide keren rit pleites. Rit wordt wel geregistreerd, maar het bedrag is weg.
Bij de tweede storing werd bct niet vrijgegeven door de meter. Kon alleen opnieuw aanmelden. Einde dienst, geen dienst uit kunnen printen, die gegevens waren er niet.
Je moet dus minstens 2 minuten wachten met vrijgeven meter nadat de meter op kas staat.In die tijd reken je af en de klant smeert hem als die geen bon wilt.

t_x04|07.07.14|02:51

Of de bonverplichting moet weg of de mogelijkheid om te kunnen printen als de meter op kas staat. ( Combo spiegelmeter/taxitronic bct)

Hudson Taxi|08.07.14|20:50

@ Een taxi,In deze antwoorden uit 2009 aan de commissie staan heel veel onwaarheden 2 voorbeeldjes: “Met de positiegegevens van de auto wordt het mogelijk om na te gaan of er taxivervoer wordt verricht zonder dat men de noodzakelijke registratie bij heeft gehouden.” Kan je aan de positie van de taxi zien of er passagiers in zitten dan?? “Welk bedrag is ondern. per taxi kwijt aan bct” Daarop geen antwoord. Actal heeft hierover wel advies aan Huizinga gegeven, NIET invoeren! Een en al misleiding.

Ton van Dalfsen|08.07.14|22:28

Het vervelende van alles is: De BCT is er , en als ik de staatssecretaris mag geloven blijft die ook tot de evaluatie eind volgend jaar.

Jan Willem Smits|09.07.14|10:52

Ik vraag me af, hoe zit het eigenlijk met wanneer je ergens een melding krijgt en loos komt of als je bijvoorbeeld per ongeluk verkeerd bent gereden (met of zonder klant) hoe werkt dat dan met die BCT? Daar lees ik nergens iets over. Toch wel belangrijk want als chauffeur in dienst krijg je daar nog wel eens mee te maken, toch? En wat als een klant achteraf niet genoeg geld bij zich heeft? Of er vandoor gaat (wegloper)

Ben benieuwd naar de reaktie’s …

Dick Bakker|09.07.14|13:06

Wie problemen heeft met de datum van inbouw van de bct kan contact opnemen met de nationale ombudsman er is een dossier aangelegd maar er moeten wel meer meldingen komen. Ik heb de afspraak in mei gemaakt en kan niet eerder dan 28 augustus laten inbouwen. Nu ben ik de sjaak qua subsidie
Ik kan niet naar een inbouwstation en pistool op zijn hoofd zetten en zeggen “nu bouw je in” .

Dick Bakker|09.07.14|13:07

IK heb meerdere inbouwstations gebouwd maar geen enkel station kan het werk aan en hebben wachtlijsten van minimaal 300 man. Dus meld bij ombudsman dan kan deze wellicht iets voor ons betekenen. Ze waren stomverbaasd dat ze van dit probleem niets afwisten en willen er graag mee aan de slag. Dus hoe meer meldingen hoe beter. Dossier is geopend onder de naam Dick Bakker debetaxi

Dick Bakker|09.07.14|13:28

onze vriend Duco met de grootste mond en goede adviezen ben ik even kwijt op deze site. Mijn advies kost niks en denk dat de ombudsman wel iets voor ons kan betekenen. dit is het puntje van de ijsberg. De bekende druppel die de emmer doet overlopen. De beerput van taxi-chauffeurtje pesten moet maar eens open en kijken of een officiele instantie iets voor ons kan doen. Zolang deze niets weet kan zij ook niks doen kom op mensen meld je bij de ombudsman. Gesprek was hoopvol.

Taxi Lichtstad|10.07.14|13:51

Je kan blijven zeuren, het ding is er en moet worden gebruikt. Zou niet weten hoe je kunt frauderen met dat ding en hoef het ook niet te weten. Ik denk dat het er niet slechter op word. Accepteer gewoon dat je geen boekjes meer zult verkopen, loop niet alles af te zeiken en accepteer het gewoon allemaal. We hebben ze er in zitten, en op een paar kleine kinderziektes na, werkt het wel goed. De problemen die we ondervonden hebben, zijn doorgespeeld naar Cabman en die hebben er goed op gereageerd.

Ton van Dalfsen|10.07.14|22:02

Ik heb nu ook in alle 4 mijn wagens een BCT ( taxitronic ) zitten. een paar kleine probleempjes gehad die ook door mijn inbouwer =CAR COMFORT= gelijk zijn verholpen. Ze werken nu perfect zonder problemen. Als ik de contractvervoerders was zou ik nu al gaan inbouwen. 1 Februari komt er al snel aan. En je hebt gelijk je spulletjes waaraan je dan moet voldoen nu al voor elkaar.

t_x04|13.07.14|02:08

Wat voor probleempjes had je?

Hudson Taxi|17.08.14|12:13

@ Een Taxi. Misschien wat laat maar nog even een reaktie op 8-07. Mansveld schrijft dat de dig.Handtekening een waarborg is voor juiste opgeslagen gegevens in de bct. Dat is onzin. Kan net zo goed onjuist zijn doordat bct afhankelijk is van handmatige invoer, bovendien de bct niet ziet of er passagiers zijn. Opgeslagen gegevens kunnen niet aangepast worden bedoeld ze. Op deze manier worden al de vragen van de commissie onjuist of met halve waarheden beantwoord met de huidige BCT soap als gevolg.

‘De BCT lost het probleem niet op, maar we móeten er wel aan’ | TaxiPro

‘De BCT lost het probleem niet op, maar we móeten er wel aan’

Rotterdam Centraal Station tijdens de eerder vastgestelde uiterste inbouwdatum van de Boordcomputer Taxi. Een taxichauffeur rookt een sigaret, de ander probeert vanuit zijn auto met een raampje open wat van het mooie weer mee te pikken. Het is juli 2014, maar de meeste chauffeurs moeten nog langs de inbouwspecialist om de BCT aan het taxi-interieur toe te laten voegen. “Ik schat dat nog geen 20 procent het apparaat al heeft laten inbouwen. Velen hebben geen tijd en de uiterste datum is toch uitgesteld”, zo laat een van de chauffeurs weten. “Wat moet, dat moet”, zegt een ander. “Ik heb mijn afspraak al staan en zorg wel dat ik netjes aan de regels voldoe. We krijgen al genoeg acceptgiro’s van de politie binnen.”

In Rotterdam lijkt de Boordcomputer Taxi momenteel geen dagelijks onderwerp van gesprek. “We weten niks. Dus waar moeten we het onderling over hebben?”, zo reageert een van de chauffeurs die buiten zijn auto op klanten staat te wachten. “Ik weet alleen dat ik het apparaat op tijd besteld moest hebben. En dat het voor september ingebouwd moet zijn om de subsidie te kunnen vangen. Hoe het ding werkt, daar hebben we vanuit de centrale een bijeenkomst van anderhalf uur over gehad. Maar de dame die erover vertelde was net als wij taxichauffeur. Dus of ik daar nou wijzer van geworden ben, dat vraag ik me af.”

BCT

Taxichauffeurs in het Rotterdamse zijn verdeeld over de verplichting die ze vanuit de overheid is opgelegd. Sommigen hopen dat met de inbouw van de apparatuur ‘iedereen zich per september aan de regels gaat houden’. Anderen zien voornamelijk beren op de weg en willen ‘eerst zien, dan geloven’. Uitstel tot september lag in de lijn der verwachting, zo wordt gesteld. “Met al die faillissementen van de leveranciers zag ik dat wel aankomen. En ik zie het nog wel een keer uitgesteld worden als ik eerlijk ben. Dit is al zó lang bezig”, zo is bij sommigen de gedachte.

Aan de centrumkant van het station staat een chauffeur van met zijn zonnebril op in de zon te wachten. “Vorige week is hij ingebouwd”, vertelt hij over zijn nieuwe boordcomputer en hij wijst naar zijn voertuig. Hij stelt het een mooi ding te vinden en tevreden te zijn met de werking ervan. “Ik hoef niet meer te werken met rittenkaarten en werkmappen. Met het invullen van al die gegevens duurde het altijd een tijdje voordat ik echt kon vertrekken. Voornamelijk ’s nachts kreeg ik daarover vragen van klanten. ‘Waarom rijd je niet weg?’ Met de BCT is het starten, pinnen en gaan.”

Boekhouding

Bij dat verhaal sluit een andere taxichauffeur zich aan. “Ik vind het vooral prettig dat ik in de toekomst niet meer hoef te schrijven. Dat scheelt me uiteindelijk waarschijnlijk een heel boekwerk”, stelt hij. De man heeft de BCT nog niet in laten bouwen, maar de afspraak is al gemaakt, zo laat hij weten. “Maar met pauze nemen op de standplaats kom ik met het nieuwe systeem niet meer weg. Nu wil dat nog wel eens het geval zijn.”

Dat er met de BCT meer gecontroleerd kan worden, dat zeggen verschillende chauffeurs overigens een goede zaak te vinden. “Misschien wordt het dan allemaal wat eerlijker in de branche”, stelt een van de mannen.

Registratie

Anderen reageren onverschillig op de op handen zijnde verandering. “Eigenlijk maakt het mij niet uit of ik moet schrijven of moet registreren via een BCT. Ik moet in de nieuwe situatie toch ook gewoon werken. Hoé dat dan precies gebeurt, dat maakt me dan ook niet zo veel uit”, zo laat een van de wachtende chauffeurs weten. Het geldbedrag dat hij in de BCT moet investeren, daar lijkt de man zich niet al te druk over te maken. “Ik kan er heel lang over klagen, maar het moet uiteindelijk toch gebeuren. Het is opgelegd, dus ik kom er echt niet onderuit.”

Een ander heeft het systeem net een dag: “Ik weet nog niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Maar voor de ingewikkelde handelingen heb ik er een handleiding bij gekregen, dus dat kan ik raadplegen. Ik heb het boekje bij me in de autotaxi liggen.” Stuk voor stuk zeggen de chauffeurs in te schatten dat hun Rotterdamse collega’s allemaal de inbouwafspraak al gemaakt hebben. “Die subsidie moet je hebben.”

Subsidie

In Breda zijn over het gebruik van het nieuwe systeem andere geluiden te horen. Daar wordt de BCT door een groepje chauffeurs als ‘achterlijk apparaat’ weggezet. “Wie kwaad in de zin heeft, kan ook met dit systeem nog fraude plegen”, zo stelt een chauffeur die al sinds januari van dit jaar ervaring opdoet met zijn BCT. “Als ik wil kan ik bijvoorbeeld nog steeds omrijden. Ik heb ook al verschillende storingen gehad, en de printer waarin ik vorig jaar 400 euro heb moeten investeren, werkt niet op dit nieuwe apparaat.” Hij laat dan ook expliciet weten niet blij te zijn met de invoering van de BCT-plicht. “Voor de Belastingdienst is het waarschijnlijk een perfect instrument, maar voor ons werkt het niet.”

Hij stelt dat onderdeel van het probleem is dat hij ‘veel te veel’ handelingen moet verrichten. “Als je stilstaat na een rit, dan moet je de stopknop indrukken. Maar die reageert niet meteen. De klant heeft al een bedrag van 12 euro zien staan op het moment dat we stopten. Maar omdat het apparaat nog even doorloopt, loopt de teller bijvoorbeeld door tot 12,40 euro. De klant wil maar 12 euro betalen, terwijl ik btw over die officiële 12,40 euro betaal. Ik baal ervan. Aan alle kanten worden we benadeeld.”

Eenmanszaak

“Met schrijven ben ik sneller. Dat weet ik 100 procent zeker”, zo gaat hij verder. “En de dagstaat van één A4, zijn nu opeens vier vellen papier geworden. Het wordt er echt niet gemakkelijker op.” Ook zijn collega’s zeggen het niks te vinden en reppen over storingen in hun eigen systemen. “We lachen erom. Want wat moeten we anders.”

De mannen vinden dat het de overheid haar pijlen beter op andere zaken kan richten. “Wat lost een BCT op? Ja, je hoeft niet meer te schrijven. Maar wat het echte probleem is, is dat kwaliteit in de branche ontbreekt. We hebben namelijk veel te veel soorten taxi’s. Neem hier het station: als er via het NS-personeel een taxi geregeld wordt, dan wordt een speciaal bedrijf gebeld in plaats van dat ze van onze diensten gebruik maken. Dáár moeten we vanaf: dat overal een andere partij voor wordt ingeschakeld. We moeten weer terug naar één soort. Laat de minister zich dáár op concentreren in plaat van op allerlei investeringen die ons niets dan geld kosten.”

ILT

De Inspectie Leefomgeving en Transport stelt vanaf 1 juli 2014 inspecties op de verplichting van het hebben van een werkende boordcomputer uit te voeren. “Taxi-ondernemers die vóór 1 juni 2014 de BCT besteld hebben, kunnen nog tot 1 september 2014 subsidie aanvragen, op voorwaarde dat de BCT is ingebouwd en geactiveerd.

Diegenen die op tijd besteld hebben, maar bij wie de inbouw ná 1 juli plaats gaat vinden, mogen zonder BCT rijden. Zolang het maar vóór 1 september wordt geregeld. Tot die tijd moet er overigens wel sprake van registratie zijn in de vorm van de werkmap en de dagrittenstaat, zo wordt bevestigd.

Roosmarijn Dierick

Wil je al je vragen over de Boordcomputer Taxi beantwoord zien? Kom dan naar de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen met een speciale workshop over de BCT.

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

44 reacties op “‘De BCT lost het probleem niet op, maar we móeten er wel aan’”

t_x04|03.07.14|11:33

Wat die collega zegt over dat hij meteen na de rit kan wegrijden is niet juist. Na het afrekenen moet je nog de korting of fooi invullen (Ook die 1 cent), daarna verplicht printen terwijl de klant al weg is. Na het printen wordt de positie opnieuw vastgelegd en dan pas vrijgegeven. Al met al duurt het net zolang als bij schrijven en dat komt alleen maar door die onnodige bonverplichting.

Taxibelangen Nederland|03.07.14|11:59

Ik lees uit de reactie’s voornamelijk dat sommigen het leuk vinden dat ze een nieuw speeltje in de auto hebben.Het invullen van de vaak niet meer dan 10 ritten over een hele dag vinden ze dan ineens een tijdsbesparing en de werkmap invullen 15 seconden is ook een hele uitkomst.Maar al de gegevens uit de BCT moeten wel achteraf gecontroleerd,opgeslagen en goed bewaard worden.En het pauze verhaal,in de pauze mag iedereen doen wat hij wil,dus ook met zijn taxi rijden,je mag alleen geen passagiers

Taxibelangen Nederland|03.07.14|12:10

vervoeren.Maar problemen zijn er voldoende en mogelijkheden om te frauderen ook.Maar hadden we hier de overheid voor nodig? Sommige centrales zijn al ruim 10 jaar van deze apparatuur voorzien,die hadden ook al 10 jaar ontheffing moeten hebben voor de rittenstaat en werkmap.Slimme ondernemers hebben al 5 jaar geen handgeschreven rittenstaat meer.Kijk naar alle mislukte overheidsprojecten de BCT zal dat ook blijken te zijn.Vooral de offline BCT’s zijn niet van deze tijd.En wat krijgen we hierna

Henk Schilperoort|03.07.14|12:10

Wat t_x04 zegt over printen is niet helemaal waar. Ook als je niet print, wordt de rit exact aangegeven op de eventueel bij de centrale geïnstalleerde cabman op de computer. Zo kan de werkgever zien waar opgestapt is, waar uitgestapt wordt, hoeveel de rit gekost heeft, wat er aan korting is gegeven, wat er aan fooi is gekregen, hoe hard de chauffeur in kwestie heeft gereden en op welke wijze er is betaald. Blijft enkel de vraag over, wanneer er geschreven moet worden. Met of zonder BCT?

t_x04|03.07.14|12:34

Ik heb een taxitronic, ik moet klantenbon printen anders wordt de bct niet vrijgegeven. Ik zou liever zien dat een klantenbon vrijwillig is, op verzoek van de klant dus. Scheelt enorm veel papier.

Paul Dijkhuizen|03.07.14|15:19

Ik heb mijn BCT’s op tijd besteld, bij Quipment, tot op heden heb ik echter nog geen enkel officieel bericht gehad van Quipment, van de overheid, noch van de ILT over hoe nu verder… Het enige wat ik weet weet ik via Taxipro. De overheid heeft mij destijds wél een paar dagen voor de uiterste besteldatum een brief gezonden dat ik toch écht vóór 1 juli een BCT moest bestellen, daarna is het echter stil gebleven… dood stil…

Pierre van Aert|03.07.14|16:57

Zo te lezen wordt de BCT nogal verschillend geprogrammeerd. Bij ons vraagt hij helemaal niet hoeveel fooi er gegeven is of hoeveel korting.
Korting mogen wij als chauffeur zelf al helemaal niet zelfstandig geven.
En als ik al fooi zou krijgen, dat ga dat toch zeker niet op de BCT zetten. Daar heeft niemand iets mee te maken.

Hudson Taxi|03.07.14|21:10

Je kan invullen wat je wil, wat een vooruitgang zeg. En dat voor € 2000 of meer. Bij ILT staat nog steeds op hun site dat de BCT admin.kosten en fraude vermindert, alleen staat er niet bij voor wie en hoe. Extra tijd, extra onkosten en sjoemelen voorkomen, daar is de bct voor bedoeld. Jammer, hij haalt geen enkele doelstelling. De ict managers en de top van ILT zijn hier mede verantwoordelijk voor. Mansveld, toon moed, roep hen ter verantwoording en stel deze soap uit. Wordt iedereen beter van.

Rex Urban|03.07.14|21:55

Zolang de doelstellingen van de BCT niet gehaald worden deze ook niet aanschaffen. Overheid wil zelf geen ondeugdelijke heli’s afnemen. Waarom wij dan wel ondeugdelijke bct’s ?
Wat moeten al die schoolkinderen en zij die geen bon willen met die verplichtte bon? @Henk, dat kan de werkgever zien ja, maar of alles juist is in de bct blijft net zoals op de oude ritstaat afhankelijk van de chauffeur.
Bct ziet geen passagier in Taxi of busje. Dat ook moet je zelf aangeven!
In uitstappen ook.

Taxibelangen Nederland|03.07.14|22:18

Ruim 15 jaar geleden konden moderne centrales al zien wanneer de meter uit of aanstond,wat er op de meter stond,de rit km.totaal km stand rij- en rusttijd welke chauffeur er achter het stuur zat enz.Grappig om nu te lezen dat er voor sommige chauffeurs ineens een wereld open gaat.de bedrijven die al jaren met moderne online systemen werken,noemen de BCT 10 jaar terug in de tijd.De systemen werkten eindelijk goed,maar die moeten omgeruild worden voor een BCT met vaak veel problemen.

t_x04|03.07.14|22:32

Hoezo invullen wat je wilt? Bij een koppeling stuurt de meter het bedrag naar de bct. Zonder koppeling moet je het bedrag overnemen wat op de meter staat. Je kan dan wel invullen wat je wilt, maar klopt dan niet met de meteruitdraai einde dienst.
Frauderen is natuurlijk mogelijk door zonder meter te rijden. Dit gaat opvallen omdat er om de paar minuten een positie vastgelegd wordt.

t_x04|03.07.14|22:32

Ik heb zo’n vermoeden dat een hoop niet over het programma op de pc beschikken en daardoor geen idee hebben wat er allemaal vastgelegd wordt.
Als zzper zie ik meer voordelen dan nadelen.

Hudson Taxi|04.07.14|08:59

Bct weet niet wanneer meter aan moet, t-x04. Ziet geen passagier’s en je mag prijs afspraken maken en of je het juiste bedrag invult is de vraag. Wat zegt die positie vast leggen en wie controleert dit achteraf op juistheid en hoe na een half jaar of zo. Het wordt een hele klus voor een rechter wanneer je problemen/bekeuring met de opgeslagen info in de bct krijgt.

Hudson Taxi|04.07.14|11:43

@t_x04 Welke voordelen dan en in vergelijk met wat? Wil je dat eens uitleggen.

t_x04|04.07.14|12:21

In een opslag zien: omzet, uren over een periode, geen onzinnige onbezette ritten schrijven, sowieso niet meer schrijven. Eind van de maand omzet uitprinten binnen een paar minuten, hoef dus geen bonnen over te brengen naar een maandlijst. Als je niet privé rijdt, kun je ook niet meer beschuldigt worden van wel, makkelijker aan te tonen dus. Ik praat nu als ZZPer, kan me voorstellen dat grote bedrijven er anders over denken die al dure apparatuur hebben/hadden.

Taxi Volendam|04.07.14|14:29

@t_x04 Wat je nu aangeeft kan met apparatuur uit 1998, ( 16 jaar geleden !) en veel meer, daar is een bct totaal overbodig voor. Dat kon met de Metrolink Taximeter die 800.- gulden kostte.!! Wat jij aangeeft zijn daarom geen voordelen en is geen innovatie, in tegendeel. B.V de Digitax spiegeltaximeter kan ook die gegevens uitdraaien/ printen die jij aangeeft. Ook kan je daarmee zien of de taxi beladen is geweest. En dit allemaal ook voor eigen rijders!

t_x04|04.07.14|17:18

Dat zou kunnen, dat weet ik niet. Ik heb wel een spiegelmeter die zoals je beschrijft een hoop kan. Maar met de spiegelmeter moest ik blijven schrijven waarbij ook nog eens de onbezette ritten geschreven moesten worden+ werkmap. Bij de spiegelmeter had ik geen software die alles over kon brengen naar de PC. Tuurlijk is dat ding nog niet af en geeft storingen, maar de meeste storingen komen voort uit gebruikersfouten. Ik heb ze niet, maar kan eenvoudig een storing veroorzaken

Tjerk Vinckx|05.07.14|00:25

Uitspraak Europese Hof van Justitie 10 April 2014.

Het EHvJ oordeelde dat de opslag van telefoon en internet(data)gegevens moet worden vernietigd.Volgens EHvJ is het een bijzondere ernstige inmenging in de fundamentele rechten op eerbiediging van het priveleven.Dat nadeel is dermate aanzienlijk dat het niet opweegt tegen het voordeel, namelijk bestrijden van criminaliteit. Zeg maar dag BCT, stelletje angsthazen !!

Rex Urban|05.07.14|10:24

@ Tjerk Vinckx
Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft reeds in 2008 de volgende uitspraak gedaan in verband met privacy passagier en klant:
Opgeslagen gegevens in de BCT mogen alleen ingezien worden d.m.v. het 4 ogen systeem. Bovendien alleen wanneer de Taxichauffeur VERDACHTE is.
Het 4 ogen systeem betekend: gegevens uit de BCT alleen inzien d.m.v. een Inspectiekaart in samenwerking met de keuringskaart. (artikel 79)
Onderweg willekeurig uitlezen BCT? Mag en kan niet.

t_x04|05.07.14|12:00

Met die laatste regel ben ik erg blij mee. Dit geldt zeker niet voor de geschreven rittenstaat, iedere boa en politieagent wilden te pas en onpas je rittenkaart bekijken wat mij al jaren een doorn in het oog is.

Ton van Dalfsen|05.07.14|14:09

@Rex, Dan zou van deze uitspraak een begeleidende brief moeten zijn , om dat de inspecteur te laten zien dat hij niet jou BCT mag uitlezen. Duco had een bezwaarbrief gemaakt voor als je geen BCT nu heeft Maar hij zou ook zo’n brief moeten maken. Toch?

@t_x04 Wij werken ook met spiegelmeter en gewone meter maar dit geeft alleen maar storing.Om de haverklap geef hij “busy”en loopt de boel vast. Vervolgens moet je dan je dienst op pauze zetten en dan weer naar taxivervoer en vervolgens taxi meter vervoer. Dit gebeurd soms wel 3 of 4x achter elkaar. Dit is pas tijd rovend. En wat denk je dat de klant zegt: “Gaan we vandaag nog rijden Chauff of hoe zit het” Ik heb de boel half maart al in laten bouwen en de leveranciers laten mooi niets meer horen

@t_x04 Wat je zegt over: Na het afrekenen moet je nog de korting of fooi invullen, daarna verplicht printen terwijl de klant al weg is klopt niet.
Dit moet je doen voor het afrekenen zodat de klant de bon mee kan nemen als hij dit wil

t_x04|05.07.14|20:01

Je kan pas de bon printen als je de meter vrijgeeft en je het bedrag met of zonder fooi weet. Ook moet je die 1 cent afronding invullen als fooi. De klant wacht niet, die rekent af en wil behalve zakelijk geen bon.
De meter te snel vrijgeven resulteert in busy, dus je moet wel eerst afrekenen.
Die bonverplichting moet weg en dat moet dan vrijwillig worden.

t_x04|05.07.14|20:25

Een tijdelijke oplossing zou zijn als je de bct kan invullen als de meter op kas staat en niet pas als je de meter vrijgeeft.

Rodney Barten|05.07.14|20:38

@ Rex: Zoals jij het omschrijft hoef ik dus ook niet mijn omzetcijfers uit de BCT te laten zien als de belastingdienst er om vraagt, ik ben tenslotte geen verdachte. Ik ben helemaal niet op de hoogte van Europese wetgeving, maar als het waar is wat je omschrijft dan is het de hoogste tijd dat Mansveld voor een rechter word gedaagd. Laat het Europese Hof maar eens een licht schijnen over de hele janboel die BCT heet.

Rex Urban|05.07.14|22:20

@ Rodney.
De uitspraak van het College Bescherming Persoonsgegevens kun je op hun site vinden.
De fabrikanten , KNV , ILT, kennen deze uitspraak ook. De omzetcijfers uit je bct zijn in veel gevallen onjuist omdat wanneer je b.v. contract ritten rijdt je meestal geen meterprijs krijgt betaald . De meterprijs wordt in de bct opgeslagen. Daardoor is een dubbele boekhouding nodig. Hoe de belastingdienst hier mee om zal gaan is me een raadsel.@Ton. Print de uitspraak uit en toon die wanneer nodig.

Ton van Dalfsen|06.07.14|13:03

De rij en rusttijden wet blijft voor mij nog steeds vreemd. Zelfs de motie De Mos is alweer achterhaald. Iedereen die een volledige chauffeurspas heeft mag taxichauffeur zijn , al is het niet je hoofd inkomen. iedereen die een andere baan heeft van 40 uur per week mag daarnaast lekker taxichauffeur zijn. waaronder ook vrijwilligers , studenten en noem maar op. Zij zijn totaal geen gevaar op de weg want zij gaan volgens de taxiwet fris de weg op.

Ton van Dalfsen|06.07.14|13:19

Het is een juiste manier van handeling met je BCT om geen BUSY op je meter te krijgen. Ik heb daar ook mee moeten leren omgaan door niet te snel te handelen. Heb de laatste tijd die melding meer , maar als ik het wel weer heb was ik weeeer te snel met handelingen.

t_x04|06.07.14|13:43

Precies. Als je alles te snel doet krijg je BUSY. Dus ik doe alles in de juiste volgorde. Resultaat is dan dat je intussen afgerekend hebt en de klant pleites gaat en geen bon wil. Nadat de klant weg is sta je nog minstens 3 minuten stil omdat je de bon MOET printen. Je kunt wel meteen wegrijden en onder het rijden de bct afhandelen, maar dan krijg je dat de laatste rit niet het begin is van de volgende rit.

Ton van Dalfsen|06.07.14|22:35

Precies t_x04 , je moet er handigheid in krijgen. de eerste weken vervloekte ik de BCT met al die handelingen , maar nu gaat het als een speer en werkt uitermate prima samen met de Hale MCT-06 of spiegelmeter.

t_x04|07.07.14|02:45

Vandaag 2 storingen gehad vanwege te snel meter vrijgeven. beide keren rit pleites. Rit wordt wel geregistreerd, maar het bedrag is weg.
Bij de tweede storing werd bct niet vrijgegeven door de meter. Kon alleen opnieuw aanmelden. Einde dienst, geen dienst uit kunnen printen, die gegevens waren er niet.
Je moet dus minstens 2 minuten wachten met vrijgeven meter nadat de meter op kas staat.In die tijd reken je af en de klant smeert hem als die geen bon wilt.

t_x04|07.07.14|02:51

Of de bonverplichting moet weg of de mogelijkheid om te kunnen printen als de meter op kas staat. ( Combo spiegelmeter/taxitronic bct)

Hudson Taxi|08.07.14|20:50

@ Een taxi,In deze antwoorden uit 2009 aan de commissie staan heel veel onwaarheden 2 voorbeeldjes: “Met de positiegegevens van de auto wordt het mogelijk om na te gaan of er taxivervoer wordt verricht zonder dat men de noodzakelijke registratie bij heeft gehouden.” Kan je aan de positie van de taxi zien of er passagiers in zitten dan?? “Welk bedrag is ondern. per taxi kwijt aan bct” Daarop geen antwoord. Actal heeft hierover wel advies aan Huizinga gegeven, NIET invoeren! Een en al misleiding.

Ton van Dalfsen|08.07.14|22:28

Het vervelende van alles is: De BCT is er , en als ik de staatssecretaris mag geloven blijft die ook tot de evaluatie eind volgend jaar.

Jan Willem Smits|09.07.14|10:52

Ik vraag me af, hoe zit het eigenlijk met wanneer je ergens een melding krijgt en loos komt of als je bijvoorbeeld per ongeluk verkeerd bent gereden (met of zonder klant) hoe werkt dat dan met die BCT? Daar lees ik nergens iets over. Toch wel belangrijk want als chauffeur in dienst krijg je daar nog wel eens mee te maken, toch? En wat als een klant achteraf niet genoeg geld bij zich heeft? Of er vandoor gaat (wegloper)

Ben benieuwd naar de reaktie’s …

Dick Bakker|09.07.14|13:06

Wie problemen heeft met de datum van inbouw van de bct kan contact opnemen met de nationale ombudsman er is een dossier aangelegd maar er moeten wel meer meldingen komen. Ik heb de afspraak in mei gemaakt en kan niet eerder dan 28 augustus laten inbouwen. Nu ben ik de sjaak qua subsidie
Ik kan niet naar een inbouwstation en pistool op zijn hoofd zetten en zeggen “nu bouw je in” .

Dick Bakker|09.07.14|13:07

IK heb meerdere inbouwstations gebouwd maar geen enkel station kan het werk aan en hebben wachtlijsten van minimaal 300 man. Dus meld bij ombudsman dan kan deze wellicht iets voor ons betekenen. Ze waren stomverbaasd dat ze van dit probleem niets afwisten en willen er graag mee aan de slag. Dus hoe meer meldingen hoe beter. Dossier is geopend onder de naam Dick Bakker debetaxi

Dick Bakker|09.07.14|13:28

onze vriend Duco met de grootste mond en goede adviezen ben ik even kwijt op deze site. Mijn advies kost niks en denk dat de ombudsman wel iets voor ons kan betekenen. dit is het puntje van de ijsberg. De bekende druppel die de emmer doet overlopen. De beerput van taxi-chauffeurtje pesten moet maar eens open en kijken of een officiele instantie iets voor ons kan doen. Zolang deze niets weet kan zij ook niks doen kom op mensen meld je bij de ombudsman. Gesprek was hoopvol.

Taxi Lichtstad|10.07.14|13:51

Je kan blijven zeuren, het ding is er en moet worden gebruikt. Zou niet weten hoe je kunt frauderen met dat ding en hoef het ook niet te weten. Ik denk dat het er niet slechter op word. Accepteer gewoon dat je geen boekjes meer zult verkopen, loop niet alles af te zeiken en accepteer het gewoon allemaal. We hebben ze er in zitten, en op een paar kleine kinderziektes na, werkt het wel goed. De problemen die we ondervonden hebben, zijn doorgespeeld naar Cabman en die hebben er goed op gereageerd.

Ton van Dalfsen|10.07.14|22:02

Ik heb nu ook in alle 4 mijn wagens een BCT ( taxitronic ) zitten. een paar kleine probleempjes gehad die ook door mijn inbouwer =CAR COMFORT= gelijk zijn verholpen. Ze werken nu perfect zonder problemen. Als ik de contractvervoerders was zou ik nu al gaan inbouwen. 1 Februari komt er al snel aan. En je hebt gelijk je spulletjes waaraan je dan moet voldoen nu al voor elkaar.

t_x04|13.07.14|02:08

Wat voor probleempjes had je?

Hudson Taxi|17.08.14|12:13

@ Een Taxi. Misschien wat laat maar nog even een reaktie op 8-07. Mansveld schrijft dat de dig.Handtekening een waarborg is voor juiste opgeslagen gegevens in de bct. Dat is onzin. Kan net zo goed onjuist zijn doordat bct afhankelijk is van handmatige invoer, bovendien de bct niet ziet of er passagiers zijn. Opgeslagen gegevens kunnen niet aangepast worden bedoeld ze. Op deze manier worden al de vragen van de commissie onjuist of met halve waarheden beantwoord met de huidige BCT soap als gevolg.