vakbond, CNV

CNV betreurt uitblijven Deltaplan Taxi, maar geen actie

Vakbond CNV Vakmensen vindt het ‘jammer’ dat het Deltaplan van FNV nog niet wordt uitgevoerd en er geen nadere afspraken zijn gemaakt over Taxi Cao-zaken als standplaatsen en pauzeregelingen. Maar de vakbond zal geen actie gaan voeren. “We hebben onderhandeld met KNV Taxi. Het is jammer dat we niet tot elkaar zijn gekomen”, licht Mirjam Pieters van CNV toe. “Maar het is gebleken dat we niet zomaar onderdelen kunnen veranderen zonder dat dit invloed heeft op het grotere geheel.” Ze is hierin een stuk milder dan haar collega’s bij FNV Bondgenoten, die zich nu op stappen beraadt.

De komende periode gaat de vakbond met KNV bekijken hoe dergelijke definities in een volgende cao (per 2016) ingevuld kunnen worden. “Want het moet wel aangepakt worden”, vindt ook Pieters. “De huidige Cao is veel te ingewikkeld en multi-interpretabel. De volledige integrale tekst moet veel simpeler. Want een Cao moet altijd helder zijn, voor zowel werkgever als werknemer.”

Cao-commissie

De Cao-commissie van CNV Taxi heeft aangegeven dat zij teleurgesteld akkoord zijn met de huidige stand van zaken onder de voorwaarden dat er aan een toekomstbestendige cao gewerkt gaat worden, vertelt Pieters.

“En dat binnen een van de KNV-bedrijven een pilot gaat plaatsvinden op het gebied van zelfroosteren. Dit om te testen of dit leidt tot meer zeggenschap over werktijd en vrije tijd bij werknemers. Dit alles in de periode van de huidige cao.”

Taxibranche

Ook CNV beseft dat de taxibranche in een krimp zit, wat tot spanningsvelden leidt tussen werkgevers en werknemers. Maar dat speelt volgens Pieters op dit moment niet mee aan de onderhandelingstafel. “De markt voor aanbestedingen moet gewoon beter. Ook zien wij vrijwilligers die het werk van bestaande banen uitvoeren als een grote bedreiging.”

Eind vorig jaar had CNV nog ferme taal toen ze knarsetandend akkoord gingen met de sobere taxi-cao. “Deze cao is beter dan niets”, zei CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel toen. “Maar als er voor 1 april geen onderhandelingsresultaat is geboekt met KNV, dan zullen wij niet schromen om de cao op te zeggen. Want dan heeft het ook geen zin om met elkaar afspraken te maken.”

Deltaplan

Het economische klimaat in de taxibranche is sindsdien nog flink verslechterd. Maar dat speelt geen rol volgens Pieters. “Wij ondersteunen het Deltaplan van FNV en betreuren hoe het er nu voor staat. Maar we gaan de CAO niet opzeggen. Maar de komende tijd gaan wij vooral inzetten op een code verantwoord aanbesteden.”

Bart Pals

Lees ook: 

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “CNV betreurt uitblijven Deltaplan Taxi, maar geen actie”

Ben de Ruiter|09.07.14|15:35

het zijn gewoon allemaal bangeschijters niet op komen voor hun leden en hun geld dat is nou juist het cnv

Taxibelangen Nederland|10.07.14|11:27

Dat het financieel steeds slechter gaat in de taxibranche dat speelt voor de bonden geen enkele rol.Moetje dan zo wie nog wel met hen gaan overleggen?Ik ben trouwens van mening dat loondienst een achterhaald concept is.Soms kan het niet anders,maar het is de moeite waard om dat te onderzoeken.Leg de verantwoording eens bij de medewerkers,dus onderzoek de Zzp of VoF mogelijkheden.Ik heb daar veel ervaringen mee en wil de mogelijkheden met belangstellende wel onderzoeken.

Paul Dijkhuizen|10.07.14|13:00

Prima dat de CNV onderkent dat er teveel mis gaat met de aanbestedingen en verdrukking door ‘vrijwilligers’, hoop dat ze ook eens iets gaan doen aan zogenoemde ‘social return’ verdrukking, het werken met behoud van uitkering, en eens kijken óf het beleid van ‘meer meer meer’ in het huidige economische klimaat nog wel passend is… Bedrijven kunnen nu al haast geen vaste mensen in dienst nemen omdat de risico’s te groot zijn, dat los je niet op met de wet ‘werk en zekerheid’…

Een taxi|10.07.14|14:06

Vandaag op nu.nl http://www.nu.nl/economie/3824671/ruimere-regels-vrijwilligerswerk-in-ww.html met onderkop “Vrijwilligerswerk mag niet leiden tot verdringing van betaald werk” Dat ze maar eens iets doen aan die vermaledijen vrijwilligersbusjes.

Taxibelangen Nederland|11.07.14|09:50

Een taxi??? Ook het z.g. vrijwilligerswerk wil STN aan gaan pakken.Als een bedrijf aan kan tonen dat zijn bedrijf benadeelt wordt omdat mensen met een uitkering,gratis of nagenoeg gratis personenvervoer tegen betaling in zijn regio verrichten en vaak ook nog zonder de vereiste vergunningen,dan moet dat worden verboden.Maar ook daarvoor is veel geld nodig,er hebben zich al ruim 500 bedrijven aangemeld en wij begrijpen dat veel bedrijven het heel moeilijk hebben,maar alleen gezamenlijk

Taxibelangen Nederland|11.07.14|09:56

kunnen wij daar iets aan doen.Lid worden van STN en contributie betalen,is als het afsluiten van een bedrijfsverzekering tegen oneerlijke overheids bemoeienis, concurrentie vervalsing,verstrekken van advies.Is iets nog niet duidelijk laat het ons dan snel weten.