Quipment, BCT, Boordcomputer Taxi, Goverde

Gedupeerde Quipment-klanten verenigen zich in stichting

Diverse taxibedrijven die klant waren bij Quipment hebben zich gegroepeerd in een stichting die hun belangen behartigt: Belangen Collectief Taxi Ondernemers (BCTO). “Onze doelstelling is het gezamenlijk optrekken naar een goede uitrol van de Quipment Boordcomputer Taxi”, vertelt voorzitter Jan Goverde. “Het is belangrijk dat alle data gewaarborgd is. Bovendien laten we onze juristen goed kijken naar de nieuwe contracten die Quipment aanbiedt.”

De nieuwe stichting is in gesprek met Quipment over de doorstart die het bedrijf gemaakt heeft. Het faillissement van de BCT-leverancier heeft diverse taxibedrijven gedupeerd, variërend van enkele duizenden tot vele tienduizenden euro’s schade.

Aansprakelijk

Goverde: “We kijken nu vooral vooruit. Quipment juridisch aansprakelijk stellen voor de geleden schade heeft waarschijnlijk weinig zin. Daar gaan we onze energie niet in steken. Het bedrijf ging niet voor niets failliet. Nu is het belangrijk dat de service van Quipment op niveau blijft en dat onze Boordcomputers en datacommunicatie functioneren.”

Een van de eerste gespreksonderwerpen van de stichting was een brief van Quipment naar de klanten met daarin de nieuwe contracten. “Daarbij hadden wij enkele vraagtekens, vooral omdat de tariefstelling niet altijd even duidelijk was. En we willen voorkomen dat Quipment straks alles kan bepalen en wij niets”, vertelt Goverde.

Taxibedrijven

“Daarom hebben we ons nu met zo’n 35 taxibedrijven gegroepeerd. Dan heeft Quipment één aanspreekpunt en staan wij als klanten sterker. We hebben inmiddels een eerste gesprek gehad met directeur Olof Dieckhaus. Hij zei alle klanten een nieuwe versie van het contract te sturen waarin enkele onduidelijkheden weggehaald zijn. Dat laten wij eerst nog juridisch toetsen voordat we ermee akkoord gaan. Tot die tijd blijft de service in de lucht, heeft Dieckhaus ons gegarandeerd.”

Taxibedrijven die zich willen aansluiten bij de stichting betalen 250 euro entreegeld. “Dat hebben we nodig om juristen te betalen die de contracten voor ons nakijken”, vertelt Goverde. “Want we willen wel duidelijk weten wat de juridische consequenties zijn van het afsluiten van nieuwe overeenkomsten.”

BCT’s

Taxibedrijf Goverde in Zevenbergen heeft nu zo’n 50 functionerende BCT’s van Quipment. Vijf auto’s staan stil omdat de BCT storing geeft. “Quipment heeft beloofd verder te gaan met de ontwikkeling van de software. Die problemen zullen niet binnen een paar weken opgelost zijn, maar er wordt in ieder geval aan gewerkt”, weet Goverde.

Goverde heeft zelf een RDW-gecertificeerde werkplaats met BCT-keuringskaarten. “Vanuit daar kan ik straks zelf de Boordcomputers die in storing staan eerst zelf uit die gehate status halen. Dat gaat me heel veel tijd en geld schelen”, vertelt hij. “Want nu moet daarvoor nog iedere keer een Quipment-monteur komen. En daar moet ik voor betalen.”

Storing

Zo gaat het bijvoorbeeld regelmatig mis wanneer een BCT onderspanning heeft bemerkt. “Dan reageert de BCT alsof er een frauduleuze handeling heeft plaats gevonden. Maar dat kan gewoon zijn omdat een voertuig een tijdje stil heeft gestaan en het apparaat de accu leeg heeft getrokken. Vervolgens kunnen we er niet mee rijden, omdat de BCT in storing gaat. Dan moet hij eerst naar de werkplaats.”

Een voertuig zonder BCT inzetten is voor Goverde niet echt een uitkomst. “De ritgegevens en werktijden van chauffeurs zijn nog wel handmatig te registreren, net als vroeger. Maar het grootste probleem is dat vrijwel al mijn opdrachtgevers in het contractvervoer eisen dat de ritgegevens digitaal worden vastgelegd. Daarvoor is de datacommunicatie van de BCT nodig. En die werkt dan ook niet. Bovendien kan ik echt niet meer zonder track-and-trace.”

Dataterminals

Overstappen naar een andere leverancier is wat Goverde betreft ook geen oplossing. “Dan ben ik al mijn geïnvesteerde geld helemaal kwijt. Bovendien moet ik dan niet alleen BCT’s, maar ook dataterminals kopen. Dat kost me dan nog meer geld. De beste oplossing voor iedereen is dat het service-niveau dat Quipment vroeger altijd leverde gewoon gecontinueerd wordt tegen de juiste voorwaarden.”

De aandeelhouder van het nieuwe Quipment is Martijn Kersing, tevens eigenaar van Noot Personenvervoer. Goverde: “Dat is ook een taxibedrijf. Dus wij eisen een juridische verklaring dat hij onze ritdata waar Quipment over beschikt nooit kan inzien. Want daarmee heeft hij een behoorlijk concurrentievoordeel.”

Kinderziekten

Het faillissement van Quipment heeft de vervoerder veel problemen bezorgd. “Maar ik heb wel begrepen dat ook de apparaten van andere leveranciers met de nodige kinderziekten kampen. Achteraf gezien hadden wij als taxibranche nooit akkoord moeten gaan met deze BCT”, vindt Goverde.

“Ook ik was in eerste instantie wel positief over de komst van de BCT en sta open voor goede controle. Maar een tachograaf, waar de transportsector al jaren naar tevredenheid mee werkt, was ook voldoende geweest. Dan konden we voor de bedrijfskritische zaken gewoon de bestaande dataterminals gebruiken.”

Bart Pals

Quipment-klanten die zich bij de stichting BCTO willen aansluiten kunnen contact opnemen met penningmeester Casper Pouwels van Alptax via casperpouwels@alptax.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

57 reacties op “Gedupeerde Quipment-klanten verenigen zich in stichting”

Peter van Opduin|24.07.14|23:00

@TaxiVolendam: Waarom zou ik een oplossing aan moeten dragen waar jullie iets mee kunnen? Ik heb geen ambitie om branchevertegenwoordiger te worden en volgens mij heeft jullie voorzitter ideeën en oplossingen genoeg, soms ook wel enkele redelijke en realistische denk ik.

Rodney Barten|28.07.14|22:50

@ TaxiVolendam: Er is de afgelopen jaren een heleboel gepraat, geklaagd en geschreven over de BCT. Alle problematiek is hier op Taxipro uitgebreid beschreven met eindeloze discussies als resultaat. Ik moet zeggen dat ik er een beetje lam geslagen door ben, er word niets bereikt. De BCT is er, blijft er en zal ook niet meer weg gaan. Wie de rekening betaald geef je zelf al aan in je antwoord op Peter, maar is dat ooit anders geweest? Politiek bepaald, de burger betaald!

Ton van Dalfsen|29.07.14|13:38

Ik moet Rodney helemaal gelijk geven. Er is veel over gediscussieerd hier met als resultaat een grote NUL. Kamervragen geweest die beantwoord zijn en daarmee hield het ook op. BCT is er en zal wel blijven ook. Eigenlijk is het wachten op een nieuwe minister en staatssecretaris die er weer anders over denken dan de huidige. En de rechtzaken die volgen voor degene die een proces verbaal krijgen wegens het niet hebben van een BCT zal de rechter naar de wetsbepaling kijken en kan je de boete betalen

Ton van Dalfsen|29.07.14|13:43

De uitkomst zal dan zijn: boete á 1750 euro + uiteindelijke verplichte inbouw van je BCT á dik 1800 euro zonder aftrek van de subsidie. Ben je kwijt 3550 euro per voertuig voor een BCT. En als je bijv. 10 of meerdere wagens hebt, kan je gelijk je faillissement aanvragen.

Ton van Dalfsen|29.07.14|14:03

Dan een vraagje: Hoe zit het met de contractvervoerders die voor 1 Febr. 2015 de BCT in hun voertuig moeten hebben ? Hebben ze nu nog recht op de Subsidie als je tot nu toe niets hebt gedaan met een inbouw datum ?

Taxi Volendam|30.07.14|00:52

@ Rodney en Ton.
We moeten vertrouwen hebben in de rechter. Het is niet alleen de wetsbepaling wat je aangeeft waar het om draait. We hebben er het volste vertrouwen in dat er uitstel komt. Eerst een deugdelijke bct, daarna een verplichtte inbouwdatum en niet andersom. Als blijkt dat de BCT doelstellingen niet haalbaar zijn de wet afschaffen. Mansveld wil de bct evalueren. Dat doet ze niet omdat ze denkt dat de bct deudelijk is. Het wordt een duur zoethoudertje waar je niet in moet trappen.

Taxi Volendam|30.07.14|09:03

Ik lees net het Uber vehaal in de Telegraaf. Ik overweeg nu onze taxivergunningen in te leveren en met het Uber systeem verder te gaan.
Tegen vrijwilligers, gesponsorde belbussen, en al het overige illegale personenvervoer en nutteloze regelgeving van de overheid kunnen we niet op.

Gedupeerde Quipment-klanten verenigen zich in stichting | TaxiPro
Quipment, BCT, Boordcomputer Taxi, Goverde

Gedupeerde Quipment-klanten verenigen zich in stichting

Diverse taxibedrijven die klant waren bij Quipment hebben zich gegroepeerd in een stichting die hun belangen behartigt: Belangen Collectief Taxi Ondernemers (BCTO). “Onze doelstelling is het gezamenlijk optrekken naar een goede uitrol van de Quipment Boordcomputer Taxi”, vertelt voorzitter Jan Goverde. “Het is belangrijk dat alle data gewaarborgd is. Bovendien laten we onze juristen goed kijken naar de nieuwe contracten die Quipment aanbiedt.”

De nieuwe stichting is in gesprek met Quipment over de doorstart die het bedrijf gemaakt heeft. Het faillissement van de BCT-leverancier heeft diverse taxibedrijven gedupeerd, variërend van enkele duizenden tot vele tienduizenden euro’s schade.

Aansprakelijk

Goverde: “We kijken nu vooral vooruit. Quipment juridisch aansprakelijk stellen voor de geleden schade heeft waarschijnlijk weinig zin. Daar gaan we onze energie niet in steken. Het bedrijf ging niet voor niets failliet. Nu is het belangrijk dat de service van Quipment op niveau blijft en dat onze Boordcomputers en datacommunicatie functioneren.”

Een van de eerste gespreksonderwerpen van de stichting was een brief van Quipment naar de klanten met daarin de nieuwe contracten. “Daarbij hadden wij enkele vraagtekens, vooral omdat de tariefstelling niet altijd even duidelijk was. En we willen voorkomen dat Quipment straks alles kan bepalen en wij niets”, vertelt Goverde.

Taxibedrijven

“Daarom hebben we ons nu met zo’n 35 taxibedrijven gegroepeerd. Dan heeft Quipment één aanspreekpunt en staan wij als klanten sterker. We hebben inmiddels een eerste gesprek gehad met directeur Olof Dieckhaus. Hij zei alle klanten een nieuwe versie van het contract te sturen waarin enkele onduidelijkheden weggehaald zijn. Dat laten wij eerst nog juridisch toetsen voordat we ermee akkoord gaan. Tot die tijd blijft de service in de lucht, heeft Dieckhaus ons gegarandeerd.”

Taxibedrijven die zich willen aansluiten bij de stichting betalen 250 euro entreegeld. “Dat hebben we nodig om juristen te betalen die de contracten voor ons nakijken”, vertelt Goverde. “Want we willen wel duidelijk weten wat de juridische consequenties zijn van het afsluiten van nieuwe overeenkomsten.”

BCT’s

Taxibedrijf Goverde in Zevenbergen heeft nu zo’n 50 functionerende BCT’s van Quipment. Vijf auto’s staan stil omdat de BCT storing geeft. “Quipment heeft beloofd verder te gaan met de ontwikkeling van de software. Die problemen zullen niet binnen een paar weken opgelost zijn, maar er wordt in ieder geval aan gewerkt”, weet Goverde.

Goverde heeft zelf een RDW-gecertificeerde werkplaats met BCT-keuringskaarten. “Vanuit daar kan ik straks zelf de Boordcomputers die in storing staan eerst zelf uit die gehate status halen. Dat gaat me heel veel tijd en geld schelen”, vertelt hij. “Want nu moet daarvoor nog iedere keer een Quipment-monteur komen. En daar moet ik voor betalen.”

Storing

Zo gaat het bijvoorbeeld regelmatig mis wanneer een BCT onderspanning heeft bemerkt. “Dan reageert de BCT alsof er een frauduleuze handeling heeft plaats gevonden. Maar dat kan gewoon zijn omdat een voertuig een tijdje stil heeft gestaan en het apparaat de accu leeg heeft getrokken. Vervolgens kunnen we er niet mee rijden, omdat de BCT in storing gaat. Dan moet hij eerst naar de werkplaats.”

Een voertuig zonder BCT inzetten is voor Goverde niet echt een uitkomst. “De ritgegevens en werktijden van chauffeurs zijn nog wel handmatig te registreren, net als vroeger. Maar het grootste probleem is dat vrijwel al mijn opdrachtgevers in het contractvervoer eisen dat de ritgegevens digitaal worden vastgelegd. Daarvoor is de datacommunicatie van de BCT nodig. En die werkt dan ook niet. Bovendien kan ik echt niet meer zonder track-and-trace.”

Dataterminals

Overstappen naar een andere leverancier is wat Goverde betreft ook geen oplossing. “Dan ben ik al mijn geïnvesteerde geld helemaal kwijt. Bovendien moet ik dan niet alleen BCT’s, maar ook dataterminals kopen. Dat kost me dan nog meer geld. De beste oplossing voor iedereen is dat het service-niveau dat Quipment vroeger altijd leverde gewoon gecontinueerd wordt tegen de juiste voorwaarden.”

De aandeelhouder van het nieuwe Quipment is Martijn Kersing, tevens eigenaar van Noot Personenvervoer. Goverde: “Dat is ook een taxibedrijf. Dus wij eisen een juridische verklaring dat hij onze ritdata waar Quipment over beschikt nooit kan inzien. Want daarmee heeft hij een behoorlijk concurrentievoordeel.”

Kinderziekten

Het faillissement van Quipment heeft de vervoerder veel problemen bezorgd. “Maar ik heb wel begrepen dat ook de apparaten van andere leveranciers met de nodige kinderziekten kampen. Achteraf gezien hadden wij als taxibranche nooit akkoord moeten gaan met deze BCT”, vindt Goverde.

“Ook ik was in eerste instantie wel positief over de komst van de BCT en sta open voor goede controle. Maar een tachograaf, waar de transportsector al jaren naar tevredenheid mee werkt, was ook voldoende geweest. Dan konden we voor de bedrijfskritische zaken gewoon de bestaande dataterminals gebruiken.”

Bart Pals

Quipment-klanten die zich bij de stichting BCTO willen aansluiten kunnen contact opnemen met penningmeester Casper Pouwels van Alptax via casperpouwels@alptax.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

57 reacties op “Gedupeerde Quipment-klanten verenigen zich in stichting”

Peter van Opduin|24.07.14|23:00

@TaxiVolendam: Waarom zou ik een oplossing aan moeten dragen waar jullie iets mee kunnen? Ik heb geen ambitie om branchevertegenwoordiger te worden en volgens mij heeft jullie voorzitter ideeën en oplossingen genoeg, soms ook wel enkele redelijke en realistische denk ik.

Rodney Barten|28.07.14|22:50

@ TaxiVolendam: Er is de afgelopen jaren een heleboel gepraat, geklaagd en geschreven over de BCT. Alle problematiek is hier op Taxipro uitgebreid beschreven met eindeloze discussies als resultaat. Ik moet zeggen dat ik er een beetje lam geslagen door ben, er word niets bereikt. De BCT is er, blijft er en zal ook niet meer weg gaan. Wie de rekening betaald geef je zelf al aan in je antwoord op Peter, maar is dat ooit anders geweest? Politiek bepaald, de burger betaald!

Ton van Dalfsen|29.07.14|13:38

Ik moet Rodney helemaal gelijk geven. Er is veel over gediscussieerd hier met als resultaat een grote NUL. Kamervragen geweest die beantwoord zijn en daarmee hield het ook op. BCT is er en zal wel blijven ook. Eigenlijk is het wachten op een nieuwe minister en staatssecretaris die er weer anders over denken dan de huidige. En de rechtzaken die volgen voor degene die een proces verbaal krijgen wegens het niet hebben van een BCT zal de rechter naar de wetsbepaling kijken en kan je de boete betalen

Ton van Dalfsen|29.07.14|13:43

De uitkomst zal dan zijn: boete á 1750 euro + uiteindelijke verplichte inbouw van je BCT á dik 1800 euro zonder aftrek van de subsidie. Ben je kwijt 3550 euro per voertuig voor een BCT. En als je bijv. 10 of meerdere wagens hebt, kan je gelijk je faillissement aanvragen.

Ton van Dalfsen|29.07.14|14:03

Dan een vraagje: Hoe zit het met de contractvervoerders die voor 1 Febr. 2015 de BCT in hun voertuig moeten hebben ? Hebben ze nu nog recht op de Subsidie als je tot nu toe niets hebt gedaan met een inbouw datum ?

Taxi Volendam|30.07.14|00:52

@ Rodney en Ton.
We moeten vertrouwen hebben in de rechter. Het is niet alleen de wetsbepaling wat je aangeeft waar het om draait. We hebben er het volste vertrouwen in dat er uitstel komt. Eerst een deugdelijke bct, daarna een verplichtte inbouwdatum en niet andersom. Als blijkt dat de BCT doelstellingen niet haalbaar zijn de wet afschaffen. Mansveld wil de bct evalueren. Dat doet ze niet omdat ze denkt dat de bct deudelijk is. Het wordt een duur zoethoudertje waar je niet in moet trappen.

Taxi Volendam|30.07.14|09:03

Ik lees net het Uber vehaal in de Telegraaf. Ik overweeg nu onze taxivergunningen in te leveren en met het Uber systeem verder te gaan.
Tegen vrijwilligers, gesponsorde belbussen, en al het overige illegale personenvervoer en nutteloze regelgeving van de overheid kunnen we niet op.