Smartcab, taxi, taxiproject, werkloze jongeren

Eerste groep SmartCab-taxichauffeurs krijgt arbeidscontract

SmartCab, het werkervaringsproject in Twente waarbij jongeren werkervaring opdoen als taxichauffeur, heeft de eerste 7 jongeren die binnenkort het project zullen afronden een arbeidscontract aangeboden. Dat meldt de taxidienst. De 7 jongeren die nu een jaarcontract krijgen aangeboden zijn de eerste jongeren die de werkervaringsperiode bij SmartCab hebben afgerond. Dit arbeidscontract houdt in dat de jongeren bij de initiatiefnemers van SmartCab, Taxi Brookhuis en Taxi Baan, hun werk voortzetten. Naast het werk bij deze taxibedrijven zullen de jongeren ook betrokken blijven bij het vervoer van SmartCab.

Het project SmartCab is enkele maanden geleden gestart met ongeveer 20 jongeren. Deze jongeren hebben zich allen zelf aangemeld voor dit project. Alle 20 jongeren zijn gestart met de opleiding tot professioneel taxichauffeur en alle jongeren hebben deze opleiding succesvol afgerond. Na het behalen van het CBR-examen voor taxichauffeur doen jongeren onder intensieve begeleiding van professionele coaches van het re-integratiebureau Meesterwerk een periode werkervaring op binnen SmartCab.

Betaalde baan

Van de jongeren die gestart zijn met de opleiding hebben enkele van hen inmiddels zelfstandig een betaalde baan gevonden buiten het project, vertelt mede-initiatiefnemer Hans Landman. “Wanneer je aan een project begint waarbij arbeidskansen worden gecreëerd voor jongeren dan hoop je dat je goede resultaten kunt realiseren.”

“Nu het project SmartCab zo’n 8 weken loopt zijn wij zeer trots op de jongeren waarmee we mogen werken. Iedereen heeft de opleiding en het examen succesvol afgerond en we werken met een zeer gemotiveerde groep jongeren. De prestaties van de eerst 7 jongeren die binnenkort uitstromen bij SmartCab waren dermate positief dat we deze jongeren een arbeidscontract van een jaar hebben aangeboden.“

Gebruikers

Overigens staat het jongeren met behoud van uitkering werkervaring op te laten doen als taxichauffeur ter discussie. Zo vindt vakbond FNV Bondgenoten SmartCab een bedreiging voor de baan van reguliere taxichauffeurs. Want door de goedkope arbeidskrachten kan SmartCab lagere tarieven hanteren dan bedrijven die hun chauffeurs volgens de CAO Taxivervoer belonen.

Maar volgens SmartCab is daar geen sprake van. De dienst heeft inmiddels ook onderzoek gedaan onder de gebruikers van SmartCab. Hieruit zou blijken dat 90 procent van de particulieren en bedrijven die gebruik maken van SmartCab het afgelopen jaar geen gebruik maakten van taxivervoer.

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Eerste groep SmartCab-taxichauffeurs krijgt arbeidscontract”

Ton van Dalfsen|28.07.14|15:34

Hé wat vreemd, las toch in een eerdere berichtgeving dat er onderzoek was gedaan dat: 89% nooit een particuliere taxi hebben genomen , en 11% van de smartcab gebruikers wel in het verleden een particuliere taxi hebben genomen. Nu ineens 90% van de gebruikers nooit een particuliere taxi hebben genomen ? Er wordt gerommeld met cijfers

Ton van Dalfsen|28.07.14|15:38

En dat stond in: SmartCab geen oneerlijke concurrentie voor Taximarkt. En nu ineens niet meer. Heb daar nog een reactie op gegeven

Ton van Dalfsen|28.07.14|15:46

Zie trouwens net dat Dhr L. zelf die cijfers in een reactie heeft geplaatst en niet in het artikel stond naar wat ik dacht. Zie zijn reactie in SmartCab geen oneerlijke concurrentie voor Taximarkt.

Een taxi|28.07.14|15:51

Toch is dat gek.Er zitten ik weet niet hoeveel chauffeurs thuis en dan worden aan de andere kant weer chauffeurs opgeleid. De banencarousel draait kneiterhard rond. Achterlijk politiek in dit land. O en als je met droge ogen durft te beweren dat dit eerlijke concurrentie is dan moet je je na laten kijken. Stel dat bakker A zijn meel in moet kopen bij een normale handelaar en bakker B krijgt het van de overheid waardoor bakker B zijn brood €1,00 goedkoper kan verkopen dan klopt er iets toch niet?

Alexander Rink|28.07.14|16:45

Het is ook gewoon van de gekke dat we dit ook toe laten, overheid bepaald wat de maximale tarieven zijn die ook nodig zijn om nog een beetje brood op de plank te krijgen. De arbeidskosten zijn de grootste kosten voor een bedrijf en met dit systeem, zie het gerust gebeuren nog dat het landelijk uit gerold gaat worden. Hou dan maar rekening mee dat de dienstverlenende taxi alleen nog bestaat uit slavenarbeid. Dus niets anders dan het zelfde werk doen, voor veel minder geld….

Alexander Rink|28.07.14|16:45

Mensen hebben het niet door, maar dit wordt gestimuleerd vanuit de overheid he… We laten het ons allemaal zelf gebeuren en we doen er niets tegen blijkbaar…

Alexander Rink|28.07.14|16:48

Mensen hebben het niet door, maar dit wordt gestimuleerd vanuit de overheid he… Dit land is al naar de klote en met dit soort dingen, zal het er zeker niet beter op woorden. Dus al met al deze regels om te werken voor een bijstandsuitkering klopt niet.

Misschien moeten ze dat soort gasten lekker duf werk doen voor overheidsbaantjes, dan kunnen de prijzen van sociale voorzieningen of spullen die gehaald moet worden bij het gemeentehuis goedkoper worden…

Ton van Dalfsen|28.07.14|18:47

En de 7 komen bij de beide bedrijven te werk met een arbeidscontract van een jaar. Wie gaan ze daar vervangen ? De nu dure krachten die hun contract na 3 jaar niet verlengd krijgen. Krijg daar het stellige gevoel van. Goedkope in de plaats van de inmiddels dure.

Paul Dijkhuizen|02.08.14|13:32

En over een jaar? dan kunnen ze weer terug naar de UWV? En moeten dan aan het werk als taxichauffeurs met behoud van uitkering? (de recent aangenomen ‘participatiewet’ maakt dit mogelijk’) Ze kunnen dan vervoer gaan doen dat de overheid uitbesteed, waar de overheid nu nog bedrijven voor inhuurt, deze bedrijven krijgen dán hun personeel via het UWV en kunnen dan nog goedkoper werken. De banen die hiervoor verdwijnen worden niet meegerekend maar de ‘nieuwe’ banen wél geteld!