rechtbank, rechter, failliet, taxi

Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard

Taxitronic, leverancier van de Boordcomputer Taxi, is maandag failliet verklaard. Dat betekent dat van de vier oorspronkelijke BCT-leveranciers er nu drie zijn omgevallen. Eerder gingen Quipment (inmiddels doorgestart) en Taxamatic al op de fles. Alleen leverancier Cabman is nog overeind gebleven. Ook Neone en Barclays, dochterbedrijven van Taxitronic, zijn failliet verklaard.

De directie heeft zelf faillissement aangevraagd bij de rechtbank, zo blijkt uit de verklaring van de directie van Taxitronic.

Taxitronic

“Dit besluit van Taxitronic is tot stand gekomen na een periode waarin zij zich geconfronteerd zag met de nadelige gevolgen van diverse overheidsbeslissingen in het Boordcomputer Taxi-traject (onder andere uitstel invoertermijn), verschil van mening met Chess BCT (een van haar partners in het BCT-traject) en vele faillissementen van vervoerders (opdrachtgevers) alsmede achterblijvende betalingen voor geleverde producten en diensten”, verklaren Rob en Meta Doodkorte.

De curator onderzoekt nu de mogelijkheden voor een doorstart. Bedrijfskritische diensten blijven voorlopig in de lucht. Hierdoor blijven de Boordcomputers en Dataterminals van Taxitronic voorlopig functioneren.

Rechtszaken

Taxitronic was verwikkeld in een tweetal rechtszaken vanwege de BCT. Chess eiste 2,6 miljoen van Taxitronic voor de ontwikkeling van het apparaat. Taxitronic probeerde op haar beurt miljoenen schadevergoeding te claimen bij het ministerie van IenM vanwege de talloze keren uitstel van de introductie, waardoor de verwachte omzet uitbleef.

“Ook dit faillissement laat zien dat de ontwikkelings- en investeringskosten van de taxibranche voor de Boordcomputer Taxi de taxisector volledig boven het hoofd zijn gegroeid”, reageert KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het faillissement.

Failliet

Inmiddels zijn drie van de vier BCT-leveranciers al een keer failliet verklaard. En als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl kunnen de apparaten niet uitgelezen worden door de ILT. Terwijl de overheid wel de taxibranche verplicht om  in het apparaat te investeren, op straffe van forse boetes.

Om de apparaten te gebruiken voor controles, moeten de specificaties gewijzigd worden. Overigens zitten de fabrikanten niet te springen om zomaar de specificaties te wijzigen, want deze zijn door de overheid zelf toen voorgeschreven. Dat wijzigen brengt flinke ontwikkelkosten met zich mee. Dat geld is er niet bij iedereen, zo blijkt uit het feit dat 75% van de fabrikanten zich nu al heeft vergaloppeerd op het project.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard”

Rodney Barten|03.02.15|10:34

Nou, dat is weer lekker dan….ben trotse eigenaar van hun BCT, wat nu weer?

Martijn Bergerhof|03.02.15|11:12

Chapeau overheid!!!!

Autorent Betuwe|03.02.15|12:41

Het kon niet uitblijven, met dank aan onze fantastische overheid. Nog 1 te gaan.

Duco Douwstra|03.02.15|12:47

Het klinkt arrogant,maar hoe lang voorspel ik deze ontwikkelingen al?Als je zoals ik de gang van zaken en de besprekingen de afgelopen 10 jaar nauwlettend en kritische hebt gevolgd,dat hoef je niet briljant te zijn om deze uitkomsten te voorspellen.Ruim 7 jaar bezig zijn met ontwikkelen van iets wat er al lang was,al die jaren bijna niks verkopen,iedereen wachtte op de BCT.Software moeten gebruiken die door de grootste mislukkelingen op ICT gebied wordt voorgeschreven.Heel veel mensen bellen

Duco Douwstra|03.02.15|12:56

mij vandaag,blij dat ze op mijn advies nooit bij Taxitronic hebben gekocht,of nog helemaal niks hebben aangeschaft.Persoonlijk hoop ik niet dat Cabman ook gaat,omdat Leon altijd eerlijk is geweest.Maar hou nu verder?Allemaal naar Hans Dekker (2e Hansje)Er zijn veel alternatieven,verzekeraars willen gratis systemen verstrekken,om te zien of hun klanten netjes rijden enz.Maar eerst maar eens om de tafel in Den Haag en met het KNV.De digitale handtekening weg,iedereen rechtvaardige vrije keuze.

Ferd Hop|03.02.15|13:16

Ben altijd tevreden geweest over taxitronic qua producten en service. Hoop dat het doordringt in den haag wat ze allemaal aanrichten met hun gezwalk. Een programma als Zembla zou eens z’n tanden moeten zetten in de onbetrouwbare overheid, want daar ligt de oorzaak.

Cobi Timmerij|03.02.15|13:17

lang leve die sukkels in den haag

Martin van der Plas|03.02.15|13:47

Aangezien de BCT’s niet uitgelezen kunnen worden door ILT zijn ze dus allemaal waardeloos.
Zoals o.a. Duco al jaren roept zitten er in Den Haag mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn. Maar doordat ze elkaar daar allemaal dekken kunnen de taxi ondernemers die met deze opgedrongen nutteloze investering in hun maag zitten, weer lekker opdraaien voor de onkunde van Den Haag.

God zij dank Ik heb een cabman

Ton Van Der Weele|03.02.15|13:52

Ja dat klopt maar de omgevallen bedrijven hebben niet goed gekeken naar de ups en downs
Alleen cabman is goed doordacht bezig geweest een kwestie van goed managment en investeren als het proto type klaar en goed gekeurd is geen makkelijk procces maar zo zie je bij de omgevallen bedrijven veel bestellingen betalingen etc en geen uitlevering dit gaat veel taxi ondernemers de kop kosten let daar maar op een dubbele investering kunnen de meeste niet ophoesten en denk maar datbij Tronic geen geld is

Zou er ooit een tijd komen dat er verstandige en kundige mensen op de betreffende plaatsen komen Die het wel snappen
Vanaf het begin is door (meer nadenkende) mensen gezegd dat dit nooit werken zou
et voila

Ferry Bosgra|03.02.15|14:08

Wij wensen directie en medewerkers heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Begrijp dat iedereen hierboven vooral bezig is zijn gelijk maar weer is uit te vergroten. Maar wat ons betreft is dit vooral voor de directie en medewerkers een persoonlijk drama. Sterkte in de strijd!

Duco Douwstra|03.02.15|14:44

Ferry,de afgelopen 8 jaar heb ik op alle taxi-beurzen met iedere leverancier keer op keer een goed gesprek gehad.Hun antwoord was eenduidig en duidelijk “Duco je hebt helemaal gelijk,maar de achterlijke overheid schrijft het nou eenmaal zo voor.En wij moeten wel mee anders doet mijn collega het en missen wij de bood”Dus de reactie worden niet uitvergroot,dat doen de leveranciers en de overheid TEN KOSTE VAN ALLE ONSCHULDIGE ONDERNEMERS.Natuurlijk wens ik ook de onschuldige gedupeerden sterkte

Johan Zevenbergen|03.02.15|14:47

Terecht failliet,
Klanten drie uur laten wachten, of weer naar huis sturen omdat er geen monteur is.
Apparatuur verkeerd inbouwen of niet volledig aansluiten. Verkeerde km standen invoeren enz.
Post niet beantwoorden, deurwaarders sturen die ook niet reageren en gemaakte schade,s niet vergoeden.
En elke maand €15,00 per auto vragen voor update,s en voor het uitlezen wat niet in de offertes word vermeld.
Zijn maar een paar voorbeelden, van de arrogante instelling van dit bedrijf.
Terecht dus

Jeannetta van Eeden|03.02.15|14:48

de Boordcomputer kloppen ook niet af en toe gewoon rusttijden erbij terwijl ik maar een kwartiertje had genomen. Bedragen kloppen ook niet.
Had er heel lang geen vertrouwen in.

Paul Dijkhuizen|03.02.15|15:13

Natuurlijk is het een drama dat er nu weer een leverancier omgevallen is, en dat allemaal vanwege het niet naar de branche luisteren door de overheid, het is een grote schande, helaas zullen de ‘schuldigen’ wel weer gepromoveerd worden… Kunnen we nu ook weer terug naar de oude goedkope chauffeurspas zonder chipkaart?

Chand Malik|03.02.15|15:38

We moeten schade vergoeding krijgen van de overheid
Voor het verplicht aanschaffen van bct en printer

Rex Urban|03.02.15|15:55

Dit is een voorbeeld van marktwerking:
Apparatuur die ondeugdelijk en niet in de praktijk uitgetest is onder dwang moeten kopen, vraagt om moeilijkheden. Die hebben we nu.
Daar zijn I&M en de fabrikanten schuldig aan.
Het hele BCT project heeft een open eind.
Hoe krijgen we onze centjes retour van de verantwoordelijken?
Inspecteur generaal ILT mevr. Thunnissen, I&M, KNV, fabrikanten, leg het ons even uit.
Kamerleden: schort deze wet voor onbepaalde tijd op om nog erger te voorkomen.

Ferd Hop|03.02.15|15:56

Leveranciers hebben allemaal een BCT-tik gekregen. Een paar zijn omgevallen, en bij wie er nog overeind staat wordt de polonaise ook echt niet gelopen. En dat is voor ons als branche gewoon slecht. Geen innovaties en volop kansen voor parijen als anwb. En de politiek vind dat prachtig, het leidt lekker af.

Gerlof van der Velde|03.02.15|18:01

Ik snap allemaal niks van deze drukte. Ben ook pas sinds mei 2014 taxichauffeur bij Noot in Ede. Een prima werkgever. Mijn BCT van Quipment werkt eigenlijk perfect. Soms een halve dag een software probleempje maar dat is met mijn koffiezetter ook wel eens het geval. Het zal nog jaren duren voordat de BCT 100% zijn. En het duurt al heel lang, maar soms is dat zo. Niet zeuren. De marges staan onder druk. Focus je als bedrijf op presentatie van de chauffeurs want daar valt nog veel te winnen.

Taxi Quaaden|03.02.15|18:14

@Gerlof, wellicht is het verstandiger je eerst te verdiepen in de (onder andere financiële) problemen die de BCT voor de ondernemer meebrengt. Als chauffeur heb je daar, ervan uitgaande dat de BCT werkt, inderdaad geen last van.

Dick van Dillen|03.02.15|19:00

Er is maar een ministerie, die dit soort dingen bedenkt en dat geldt voor de gehele vervoersbranch: ter land ter zee in de lucht. Over dat laatste kan ik boekdelen schrijven. Klein voorbeeld: een medische vliegkeuring is NIET geschikt voor de vervanging van een medische taxikeuring! Men mag wel passagiers de lucht in nemen, maar deze niet in de taxi vervoeren. Het CBR en KIWA worden in elk geval de handen boven het hoofd gehouden.Ik zal het niet over de NS hebben!

Bernhard Tholen|03.02.15|19:03

Een ambtenaar verschaft zichzelf altijd werk, wat zijn meestal nutteloze bestaan in Den Haag rechtvaardigd. Een gedachte die opkwam bij het overzien van deze uitzichtloze ellende die deze heren veroorzaakt hebben met hun onkunde inzake de BCT. Ben maar een gewone taxichauffeur die elke dag tureluurs wordt van de Quipment BCT en verlang gewoon dat het weer zo wordt als het was.

Taxi Volendam|03.02.15|20:22

“Dit faillissement laat zien dat de ontwikkelings- en investeringskosten van de taxibranche voor de BCT de taxisector volledig boven het hoofd zijn gegroeid”, aldus KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het faillissement”
Hypocrisie ten top.
Omdat dit voorkomen had kunnen worden wanneer het advies Effectmeting boordcomputer van ACTAL, uit 2008, aan V&W gerespecteerd was. Ook door KNV!
Misschien kunnen taxibedrijven schadeloos gesteld worden door de resterende miljoenen uit de bct subsidie pot.

Ton van Dalfsen|03.02.15|21:19

@ Gerlof, Dat is makkellijk praten van jou, Jou werkgever is daarbij ook nog eigenaar van Quipment. En precies wat Taxi Quaaden zegt. verdiep je eens in de ondernemer en niet alleen Noot.
Het zou ook nog lachwekkender zijn als het ILT nu nog gaat controleren of iedere ondernemer BCT’s in de wagens heeft. Met nog maar één leverancier.

Ton van Dalfsen|03.02.15|21:22

By the way, Ik zie vaak het ILT over ’s lands wegen scheuren. veel harder dan de toegestane snelheid.

Wim Bekkerin|03.02.15|21:50

Ik volg de BCT discussie al een tijdje. De ambtenaar krijg de schuld. Ze weten niet waar ze mee bezig zijn! Maar moet de branche ook niet eens kijken welke rol ze zelf hebben gespeeld. Was er uit de branche een professionele organisatie welke meedacht met de ambtenaars en namens de branche de lobby verzorgd in Politiek Den Haag???

Dick van Dillen|04.02.15|00:16

@Wim

Sorry Wim maar dan ken jij blijkbaar dat ministerie niet. Zij hebben alle adviezen en meedenken etc. naast zich neergelegd. Doordrukken van het ministerie (om gezichtsverlies te voorkomen) staat bij hen hoog in het vaandel. Er worden ondanks het niet werken van de systemen nog steeds boetes en waarschuwingen gegeven. Bij aanhoudingen wordt de chauffeur verteld dat zijn taximeter niet gekeurd is, want dat staat in het SYSTEEM, terwijl het keuringspapier in de wagen ligt..

Tjerk Vinckx|04.02.15|02:30

De BCT was het laatste redmiddel om de taxibranche weer in het gareel te krijgen,de WP 2000 is uiteindelijk de grootste fout geweest. De taxibranche was voor deze wet gereguleerd, de deregulering met dank aan N.Kroes & A Jorritsma en T Netelenbos is volledig uit de hand gelopen. Printer, chauffeurspas, TTO en nog meer onzinnige maatregelen hebben uiteindelijk niks opgeleverd. Traditionele ZZPérs en ondernemers zijn vervangen door koekenbakkers zonder normen en waarden.

Tjerk Vinckx|04.02.15|02:44

De BCT die bestaat uit oude software troep zal nooit op deze wijze bestaansrecht hebben, daarnaast moet men denken aan artikel 10 van de Grondwet. Op 27-1-2015 kunt u lezen – de Kamer maakt gehakt van Europees tolplan – verplichte registratiekastjes in een voertuig zijn-een privacyschending naar Noord-Koreaans voorbeeld. Tip: neem contact op met de Stichting Privacy First / advocaat Benito Boer. Parkeerbeleid Amsterdam mag GEEN kenteken registratie voeren i.v.m privacy !!!

Ton van Dalfsen|04.02.15|09:40

@ Wim Bekkerin, Kennelijk volg jij de discussie over de BCT niet goed genoeg. De Branche waaronder KNV is met de komst van BCT akkoord gegaan. Uw werkgever is bij het KNV aangesloten. Waardoor uw werkgever steun verleent aan het KNV. Zelfs uw werkgever ( naam bij mij bekend ) bouwt zelf ook BCT’s van Cabman in. met zijn nevenbedrijf.

Inderdaad wat Tjerk zegt, en wat ik ook steeds roep. Wet op privacy

Richard Hoevers|04.02.15|12:35

@dick van Dillen : is toch het zelfde al met de taxipas. Als tourincarchauffeur mag ik 100 personen vervoeren maar niet 4 pers. in een taxi. We zijn gek in dit land.

Duco Douwstra|04.02.15|17:36

De reactie over de ambtenaren zijn niet juist.De Kamerleden worden geadviseerd door de ambtenaren,de ambtenaren willen constant aantonen dat ze onmisbaar zijn,omdat ze niet ontslagen willen worden.Dus liegen en bedriegen ze de politiek over alles en nog wat voor.Als ze in 2005 mijn advies hadden opgevolgd,de controle online en efficient met een centrale computer met intelligente software.Dan was het in 2008 klaar geweest zonder kapitaal vernietiging en fraude in de handwerkende BCT’s. Met 3 ILT

ali mouridi|04.02.15|18:51

Ja het is allemaal wat,je bouwt de Bct in en je bent er daarna maanden me bezig om te vragen of iemand het kan maken vanuit het inbouwgarage nee ze qntwoorden niet eens iemand gevonden die naar de probleem wil kijken zijn de bct helemaal verkeerd ingebouwt, weer omgebouwt wat ook veel geld kost.En ook nog eens op 120 km afstand. en natuurlijk krijgen we ook klappen van de belastingdienst

ali mouridi|04.02.15|18:56

en dan steeds 3 auto’s

Chris Hardwood|04.02.15|19:55

Dat ministerie en die minister… echt waar. Iedereen wordt meegetrokken.

BEDANKT stelletje prutsers – Ministerie, minister, Quipment, Taxitronic, Neone, Noot Holding . . . . . Jullie hebben geen empathie en ook geen idee wat jullie maatschappelijk aangerichten.

Die minister moet ERUIT en verantwoordelijkheid dient er genomen te worden voor deze situatie.

Chris Hardwood|04.02.15|19:56

Aanrichten

Wim Bekkerin|04.02.15|21:03

Ton, als je weet wie mijn werkgevers is: A-Tax de Vries,Hillegom, dan zal je moeten weten, dat zij het niet eens zijn met KNV. Echter werk ik bij een net bedrijf, welke de spelregels volgen van de ambtenaars en de belangen organisaties. A-Tax bouwt in elke taxi een BCT ad. 1000 euro, terwijl zij weten dat het weggegooid geld is. Ik werk niet bij een bedrijf welke het voortouw neemt. Dat is de taak van bv KNV of SFT. ik en de werkgever betalen
hiervoor!Zij doen hun werk niet goed!

Taxi Lichtstad|04.02.15|21:37

Iedereen die zijn gelijk probeert te halen. De Cabman BCT’s die wij hebben werken prima. Een aantal keer contact gehad met Taxitronic maar die waren zo arrogant en zeiden letterlijk: kleine bedrijven zoals jullie zijn niet interessant voor ons. Wil niet zeggen dat ik iemand een faillissement gun maar is wel een van de redenen dat je het niet gaat redden. Cabman bewijst dat het wel degelijk kan en ondanks dat ze zich nog moeten ontwikkelen in bepaalde zaken, heb ik wel vertrouwen in Cabman.

Taxi Lichtstad|04.02.15|21:39

Heel Nederland mag tegen zijn, wij zijn ontzettend blij met de BCT. Geen stomme foutjes meer met papierwerk waar je meteen een dikke boete voor krijgt en zoooo fijn wanneer de BTW aangifte moet worden gedaan.

Ferd Hop|04.02.15|22:18

Ik ben ook zo’n ‘kleintje’ maar prima en snel geholpen door taxitronic ondank de megadrukte toen iedereen op het laatst massaal bestelde. Maar waar het om gaat is dat de politiek stug door blijft gaan. Van Rijn toonde vandaag tenminste karakter door sorry te zeggen over het pgb drama. Vergelijkbaar project, te groot, te snel, niet goed nagedacht, veel mensen zonder centen nu. Mansveld blijft echter ijzig regeren, ondank tikken die ze telkens krijgt. Komt er gewoon mee weg …

Adil Butt|04.02.15|22:34

Bct is goed zelf heel erg prima lekker makelijk ik vind prima mensen die klagen over de bct juist zijn die mensen die vroeger met werkmap en ritten lijsten 7 dagen werken en niks goed invullen niks eerlijk door geven tuurlijk gaan die wel pijn hebben en gaan roddelen over bct snap ik daar voor moet je niet eens hersenen hebben en ja mensen die vroeger werkmap verkopen die missen ook van 100000 chauffeurs omzet paar jaar 500000 euro dus ik zal ook alles gaan nou proberen want $$$$$$$ is veel geld

Said Ben Ali|04.02.15|23:03

Lekkkkkker ik ben blij.taxiondernemers hadden naar duco moeten luisteren met z’n alle naar Den Haag gereden onze woord laten horen maar nee jullie waren bang voor ILT stelletjes boefen straks gaat cabman ook eraan dan gaan ondernemers schadevergoeding vragen Den Haag gaat zeggen SORRY foutje van fabrikant hahaha gelukkig maar ik heb geen BCT dankzij duco door z’n advies

Ferd Hop|04.02.15|23:32

Zo, we hebben in ieder geval weer het nivo bereikt waar onze branche bij klanten vaak bekend om staat (en waarom nieuwe initiatieven als uber en anwb automaatje door klanten zo omarmd worden …)

Jorg|05.02.15|01:04

@ Said ik heb wel een BCT en ben ook heel blij, alle achting voor Duco die heeft veel goede dingen gedaan maar ik zou echt niet meer die boekjes van hem in willen vullen.

Duco Douwstra|05.02.15|09:47

Fijn dat er ook mensen blij zijn met de BCT,maar die hadden ze ook 10 jaar geleden aan kunnen schaffen,dan hadden zij er ook al 10 jaar plezier van gehad.Handgeschreven rittenlijsten zijn ook al vanaf 2006 niet meer verplicht,deze konden toen al met Quipment systeem enz.in de auto uitgeprint worden.En Adil,niet dom lullen,ik ben al vanaf 2005 voor de afschaffing van de rijtijdenwet aan het vechten,omdat deze nergens voorkomt.Het gaat erom dat er geen keuzevrijheid is DE BCT ONCONTROLEERBAAR IS.

Taxi Lichtstad|05.02.15|10:46

Mijn BCT’s kunnen ze op den duur wel uitlezen, en dan kunnen ze alles terug lezen, kwestie van tijd. Echter kunnen ze in de boekjes nooit de waarheid lezen, simpelweg omdat mensen daarin liegen. Ook ik heb wel eens een ritje gesmokkeld op mijn vrije dag, zou nu niet weten hoe dat moet. Dus het is wel degelijk een goede ontwikkeling, nu nog de problemen oplossen en het is top!

Rodney Barten|05.02.15|11:38

@ Taxi Lichtstad: Iedereen heeft wel eens een ritje gesmokkeld, geen probleem lijkt me zolang het maar niet te vaak voorkomt. Dat je nu door de BCT helemaal geen ritjes meer kan smokkelen is wel spijtig, het is net alsof je met handboeien om je werk aan het doen bent.

Hardy Brunink|05.02.15|18:56

Wij hebben ook cabman,en werkt goed. Alles gaat door de lucht,en wordt netjes geregistreerd. Maar wij hadden hiervoor alleen taxa meters,dus voor ons is het wel een verbetering geweest. Maar er waren natuurlijk al goede systemen,en die bedrijven hadden gewoon vrijgesteld moeten worden. Wij hebben 50 voertuigen,1000 voor de bct en 400 voor de data,is even 70.000. Stel je eens voor wat grotere taxibedrijven hebben moeten investeren,en voor niks extra’s. Erg stom allemaal. van marktwerking…

Hardy Brunink|05.02.15|18:59

…is nu natuurlijk geen sprake meer,nou er maar 1 leverancier over is. Hopelijk gaan die hun positie niet uitbuiten,maar dat valt te bezien.

Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard | TaxiPro
rechtbank, rechter, failliet, taxi

Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard

Taxitronic, leverancier van de Boordcomputer Taxi, is maandag failliet verklaard. Dat betekent dat van de vier oorspronkelijke BCT-leveranciers er nu drie zijn omgevallen. Eerder gingen Quipment (inmiddels doorgestart) en Taxamatic al op de fles. Alleen leverancier Cabman is nog overeind gebleven. Ook Neone en Barclays, dochterbedrijven van Taxitronic, zijn failliet verklaard.

De directie heeft zelf faillissement aangevraagd bij de rechtbank, zo blijkt uit de verklaring van de directie van Taxitronic.

Taxitronic

“Dit besluit van Taxitronic is tot stand gekomen na een periode waarin zij zich geconfronteerd zag met de nadelige gevolgen van diverse overheidsbeslissingen in het Boordcomputer Taxi-traject (onder andere uitstel invoertermijn), verschil van mening met Chess BCT (een van haar partners in het BCT-traject) en vele faillissementen van vervoerders (opdrachtgevers) alsmede achterblijvende betalingen voor geleverde producten en diensten”, verklaren Rob en Meta Doodkorte.

De curator onderzoekt nu de mogelijkheden voor een doorstart. Bedrijfskritische diensten blijven voorlopig in de lucht. Hierdoor blijven de Boordcomputers en Dataterminals van Taxitronic voorlopig functioneren.

Rechtszaken

Taxitronic was verwikkeld in een tweetal rechtszaken vanwege de BCT. Chess eiste 2,6 miljoen van Taxitronic voor de ontwikkeling van het apparaat. Taxitronic probeerde op haar beurt miljoenen schadevergoeding te claimen bij het ministerie van IenM vanwege de talloze keren uitstel van de introductie, waardoor de verwachte omzet uitbleef.

“Ook dit faillissement laat zien dat de ontwikkelings- en investeringskosten van de taxibranche voor de Boordcomputer Taxi de taxisector volledig boven het hoofd zijn gegroeid”, reageert KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het faillissement.

Failliet

Inmiddels zijn drie van de vier BCT-leveranciers al een keer failliet verklaard. En als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl kunnen de apparaten niet uitgelezen worden door de ILT. Terwijl de overheid wel de taxibranche verplicht om  in het apparaat te investeren, op straffe van forse boetes.

Om de apparaten te gebruiken voor controles, moeten de specificaties gewijzigd worden. Overigens zitten de fabrikanten niet te springen om zomaar de specificaties te wijzigen, want deze zijn door de overheid zelf toen voorgeschreven. Dat wijzigen brengt flinke ontwikkelkosten met zich mee. Dat geld is er niet bij iedereen, zo blijkt uit het feit dat 75% van de fabrikanten zich nu al heeft vergaloppeerd op het project.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard”

Rodney Barten|03.02.15|10:34

Nou, dat is weer lekker dan….ben trotse eigenaar van hun BCT, wat nu weer?

Martijn Bergerhof|03.02.15|11:12

Chapeau overheid!!!!

Autorent Betuwe|03.02.15|12:41

Het kon niet uitblijven, met dank aan onze fantastische overheid. Nog 1 te gaan.

Duco Douwstra|03.02.15|12:47

Het klinkt arrogant,maar hoe lang voorspel ik deze ontwikkelingen al?Als je zoals ik de gang van zaken en de besprekingen de afgelopen 10 jaar nauwlettend en kritische hebt gevolgd,dat hoef je niet briljant te zijn om deze uitkomsten te voorspellen.Ruim 7 jaar bezig zijn met ontwikkelen van iets wat er al lang was,al die jaren bijna niks verkopen,iedereen wachtte op de BCT.Software moeten gebruiken die door de grootste mislukkelingen op ICT gebied wordt voorgeschreven.Heel veel mensen bellen

Duco Douwstra|03.02.15|12:56

mij vandaag,blij dat ze op mijn advies nooit bij Taxitronic hebben gekocht,of nog helemaal niks hebben aangeschaft.Persoonlijk hoop ik niet dat Cabman ook gaat,omdat Leon altijd eerlijk is geweest.Maar hou nu verder?Allemaal naar Hans Dekker (2e Hansje)Er zijn veel alternatieven,verzekeraars willen gratis systemen verstrekken,om te zien of hun klanten netjes rijden enz.Maar eerst maar eens om de tafel in Den Haag en met het KNV.De digitale handtekening weg,iedereen rechtvaardige vrije keuze.

Ferd Hop|03.02.15|13:16

Ben altijd tevreden geweest over taxitronic qua producten en service. Hoop dat het doordringt in den haag wat ze allemaal aanrichten met hun gezwalk. Een programma als Zembla zou eens z’n tanden moeten zetten in de onbetrouwbare overheid, want daar ligt de oorzaak.

Cobi Timmerij|03.02.15|13:17

lang leve die sukkels in den haag

Martin van der Plas|03.02.15|13:47

Aangezien de BCT’s niet uitgelezen kunnen worden door ILT zijn ze dus allemaal waardeloos.
Zoals o.a. Duco al jaren roept zitten er in Den Haag mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn. Maar doordat ze elkaar daar allemaal dekken kunnen de taxi ondernemers die met deze opgedrongen nutteloze investering in hun maag zitten, weer lekker opdraaien voor de onkunde van Den Haag.

God zij dank Ik heb een cabman

Ton Van Der Weele|03.02.15|13:52

Ja dat klopt maar de omgevallen bedrijven hebben niet goed gekeken naar de ups en downs
Alleen cabman is goed doordacht bezig geweest een kwestie van goed managment en investeren als het proto type klaar en goed gekeurd is geen makkelijk procces maar zo zie je bij de omgevallen bedrijven veel bestellingen betalingen etc en geen uitlevering dit gaat veel taxi ondernemers de kop kosten let daar maar op een dubbele investering kunnen de meeste niet ophoesten en denk maar datbij Tronic geen geld is

Zou er ooit een tijd komen dat er verstandige en kundige mensen op de betreffende plaatsen komen Die het wel snappen
Vanaf het begin is door (meer nadenkende) mensen gezegd dat dit nooit werken zou
et voila

Ferry Bosgra|03.02.15|14:08

Wij wensen directie en medewerkers heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Begrijp dat iedereen hierboven vooral bezig is zijn gelijk maar weer is uit te vergroten. Maar wat ons betreft is dit vooral voor de directie en medewerkers een persoonlijk drama. Sterkte in de strijd!

Duco Douwstra|03.02.15|14:44

Ferry,de afgelopen 8 jaar heb ik op alle taxi-beurzen met iedere leverancier keer op keer een goed gesprek gehad.Hun antwoord was eenduidig en duidelijk “Duco je hebt helemaal gelijk,maar de achterlijke overheid schrijft het nou eenmaal zo voor.En wij moeten wel mee anders doet mijn collega het en missen wij de bood”Dus de reactie worden niet uitvergroot,dat doen de leveranciers en de overheid TEN KOSTE VAN ALLE ONSCHULDIGE ONDERNEMERS.Natuurlijk wens ik ook de onschuldige gedupeerden sterkte

Johan Zevenbergen|03.02.15|14:47

Terecht failliet,
Klanten drie uur laten wachten, of weer naar huis sturen omdat er geen monteur is.
Apparatuur verkeerd inbouwen of niet volledig aansluiten. Verkeerde km standen invoeren enz.
Post niet beantwoorden, deurwaarders sturen die ook niet reageren en gemaakte schade,s niet vergoeden.
En elke maand €15,00 per auto vragen voor update,s en voor het uitlezen wat niet in de offertes word vermeld.
Zijn maar een paar voorbeelden, van de arrogante instelling van dit bedrijf.
Terecht dus

Jeannetta van Eeden|03.02.15|14:48

de Boordcomputer kloppen ook niet af en toe gewoon rusttijden erbij terwijl ik maar een kwartiertje had genomen. Bedragen kloppen ook niet.
Had er heel lang geen vertrouwen in.

Paul Dijkhuizen|03.02.15|15:13

Natuurlijk is het een drama dat er nu weer een leverancier omgevallen is, en dat allemaal vanwege het niet naar de branche luisteren door de overheid, het is een grote schande, helaas zullen de ‘schuldigen’ wel weer gepromoveerd worden… Kunnen we nu ook weer terug naar de oude goedkope chauffeurspas zonder chipkaart?

Chand Malik|03.02.15|15:38

We moeten schade vergoeding krijgen van de overheid
Voor het verplicht aanschaffen van bct en printer

Rex Urban|03.02.15|15:55

Dit is een voorbeeld van marktwerking:
Apparatuur die ondeugdelijk en niet in de praktijk uitgetest is onder dwang moeten kopen, vraagt om moeilijkheden. Die hebben we nu.
Daar zijn I&M en de fabrikanten schuldig aan.
Het hele BCT project heeft een open eind.
Hoe krijgen we onze centjes retour van de verantwoordelijken?
Inspecteur generaal ILT mevr. Thunnissen, I&M, KNV, fabrikanten, leg het ons even uit.
Kamerleden: schort deze wet voor onbepaalde tijd op om nog erger te voorkomen.

Ferd Hop|03.02.15|15:56

Leveranciers hebben allemaal een BCT-tik gekregen. Een paar zijn omgevallen, en bij wie er nog overeind staat wordt de polonaise ook echt niet gelopen. En dat is voor ons als branche gewoon slecht. Geen innovaties en volop kansen voor parijen als anwb. En de politiek vind dat prachtig, het leidt lekker af.

Gerlof van der Velde|03.02.15|18:01

Ik snap allemaal niks van deze drukte. Ben ook pas sinds mei 2014 taxichauffeur bij Noot in Ede. Een prima werkgever. Mijn BCT van Quipment werkt eigenlijk perfect. Soms een halve dag een software probleempje maar dat is met mijn koffiezetter ook wel eens het geval. Het zal nog jaren duren voordat de BCT 100% zijn. En het duurt al heel lang, maar soms is dat zo. Niet zeuren. De marges staan onder druk. Focus je als bedrijf op presentatie van de chauffeurs want daar valt nog veel te winnen.

Taxi Quaaden|03.02.15|18:14

@Gerlof, wellicht is het verstandiger je eerst te verdiepen in de (onder andere financiële) problemen die de BCT voor de ondernemer meebrengt. Als chauffeur heb je daar, ervan uitgaande dat de BCT werkt, inderdaad geen last van.

Dick van Dillen|03.02.15|19:00

Er is maar een ministerie, die dit soort dingen bedenkt en dat geldt voor de gehele vervoersbranch: ter land ter zee in de lucht. Over dat laatste kan ik boekdelen schrijven. Klein voorbeeld: een medische vliegkeuring is NIET geschikt voor de vervanging van een medische taxikeuring! Men mag wel passagiers de lucht in nemen, maar deze niet in de taxi vervoeren. Het CBR en KIWA worden in elk geval de handen boven het hoofd gehouden.Ik zal het niet over de NS hebben!

Bernhard Tholen|03.02.15|19:03

Een ambtenaar verschaft zichzelf altijd werk, wat zijn meestal nutteloze bestaan in Den Haag rechtvaardigd. Een gedachte die opkwam bij het overzien van deze uitzichtloze ellende die deze heren veroorzaakt hebben met hun onkunde inzake de BCT. Ben maar een gewone taxichauffeur die elke dag tureluurs wordt van de Quipment BCT en verlang gewoon dat het weer zo wordt als het was.

Taxi Volendam|03.02.15|20:22

“Dit faillissement laat zien dat de ontwikkelings- en investeringskosten van de taxibranche voor de BCT de taxisector volledig boven het hoofd zijn gegroeid”, aldus KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het faillissement”
Hypocrisie ten top.
Omdat dit voorkomen had kunnen worden wanneer het advies Effectmeting boordcomputer van ACTAL, uit 2008, aan V&W gerespecteerd was. Ook door KNV!
Misschien kunnen taxibedrijven schadeloos gesteld worden door de resterende miljoenen uit de bct subsidie pot.

Ton van Dalfsen|03.02.15|21:19

@ Gerlof, Dat is makkellijk praten van jou, Jou werkgever is daarbij ook nog eigenaar van Quipment. En precies wat Taxi Quaaden zegt. verdiep je eens in de ondernemer en niet alleen Noot.
Het zou ook nog lachwekkender zijn als het ILT nu nog gaat controleren of iedere ondernemer BCT’s in de wagens heeft. Met nog maar één leverancier.

Ton van Dalfsen|03.02.15|21:22

By the way, Ik zie vaak het ILT over ’s lands wegen scheuren. veel harder dan de toegestane snelheid.

Wim Bekkerin|03.02.15|21:50

Ik volg de BCT discussie al een tijdje. De ambtenaar krijg de schuld. Ze weten niet waar ze mee bezig zijn! Maar moet de branche ook niet eens kijken welke rol ze zelf hebben gespeeld. Was er uit de branche een professionele organisatie welke meedacht met de ambtenaars en namens de branche de lobby verzorgd in Politiek Den Haag???

Dick van Dillen|04.02.15|00:16

@Wim

Sorry Wim maar dan ken jij blijkbaar dat ministerie niet. Zij hebben alle adviezen en meedenken etc. naast zich neergelegd. Doordrukken van het ministerie (om gezichtsverlies te voorkomen) staat bij hen hoog in het vaandel. Er worden ondanks het niet werken van de systemen nog steeds boetes en waarschuwingen gegeven. Bij aanhoudingen wordt de chauffeur verteld dat zijn taximeter niet gekeurd is, want dat staat in het SYSTEEM, terwijl het keuringspapier in de wagen ligt..

Tjerk Vinckx|04.02.15|02:30

De BCT was het laatste redmiddel om de taxibranche weer in het gareel te krijgen,de WP 2000 is uiteindelijk de grootste fout geweest. De taxibranche was voor deze wet gereguleerd, de deregulering met dank aan N.Kroes & A Jorritsma en T Netelenbos is volledig uit de hand gelopen. Printer, chauffeurspas, TTO en nog meer onzinnige maatregelen hebben uiteindelijk niks opgeleverd. Traditionele ZZPérs en ondernemers zijn vervangen door koekenbakkers zonder normen en waarden.

Tjerk Vinckx|04.02.15|02:44

De BCT die bestaat uit oude software troep zal nooit op deze wijze bestaansrecht hebben, daarnaast moet men denken aan artikel 10 van de Grondwet. Op 27-1-2015 kunt u lezen – de Kamer maakt gehakt van Europees tolplan – verplichte registratiekastjes in een voertuig zijn-een privacyschending naar Noord-Koreaans voorbeeld. Tip: neem contact op met de Stichting Privacy First / advocaat Benito Boer. Parkeerbeleid Amsterdam mag GEEN kenteken registratie voeren i.v.m privacy !!!

Ton van Dalfsen|04.02.15|09:40

@ Wim Bekkerin, Kennelijk volg jij de discussie over de BCT niet goed genoeg. De Branche waaronder KNV is met de komst van BCT akkoord gegaan. Uw werkgever is bij het KNV aangesloten. Waardoor uw werkgever steun verleent aan het KNV. Zelfs uw werkgever ( naam bij mij bekend ) bouwt zelf ook BCT’s van Cabman in. met zijn nevenbedrijf.

Inderdaad wat Tjerk zegt, en wat ik ook steeds roep. Wet op privacy

Richard Hoevers|04.02.15|12:35

@dick van Dillen : is toch het zelfde al met de taxipas. Als tourincarchauffeur mag ik 100 personen vervoeren maar niet 4 pers. in een taxi. We zijn gek in dit land.

Duco Douwstra|04.02.15|17:36

De reactie over de ambtenaren zijn niet juist.De Kamerleden worden geadviseerd door de ambtenaren,de ambtenaren willen constant aantonen dat ze onmisbaar zijn,omdat ze niet ontslagen willen worden.Dus liegen en bedriegen ze de politiek over alles en nog wat voor.Als ze in 2005 mijn advies hadden opgevolgd,de controle online en efficient met een centrale computer met intelligente software.Dan was het in 2008 klaar geweest zonder kapitaal vernietiging en fraude in de handwerkende BCT’s. Met 3 ILT

ali mouridi|04.02.15|18:51

Ja het is allemaal wat,je bouwt de Bct in en je bent er daarna maanden me bezig om te vragen of iemand het kan maken vanuit het inbouwgarage nee ze qntwoorden niet eens iemand gevonden die naar de probleem wil kijken zijn de bct helemaal verkeerd ingebouwt, weer omgebouwt wat ook veel geld kost.En ook nog eens op 120 km afstand. en natuurlijk krijgen we ook klappen van de belastingdienst

ali mouridi|04.02.15|18:56

en dan steeds 3 auto’s

Chris Hardwood|04.02.15|19:55

Dat ministerie en die minister… echt waar. Iedereen wordt meegetrokken.

BEDANKT stelletje prutsers – Ministerie, minister, Quipment, Taxitronic, Neone, Noot Holding . . . . . Jullie hebben geen empathie en ook geen idee wat jullie maatschappelijk aangerichten.

Die minister moet ERUIT en verantwoordelijkheid dient er genomen te worden voor deze situatie.

Chris Hardwood|04.02.15|19:56

Aanrichten

Wim Bekkerin|04.02.15|21:03

Ton, als je weet wie mijn werkgevers is: A-Tax de Vries,Hillegom, dan zal je moeten weten, dat zij het niet eens zijn met KNV. Echter werk ik bij een net bedrijf, welke de spelregels volgen van de ambtenaars en de belangen organisaties. A-Tax bouwt in elke taxi een BCT ad. 1000 euro, terwijl zij weten dat het weggegooid geld is. Ik werk niet bij een bedrijf welke het voortouw neemt. Dat is de taak van bv KNV of SFT. ik en de werkgever betalen
hiervoor!Zij doen hun werk niet goed!

Taxi Lichtstad|04.02.15|21:37

Iedereen die zijn gelijk probeert te halen. De Cabman BCT’s die wij hebben werken prima. Een aantal keer contact gehad met Taxitronic maar die waren zo arrogant en zeiden letterlijk: kleine bedrijven zoals jullie zijn niet interessant voor ons. Wil niet zeggen dat ik iemand een faillissement gun maar is wel een van de redenen dat je het niet gaat redden. Cabman bewijst dat het wel degelijk kan en ondanks dat ze zich nog moeten ontwikkelen in bepaalde zaken, heb ik wel vertrouwen in Cabman.

Taxi Lichtstad|04.02.15|21:39

Heel Nederland mag tegen zijn, wij zijn ontzettend blij met de BCT. Geen stomme foutjes meer met papierwerk waar je meteen een dikke boete voor krijgt en zoooo fijn wanneer de BTW aangifte moet worden gedaan.

Ferd Hop|04.02.15|22:18

Ik ben ook zo’n ‘kleintje’ maar prima en snel geholpen door taxitronic ondank de megadrukte toen iedereen op het laatst massaal bestelde. Maar waar het om gaat is dat de politiek stug door blijft gaan. Van Rijn toonde vandaag tenminste karakter door sorry te zeggen over het pgb drama. Vergelijkbaar project, te groot, te snel, niet goed nagedacht, veel mensen zonder centen nu. Mansveld blijft echter ijzig regeren, ondank tikken die ze telkens krijgt. Komt er gewoon mee weg …

Adil Butt|04.02.15|22:34

Bct is goed zelf heel erg prima lekker makelijk ik vind prima mensen die klagen over de bct juist zijn die mensen die vroeger met werkmap en ritten lijsten 7 dagen werken en niks goed invullen niks eerlijk door geven tuurlijk gaan die wel pijn hebben en gaan roddelen over bct snap ik daar voor moet je niet eens hersenen hebben en ja mensen die vroeger werkmap verkopen die missen ook van 100000 chauffeurs omzet paar jaar 500000 euro dus ik zal ook alles gaan nou proberen want $$$$$$$ is veel geld

Said Ben Ali|04.02.15|23:03

Lekkkkkker ik ben blij.taxiondernemers hadden naar duco moeten luisteren met z’n alle naar Den Haag gereden onze woord laten horen maar nee jullie waren bang voor ILT stelletjes boefen straks gaat cabman ook eraan dan gaan ondernemers schadevergoeding vragen Den Haag gaat zeggen SORRY foutje van fabrikant hahaha gelukkig maar ik heb geen BCT dankzij duco door z’n advies

Ferd Hop|04.02.15|23:32

Zo, we hebben in ieder geval weer het nivo bereikt waar onze branche bij klanten vaak bekend om staat (en waarom nieuwe initiatieven als uber en anwb automaatje door klanten zo omarmd worden …)

Jorg|05.02.15|01:04

@ Said ik heb wel een BCT en ben ook heel blij, alle achting voor Duco die heeft veel goede dingen gedaan maar ik zou echt niet meer die boekjes van hem in willen vullen.

Duco Douwstra|05.02.15|09:47

Fijn dat er ook mensen blij zijn met de BCT,maar die hadden ze ook 10 jaar geleden aan kunnen schaffen,dan hadden zij er ook al 10 jaar plezier van gehad.Handgeschreven rittenlijsten zijn ook al vanaf 2006 niet meer verplicht,deze konden toen al met Quipment systeem enz.in de auto uitgeprint worden.En Adil,niet dom lullen,ik ben al vanaf 2005 voor de afschaffing van de rijtijdenwet aan het vechten,omdat deze nergens voorkomt.Het gaat erom dat er geen keuzevrijheid is DE BCT ONCONTROLEERBAAR IS.

Taxi Lichtstad|05.02.15|10:46

Mijn BCT’s kunnen ze op den duur wel uitlezen, en dan kunnen ze alles terug lezen, kwestie van tijd. Echter kunnen ze in de boekjes nooit de waarheid lezen, simpelweg omdat mensen daarin liegen. Ook ik heb wel eens een ritje gesmokkeld op mijn vrije dag, zou nu niet weten hoe dat moet. Dus het is wel degelijk een goede ontwikkeling, nu nog de problemen oplossen en het is top!

Rodney Barten|05.02.15|11:38

@ Taxi Lichtstad: Iedereen heeft wel eens een ritje gesmokkeld, geen probleem lijkt me zolang het maar niet te vaak voorkomt. Dat je nu door de BCT helemaal geen ritjes meer kan smokkelen is wel spijtig, het is net alsof je met handboeien om je werk aan het doen bent.

Hardy Brunink|05.02.15|18:56

Wij hebben ook cabman,en werkt goed. Alles gaat door de lucht,en wordt netjes geregistreerd. Maar wij hadden hiervoor alleen taxa meters,dus voor ons is het wel een verbetering geweest. Maar er waren natuurlijk al goede systemen,en die bedrijven hadden gewoon vrijgesteld moeten worden. Wij hebben 50 voertuigen,1000 voor de bct en 400 voor de data,is even 70.000. Stel je eens voor wat grotere taxibedrijven hebben moeten investeren,en voor niks extra’s. Erg stom allemaal. van marktwerking…

Hardy Brunink|05.02.15|18:59

…is nu natuurlijk geen sprake meer,nou er maar 1 leverancier over is. Hopelijk gaan die hun positie niet uitbuiten,maar dat valt te bezien.