taxibord, daklicht, taxi

Taxi van Meurs uit Zuid-Limburg failliet verklaard

Taxi van Meurs uit Simpelveld is dinsdag failliet verklaard. Taxibedrijf van Meurs is een van de grotere familiebedrijven van Limburg. De onderneming had een wagenpark van ruim driehonderd grote en kleine bussen, zo’n vierhonderd medewerkers en meer dan twaalfduizend vervoersbewegingen.

Taxibedrijf van Meurs is een tweede generatie familiebedrijf. Frans en Jeanny van Meurs hebben in 1976 het taxibedrijf opgericht. Destijds was het een gemengd bedrijf met taxi- en groepsvervoer.

Groepsvervoer

De zonen Frank en Bert van Meurs zijn in het bedrijf gestapt en vanaf 2000 heeft de directie de keuze gemaakt alléén op groepsvervoer te focussen. Frank was dinsdagmiddag nog niet bereikbaar voor commentaar. Maar de taxibranche heeft het zwaar, zeker als de omzet voor een groot deel wordt gewonnen door aanbestedingen.

Van Meurs is vooral gespecialiseerd in groepsvervoer en voert onder meer het grootste deel van het leerlingenvervoer in Zuid-Limburg uit (dagelijks zo’n 2000 leerlingen). Van Meurs won vorig jaar nog een omvangrijk aanbestedingstraject waarbij 13 Zuid-Limburgse gemeenten betrokken waren.

Consequenties

Wat de directe consequenties zijn voor leerlingen- en dagbestedingsvervoer is op dit moment nog niet bekend.
Het faillissement is door Taxi Van Meurs zelf aangevraagd, meldt L1.

TVM is specialist in groepsvervoer, waarvan 65% leerlingenvervoer, 25% activiteitenvervoer voor AWBZ-cliënten en 10% WSW-vervoer. TVM, marktleider in Zuid-Limburg, groeide in veertien jaar tijd van 60 naar 320 voertuigen.

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Taxi van Meurs uit Zuid-Limburg failliet verklaard”

Taxi Nul Vier Vijf|13.05.15|00:25

Hebben ze weer mooi geregeld, eens kijken of we dit enorme gat kunnen opvangen, net pas van de vorige klap kunnen herstellen…

Paul Dijkhuizen|13.05.15|15:28

Wanneer kijken al die commissies, stuurgroepen, het Sociaal fonds, overheden etc. hier nu eens naar? Als zelfs dit soort bedrijven, die zorgen voor veel langdurige werkgelegenheid, professioneel geleid, in het bezit van verscheidene vervoerscontracten etc. niet kunnen overleven zit er iets grondig mis, dan wordt het misschien tijd om hier eens diepgaand onderzoek naar te doen!

JE VE AA|13.05.15|16:03

@Paul Dijkhuizen, bedrijven schrijven zelf in en brengen zelf een(vaak te lage) offerte uit, als je de goedkoopste wil zijn, prima…maar als dan vervolgens de vervoersstroom inzakt vanwege strengere eisen vanuit de overheid zul je ook moeten instaan voor de consequenties en behoord een faillissement tot de mogelijkheden.

Chris Klaassen|13.05.15|16:43

Dat noemen ze ondernemers risico toch?

Ruud Dusseldorp|13.05.15|17:44

Sluit mij bij de mening van JE VE AA aan : iedere ondernemer is zelf verantwoordelijk voor het calculeren van de inschrijfprijs, is ieder zijn eigen feestje. Tijdig anticiperen, maatregelen nemen op (landelijke) ontwikkelingen (afname vervoer) hoort daar ook bij, neen is ook een antwoord. Blijft dat het een hard gelach is voor zowel de hardwerkende medewerkers als voor de directieleden.

Ruud Dusseldorp|13.05.15|17:45

Wel zie je de laatste tijd dat bij grotere spelers, veelal bekend om de scherpe tarieven,dat er grote financiële problemen (faillissementen) ontstaan : inschrijvingen waarbij men in het verleden al waarschuwden dat het toch niet mogelijk was, zo’n groot verschil Echter, een aanbestedende dienst kijkt naar de besparing en vraagt zich niet af hoe deze verschillen nu toch in godsnaam mogelijk zijn.

Ruud Dusseldorp|13.05.15|17:47

Echter, ook een aanbestedende dienst heeft een verantwoordelijkheid en moet onderhand wel beter weten. Als ze zelf een huis bouwen met zulke prijsverschillen vertrouwen ze de goedkopere aannemer wellicht ook niet. Dat zouden zij bij een inschrijving met 30-40% zich ook moeten afvragen. De laatste tijd zijn veel “scherpe ” inschrijvers in grote problemen gekomen, toeval ? Dat geloof ik echt niet !

Peter Klercq|14.05.15|10:12

Het is heel triest om dit te lezen, vooral voor de cliënten en de chauffeurs. Wie heeft hier zitten slapen? Wanneer je toch 1 naam hebt en vier vestigingen en zoveel werk, dan spreidt je toch de risico’s.

Eric Troisfontaine|14.05.15|13:25

Ja, maar we hebben genoeg WWBers, die het werk gratis mogen gaan doen.
Dit onder het mum van bezuinigingen van gemeenten, en Participatiewet.

Zo gaat dat toch met alle banen die vroeger gewoon betaald werden???.
Die chauffeurs die ontslagen worden, mogen nu lekker met uitkering verder ploeteren.

Lang leve ons Nederland

Angelina Dekker|18.05.15|20:22

Er is nog helemaal niks bekend over de werknemers binnen het bedrijf dus ik zou even bij de feiten blijven in plaats van zomaar iets in de ruimte blaffen. De werknemers moeten nog een gesprek krijgen met de curator en met het uwv. En niet om een uitkering te ontvangen maar om ons loon te ontvangen waar we allemaal hard voor hebben gewerkt.