Taxi De Roo, Marco de Roo, taxibedrijf, taxi, taxi-ondernemer, taxicentrale

‘Hoge bezettingsgraad is de enige manier om geld te verdienen’

Een goede planner heeft zo weinig mogelijk chauffeurs nodig voor zo veel mogelijk ritten. Daarbij is het belangrijk om te weten welke klanten vaak snel instappen en bij wie het soms langer duurt. Daarom hebben de vaste planners van Taxibedrijf De Roo uit Naaldwijk het volgende weekrooster: vroege dienst, late dienst, taxidienst. “Dan houden ze feeling met de klanten en kennen ze alle praktijksituaties en locaties”, legt directeur Marco de Roo uit. “En kunnen ze van tevoren beter inschatten hoe de ritten qua tijd zullen verlopen.”

Doordat de planners goed op de hoogte zijn van de specifieke omstandigheden, kunnen ze beter plannen welke vervolgrit goed aansluit. Want je wilt niet te vroeg, maar ook niet te laat aankomen bij de volgende klant.

Bezettingsgraad

“Een hoge bezettingsgraad is eigenlijk nog de enige manier om geld te verdienen aan het huidige doelgroepenvervoer”, vertelt De Roo. “En planners maken daarbij het verschil. Want plannen is makkelijk met voldoende chauffeurs. Maar de goeden komen bovendrijven bij de pieken; als er onder stress met weinig chauffeurs veel ritten weggereden moeten worden. Bij een vervangende planner zie je meteen het stiptheidspercentage én de bezettingsgraag teruglopen.”

Taxibedrijf De Roo heeft zo’n 90 taxichauffeurs in loondienst. Een groot deel is in vaste dienst, iets dat veel ondernemers tegenwoordig proberen te voorkomen om schommelingen in het vervoersvolume op te vangen bij verlies van aanbestedingen. En de bijbehorende transitievergoedingen bij ontslag via het UWV.

Rittenbak

“Gelukkig rijden we heel veel soorten vervoer en kent het Westland weinig andere taxibedrijven die actief zijn als onderaannemer. Dus zolang we de kwaliteit hoog houden tegen een scherpe prijs, dan houden we het werk. Door het hoge volume, kunnen we veel combinaties maken. Je kunt tegenwoordig alleen geld verdienen met een grote rittenbak. Maar door de transitievergoeding is het hopen dat er niets gebeurt, want sommige chauffeurs zijn al bijna 30 jaar in dienst.”

Goede centrale-software en datacommunicatie is tegenwoordig onmisbaar voor een taxibedrijf. De Roo is onlangs helemaal overgestapt op een nieuwe leverancier voor zowel de Boordcomputer Taxi als de planningsoftware. “Dat was een flinke ombouwoperatie. In één weekend zijn alle 53 taxi’s en 7 tourbussen van een Cabman BCT voorzien. En is de centrale overgegaan naar Cabman Centrale. Gelukkkig is alles geruisloos gegaan”, vertelt De Roo.

Data

“Het was wel spannend. Er waren 8 installateurs tegelijkertijd bezig in onze garage. We hadden van tevoren onze opdrachtgevers geïnformeerd dat we dat weekend voor sommige geen data konden aanleveren vanwege de overstap. Dat vonden ze geen probleem.”

Het lijkt een flinke investering, want de subsidie-periode op de BCT’s is namelijk afgelopen. Maar toch viel dat mee volgens De Roo. “Ik heb een goede deal kunnen maken en de boordcomputers van mijn vorige leverancier ingeruild. Mijn maandlasten zijn ongeveer hetzelfde gebleven. Bovendien heb ik nu betere apparatuur en software.”

Koppeling

“Vooral het feit dat Cabman een groot team ontwikkelaars heeft om individuele wensen in te vullen, vond ik belangrijk. Zo was er in korte tijd een koppeling gemaakt met de software van één van onze opdrachtgevers, zodat zij rechtstreeks ritten bij mij kunnen boeken. Binnen een paar dagen lag er een goede offerte. Ook de koppeling met de software van ’s Heeren Loo, een grote opdrachtgever van mij, was in één maand klaar.”

Ook andere klanten kunnen tegenwoordig standaard via een inlog rechtstreeks ritten boeken bij Taxi De Roo. “Ik introduceer dat bij steeds meer klanten, want het scheelt me een hoop overhead. Vroeger werd er bijvoorbeeld gemaild door het secretariaat van de opdrachtgever dat ze een rit wensen. We moesten de gegevens overtikken en bevestigen. Nu schieten ze de ritten rechtstreeks in ons planningsprogramma. Dat voorkomt fouten en is efficiënter.”

Boordcomputer Taxi

De chauffeurs waren ook snel gewend aan het bedienen van de nieuwe BCT, vertelt de taxi-ondernemer. “Eerst werkten we met drie verschillende apparaten; de dataterminal, de BCT in de zonneklep én nog een losse taximeter. Nu zit alles in één.”

Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, konden de chauffeurs van tevoren thuis de online training ‘Het Cabman ABC’ onbeperkt volgen. “Daarbij kon ik monitoren hoe vaak iedereen de cursus had gevolgd. De jonge chauffeurs hadden het werken met dit apparaat meteen door. De ouderen hadden iets meer moeite, maar dat ging ook goed. Ik zag dat zij de cursus uit zichzelf vaker hadden gevolgd. Het was eigenlijk meteen ‘business as usual’.”

Midibussen

“Naast de taxivoertuigen zijn ook onze touringcars en midibussen voorzien van een Cabman BCT, echter zonder systeemkaart. Hierdoor hebben wij nu in al onze voertuigen dezelfde appartuur zitten wat het bedieningsgemak voor de chauffeurs vereenvoudigt en waardoor wij ze ‘zien’ rijden en terugkoppeling ontvangen. Dit is nu eenmaal ook erg praktisch bij dit type voertuigen en ritten. Ook een overweging van mij om over te stappen naar Euphoria was dat alle appartuur nu vervangen is en dus weer jaren mee kan.”

Een groot voordeel van de Cabman BCT ten opzichte van zijn vorige leverancier is volgens De Roo dat de centrale al ritten kan uitgeven, zonder dat de BCT in het voertuig is opgestart. “Dat is handig als iemand bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg een rit Schiphol heeft. Dan kunnen we de rit ’s avonds alvast versturen. En zodra de chauffeur de BCT ’s ochtends aanzet komt de rit meteen binnen. Dat kon voorheen niet, dan moesten de BCT ingeschakeld zijn. Ook is De Cabman BCT zeer snel opgestart. En hij vraagt altijd om een activiteit, zo kunnen chauffeurs niet per ongeluk de kilometers als privé registeren.”

Zakelijke markt

Naast alle soorten doelgroepenvervoer, rijdt taxibedrijf De Roo ook nog voor de zakelijke markt. “We zien het vervoer weer flink toenemen, met name voor onze touringcar-poot. De Bedrijven hebben weer vertrouwen. Ze bestellen weer veel Schiphol-ritten en organiseren personeels-uitjes.”

“Ook particulieren bestellen ook weer vervoer. Die markt benaderen we dan ook actief. Zo kan iedereen uit onze omgeving voor 17,50 euro naar het concert van de Toppers in de Arena. Of voor 12,50 naar Vrienden van Amstel Live in Ahoy. Dat promoten we via onze website en Facebook. Dat is nu algemeen bekend. Mensen hebben dan voor een lage prijs vervoer. En bij een volle bus hebben wij toch mooie omzet. En onze midi-bussen (15 tot 52 personen, red.) zijn in opkomst, bijvoorbeeld voor vrijgezellenfeesten.”

Taxi-app

De Roo is ook nog actief op het gebied van straattaxi en rijdt voornamelijk ritten op bestelling. “Straattaxi is nog geen vijf procent van onze totale omzet. Maar het hoort er nog wel bij, vindt ik. Bovendien krijgen we daar betere tarieven dan in het contractvervoer. We zijn nu ook bezig om van de taxi-bestel-app van Cabman gebruik te gaan maken. Dan hoeven de klanten niet meer te bellen waar de taxi blijft, ze zien precies hoe laat de taxi voor de deur staat.”

Overigens is De Roo geen voorstander van het gescheiden aanbesteden van regie en uitvoering, iets dat nu in sommige gedeelten van Nederland gebeurt. “Zo is bij de Regiotaxi Haaglanden de RMC verantwoordelijk voor de regie en het aannemen van ritten. En Connexxion en Deltax voor de uitvoering, waar wij ook ritten voor doen. Maar de telefonist bij de RMC kan niet zien hoe laat de taxi bij de mensen voor de deur staat. En juist daar wordt vaak voor gebeld. En als de klanten naar Connexxion of Deltax bellen, doet die eigenlijk het werk waar de RMC voor betaald wordt. Het is ongelooflijk dat hier niet over is nagedacht bij het opstellen van het bestek. Maar wellicht dat een dergelijke koppeling nog wel gerealiseerd gaat worden, want met de huidige techniek lijkt me dat relatief eenvoudig.”

Kwaliteit

Al met al heeft De Roo volop vertrouwen in de toekomst. “Dit bedrijf is in 1926 opgericht en in 1974 gekocht door mijn opa. Ik heb het samen met mijn broers weer overgenomen in 2008 van mijn vader en ooms. Het is heel hard werken voor lage marges. Maar zo lang we zoveel mogelijk doelgroepen goed blijven bedienen, de markten pro-actief benaderen en hoge kwaliteit blijven leveren, komt het wel goed.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “‘Hoge bezettingsgraad is de enige manier om geld te verdienen’”

Ton van Dalfsen|21.01.16|07:17

Deze ondernemer is een heel goed voorbeeld voor de andere. Zo kan het dus wel. Blijf ook de straattaxi houden. veel bedrijven hebben dat af gestoten en hebben niets als veel contractvervoer verdwijnt. Respect voor de Roo!

Taxi Volendam|21.01.16|08:31

Een hoge bezettingsgraad en deugdelijk geautomatiseerd zijn is natuurlijk een vereiste.
Daarvoor moet je bedrijf wel mogen deelnemen aan al het vervoer in je regio voor een aanvaardbare vergoeding en moet vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn.
Dat is helaas niet zo.
Heel veel bedrijven die failliet zijn gegaan en gaan, voldeden en voldoen aan wat Marco de Roo hier beschrijft.

Hidde Poppen|21.01.16|11:29

Goed verhaal van de Roo en petje af. Heeft de zaken goed voor elkaar. Maar ook Taxi Volendam heeft natuurlijk wel een punt, de mogelijkheden en omstandigheden moeten er wel naar zijn en met name de aanbestedingen en de regio (!) zijn natuurlijk erg bepalend!

‘Hoge bezettingsgraad is de enige manier om geld te verdienen’ | TaxiPro
Taxi De Roo, Marco de Roo, taxibedrijf, taxi, taxi-ondernemer, taxicentrale

‘Hoge bezettingsgraad is de enige manier om geld te verdienen’

Een goede planner heeft zo weinig mogelijk chauffeurs nodig voor zo veel mogelijk ritten. Daarbij is het belangrijk om te weten welke klanten vaak snel instappen en bij wie het soms langer duurt. Daarom hebben de vaste planners van Taxibedrijf De Roo uit Naaldwijk het volgende weekrooster: vroege dienst, late dienst, taxidienst. “Dan houden ze feeling met de klanten en kennen ze alle praktijksituaties en locaties”, legt directeur Marco de Roo uit. “En kunnen ze van tevoren beter inschatten hoe de ritten qua tijd zullen verlopen.”

Doordat de planners goed op de hoogte zijn van de specifieke omstandigheden, kunnen ze beter plannen welke vervolgrit goed aansluit. Want je wilt niet te vroeg, maar ook niet te laat aankomen bij de volgende klant.

Bezettingsgraad

“Een hoge bezettingsgraad is eigenlijk nog de enige manier om geld te verdienen aan het huidige doelgroepenvervoer”, vertelt De Roo. “En planners maken daarbij het verschil. Want plannen is makkelijk met voldoende chauffeurs. Maar de goeden komen bovendrijven bij de pieken; als er onder stress met weinig chauffeurs veel ritten weggereden moeten worden. Bij een vervangende planner zie je meteen het stiptheidspercentage én de bezettingsgraag teruglopen.”

Taxibedrijf De Roo heeft zo’n 90 taxichauffeurs in loondienst. Een groot deel is in vaste dienst, iets dat veel ondernemers tegenwoordig proberen te voorkomen om schommelingen in het vervoersvolume op te vangen bij verlies van aanbestedingen. En de bijbehorende transitievergoedingen bij ontslag via het UWV.

Rittenbak

“Gelukkig rijden we heel veel soorten vervoer en kent het Westland weinig andere taxibedrijven die actief zijn als onderaannemer. Dus zolang we de kwaliteit hoog houden tegen een scherpe prijs, dan houden we het werk. Door het hoge volume, kunnen we veel combinaties maken. Je kunt tegenwoordig alleen geld verdienen met een grote rittenbak. Maar door de transitievergoeding is het hopen dat er niets gebeurt, want sommige chauffeurs zijn al bijna 30 jaar in dienst.”

Goede centrale-software en datacommunicatie is tegenwoordig onmisbaar voor een taxibedrijf. De Roo is onlangs helemaal overgestapt op een nieuwe leverancier voor zowel de Boordcomputer Taxi als de planningsoftware. “Dat was een flinke ombouwoperatie. In één weekend zijn alle 53 taxi’s en 7 tourbussen van een Cabman BCT voorzien. En is de centrale overgegaan naar Cabman Centrale. Gelukkkig is alles geruisloos gegaan”, vertelt De Roo.

Data

“Het was wel spannend. Er waren 8 installateurs tegelijkertijd bezig in onze garage. We hadden van tevoren onze opdrachtgevers geïnformeerd dat we dat weekend voor sommige geen data konden aanleveren vanwege de overstap. Dat vonden ze geen probleem.”

Het lijkt een flinke investering, want de subsidie-periode op de BCT’s is namelijk afgelopen. Maar toch viel dat mee volgens De Roo. “Ik heb een goede deal kunnen maken en de boordcomputers van mijn vorige leverancier ingeruild. Mijn maandlasten zijn ongeveer hetzelfde gebleven. Bovendien heb ik nu betere apparatuur en software.”

Koppeling

“Vooral het feit dat Cabman een groot team ontwikkelaars heeft om individuele wensen in te vullen, vond ik belangrijk. Zo was er in korte tijd een koppeling gemaakt met de software van één van onze opdrachtgevers, zodat zij rechtstreeks ritten bij mij kunnen boeken. Binnen een paar dagen lag er een goede offerte. Ook de koppeling met de software van ’s Heeren Loo, een grote opdrachtgever van mij, was in één maand klaar.”

Ook andere klanten kunnen tegenwoordig standaard via een inlog rechtstreeks ritten boeken bij Taxi De Roo. “Ik introduceer dat bij steeds meer klanten, want het scheelt me een hoop overhead. Vroeger werd er bijvoorbeeld gemaild door het secretariaat van de opdrachtgever dat ze een rit wensen. We moesten de gegevens overtikken en bevestigen. Nu schieten ze de ritten rechtstreeks in ons planningsprogramma. Dat voorkomt fouten en is efficiënter.”

Boordcomputer Taxi

De chauffeurs waren ook snel gewend aan het bedienen van de nieuwe BCT, vertelt de taxi-ondernemer. “Eerst werkten we met drie verschillende apparaten; de dataterminal, de BCT in de zonneklep én nog een losse taximeter. Nu zit alles in één.”

Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, konden de chauffeurs van tevoren thuis de online training ‘Het Cabman ABC’ onbeperkt volgen. “Daarbij kon ik monitoren hoe vaak iedereen de cursus had gevolgd. De jonge chauffeurs hadden het werken met dit apparaat meteen door. De ouderen hadden iets meer moeite, maar dat ging ook goed. Ik zag dat zij de cursus uit zichzelf vaker hadden gevolgd. Het was eigenlijk meteen ‘business as usual’.”

Midibussen

“Naast de taxivoertuigen zijn ook onze touringcars en midibussen voorzien van een Cabman BCT, echter zonder systeemkaart. Hierdoor hebben wij nu in al onze voertuigen dezelfde appartuur zitten wat het bedieningsgemak voor de chauffeurs vereenvoudigt en waardoor wij ze ‘zien’ rijden en terugkoppeling ontvangen. Dit is nu eenmaal ook erg praktisch bij dit type voertuigen en ritten. Ook een overweging van mij om over te stappen naar Euphoria was dat alle appartuur nu vervangen is en dus weer jaren mee kan.”

Een groot voordeel van de Cabman BCT ten opzichte van zijn vorige leverancier is volgens De Roo dat de centrale al ritten kan uitgeven, zonder dat de BCT in het voertuig is opgestart. “Dat is handig als iemand bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg een rit Schiphol heeft. Dan kunnen we de rit ’s avonds alvast versturen. En zodra de chauffeur de BCT ’s ochtends aanzet komt de rit meteen binnen. Dat kon voorheen niet, dan moesten de BCT ingeschakeld zijn. Ook is De Cabman BCT zeer snel opgestart. En hij vraagt altijd om een activiteit, zo kunnen chauffeurs niet per ongeluk de kilometers als privé registeren.”

Zakelijke markt

Naast alle soorten doelgroepenvervoer, rijdt taxibedrijf De Roo ook nog voor de zakelijke markt. “We zien het vervoer weer flink toenemen, met name voor onze touringcar-poot. De Bedrijven hebben weer vertrouwen. Ze bestellen weer veel Schiphol-ritten en organiseren personeels-uitjes.”

“Ook particulieren bestellen ook weer vervoer. Die markt benaderen we dan ook actief. Zo kan iedereen uit onze omgeving voor 17,50 euro naar het concert van de Toppers in de Arena. Of voor 12,50 naar Vrienden van Amstel Live in Ahoy. Dat promoten we via onze website en Facebook. Dat is nu algemeen bekend. Mensen hebben dan voor een lage prijs vervoer. En bij een volle bus hebben wij toch mooie omzet. En onze midi-bussen (15 tot 52 personen, red.) zijn in opkomst, bijvoorbeeld voor vrijgezellenfeesten.”

Taxi-app

De Roo is ook nog actief op het gebied van straattaxi en rijdt voornamelijk ritten op bestelling. “Straattaxi is nog geen vijf procent van onze totale omzet. Maar het hoort er nog wel bij, vindt ik. Bovendien krijgen we daar betere tarieven dan in het contractvervoer. We zijn nu ook bezig om van de taxi-bestel-app van Cabman gebruik te gaan maken. Dan hoeven de klanten niet meer te bellen waar de taxi blijft, ze zien precies hoe laat de taxi voor de deur staat.”

Overigens is De Roo geen voorstander van het gescheiden aanbesteden van regie en uitvoering, iets dat nu in sommige gedeelten van Nederland gebeurt. “Zo is bij de Regiotaxi Haaglanden de RMC verantwoordelijk voor de regie en het aannemen van ritten. En Connexxion en Deltax voor de uitvoering, waar wij ook ritten voor doen. Maar de telefonist bij de RMC kan niet zien hoe laat de taxi bij de mensen voor de deur staat. En juist daar wordt vaak voor gebeld. En als de klanten naar Connexxion of Deltax bellen, doet die eigenlijk het werk waar de RMC voor betaald wordt. Het is ongelooflijk dat hier niet over is nagedacht bij het opstellen van het bestek. Maar wellicht dat een dergelijke koppeling nog wel gerealiseerd gaat worden, want met de huidige techniek lijkt me dat relatief eenvoudig.”

Kwaliteit

Al met al heeft De Roo volop vertrouwen in de toekomst. “Dit bedrijf is in 1926 opgericht en in 1974 gekocht door mijn opa. Ik heb het samen met mijn broers weer overgenomen in 2008 van mijn vader en ooms. Het is heel hard werken voor lage marges. Maar zo lang we zoveel mogelijk doelgroepen goed blijven bedienen, de markten pro-actief benaderen en hoge kwaliteit blijven leveren, komt het wel goed.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “‘Hoge bezettingsgraad is de enige manier om geld te verdienen’”

Ton van Dalfsen|21.01.16|07:17

Deze ondernemer is een heel goed voorbeeld voor de andere. Zo kan het dus wel. Blijf ook de straattaxi houden. veel bedrijven hebben dat af gestoten en hebben niets als veel contractvervoer verdwijnt. Respect voor de Roo!

Taxi Volendam|21.01.16|08:31

Een hoge bezettingsgraad en deugdelijk geautomatiseerd zijn is natuurlijk een vereiste.
Daarvoor moet je bedrijf wel mogen deelnemen aan al het vervoer in je regio voor een aanvaardbare vergoeding en moet vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn.
Dat is helaas niet zo.
Heel veel bedrijven die failliet zijn gegaan en gaan, voldeden en voldoen aan wat Marco de Roo hier beschrijft.

Hidde Poppen|21.01.16|11:29

Goed verhaal van de Roo en petje af. Heeft de zaken goed voor elkaar. Maar ook Taxi Volendam heeft natuurlijk wel een punt, de mogelijkheden en omstandigheden moeten er wel naar zijn en met name de aanbestedingen en de regio (!) zijn natuurlijk erg bepalend!