Staatssecretaris Martijn van Rijn, minister Edith Schippers, VWS

Nieuwe wet moet ‘race to the bottom’ bij aanbestedingen tegengaan

Gemeenten mogen zich straks bij de aanbesteding van wmo-inkoop niet meer alleen laten leiden door de laagste prijzen en een ‘race to the bottom’. Zij worden verplicht kwaliteit en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden centraal te stellen bij de inkoop van huishoudelijke hulpen en andere zorg voor ouderen en gehandicapten. Hiermee moeten normale arbeidsvoorwaarden voor personeel en fatsoenlijke tarieven voor opdrachtnemers gewaarborgd worden.

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) is de consultatie gestart van nieuwe wetgeving die de ‘race to the bottom’ in de thuisondersteuning tegen moet gaan. Een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) regelt dat goede kwaliteit – en niet een zo laag mogelijke prijs – centraal staat bij de inkoop door de gemeente van huishoudelijke hulp en andere Wmo hulp. De voorgestelde wetswijziging vloeit voort uit de afspraken die Van Rijn, FNV, CNV en VNG op 4 december 2015 hebben gemaakt.

Wettelijke maatregelen

Van Rijn: “Deze nieuwe wettelijke maatregelen zijn een steun in de rug van mensen die thuishulp nodig hebben en mensen die in de thuishulp werken. Goede thuishulp voor cliënten, normale arbeidsvoorwaarden voor medewerkers en een fatsoenlijk tarief gaan goed samen. Voor allerlei gemeenten is dat vandaag de dag al de standaard manier waarop zij het regelen. Deze wettelijke stappen zijn bedoeld om er voor te zorgen dat die praktijk straks in ons hele land de norm is.”

Volgens de nieuwe wettelijke maatregelen moet de gemeenteraad vooraf een inkoopplan voor huishoudelijke hulp of andere Wmo hulp vaststellen dat moet voldoen aan een aantal wettelijke eisen. Dan gaat het bijvoorbeeld om welke CAO en welke kwaliteitseisen van de hulp of ondersteuning van toepassing zijn. Op basis van dit inkoopplan gaat het college van burgemeester en wethouders aan de slag in onderhandeling met zorgaanbieders.

Gemeenteraad

Over de uitkomsten daarvan en op welke prijs men is uitgekomen legt het college publiek verantwoording af aan de gemeenteraad. De voorschriften in deze AMvB komen voort uit de goede ervaringen die zijn opgedaan door gemeenten die werken volgens de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning.

De nieuwe AMvB is in consultatie gegaan. Dat betekent dat alle betrokken partijen – gemeenten, werkgevers, werknemers, etc. – kunnen aangeven aan staatssecretaris Van Rijn wat zij vinden van de plannen. Vervolgens wordt het aangeboden aan de Tweede Kamer ter behandeling.

Taxibranche

In de taxibranche spelen dezelfde problemen als de thuiszorg. Diverse bedrijven gaan failliet omdat er jarenlang grote prijsdruk is door de aanbestedingen van doelgroepenvervoer. Ook heeft de overheid flink bezuinigd. Bedrijven zien zich vaak genoodzaakt de lage tarieven af te wentelen op het personeel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Nieuwe wet moet ‘race to the bottom’ bij aanbestedingen tegengaan”

Wiel Bours|04.03.16|12:53

ja als het kalf verdronken is demt men de put

Huib van der Kleij|04.03.16|13:30

Eindelijk normale aanbesteding ( pas op dat het geen zeepbel is )Dus NMa erbuiten laten normale tarieven en prijzen Contoleer ook dat de zorgaanbieders en taxibedrijven zich dan ook aan de regels houden. Vooral zorguitvoerders die werden rijk door zich niet aan de regels te houden of de bv met personeel failliet lieten gaan . Zo is eigenaresse miljonair geworden maar bedrijven failliet. Ra ra hoe kan dit is typisch Nederlands .Directeur/ eigenaar is niet aansprakelijk

Cecil Kharagjitsing|15.06.18|10:31

Ik ben al 18jaar taxi chauffeur ik ondervind als chauffeur bepaalde aanbestedingen te groot voor een onderneming daardoor gaat geheid de kwaliteit van uitvoering achteruit bijv. Vom en schoolcomtract kunnen gesplitst worden ze zijn apart groot genoeg voor twee bedrijven zo is ook de druk voor chauffeurs op straat veel beter geen haastige en of hecktische toestanden op de weg kwaliteit gaat echt met 100 procent omhoog overweeg dit voorstel aub

Nieuwe wet moet ‘race to the bottom’ bij aanbestedingen tegengaan | TaxiPro
Staatssecretaris Martijn van Rijn, minister Edith Schippers, VWS

Nieuwe wet moet ‘race to the bottom’ bij aanbestedingen tegengaan

Gemeenten mogen zich straks bij de aanbesteding van wmo-inkoop niet meer alleen laten leiden door de laagste prijzen en een ‘race to the bottom’. Zij worden verplicht kwaliteit en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden centraal te stellen bij de inkoop van huishoudelijke hulpen en andere zorg voor ouderen en gehandicapten. Hiermee moeten normale arbeidsvoorwaarden voor personeel en fatsoenlijke tarieven voor opdrachtnemers gewaarborgd worden.

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) is de consultatie gestart van nieuwe wetgeving die de ‘race to the bottom’ in de thuisondersteuning tegen moet gaan. Een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) regelt dat goede kwaliteit – en niet een zo laag mogelijke prijs – centraal staat bij de inkoop door de gemeente van huishoudelijke hulp en andere Wmo hulp. De voorgestelde wetswijziging vloeit voort uit de afspraken die Van Rijn, FNV, CNV en VNG op 4 december 2015 hebben gemaakt.

Wettelijke maatregelen

Van Rijn: “Deze nieuwe wettelijke maatregelen zijn een steun in de rug van mensen die thuishulp nodig hebben en mensen die in de thuishulp werken. Goede thuishulp voor cliënten, normale arbeidsvoorwaarden voor medewerkers en een fatsoenlijk tarief gaan goed samen. Voor allerlei gemeenten is dat vandaag de dag al de standaard manier waarop zij het regelen. Deze wettelijke stappen zijn bedoeld om er voor te zorgen dat die praktijk straks in ons hele land de norm is.”

Volgens de nieuwe wettelijke maatregelen moet de gemeenteraad vooraf een inkoopplan voor huishoudelijke hulp of andere Wmo hulp vaststellen dat moet voldoen aan een aantal wettelijke eisen. Dan gaat het bijvoorbeeld om welke CAO en welke kwaliteitseisen van de hulp of ondersteuning van toepassing zijn. Op basis van dit inkoopplan gaat het college van burgemeester en wethouders aan de slag in onderhandeling met zorgaanbieders.

Gemeenteraad

Over de uitkomsten daarvan en op welke prijs men is uitgekomen legt het college publiek verantwoording af aan de gemeenteraad. De voorschriften in deze AMvB komen voort uit de goede ervaringen die zijn opgedaan door gemeenten die werken volgens de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning.

De nieuwe AMvB is in consultatie gegaan. Dat betekent dat alle betrokken partijen – gemeenten, werkgevers, werknemers, etc. – kunnen aangeven aan staatssecretaris Van Rijn wat zij vinden van de plannen. Vervolgens wordt het aangeboden aan de Tweede Kamer ter behandeling.

Taxibranche

In de taxibranche spelen dezelfde problemen als de thuiszorg. Diverse bedrijven gaan failliet omdat er jarenlang grote prijsdruk is door de aanbestedingen van doelgroepenvervoer. Ook heeft de overheid flink bezuinigd. Bedrijven zien zich vaak genoodzaakt de lage tarieven af te wentelen op het personeel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Nieuwe wet moet ‘race to the bottom’ bij aanbestedingen tegengaan”

Wiel Bours|04.03.16|12:53

ja als het kalf verdronken is demt men de put

Huib van der Kleij|04.03.16|13:30

Eindelijk normale aanbesteding ( pas op dat het geen zeepbel is )Dus NMa erbuiten laten normale tarieven en prijzen Contoleer ook dat de zorgaanbieders en taxibedrijven zich dan ook aan de regels houden. Vooral zorguitvoerders die werden rijk door zich niet aan de regels te houden of de bv met personeel failliet lieten gaan . Zo is eigenaresse miljonair geworden maar bedrijven failliet. Ra ra hoe kan dit is typisch Nederlands .Directeur/ eigenaar is niet aansprakelijk

Cecil Kharagjitsing|15.06.18|10:31

Ik ben al 18jaar taxi chauffeur ik ondervind als chauffeur bepaalde aanbestedingen te groot voor een onderneming daardoor gaat geheid de kwaliteit van uitvoering achteruit bijv. Vom en schoolcomtract kunnen gesplitst worden ze zijn apart groot genoeg voor twee bedrijven zo is ook de druk voor chauffeurs op straat veel beter geen haastige en of hecktische toestanden op de weg kwaliteit gaat echt met 100 procent omhoog overweeg dit voorstel aub