Klomp, taxi, taxibus, taxibedrijf

Taxibedrijf Klomp Groepsvervoer vraagt uitstel van betaling aan

Taxibedrijf Klomp Groepsvervoer heeft surseance van betaling aangevraagd. Dat heeft de directie woensdagavond in een e-mail aan het personeel laten weten. Het bedrijf kan de rekeningen niet meer betalen en als de rechter het verzoek afwijst, volgt zeer waarschijnlijk een faillissement. Vorig jaar zomer moest Klomp ook al een crediteurenakkoord sluiten om faillissement te voorkomen.

Wij hopen in deze periode oplossingen te vinden voor de huidige financiële situatie, waarin er sprake is van betalingsonmacht. Als deze surseance wordt toegekend zullen wij u hierover verder informeren”, schrijft de directie.

Cao Taxivervoer

De situatie bij Klomp is al geruime tijd noodlijdend. Het taxibedrijf stond onlangs meerdere malen voor de rechter omdat vakbond FNV het bedrijf beschuldigde van overtreding van de Cao Taxivervoer. De directie had vorig jaar vanwege de slechte financiële situatie besloten de arbeidstijd van chauffeurs naar het eerste ophaaladres en terug naar huis niet meer uit te betalen.

Tijdens de diverse rechtszittingen werd al duidelijk dat Klomp financieel op omvallen stond. De advocaat heeft meerdere malen de rechter gemeld dat wanneer de cao-regels toegepast moesten worden, zoals bij alle andere taxibedrijven het geval is (waarbij de reistijd van huis naar het eerste ophaaladres wordt uitbetaald minus 15 minuten), het bedrijf failliet zou gaan.

Nabetaling

Ondanks dat de rechter Klomp nog niet definitief heeft veroordeeld tot naleving van deze cao-bepaling (slechts een relatief lichte nabetaling en dwangsom voor gevallen in het verleden), vroeg Klomp meerdere malen om ‘begrip’ van de medewerkers. Die zouden in moeten leveren om de continuïteit van het bedrijf te garanderen. Nu blijkt dat de chauffeurs sowieso grote kans hebben hun baan te verliezen, ondanks dat ze het afgelopen jaar onderbetaald werden.

Klomp moest in februari van de rechter tóch met terugwerkende kracht de tijd die taxichauffeurs kwijt zijn naar het eerste ophaaladres uitbetalen,volgens de Taxi Cao-regels. Maar dat de rechter voegde eraan toe dat dit alleen het geval was indien er met de taxibus werd gereden vanaf huis. Vervolgens werd echter door Klomp bepaald dat chauffeurs de taxibus pas mochten gebruiken vanaf het eerste ophaaladres, zodat FNV eigenlijk weer opnieuw naar de rechter moest om ook dit te laten veroordelen.

Schadeclaim

Die zitting is nu wellicht niet meer nodig, aangezien Klomp de rekeningen sowieso niet meer kan betalen. Ook hangt het taxibedrijf een forse schadeclaim van een aantal gemeenten boven het hoofd, omdat het bedrijf een eenzijdig besloot diverse contracten leerlingenvervoer stop te zetten omdat deze verlieslatend waren.

Verder was Klomp ook in een juridisch geschil verwikkeld met Sociaal Fonds Taxi. Vorig jaar besloot Klomp om in de maand mei wel het vakantiegeld, maar niet het salaris uit te betalen. Volgens SFT was dit een truc en werd er eigenlijk geen vakantiegeld uitbetaald, waardoor werknemers recht hebben op 10% boete. Ook liep er nog een dwangsom om medewerking van Klomp aan een cao-onderzoek af te dwingen.

Rechtbank

De rechtbank zal naar verwachting binnen enkele dagen besluiten of de surseance wordt toegekend. De rechter kan als aan diverse criteria wordt voldaan een beschikking afgeven, die bepaalt dat gedurende een bepaalde tijd de schuldeisers niet betaald hoeven te worden. De persoon of het bedrijf kan in deze periode orde op zaken stellen en met zijn schuldeisers onderhandelen over een betalingsregeling of een akkoord. In het geval van surseance wordt een bewindvoerder aangewezen. Na surseance volgt vaak een faillissement, mogelijk gevolgd door een doorstart.

Bart Pals

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

21 reacties op “Taxibedrijf Klomp Groepsvervoer vraagt uitstel van betaling aan”

Johan Zevenbergen|21.04.16|10:11

Geweldig systeem al die aanbesteding, dat brengt vrije marktwerking en eerlijke concurrente, welvaart en voorspoed.
Maar niet h…

Floris Ooms|21.04.16|10:55

Uit eindelijk is het personeel beter af met een faillissement dan werkzaam te blijven bij Klomp met onderbetaling.
Deze rotte appel had al veel eerder failliet verklaart moeten worden.

Het personeel vindt heus wel weer werk, het werk aanbod wordt nu alleen verdeeld over de overblijvende en normaal betalende bedrijven welke zich wel aan de CAO houden.

Heb het vermoeden dat het personeel aan WW net zoveel krijgt als bij het onderbetalen door Klomp.Tevens is hun geld dan wel elke maand op tijd.

Een taxi|21.04.16|10:58

Het verplichte Europees aanbesteden heeft in geen enkele branche iets goeds gebracht. Dit komt voornamelijk door onze fijne falende overheid. Bedrijven als Klomp zoeken de grens op of gaan er vol overheen. Wie de winnaars zijn van dit falende beleid weet ik niet. Overigens wel terecht dat een dergelijk bedrijf failliet gaat.

nicky klomp|21.04.16|11:03

Het valt wel op dat juist nu, net voor de uitbetaling van de vakantiegelden,surseance
wordt aangevraagd.Eerst een jaar van alles bij de werknemers weghalen en dan ook
het vakantiegeld dat in gevaar komt.Je zou er maar werken!!!!

Duco Douwstra|21.04.16|11:33

Je zal maar ondernemer zijn in deze tijd.Jarenlang je onderneming opbouwen en heel veel mensen aan het werk houden,met alle problemen van dien.En dan door de aanbestedingsregelingen,steeds minder werk enz.zie je met heel veel pijn je bedrijf ten onder gaan.En dan roepen simpele zielen die nooit het lef hebben gehad om personeel in loondienst te nemen,dat je een rotte appel ben en dat je beter thuis kan zitten met een bijstand- of WW uitkering dan je woon werkverkeer niet betaald te krijgen

Andries Pieterson|21.04.16|11:34

De instellingen, zoals Alliade, en gemeenten moeten bij aanbestedingen niet alleen naar het prijskaartje kijken. Wat ik verwachtte is uitgekomen toen Klomp het vervoer van Alliade kreeg. Chauffeurs die uitgebuit worden en cliënten van Alliade die de dupe zijn van de manier waarop Klomp de ritten plant, zonder rekening te houden met eventuele wachttijden omdat de cliënten nog niet klaar zijn en de chauffeurs in eigen tijd staan te wachten. Ik werk gelukkig bij een fatsoenlijk bedrijf.

Peter van Opduin|21.04.16|13:37

@Duco: Natuurlijk is deze situatie niet de schuld van de ondernemer maar van de aanbestedende partij. De aanbestedende partij snapt niet dat bepaalde aanbiedingen absoluut niet serieus genomen dienen te worden en gunt deze dan ook geheel onterecht waardoor de onderneming, na enkele dubieuze handelingen, richting faillissement gedwongen word.

Yvonne S. Jansen|21.04.16|13:39

Het is gemakkelijk praten als je geen chauffeur bent van Klomp en de nadelige gevolgen dus niet ondervind van de onderbetaling of als je geen hypotheek hebt die betaald moet worden. Natuurlijk ben je beter af als chauffeur met WW dan met een baas die je te weinig uitbetaalt, dat is toch logisch. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dat niet inziet.

Duco Douwstra|21.04.16|15:05

Natuurlijk Yvonne, als de uitkering meer is dan je salaris en ook nog eens graag op de bank zit dan ben je beter af.Maar schelden op een werkgever waar je jaren geheel vrijwillig hebt gewerkt,zonder dat je ook maar iets snapt van de problemen van een ondernemer met een paar honderd man personeel,is dom en kortzichtig.Ik zeg niet dat Klomp geen fouten heeft gemaakt,waar gewerkt word vallen spaanders.Natrappen is zo makkelijk maar wees eerlijk en verplaats je eens in de situatie van het bedrijf.

Rodney Barten|21.04.16|15:21

Het gros van de werknemers van Klomp komt regelrecht bij het UWV vandaan…gedwongen arbeid. Jarenlang heeft klomp al problemen, zelfs met gesubsidieerde krachten kan het bedrijf niet rond komen, hoezo mis management? Ze betalen uren niet uit, vakantiegelden te laat, cao word niet nageleefd…hier op TAXIPRO staat alles te lezen. Ik zeg: Laten klappen die handel en vooral GEEN doorstart laten maken.

Dick van Engelen|21.04.16|20:25

@ Duco Douwstra .. jammer dat je nog steeds voor Klomp de kastanjes uit het vuur blijft halen, een bedrijf dat willens en wetens niet alleen zijn eigen werknemers op het spel zet , maar ook de gehele taxibranche.
Klomp wilde zo graag meedoen , heeft zich ook verbonden aan het Taxi keurmerk en duikt dan toch overal onder de prijs door, belazerd zijn personeel . of laat kinderen en ouders in de kou staan bij aanvang van het nieuwe schooljaar door gewoon niet op te komen dagen .
zie deel 2

Yvonne S. Jansen|21.04.16|22:04

Klomp betaalt eerst haar chauffeurs te weinig, daarna laat ze het Taxikeurmerk verlopen, waardoor opdrachten op de tocht komen, ze blijven toch inschrijven op aanbestedingen, ondanks dat het Taxikeurmerk verplicht is bij veel opdrachtgevers. Nee, vroeger was het een redelijk goed bedrijf die goed was voor haar werknemers en klanten, maar sinds er iemand anders op de directiestoel zit is het een puinzooi. Zou de huidige directeur ook onderbetaald worden: ik denk van niet!

Michaël Mac K|21.04.16|22:19

Tjah,….. wat een verassing weer. Toen vorig jaar de nieuwe directeur werd voorgesteld inclusief de bijbehorende lijkengeur uit zijn verleden, was het mij al duidelijk dat het om zakkenvullen ging.
Personeel, UWV en de belastingbetaler betaalt de rekening weer. En de hoge heren plannen weer hun vacantie naar puerto banus of de riviera, en bestellen de volgende Rolex.

Zo gaat dat tegenwoordig !

Duco Douwstra|22.04.16|00:30

Ik kom niet specifiek voor Klomp op,maar de voor ondernemers in het algemeen.Het is wel makkelijk maar niet eerlijk om vanaf de zijlijn te roepen ze doen dit en dat fout.Ik heb het te doen met ondernemers die hun huis kwijt raken,omdat ze van de bank privé garant moeten staan om hun bedrijf overeind te houden.Voor een werknemers is het niet leuk als het bedrijf failliet gaat,maar voor de ondernemer is het vaak vele malen erger.Probeer de drama’s ook eens van de andere kant te bekijken.

Peter van Opduin|22.04.16|07:07

@Duco: Hoeveel bedrijven gaan er niet op de fles en laten andere ondernemers, personeel achter met grote schulden? Ik vind het niet raar dat een bank garanties stelt waardoor ze zich moeten blijven inzetten.

Peter van Opduin|22.04.16|07:12

@Duco: Je vergelijkt trouwens appels met peren, voor de kleine zelfstandige kan een faillissement een persoonlijk drama zijn. Je reageert nu op een nieuwsartikel waarin het gaat over een kapitale BV zijn medewerkers uitbuit, medewerkers die nu het ondernemersrisico op hun bord krijgen. Dat laatste zou eerlijk geweest zijn als het personeel in goede tijden ook meedeelde in de winst, zodat ook zij hun huis konden afbetalen, wat verder weg als de camping konden en een wat duurdere auto konden kopen

J.J.F. Dinkelaar|22.04.16|07:37

Je personeel 20 euro per uur betalen en voor minder moet je ook niet gaan werken.
Die bedrijven zijn er en die blijven bestaan.
Alle andere constructie zijn bedrijven die de boel uiteindelijk oplichten. En gaan terecht failliet!
Een doorstart moet verboden worden.

Yvonne S. Jansen|22.04.16|09:22

Duco, ik werkte bij Schoonhoven-Buytendijk toen ze failliet gingen, dus ik weet hoe het kan gaan, maar als je niets van Klomp en hun bedrijfsvoering afweet, moet je ook niet gaan ageren tegen mensen die daar wel iets vanaf weten, gedupeerd zijn en daarover melden. Toen vorig jaar Klomp bijna failliet ging werkte ik voor Klomp. Toen had eigenlijk niemand negatieve commentaren op Klomp, maar over de huidige directie is het heel anders, puur vanwege zijn wanbeleid!!!

Duco Douwstra|23.04.16|20:34

Beste Yvonne,juist met het voorbeeld van Schoonhoven-Buytendijk in gedachte schrijf ik hierover,het gescheld van personeel is vaak niet terecht.S-B is een drama waar jij alles vanaf weet.En van Klomp weet ik ook genoeg,de UTC heeft heel vaak achter betalingen van zowel Klomp als S-B aan moeten lopen en zijn er ook wel aan tekort gekomen.Maar ondernemers mogen nooit kritiek hebben op het personeel,maar andersom kan er vaak niet genoeg gescholden worden.Faillissementen zijn drama’s voor iedereen

Ton van Dalfsen|27.04.16|20:34

Vandaag op de radio nieuwsbericht: Klomp is failliet !!!!! Er zijn al overname partijen. Hoop dat de overname partij niet de huidige directie in dienst houd. Beter een verse nieuwe start

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.