Klomp, Groepsvervoer, taxi, taxibedrijf

Klomp failliet verklaard, curator in gesprek met overname-kandidaten

Het doek is nu dan echt gevallen voor Klomp Groepsvervoer BV. Het taxibedrijf is officieel failliet verklaard. De voertuigen en chauffeurs blijven nog wel even doorrijden. “De curator is in gesprek met een aantal potentiële overnamekandidaten”, vertelt directeur Johan van Praet. Vorige week kreeg het taxibedrijf al surseance van betaling toegekend vanwege de financiële problemen.

Door de surseance is een groot deel van de tankpassen van Klomp sinds vorige week geblokkeerd. Dat is nu nog steeds het geval. Klomp vraagt aan de chauffeurs het geld voor de diesel zelf voor te schieten. Maar zij zijn ervan verzekerd dat ze dat geld terugkrijgen, belooft Van Praet.

Declareren

“Chauffeurs kunnen de bonnetjes declareren en krijgen dat dezelfde dag nog uitbetaald. De bank heeft zich hiervoor garant gesteld. Dus ongeacht wat er gebeurt met Klomp, de chauffeurs krijgen dat geld terug”, zegt de Klomp-directeur.

De bank heeft zich ook garant gesteld voor betalingen aan onderaannemers sinds de toekenning van de surseance vorige week woensdag, zegt Van Praet. “Dus ook de taxibedrijven die nu nog voor ons rijden, kunnen verzekerd zijn van betaling.”

UWV

Het salaris van de chauffeurs van Klomp wordt overgenomen door het UWV. Door na faillissement toch door te blijven rijden, vergroten zij de kans op een doorstart. Ook toont het de loyaliteit van de chauffeurs aan de passagiers. Want ze kregen al maandenlang onderbetaald door Klomp door in hun eigen vrije tijd naar het eerste ophaaladres te rijden, ze moeten nu zelf de brandstof voorschieten en blijven ook ná faillissement keurig iedere dag hun cliënten ophalen.

De situatie bij Klomp is al geruime tijd noodlijdend. Het taxibedrijf leidde flink verlies op diverse vervoerscontracten omdat te laag was ingeschreven. Klomp stond onlangs meerdere malen voor de rechter omdat vakbond FNV het bedrijf beschuldigde van overtreding van de Cao Taxivervoer. De directie had vorig jaar vanwege de slechte financiële situatie besloten de arbeidstijd van chauffeurs naar het eerste ophaaladres en terug naar huis niet meer uit te betalen.

Nabetaling

Ondanks dat de rechter Klomp nog niet definitief heeft veroordeeld tot naleving van deze cao-bepaling (slechts een relatief lichte nabetaling en dwangsom voor gevallen in het verleden), vroeg Klomp meerdere malen om ‘begrip’ van de medewerkers. Die zouden in moeten leveren om de continuïteit van het bedrijf te garanderen.

Nu worden de chauffeurs door het faillissement wel flink gedupeerd, omdat hun ww-uitkering lager zal zijn dan ze eigenlijk verdienen. Ze hebben immers op papier de afgelopen zes maanden minder uren gewerkt dan daadwerkelijk het geval is. Ook de terugbetaling van Klomp aan een aantal chauffeurs, zoals de rechter had bepaald, is door het faillissement onwaarschijnlijk. En de 10% boete die Klomp behoort te betalen aan haar chauffeurs omdat vorig jaar het vakantiegeld te laat werd betaald, zal niet meer voldaan worden vanwege het faillissement.

Aanbestedingen

Het omvallen van Klomp is veroorzaakt door het jarenlang veel te laag inschrijven op aanbestedingen. Hierdoor had het bedrijf geen reserves om verlieslatende contracten op te vangen. Ook verloor het bedrijf enkele contracten, waardoor de planning van ritten minder efficiënt gedaan kon worden.

Bart Pals

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Klomp failliet verklaard, curator in gesprek met overname-kandidaten”

Johan Zevenbergen|28.04.16|09:42

Ontslaan ze nu ook al die ambtenaren, die hier mede verantwoordelijk voor zijn?

Aad Hofman|28.04.16|09:57

Het zijn niet de ambtenaren of overheden of welke aanbesteder, het zijn de taxibedrijven die aan deze onzin blijven meedoen.

Aad Hofman|28.04.16|09:58

Het zijn niet diegene die de aanbestedingen aanbieden, maar de taxibedrijven die aan deze waanzin blijven meedoen om andere bedrijven uit de markt te werken.

Jan Gerrits|28.04.16|10:59

tanken voorschieten? weet je hoe ik dat noem! de omgekeerde wereld. mensen denk na!!!!!

Ton van Dalfsen|28.04.16|11:34

Als ik personeelslid zou zijn zou ik die garantstelling op papier willen zien! En hoop dat de overnemende partij de huidige directie niet in de zelfde functie terug neemt. En wederom zeg ik: Groot, Groter en Grootst werkt nog steeds niet en zal nooit werken.

Ton van Dalfsen|28.04.16|11:37

Curator in gesprek met overname kandidaten: Hmmm Denk Noot, W&DK, of Munckhoff. Hmm Groot, Groter, Grootst willen zijn ?

Dick van Engelen|28.04.16|13:06

“Het salaris van de chauffeurs van Klomp wordt overgenomen door het UWV. Door na faillissement toch door te blijven rijden, vergroten zij de kans op een doorstart”

Hoeveel eventuele doorstarts komen er hierna nog ????? maar intussen wel de maatschappij laten opdraaien voor alle kosten… Failliet is failliet !!!! zeker als het willens en wetens door verkeerd beleid veroorzaakt wordt !!!!!

Ton van Dalfsen|28.04.16|13:27

@ Dick, helemaal gelijk in. En bij een doorstart met de zelfde directieleden van de regen in de drup.

Andries Pieterson|28.04.16|15:29

Welk gezond bedrijf trapt er nog in om Klomp over te nemen? Bij het winnen van de aanbesteding in Friesland was allang bekend dat ze er dik op moesten toeleggen. Als je deze contracten als bedrijf overneemt moet je op dezelfde asociale manier te werk gaan om je faillisement te kunnen uitstellen. Een fatsoenlijk bedrijf zal zich wel 3 keer bedenken

Johan Zevenbergen|29.04.16|00:14

@aad Hofman,
Een ondernemer is er denk ik niet op uit om z,n personeel, bedrijf of inkomen naar een andere wereld te helpen.
het is de aanbesteder die alle vormen van vervoer heeft losgekoppeld en apart aanbesteed waardoor deze alleen in combinatie zijn uit te voeren en nog rendabel kunnen zijn.
Als er dus een schakel tussen uitvalt door dat de cijfers of bezettingsgraad van de aanbesteder niet kloppen,.
of deze concurreert door een subsidie aan een concurrerend vervoersproject te geven.

Johan Zevenbergen|29.04.16|00:14

@aad Hofman 2,
Word het erg lastig allemaal,
Bovendien als een ondernemer niet meegaat in dit overheidsspel krijgt ie er een concurrent bij, in zijn omgeving waardoor hij uiteindelijk ook failliet gaat.
Kortom het hele aanbestedings en subsidie spel zou op de schop moeten,
maar valt in eerste instantie onder de zorgplicht van de overheid.

Ton van Dalfsen|29.04.16|08:20

Let wel: Klomp was vroeger een gewoon taxibedrijfje in Soest. Ze wilden groeien, groeien en nog eens groeien. Meegaan met de anderen en meegaan met die aanbestedingen en meegaan met de prijs beneden kostprijs. En Klomp zal de laatste niet in het rijtje van faillissementen zijn. Plaatselijke bedrijven zouden moeten samenwerken om hun plaatselijk vervoer te mogen doen. En dat ook tegen een normaal winstgevend tarief. Ga naar tweede kamer leden en voer actie tegen dit beleid

Johan Zevenbergen|29.04.16|10:35

@ton,
Groeien is gezond en normaal ondernemerschap,
Aanbesteden op 2 en 3 jarige contracten niet, en zeker als dan nog een stuk uit te taart naar een ander gaat.
hier kan je niet anders als een groot verloop in personeel hebben en geen carrière en zekerheid bieden,
Ook investeringen zoals auto,s kun je hier maar gedeeltelijk op afschrijven.
Dus kan een werkgever niet anders als zorgen aansluitende contracten te krijgen, die kennelijk alleen op prijs gegund worden.
kortom kansloos

Dick van Engelen|29.04.16|12:08

@ Johan Zevenbergen ,
Als je willens en wetens bij een aanbesteding op 2 of 3 jarige contracten onder je kostprijs gaat zitten heb je een fallisement aan jezelf te danken.
Daarnaast neem je al je personeel met hun gezinnen mee in dat risico , dat is in mijn ogen geen normaal ondernemerschap .
Ook je redenering van “overheidsspel ” is geen reden om ver onder je kostprijs in te schrijven .
Dit spel heeft meer te maken met “grootheidswaanzin” dat voor het personeel helaas verkeerd heeft uitgepakt

Ton van Dalfsen|29.04.16|17:22

Groeien tegen elke prijs is toch niet gezond ? En lijkt mij geen goede ondernemerschap. Klomp had grootheidswaanzin en is niet de enige. Lijkt mij voor hun beter geweest kleiner te worden dan tegen elke prijs groter te worden. Zoals ik altijd zeg, Groot, Groter en grootst worden heeft nog nooit gewerkt. Ze kunnen beter geen doorstart maken zodat de opdrachtgevers die voor deze lage prijs het Klomp gegund hebben een probleem hebben. Het personeel komt wel weer aan de bak bij de nieuwe partij

Ton van Dalfsen|29.04.16|17:25

Bij een doorstart door een overnemende partij zullen ze tegen de prijs moeten rijden die Klomp had. Als je geen doorstart maakt zullen nieuwe partijen een betere prijs uit kunnen halen.

Johan Zevenbergen|03.05.16|17:24

@ Dick en ton,
Soms heb je geen andere keus.
Als alleen de gehele taart rendabel is, heb je niets aan driekwart.
Dan heb je de andere stukjes ook nodig, ook al lijken deze op zich dan onder de kostprijs te zitten.
Maar goed in dit geval is iedereen verliezer, en heeft er niemand wat.

Ton van Dalfsen|03.05.16|19:17

Uhh, mijn berichten over de naam van de curator zijn weg gehaald. Curator het Hr Klomp uit Tiel. Toevallig?

Bo Pro|22.05.16|14:58

lol wat had klomp te zoeken in friesland, ze hadden daar niks, dus dat stukje taart bracht zowiezo niet genoeg op…

Klomp failliet verklaard, curator in gesprek met overname-kandidaten | TaxiPro
Klomp, Groepsvervoer, taxi, taxibedrijf

Klomp failliet verklaard, curator in gesprek met overname-kandidaten

Het doek is nu dan echt gevallen voor Klomp Groepsvervoer BV. Het taxibedrijf is officieel failliet verklaard. De voertuigen en chauffeurs blijven nog wel even doorrijden. “De curator is in gesprek met een aantal potentiële overnamekandidaten”, vertelt directeur Johan van Praet. Vorige week kreeg het taxibedrijf al surseance van betaling toegekend vanwege de financiële problemen.

Door de surseance is een groot deel van de tankpassen van Klomp sinds vorige week geblokkeerd. Dat is nu nog steeds het geval. Klomp vraagt aan de chauffeurs het geld voor de diesel zelf voor te schieten. Maar zij zijn ervan verzekerd dat ze dat geld terugkrijgen, belooft Van Praet.

Declareren

“Chauffeurs kunnen de bonnetjes declareren en krijgen dat dezelfde dag nog uitbetaald. De bank heeft zich hiervoor garant gesteld. Dus ongeacht wat er gebeurt met Klomp, de chauffeurs krijgen dat geld terug”, zegt de Klomp-directeur.

De bank heeft zich ook garant gesteld voor betalingen aan onderaannemers sinds de toekenning van de surseance vorige week woensdag, zegt Van Praet. “Dus ook de taxibedrijven die nu nog voor ons rijden, kunnen verzekerd zijn van betaling.”

UWV

Het salaris van de chauffeurs van Klomp wordt overgenomen door het UWV. Door na faillissement toch door te blijven rijden, vergroten zij de kans op een doorstart. Ook toont het de loyaliteit van de chauffeurs aan de passagiers. Want ze kregen al maandenlang onderbetaald door Klomp door in hun eigen vrije tijd naar het eerste ophaaladres te rijden, ze moeten nu zelf de brandstof voorschieten en blijven ook ná faillissement keurig iedere dag hun cliënten ophalen.

De situatie bij Klomp is al geruime tijd noodlijdend. Het taxibedrijf leidde flink verlies op diverse vervoerscontracten omdat te laag was ingeschreven. Klomp stond onlangs meerdere malen voor de rechter omdat vakbond FNV het bedrijf beschuldigde van overtreding van de Cao Taxivervoer. De directie had vorig jaar vanwege de slechte financiële situatie besloten de arbeidstijd van chauffeurs naar het eerste ophaaladres en terug naar huis niet meer uit te betalen.

Nabetaling

Ondanks dat de rechter Klomp nog niet definitief heeft veroordeeld tot naleving van deze cao-bepaling (slechts een relatief lichte nabetaling en dwangsom voor gevallen in het verleden), vroeg Klomp meerdere malen om ‘begrip’ van de medewerkers. Die zouden in moeten leveren om de continuïteit van het bedrijf te garanderen.

Nu worden de chauffeurs door het faillissement wel flink gedupeerd, omdat hun ww-uitkering lager zal zijn dan ze eigenlijk verdienen. Ze hebben immers op papier de afgelopen zes maanden minder uren gewerkt dan daadwerkelijk het geval is. Ook de terugbetaling van Klomp aan een aantal chauffeurs, zoals de rechter had bepaald, is door het faillissement onwaarschijnlijk. En de 10% boete die Klomp behoort te betalen aan haar chauffeurs omdat vorig jaar het vakantiegeld te laat werd betaald, zal niet meer voldaan worden vanwege het faillissement.

Aanbestedingen

Het omvallen van Klomp is veroorzaakt door het jarenlang veel te laag inschrijven op aanbestedingen. Hierdoor had het bedrijf geen reserves om verlieslatende contracten op te vangen. Ook verloor het bedrijf enkele contracten, waardoor de planning van ritten minder efficiënt gedaan kon worden.

Bart Pals

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Klomp failliet verklaard, curator in gesprek met overname-kandidaten”

Johan Zevenbergen|28.04.16|09:42

Ontslaan ze nu ook al die ambtenaren, die hier mede verantwoordelijk voor zijn?

Aad Hofman|28.04.16|09:57

Het zijn niet de ambtenaren of overheden of welke aanbesteder, het zijn de taxibedrijven die aan deze onzin blijven meedoen.

Aad Hofman|28.04.16|09:58

Het zijn niet diegene die de aanbestedingen aanbieden, maar de taxibedrijven die aan deze waanzin blijven meedoen om andere bedrijven uit de markt te werken.

Jan Gerrits|28.04.16|10:59

tanken voorschieten? weet je hoe ik dat noem! de omgekeerde wereld. mensen denk na!!!!!

Ton van Dalfsen|28.04.16|11:34

Als ik personeelslid zou zijn zou ik die garantstelling op papier willen zien! En hoop dat de overnemende partij de huidige directie niet in de zelfde functie terug neemt. En wederom zeg ik: Groot, Groter en Grootst werkt nog steeds niet en zal nooit werken.

Ton van Dalfsen|28.04.16|11:37

Curator in gesprek met overname kandidaten: Hmmm Denk Noot, W&DK, of Munckhoff. Hmm Groot, Groter, Grootst willen zijn ?

Dick van Engelen|28.04.16|13:06

“Het salaris van de chauffeurs van Klomp wordt overgenomen door het UWV. Door na faillissement toch door te blijven rijden, vergroten zij de kans op een doorstart”

Hoeveel eventuele doorstarts komen er hierna nog ????? maar intussen wel de maatschappij laten opdraaien voor alle kosten… Failliet is failliet !!!! zeker als het willens en wetens door verkeerd beleid veroorzaakt wordt !!!!!

Ton van Dalfsen|28.04.16|13:27

@ Dick, helemaal gelijk in. En bij een doorstart met de zelfde directieleden van de regen in de drup.

Andries Pieterson|28.04.16|15:29

Welk gezond bedrijf trapt er nog in om Klomp over te nemen? Bij het winnen van de aanbesteding in Friesland was allang bekend dat ze er dik op moesten toeleggen. Als je deze contracten als bedrijf overneemt moet je op dezelfde asociale manier te werk gaan om je faillisement te kunnen uitstellen. Een fatsoenlijk bedrijf zal zich wel 3 keer bedenken

Johan Zevenbergen|29.04.16|00:14

@aad Hofman,
Een ondernemer is er denk ik niet op uit om z,n personeel, bedrijf of inkomen naar een andere wereld te helpen.
het is de aanbesteder die alle vormen van vervoer heeft losgekoppeld en apart aanbesteed waardoor deze alleen in combinatie zijn uit te voeren en nog rendabel kunnen zijn.
Als er dus een schakel tussen uitvalt door dat de cijfers of bezettingsgraad van de aanbesteder niet kloppen,.
of deze concurreert door een subsidie aan een concurrerend vervoersproject te geven.

Johan Zevenbergen|29.04.16|00:14

@aad Hofman 2,
Word het erg lastig allemaal,
Bovendien als een ondernemer niet meegaat in dit overheidsspel krijgt ie er een concurrent bij, in zijn omgeving waardoor hij uiteindelijk ook failliet gaat.
Kortom het hele aanbestedings en subsidie spel zou op de schop moeten,
maar valt in eerste instantie onder de zorgplicht van de overheid.

Ton van Dalfsen|29.04.16|08:20

Let wel: Klomp was vroeger een gewoon taxibedrijfje in Soest. Ze wilden groeien, groeien en nog eens groeien. Meegaan met de anderen en meegaan met die aanbestedingen en meegaan met de prijs beneden kostprijs. En Klomp zal de laatste niet in het rijtje van faillissementen zijn. Plaatselijke bedrijven zouden moeten samenwerken om hun plaatselijk vervoer te mogen doen. En dat ook tegen een normaal winstgevend tarief. Ga naar tweede kamer leden en voer actie tegen dit beleid

Johan Zevenbergen|29.04.16|10:35

@ton,
Groeien is gezond en normaal ondernemerschap,
Aanbesteden op 2 en 3 jarige contracten niet, en zeker als dan nog een stuk uit te taart naar een ander gaat.
hier kan je niet anders als een groot verloop in personeel hebben en geen carrière en zekerheid bieden,
Ook investeringen zoals auto,s kun je hier maar gedeeltelijk op afschrijven.
Dus kan een werkgever niet anders als zorgen aansluitende contracten te krijgen, die kennelijk alleen op prijs gegund worden.
kortom kansloos

Dick van Engelen|29.04.16|12:08

@ Johan Zevenbergen ,
Als je willens en wetens bij een aanbesteding op 2 of 3 jarige contracten onder je kostprijs gaat zitten heb je een fallisement aan jezelf te danken.
Daarnaast neem je al je personeel met hun gezinnen mee in dat risico , dat is in mijn ogen geen normaal ondernemerschap .
Ook je redenering van “overheidsspel ” is geen reden om ver onder je kostprijs in te schrijven .
Dit spel heeft meer te maken met “grootheidswaanzin” dat voor het personeel helaas verkeerd heeft uitgepakt

Ton van Dalfsen|29.04.16|17:22

Groeien tegen elke prijs is toch niet gezond ? En lijkt mij geen goede ondernemerschap. Klomp had grootheidswaanzin en is niet de enige. Lijkt mij voor hun beter geweest kleiner te worden dan tegen elke prijs groter te worden. Zoals ik altijd zeg, Groot, Groter en grootst worden heeft nog nooit gewerkt. Ze kunnen beter geen doorstart maken zodat de opdrachtgevers die voor deze lage prijs het Klomp gegund hebben een probleem hebben. Het personeel komt wel weer aan de bak bij de nieuwe partij

Ton van Dalfsen|29.04.16|17:25

Bij een doorstart door een overnemende partij zullen ze tegen de prijs moeten rijden die Klomp had. Als je geen doorstart maakt zullen nieuwe partijen een betere prijs uit kunnen halen.

Johan Zevenbergen|03.05.16|17:24

@ Dick en ton,
Soms heb je geen andere keus.
Als alleen de gehele taart rendabel is, heb je niets aan driekwart.
Dan heb je de andere stukjes ook nodig, ook al lijken deze op zich dan onder de kostprijs te zitten.
Maar goed in dit geval is iedereen verliezer, en heeft er niemand wat.

Ton van Dalfsen|03.05.16|19:17

Uhh, mijn berichten over de naam van de curator zijn weg gehaald. Curator het Hr Klomp uit Tiel. Toevallig?

Bo Pro|22.05.16|14:58

lol wat had klomp te zoeken in friesland, ze hadden daar niks, dus dat stukje taart bracht zowiezo niet genoeg op…