Neelie Kroes, EU, Europa, eurocommissaris

Kroes: tijd voor dialoog tussen Uber en wetgever

De tijd dat taxibedrijf Uber door de wet te overtreden, probeerde veranderingen door te drukken, is voorbij. Dat zegt Neelie Kroes, het nieuwe hoofd van de adviesraad van Uber, in een gesprek met de Telegraaf. Ze pleit nu voor de dialoog.

De wetgever loopt volgens Kroes altijd achter bij technologische ontwikkelingen. Tegen de wet ingaan, zoals Uber herhaaldelijk deed, is niet de strategie. “Je moet in gesprek gaan om die wetten aangepast krijgen”, aldus Kroes. Uber had daar niet altijd geduld voor. Zo kreeg de dienst UberPop herhaaldelijk een verbod opgelegd. In Nederland loopt er nog een strafrechtelijk onderzoek dat het Openbaar Ministerie afgelopen najaar is gestart.

Regelgeving

Vorige week maakte Uber bekend Neelie Kroes, voormalig eurocommissaris van Mededinging en Telecom, te benoemen als hoofd van de adviesraad. Ze gaat Uber onder meer adviseren over regelgeving en mededinging.

Ook in haar functie als eurocommissaris was al duidelijk dat Kroes het taxibedrijf een warm hart toedroeg. Zo voerde ze strijd met landen die de dienst probeerden te verbieden. Ook in de Telegraaf roemt ze de dienst omdat die dicht bij de burger zou staan en zorgt voor veel banen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Yvonne Ton

30 reacties op “Kroes: tijd voor dialoog tussen Uber en wetgever”

Taxi Volendam|09.05.16|13:19

“Je moet in gesprek gaan om die wetten aangepast krijgen”,
Da’s een goeie mevr. Kroes!
Probeer dat eens voor ons, of geef een tip hoe we de beleidsmedewerkers van I&M aan het luisteren krijgen.
Na 15 jaar bezwaren uiten tegen de taxiwet met nadien alle aanpassingen waaronder de BCT is Den Haag nog steeds DOOF voor de Taxibranche om verbeteringen aan te brengen.

Rodney Barten|09.05.16|20:55

Kroes kan met haar staat van dienst een hoop deuren openen in Den Haag, dus straks rijden we allemaal op gele platen, hebben we geen meter meer nodig, word de chauffeurspas afgeschaft en hebben we de BCT ook niet meer nodig…het enige wat we nodig hebben is een auto die we kunnen leasen via Uber. Wat een feest, deze dame had allang met pensioen gemoeten, zij is een gevaar voor onze branche!!

Taxi Volendam|10.05.16|10:42

Kroes zou in overweging kunnen nemen om bij KNV of Taxibelangen als adviseuse aan te schuiven i.p.v een Amerikaans bedrijf te helpen die van Taxichauffeurs slaven maakt en 20% van de ritprijs die passagiers uiteindelijk moeten betalen ten eigen gewin opstrijkt.

taxibelangen STN|10.05.16|16:16

Mw. Kroes begrijpt het verschil tussen werk en banen niet helemaal. Banen zijn in Nederland arbeidsplaatsen waar mensen in loondienst een prestatie leveren. Hiervoor krijgt men een loon volgens CAO, en worden daar premies over betaald. Nu über die wetten niet (meer) straffeloos mag overtreden hebben ze mw. Kroes ingehuurd om die wetten dan maar aangepast te krijgen, natuurlijk op een manier die vooral über voordeel op zal leveren. Ook de opmerking dat über ‘dicht bij de burger staat’ is onzin…

taxibelangen STN|10.05.16|16:23

Über is een app, die gebruikt wordt als verbinding tussen de taxi (chauffeur) en de klant, het enige wat de klant van über verder ziet is de app en de factuur, verder niets. Blijkt maar weer dat ook ex-politici nog steeds zelf zeer vér van de burgers af staan. Über heeft zich willens en wetens jarenlang niet aan de wet gehouden, en nu moet men ipv straffen, belonen met op hen toegespitste wetgeving? Als dat is wat Mw. Kroes met ‘innovatie’ bedoeld hebben we nog een lange weg te gaan.

Taxi Volendam|11.05.16|09:38

Wat iedere Taxi / bedrijf nodig heeft is een EIGEN landelijk datacommunicatie systeem.
Daarmee kunnen we WEDIJVEREN met nieuwe app’s.
Dat missen we doordat de bct het volledig laat afweten en er veel verloren energie in is gaan zitten.
Veel bedrijven zijn afhankelijk geworden van een duur systeem van hun leveranciers die hun bedrijf plat kunnen leggen door de stekker er uit te trekken. B.v. door faillissementen of wat dan ook.
Een groot probleem waar ze snel vanaf moeten.

Ton van Dalfsen|11.05.16|10:30

Cruijff zei altijd: Elk nadeel heeft zijn voordeel. Kroes zou voor ons ook een voordeeltje zijn door vervroegde afschaffing van BCT plicht te bewerkstelligen. UBER is er nou eenmaal en zal echt niet zo gauw verdwijnen. Ook de nederlandse taxibedrijven hebben het in de afgelopen +/- 15 jaar laten afweten door de straat taxi’s eruit te gooien en meer op contractvervoer toe te spitsen. En nu is Leiden in last. Contractvervoer is duidelijk minder geworden. en door de straat taxi’s eruit te gooien

Ton van Dalfsen|11.05.16|10:32

zijn er veel ZZP-ers bij gekomen waarvan enkele/velen zich nu aansluiten bij UBER.

Rodney Barten|11.05.16|10:37

TV: Ik heb bijna geen energie gestoken in de BCT, behalve de tijd die nodig was om hem in te bouwen. Ook zie ik geen verband tussen een waardeloze Bct (zoals u die omschrijft) en het op een innovatieve manier werven van klanten.

Rodney Barten|11.05.16|10:45

Ton: Er is maar één reden waarom de straattaxi eruit is gegooid door de bedrijven: Er valt geen droog brood meer in te verdienen als je er personeel opzet. Gemiddeld omzet in de straattaxi is 22 euro per uur(?) Ook bij Uber is dat de verwachtte omzet, daar moeten de aangesloten zzp/ers dan ook nog is 20 procent van afdragen…ik wens ze veel succes!!!

Ton van Dalfsen|11.05.16|10:56

@ Rodney, Bij contractvervoer groeiden de bomen de hemel in. Nu echter niet meer en klaagt men over UBER

Ton van Dalfsen|11.05.16|11:02

En ook het vroegere connexxion is daar schuldig aan door taxibedrijven op te kopen en de straattaxi’s eruit te gooien. daardoor kwamen er ook veeeeel ZZP-ers op de markt wat weer een bedreiging vormde voor de bedrijven die NOG taxi’s hadden. ECHT: alle grotere taxibedrijven moeten ook de hand in eigen boezem steken door de ontstane situatie. UBER kwam en overwon omdat de gevestigde orde nog lag te slapen

Rodney Barten|11.05.16|11:03

Ton…als ik in het contractvervoer zou zitten OF voor uber zou rijden zou ik ook klagen:)

Ton van Dalfsen|11.05.16|11:09

Spreek weleens een paar mensen die voor UBER X rijden; Die rijden hun eigen wild voor ze. Komen per dag met meer Schoon in het handje thuis dan de gemiddelde taxi. Die hoor je echt niet klagen.

Ton van Dalfsen|11.05.16|11:19

Oh ja: BCT prima, maar geen verplichting welke. Er is meer keus aan zogenaamde BCT’s die meer kunnen dan de BCT’s die verplicht zijn om te kopen.

Rodney Barten|11.05.16|11:53

Ton: Volg de verhalen uit de V.S eens en je zal tot de realisatie komen dat de chauffeurs uiteindelijk aan het kortste eind trekken. Er is geen mooier werk dan EIGEN werk en niet afhankelijk te hoeven zijn van een Amerikaanse geldwolf die alleen maar de geldschieters ter dienst moet zijn. Hoe dan ook moet het verlies wat ze nu draaien ooit omgezet worden naar winst…en je raad het al: Dat gaat over de rug van de nu nog enthousiaste uber chauffeurs, ze snijden in hun eigen vlees!

Ton van Dalfsen|11.05.16|15:24

Rodney, Die lees ik wel maar de VS is nog niet NL. Hier zijn veel ZZP-ers die erin trappen. En je ziet hier in de stad veel van die Jaguars en Toyota prius rijden die je via Uber kan leasen rond rijden. Ook veel andere merken van de zogenaamde nieuwkomers die bij snabbelen naast hun normale baan

Jochem H|12.05.16|06:52

Ik ben 2 jaar geleden naar de VS verhuisd en daarvoor 15 jaar in de Utrechtse taximarkt gereden. Hier In de VS heeft Uber alle markten overgenomen van het VIP vervoer tot straat taxi. Ik zit hier in het VIP vervoer en zelfs de miljonair bestellen Uberx ( goedkoopst). Uber heeft een aantal prijsverlagingen doorgevoerd en nu is het zover dat er voor $0,75 per mijl en $0,09 per/m wordt gereden, en dan 25% provisie. Uber is er totaal niet voor de chauffeurs, hou ze uit de markt die Uberaso’s.

Marion van Dijk|12.05.16|15:17

Waarom wordt TNT wel aangepakt en uber niet, prijzen worden steeds lager, commissie steeds hoger inmiddels 25 procent, Door met bonussen te strooien steeds meer chauffeurs omdat de huidige chauffeurs niet inzien dat daardoor het werk ook steeds minder wordt. Maar gelukkig hebben we in tegenstelling tot Amerika hier een sociaal vangnet dus straks allemaal geen zzp er meer die graag zijn broek op wil houden maar vele werklozen in een uitkering erbij.

Marion van Dijk|12.05.16|15:19

Goed over nagedacht Nelie. Weer een politica die weet waar de klok hangt maar de klepel kwijt is of hoe was het ook al weer? Maar ja een leugentje meer of minder maakt toch niet uit een vals voorwendsel meer of minder maakt toch ook niet uit. Viva Policica

Marion van Dijk|12.05.16|15:59

en denk je nu werkelijk dat uber zich om de mensen bekommert? Alleen de provisie telt. Lux is al weggevaagd de x krijgen louche leasecontracten zodat ze moeten blijven rijden tegen een prijs waar ze uiteindelijk op moeten toeleggen. Als klant moet je surche betalen terwijl er 20 auto’s stil staan. Moeten wij fatsoenlijke chauffeurs doen met oud en nieuw zijn we gelijk ons keurmerk kwijt. Maar ja blijft politiek he de rijken worden rijker de Amerikanen maken nederland kapot. Who cares

Marion van Dijk|12.05.16|16:02

en hoe komt het dat alle uberchauffeurs een contract hebben moeten ondertekenen waarin ze verklaren geen dienstverband te hebben met Uber? Wat doet Uber dan? volgens mij is het klant uber chauffeur. Raar toch een beetje of voorkennis met in het achterhoofd wat TNT te wachten staat. Op zijn minst dubieus

Johan Zevenbergen|12.05.16|18:44

Lijkt mij nu echt een soort (smelt) kroes cq melting pot te worden,
een soort vermenging van culturen tot een aparte (sub-)cultuur.
In iedergeval geen zuivere koffie.

Johan Schurink-Krauts|13.05.16|22:09

Vooraleerst, Uber legt mij geen verplichte lease contract op ik ben vrij om mijn eigen auto te “regelen”, uiteraard worden er fatsoenlijke eisen aan deze auto gesteld. Daarbij komt dat vele, voorheen straattaxi chauffeurs nu Uber erbij doen (zowel Uberx als Black).

Er word een commissie berekend, Ja kunst, de straattaxi betaald zeker niets?

Johan Schurink-Krauts|13.05.16|22:11

Dat Uber de prijs bepaald is zeker niet slecht, dat ze hem enkele weken voor de consument verlaagd hebben is voor de slimme chauffeur, lees diegene die gaan rijden op de juiste tijden, zelfs beter uitgepakt. Om voor mijzelf te spreken: Meer ritten per uur waardoor mijn omzet p/u toegenomen is.

Uiteraard is Uber niet mijn werkgever, behalve de prijs voor de rit bepaal ik alles verder helemaal zelf.

Rodney Barten|14.05.16|08:49

@ Johan: Uw commissie geld gaat naar een buitenlandse partij die geen affiniteit heeft met onze branche. Uw commissie geld verdwijnt uit de NL economie, heeft u daar wel eens over nagedacht. Ook zorgt Uber niet voor meer werk, het verplaats zich alleen maar van de centrales naar de Uber App. Ook zou is zich eens wat beter in de strategie/ doen en laten van de Uber organisatie kunnen verdiepen. Ik mag dan hopen dat u tot inzien komt en hun de rug toe keert.Ze helpen namelijk onze branche om zeep

Ton van Dalfsen|14.05.16|13:15

Dat Uber Kroes tot zich heeft verbonden hebben ze slim gedaan. Zo krijgen ze meer voor elkaar dan de branche organisaties in NL. Daartegen valt het mij tegen dat Kroes zich tot hun als amerikaanse partij laat binden als gerespecteerd nederlander en niet zich laat verbinden tot onze eigen branche organisaties. Toevallig deze week een klant van mij uit India gesproken die mij vertelde dat Uber in India de taximarkt volledig in handen heeft.

Rodney Barten|14.05.16|14:15

Ton: kroes zit maar voor één ding bij Uber…een grote zak met geld. Dat kunnen de NL branche organisaties niet betalen. En dat iedere taxichauffeur in India voor Uber rijdt geloof ik geen snars van, ook daar zullen nog voldoende zelfstandige zijn die niet voor hun willen rijden (net als in NL)…Helaas zijn er wel te veel chauffeurs die in het praatje van Uber trappen, die rijden straks voor een scheet en drie knikkers en betalen daar dan ook nog eens een hoop commissie over.

Johan Zevenbergen|15.05.16|17:22

Een zzp er die maar een opdrachtgever heeft, lijkt mij geen zelfstandige.
Maar heeft meer een verkapte cq illegale vorm van loondienst.
Terneer als je dat werk dan ook alleen maar krijgt als je er voor betaald, is er toch echt sprake van schijn zelfstandige.

Johan Zevenbergen|30.05.16|11:46

maar goed er word dus kennelijk keihard gewerkt aan een maatschappij van ieder voor zich.
Onder de vlag van een paar super machtige buitlandse monopolisten.
Goed bezig, dat is wat we willen kroes of…….

Kroes: tijd voor dialoog tussen Uber en wetgever | TaxiPro
Neelie Kroes, EU, Europa, eurocommissaris

Kroes: tijd voor dialoog tussen Uber en wetgever

De tijd dat taxibedrijf Uber door de wet te overtreden, probeerde veranderingen door te drukken, is voorbij. Dat zegt Neelie Kroes, het nieuwe hoofd van de adviesraad van Uber, in een gesprek met de Telegraaf. Ze pleit nu voor de dialoog.

De wetgever loopt volgens Kroes altijd achter bij technologische ontwikkelingen. Tegen de wet ingaan, zoals Uber herhaaldelijk deed, is niet de strategie. “Je moet in gesprek gaan om die wetten aangepast krijgen”, aldus Kroes. Uber had daar niet altijd geduld voor. Zo kreeg de dienst UberPop herhaaldelijk een verbod opgelegd. In Nederland loopt er nog een strafrechtelijk onderzoek dat het Openbaar Ministerie afgelopen najaar is gestart.

Regelgeving

Vorige week maakte Uber bekend Neelie Kroes, voormalig eurocommissaris van Mededinging en Telecom, te benoemen als hoofd van de adviesraad. Ze gaat Uber onder meer adviseren over regelgeving en mededinging.

Ook in haar functie als eurocommissaris was al duidelijk dat Kroes het taxibedrijf een warm hart toedroeg. Zo voerde ze strijd met landen die de dienst probeerden te verbieden. Ook in de Telegraaf roemt ze de dienst omdat die dicht bij de burger zou staan en zorgt voor veel banen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Yvonne Ton

30 reacties op “Kroes: tijd voor dialoog tussen Uber en wetgever”

Taxi Volendam|09.05.16|13:19

“Je moet in gesprek gaan om die wetten aangepast krijgen”,
Da’s een goeie mevr. Kroes!
Probeer dat eens voor ons, of geef een tip hoe we de beleidsmedewerkers van I&M aan het luisteren krijgen.
Na 15 jaar bezwaren uiten tegen de taxiwet met nadien alle aanpassingen waaronder de BCT is Den Haag nog steeds DOOF voor de Taxibranche om verbeteringen aan te brengen.

Rodney Barten|09.05.16|20:55

Kroes kan met haar staat van dienst een hoop deuren openen in Den Haag, dus straks rijden we allemaal op gele platen, hebben we geen meter meer nodig, word de chauffeurspas afgeschaft en hebben we de BCT ook niet meer nodig…het enige wat we nodig hebben is een auto die we kunnen leasen via Uber. Wat een feest, deze dame had allang met pensioen gemoeten, zij is een gevaar voor onze branche!!

Taxi Volendam|10.05.16|10:42

Kroes zou in overweging kunnen nemen om bij KNV of Taxibelangen als adviseuse aan te schuiven i.p.v een Amerikaans bedrijf te helpen die van Taxichauffeurs slaven maakt en 20% van de ritprijs die passagiers uiteindelijk moeten betalen ten eigen gewin opstrijkt.

taxibelangen STN|10.05.16|16:16

Mw. Kroes begrijpt het verschil tussen werk en banen niet helemaal. Banen zijn in Nederland arbeidsplaatsen waar mensen in loondienst een prestatie leveren. Hiervoor krijgt men een loon volgens CAO, en worden daar premies over betaald. Nu über die wetten niet (meer) straffeloos mag overtreden hebben ze mw. Kroes ingehuurd om die wetten dan maar aangepast te krijgen, natuurlijk op een manier die vooral über voordeel op zal leveren. Ook de opmerking dat über ‘dicht bij de burger staat’ is onzin…

taxibelangen STN|10.05.16|16:23

Über is een app, die gebruikt wordt als verbinding tussen de taxi (chauffeur) en de klant, het enige wat de klant van über verder ziet is de app en de factuur, verder niets. Blijkt maar weer dat ook ex-politici nog steeds zelf zeer vér van de burgers af staan. Über heeft zich willens en wetens jarenlang niet aan de wet gehouden, en nu moet men ipv straffen, belonen met op hen toegespitste wetgeving? Als dat is wat Mw. Kroes met ‘innovatie’ bedoeld hebben we nog een lange weg te gaan.

Taxi Volendam|11.05.16|09:38

Wat iedere Taxi / bedrijf nodig heeft is een EIGEN landelijk datacommunicatie systeem.
Daarmee kunnen we WEDIJVEREN met nieuwe app’s.
Dat missen we doordat de bct het volledig laat afweten en er veel verloren energie in is gaan zitten.
Veel bedrijven zijn afhankelijk geworden van een duur systeem van hun leveranciers die hun bedrijf plat kunnen leggen door de stekker er uit te trekken. B.v. door faillissementen of wat dan ook.
Een groot probleem waar ze snel vanaf moeten.

Ton van Dalfsen|11.05.16|10:30

Cruijff zei altijd: Elk nadeel heeft zijn voordeel. Kroes zou voor ons ook een voordeeltje zijn door vervroegde afschaffing van BCT plicht te bewerkstelligen. UBER is er nou eenmaal en zal echt niet zo gauw verdwijnen. Ook de nederlandse taxibedrijven hebben het in de afgelopen +/- 15 jaar laten afweten door de straat taxi’s eruit te gooien en meer op contractvervoer toe te spitsen. En nu is Leiden in last. Contractvervoer is duidelijk minder geworden. en door de straat taxi’s eruit te gooien

Ton van Dalfsen|11.05.16|10:32

zijn er veel ZZP-ers bij gekomen waarvan enkele/velen zich nu aansluiten bij UBER.

Rodney Barten|11.05.16|10:37

TV: Ik heb bijna geen energie gestoken in de BCT, behalve de tijd die nodig was om hem in te bouwen. Ook zie ik geen verband tussen een waardeloze Bct (zoals u die omschrijft) en het op een innovatieve manier werven van klanten.

Rodney Barten|11.05.16|10:45

Ton: Er is maar één reden waarom de straattaxi eruit is gegooid door de bedrijven: Er valt geen droog brood meer in te verdienen als je er personeel opzet. Gemiddeld omzet in de straattaxi is 22 euro per uur(?) Ook bij Uber is dat de verwachtte omzet, daar moeten de aangesloten zzp/ers dan ook nog is 20 procent van afdragen…ik wens ze veel succes!!!

Ton van Dalfsen|11.05.16|10:56

@ Rodney, Bij contractvervoer groeiden de bomen de hemel in. Nu echter niet meer en klaagt men over UBER

Ton van Dalfsen|11.05.16|11:02

En ook het vroegere connexxion is daar schuldig aan door taxibedrijven op te kopen en de straattaxi’s eruit te gooien. daardoor kwamen er ook veeeeel ZZP-ers op de markt wat weer een bedreiging vormde voor de bedrijven die NOG taxi’s hadden. ECHT: alle grotere taxibedrijven moeten ook de hand in eigen boezem steken door de ontstane situatie. UBER kwam en overwon omdat de gevestigde orde nog lag te slapen

Rodney Barten|11.05.16|11:03

Ton…als ik in het contractvervoer zou zitten OF voor uber zou rijden zou ik ook klagen:)

Ton van Dalfsen|11.05.16|11:09

Spreek weleens een paar mensen die voor UBER X rijden; Die rijden hun eigen wild voor ze. Komen per dag met meer Schoon in het handje thuis dan de gemiddelde taxi. Die hoor je echt niet klagen.

Ton van Dalfsen|11.05.16|11:19

Oh ja: BCT prima, maar geen verplichting welke. Er is meer keus aan zogenaamde BCT’s die meer kunnen dan de BCT’s die verplicht zijn om te kopen.

Rodney Barten|11.05.16|11:53

Ton: Volg de verhalen uit de V.S eens en je zal tot de realisatie komen dat de chauffeurs uiteindelijk aan het kortste eind trekken. Er is geen mooier werk dan EIGEN werk en niet afhankelijk te hoeven zijn van een Amerikaanse geldwolf die alleen maar de geldschieters ter dienst moet zijn. Hoe dan ook moet het verlies wat ze nu draaien ooit omgezet worden naar winst…en je raad het al: Dat gaat over de rug van de nu nog enthousiaste uber chauffeurs, ze snijden in hun eigen vlees!

Ton van Dalfsen|11.05.16|15:24

Rodney, Die lees ik wel maar de VS is nog niet NL. Hier zijn veel ZZP-ers die erin trappen. En je ziet hier in de stad veel van die Jaguars en Toyota prius rijden die je via Uber kan leasen rond rijden. Ook veel andere merken van de zogenaamde nieuwkomers die bij snabbelen naast hun normale baan

Jochem H|12.05.16|06:52

Ik ben 2 jaar geleden naar de VS verhuisd en daarvoor 15 jaar in de Utrechtse taximarkt gereden. Hier In de VS heeft Uber alle markten overgenomen van het VIP vervoer tot straat taxi. Ik zit hier in het VIP vervoer en zelfs de miljonair bestellen Uberx ( goedkoopst). Uber heeft een aantal prijsverlagingen doorgevoerd en nu is het zover dat er voor $0,75 per mijl en $0,09 per/m wordt gereden, en dan 25% provisie. Uber is er totaal niet voor de chauffeurs, hou ze uit de markt die Uberaso’s.

Marion van Dijk|12.05.16|15:17

Waarom wordt TNT wel aangepakt en uber niet, prijzen worden steeds lager, commissie steeds hoger inmiddels 25 procent, Door met bonussen te strooien steeds meer chauffeurs omdat de huidige chauffeurs niet inzien dat daardoor het werk ook steeds minder wordt. Maar gelukkig hebben we in tegenstelling tot Amerika hier een sociaal vangnet dus straks allemaal geen zzp er meer die graag zijn broek op wil houden maar vele werklozen in een uitkering erbij.

Marion van Dijk|12.05.16|15:19

Goed over nagedacht Nelie. Weer een politica die weet waar de klok hangt maar de klepel kwijt is of hoe was het ook al weer? Maar ja een leugentje meer of minder maakt toch niet uit een vals voorwendsel meer of minder maakt toch ook niet uit. Viva Policica

Marion van Dijk|12.05.16|15:59

en denk je nu werkelijk dat uber zich om de mensen bekommert? Alleen de provisie telt. Lux is al weggevaagd de x krijgen louche leasecontracten zodat ze moeten blijven rijden tegen een prijs waar ze uiteindelijk op moeten toeleggen. Als klant moet je surche betalen terwijl er 20 auto’s stil staan. Moeten wij fatsoenlijke chauffeurs doen met oud en nieuw zijn we gelijk ons keurmerk kwijt. Maar ja blijft politiek he de rijken worden rijker de Amerikanen maken nederland kapot. Who cares

Marion van Dijk|12.05.16|16:02

en hoe komt het dat alle uberchauffeurs een contract hebben moeten ondertekenen waarin ze verklaren geen dienstverband te hebben met Uber? Wat doet Uber dan? volgens mij is het klant uber chauffeur. Raar toch een beetje of voorkennis met in het achterhoofd wat TNT te wachten staat. Op zijn minst dubieus

Johan Zevenbergen|12.05.16|18:44

Lijkt mij nu echt een soort (smelt) kroes cq melting pot te worden,
een soort vermenging van culturen tot een aparte (sub-)cultuur.
In iedergeval geen zuivere koffie.

Johan Schurink-Krauts|13.05.16|22:09

Vooraleerst, Uber legt mij geen verplichte lease contract op ik ben vrij om mijn eigen auto te “regelen”, uiteraard worden er fatsoenlijke eisen aan deze auto gesteld. Daarbij komt dat vele, voorheen straattaxi chauffeurs nu Uber erbij doen (zowel Uberx als Black).

Er word een commissie berekend, Ja kunst, de straattaxi betaald zeker niets?

Johan Schurink-Krauts|13.05.16|22:11

Dat Uber de prijs bepaald is zeker niet slecht, dat ze hem enkele weken voor de consument verlaagd hebben is voor de slimme chauffeur, lees diegene die gaan rijden op de juiste tijden, zelfs beter uitgepakt. Om voor mijzelf te spreken: Meer ritten per uur waardoor mijn omzet p/u toegenomen is.

Uiteraard is Uber niet mijn werkgever, behalve de prijs voor de rit bepaal ik alles verder helemaal zelf.

Rodney Barten|14.05.16|08:49

@ Johan: Uw commissie geld gaat naar een buitenlandse partij die geen affiniteit heeft met onze branche. Uw commissie geld verdwijnt uit de NL economie, heeft u daar wel eens over nagedacht. Ook zorgt Uber niet voor meer werk, het verplaats zich alleen maar van de centrales naar de Uber App. Ook zou is zich eens wat beter in de strategie/ doen en laten van de Uber organisatie kunnen verdiepen. Ik mag dan hopen dat u tot inzien komt en hun de rug toe keert.Ze helpen namelijk onze branche om zeep

Ton van Dalfsen|14.05.16|13:15

Dat Uber Kroes tot zich heeft verbonden hebben ze slim gedaan. Zo krijgen ze meer voor elkaar dan de branche organisaties in NL. Daartegen valt het mij tegen dat Kroes zich tot hun als amerikaanse partij laat binden als gerespecteerd nederlander en niet zich laat verbinden tot onze eigen branche organisaties. Toevallig deze week een klant van mij uit India gesproken die mij vertelde dat Uber in India de taximarkt volledig in handen heeft.

Rodney Barten|14.05.16|14:15

Ton: kroes zit maar voor één ding bij Uber…een grote zak met geld. Dat kunnen de NL branche organisaties niet betalen. En dat iedere taxichauffeur in India voor Uber rijdt geloof ik geen snars van, ook daar zullen nog voldoende zelfstandige zijn die niet voor hun willen rijden (net als in NL)…Helaas zijn er wel te veel chauffeurs die in het praatje van Uber trappen, die rijden straks voor een scheet en drie knikkers en betalen daar dan ook nog eens een hoop commissie over.

Johan Zevenbergen|15.05.16|17:22

Een zzp er die maar een opdrachtgever heeft, lijkt mij geen zelfstandige.
Maar heeft meer een verkapte cq illegale vorm van loondienst.
Terneer als je dat werk dan ook alleen maar krijgt als je er voor betaald, is er toch echt sprake van schijn zelfstandige.

Johan Zevenbergen|30.05.16|11:46

maar goed er word dus kennelijk keihard gewerkt aan een maatschappij van ieder voor zich.
Onder de vlag van een paar super machtige buitlandse monopolisten.
Goed bezig, dat is wat we willen kroes of…….