ILT, Inspectie Leefomgeving en Transport, inval, Uber

Slechts vier boetes voor ontbreken boordcomputer taxi

De inspecteurs van ILT hebben in juli verspreid over heel Nederland 302 taxi’s gecontroleerd. Daarbij zijn vier boetes opgelegd omdat de BCT ontbrak. Er zijn daarnaast vijf boetes gegeven omdat de chauffeur de boordcomputer opzettelijk verkeerd gebruikte. Juli was de eerste maand waarin er werd gehandhaafd op aanwezigheid van de BCT in taxi’s.

De meeste taxichauffeurs beschikken over de verplichte boordcomputer taxi en weten bovendien hoe zij die moeten gebruiken, concludeert ILT. Slechts in enkele gevallen hoefde er een boete te worden opgelegd. Afwezigheid van de BCT spreekt voor zich; met opzettelijke fouten kan worden gedacht aan het niet correct invoeren van het ondernemersnummer.

Arbeids- en rusttijden

Chauffeurs die per ongeluk fouten in de bediening hadden gemaakt, kwamen er vooralsnog met een waarschuwing vanaf. Sommigen voerden hun arbeids- en rusttijden niet goed in of gebruikten hun burgerservicenummer (BSN) ten onrechte in de BCT. Dit laatste is alleen toegestaan als er bijvoorbeeld sprake is van een beschadigde chauffeurskaart.

Eerder dit jaar heeft de inspectie alle houders van een taxivergunning middels een brief laten weten dat zij vanaf 1 juli zou gaan controleren op het bezit van de BCT. Tot 1 oktober kunnen chauffeurs nog wennen aan het bedienen ervan. De ILT legt tot die datum geen boetes op als bij het gebruik van de BCT per ongeluk fouten zijn gemaakt.

Boete of rijverbod

“Indien chauffeurs na die datum het apparaat niet goed gebruiken, zal de inspectie boetes opleggen. Vanaf oktober zijn de softwareproblemen opgelost die het betrouwbaar uitlezen van de werk- en rusttijden nu nog kunnen bemoeilijken”, zo licht de inspectiedienst toe. De boete voor het niet beschikken over een BCT kan oplopen tot 1800 euro. Ook kan een chauffeur een rijverbod krijgen.

Uiteraard wordt bij de controles door ILT niet alleen naar aanwezigheid en gebruik van de boordcomputer taxi gekeken. Bij de juli-controles zijn verder 70 boetes opgelegd voor andere overtredingen zoals te gladde banden, het verlopen van de APK of het verlopen van de taxameter-keuring. Ruim vijftig chauffeurs kregen een waarschuwing omdat er geen tariefkaart in de taxi aanwezig was of omdat die niet in het zicht hing.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

56 reacties op “Slechts vier boetes voor ontbreken boordcomputer taxi”

Duco Douwstra|18.08.16|10:46

De ILT roept maar wat,zij weten precies wie er geen BCT in de auto hebben.De ellende en storingen die veel taxi’s ondervinden kosten kapitalen.Ik zou graag willen weten wie een boete heeft gehad om te zien wat we daartegen kunnen doen.Honderd getuigen oproepen om de rechtbank ervan te overtuigen dat de ILT een misdadig beleid voert?Weten dat iets niet deugt en het dan toch verplichten,noem ik misdadig.De belastingdienst wil niks met de BCT te maken hebben. Die komen niet uit een ei,de ILT wel!

Tjerk Vinckx|18.08.16|15:33

Op 16 augustus 2016,dus recentelijk is de zaak tegen een Amsterdamse chauffeur (naam bekend) ivm het niet hebben van de BCT door de Amsterdamse rechtbank geseponeerd. Wel werd er verstaan gegeven dat waar neer de betreffende chauffeur alsnog geen BCT zou laten inbouwen de kans groot is dat hij weer ter verantwoording zou worden geroepen bij een nieuw proces verbaal.

Tjerk Vinckx|18.08.16|15:45

Nadenken: De volgende mededeling ontving ik van een organisatie welk -privacy- hoog in het vaandel heeft:Als de BCT naast chauffeursdata ook passagiersdata omvat is het hek helemaal van de dam,er is dan zeker sprake van massale privacyschending. Iedereen heeft immers het recht op anonimiteit in de openbare ruimte, ook als men ergens naartoe reist per taxi.Volgens deze organisatie vormt de BCT zelfs een massale privacyschending jegens chauffeurs en wellicht ook passagiers.
uhhhh …….

Rodney Barten|18.08.16|18:51

Uhhh…mijn BCT slaat geen gegevens van de klant op, ik zie dus het probleem niet.

Ton van Dalfsen|18.08.16|19:48

Het gaat ze geen mallemoer aan waar ik ben geweest. Ik beroep mij op mijn privacy. Datgene mogen ze van mij niet uit de BCT halen en als ze dat wel willen laat ik bij de politie een pv opmaken wegens schending van mijn privacy. Ben toch geen crimineel met een enkelband?

Ton van Dalfsen|18.08.16|19:53

Heb altijd een flesje water bij me. Je morst weleens

Tjerk Vinckx|18.08.16|20:41

@Rodney, d.m.v plaatsbepaling is toch te herleiden waar je rit aanvangt en waar hij eindigt en wat de klant eventueel aan tussenstops maakt, dit wordt toch opgeslagen in je uitdraai van de BCT of kom ik nu uit een ei ?

Tjerk Vinckx|18.08.16|20:45

Edward Snowden : Privacy niet belangrijk vinden omdat je niets te verbergen hebt,is hetzelfde als niet geven om vrijheid van meningsuiting omdat je niets te zeggen hebt.
Wie de schoen past trekken hem aan pfffffffff

Rodney Barten|18.08.16|20:56

Weer een hoop gekakel om niks, met de oude rittenstaat hoorde je nooit iemand over privacy. Ook gebruikt iedereen een mobieltje, facebooken we er vrolijk oplos en rennen we allemaal achter Pokemon aan, een auto registreert vanuit de fabriek al waar je bent, hoe hard je rijdt etc…HOEZO Privacy? Welkom in de 21e eeuw!

Duco Douwstra|19.08.16|16:35

Beste Rodney, fijn dat jij zo blij ben met jou BCT,met er zijn duizenden mensen die heel veel ellende en financiële strop met de BCT hebben.Wat is jou belang dat jij de BCT zo verdedigt?Door de achterlijke verplichting hebben we al 10 jaar geen enkel nieuw product meer gezien van de leveranciers,terwijl ze daarvoor ieder jaar vochten om met een steeds beter en mooier registratiesysteem te komen.Als jij blij ben met de verdere achteruitgang in de automatisering,zegt dat veel over jouw 21e eeuw.

Ton van Dalfsen|19.08.16|16:41

@ Rodney, Dus ILT mag van jou precies zien waar en wat je doet. En wat jou klant doet terwijl je de klant privacy geeft omdat hij/zij vindt dat jij goed omgaat met zijn privacy

Ton van Dalfsen|19.08.16|16:42

Precies Duco. goed verwoord

Ton van Dalfsen|19.08.16|19:11

Als je het goed vindt dat ILT jouw BCT mag uitlezen waar en wanner je ergens bent geweest , ga je slecht om met de privacy van je klanten.

Rodney Barten|19.08.16|19:25

@ Duco: Het maakt mij helemaal niks uit of ik nou een rittenlijst moet invullen of een paar knopjes moet indrukken. Ik ben geen voorstander en geen tegenstander. Het gekakel hier al die jaren van de tegenstanders heeft nog geen enkel succes gehad en zal het ook niet hebben. U bent een roepende in de woestijn!

Rodney Barten|19.08.16|19:32

@ Ton: Ik weet niet wat jou BCT allemaal op slaat, maar die van mij slaat geen naamgegevens, geboortedata, telefoonnummers ofzo op. Ook slaat hij niet op wat de klant en ik allemaal bespreken tijdens de rit. Ook weet de BCT niet wat we eten of drinken onderweg. En ja, registratie van waar IK ben geweest en waarom mogen ze van mij weten, het is een controlemiddel om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Niet nieuws t.o van de oude rittenstaat.

Ton van Dalfsen|19.08.16|20:08

Er zijn veel bedrijven die de ritten via data verkeer vanuit de centrale naar de BCT sturen voor de chauffeur voor wat zijn volgende of meerdere ritten zijn. In die data verkeer zit nou juist gevoelige informatie. Het is niet alleen ter bescherming voor jou Rodney maar ook ter bescherming van de klanten van de bedrijven. En hij slaat bij jou wel wat op: start rit in de straat van jou klant. Huisnummer. Waar hij heen gaat. Ga jij die gegevens overdragen? ik niet ter bescherming van mijn klanten.

Ton van Dalfsen|19.08.16|20:14

Rodney, Stel: dat je een man bij zijn huisadres moet ophalen en hem zogenaamd naar een zakelijk dinner moet brengen volgens zijn vrouw. In de auto zegt hij tegen jou een ander adres, Ja bijv een H…….k.st en je moet hem daar weer na 2 uurtjes weer ophalen en naar huis brengen. Jij krijgt controle van ILT en gaat jou bewegingen na waar jij bent geweest. en zij gaan dat verifieren. Krijgen ze moeders aan de lijn. Klopt het dat u bij …… bent geweest op die avond? Denk dat jij het

Ton van Dalfsen|19.08.16|20:16

het voorzetje hebt gegeven van een echtelijke …….? Hoeft niet bij jou te gebeuren maar in de algemeenheid. Op de rittenstaat kon je van alles opschrijven maar met de digitale handtekening kan je niets veranderen voor de bescherming van jou klant

Rodney Barten|19.08.16|20:21

Ton: Zoals jij zelf omschrijft zijn het juist de terminals die de gevoelige informatie versturen, dat was ook al voor de BCT. Dat de BCT dus de boosdoener is klopt dus niet. Hoe je het ook draait of keert, de privacy van de klant is niet geheel te waarborgen. In mijn situatie slaat de BCT helemaal niks op wat zou kunnen herleiden naar mijn klant. Geen naam, geen huisnummer, dus geen verificatie mogelijk.

Rodney Barten|19.08.16|20:41

Zucht….

Taxi Volendam|19.08.16|21:16

Vandaag in het nieuws:
“Belastingdienst mag geen gebruikmaken van flitsfoto’s”
Dit in verband met privacy.

De boordcomputer Taxi, “of te wel enkelband” legt iedere minuut de locatie van chauffeur en passagiers vast.
En Rodney, I&M gedragen zich hiermee vergelijkbaar aan de geheime politie van Romania, de Securitate destijds.

Dan moet er toch wel een goede reden zijn om iets dergelijks te willen.
Die reden missen we allemaal.
In geen enkel beroep is iets dergelijks verplicht,waarom wij ??

Ton van Dalfsen|20.08.16|08:39

@ Rodney, Dus jou BCT slaat niets op. Deze BCT wil ik ook wel. Jij hebt geen Abo om uit te lezen zeker? Als je dat hebt zie je dat hij van alles opslaat. Waar jij bent geweest en bij welk huisnummer je gestopt bent via GPS bepaling. En precies wat Taxi Volendam zegt: De BCT/Enkelband legt ieder minuut en locatie vast. Januari heb ik een BCT die ik zonder digitale handtekening heb en zelf alles kan vastleggen wat IK WIL.

Rodney Barten|20.08.16|13:58

Ton: Ik heb geen Abo nodig om te weten wat hij allemaal opslaat, algemeen bekend wat de BCT doet. Dat je voor een bepaald huisnummer stilstaat wil nog niet zeggen dat ik daar ook iemand ophaal. De BCT ziet namelijk niet of mijn deuren wel of niet open gaan! Privacy van de klant kan echt niet geschonden worden door de BCT. Dat de BCT mijn routes controleert, of ik wel of niet beladen ben enzo is voor mij geen enkel probleem. Zie opmerkingen hierboven.

Taxi Volendam|20.08.16|21:06

Rodney,
Je geeft aan dat de Bct niet ziet of de deuren open gaan of dat er iemand tegen betaling vervoerd is.
Een waardeloos ding dus.
Rit bedrag kan je invullen wat je wil.
De opgeslagen gegevens kunnen dus onbetrouwbaar zijn.
Wie en hoe moet dit gecontroleerd gaan worden denk je?
Onmogelijk om 33000 taxi’s te controleren op juistheid van opgeslagen ritten.
En dit apparaat moet gaan zorgen voor eerlijke concurrentie?
Hoe I&M een dergerlijk misbaksel durft te verplichten is een raadsel.

Ton van Dalfsen|21.08.16|11:42

@ Taxi Volendam, JUIST. Het is net als een schildersbedrijf verplichten welk merk kwast hij moet gebruiken. Maar dat kan niet omdat het een vrij beroep is. Net als taxiondernemer wat ze per 1 Januari een vrij beroep van hebben gemaakt. De overheid mag van Rodney hem helemaal volgen. zelfs waar hij zijn pauze neemt. want hij moet de BCT volgens de regels hanteren. De oude rittenstaat was iets heel anders. daar stonden de ritten op van waar naar waar maar niet hoe je bent gereden en waar jij

Ton van Dalfsen|21.08.16|11:47

je pauze hebt genoten. etc.etc.etc. Dat was voor de ILT(inspectie) alleen maar ten controle wanneer je wat hebt gedaan vergelijkend met het groene boekje. Maar de BCT gaat verder dan dat. Als iedereen nou eens gaat weigeren dat ze hem gaan uitlezen van waar je bent geweest hebben ze een groot probleem bij het ILT. Want geen rechter zal het ILT gelijk geven.

Ton van Dalfsen|21.08.16|11:54

Eind Januari heb ik een BCT zonder digitale handtekening. Helemaal naar mijn wensen. Alleen niet uit te lezen door de ILT en alleen maar door mij. Hij is van MIJ net als de huidige BCT die van MIJ is. Als ze gegevens willen inzien mogen ze bij mij op kantoor komen. En zien ze precies wat ik gedaan heb.

Ton van Dalfsen|21.08.16|11:58

ILT zal hier ook alles lezen. Ik daag ze hierbij uit om contact met mij op te nemen.

Rodney Barten|21.08.16|17:35

@ Ton en TV: Zullen we er een kratje bier op in zetten dat we deze discussie in 2018 nog steeds voeren? De BCT is er en die gaat ook niet weg, wat jullie ook allemaal beargumenteren. Privacy? Laat me niet lachen, elke kilometer op de weg word je gefilmd, je telefoon getraceerd, om je bonuskaart vd Appie niet te vergeten.

Rex Urban|21.08.16|18:47

Rodney,
Er is geen ondernemer die precies weet wat de Bct opslaat, ook jij weet niet wat wel of niet uitgelezen kan worden.
Dat de Bct b.v. gebruikt kan worden voor traject controle in elke straat waar je rijdt vind je fijn ?
Wanneer de ambtenaren die de bct bedacht hebben of elke willekeurige werknemer verplicht de hele dag gevolgd zou worden door een dergelijke bct zou heel Nederland plat gelegd worden.
Deze BCT moet je niet willen en iedereen zou zich er alsnog tegen moeten verzetten.

Duco Douwstra|21.08.16|19:19

Het is allemaal welles nietes. Feit waar het om gaat is,dat we in 2005 al buitengewoon goed geautomatiseerd waren,met mooie grote navigatieschermen.Elk jaar waren er weer meer verbeteringen.Dat sommige blij zijn met de BCT, omdat ze nooit kennis hebben gehad van de al jaren bestaande digitale registratiesystemen,begrijp ik wel.Als ik inlanders die nog leven in de oertijd, een klokje geef van € 3,50 en ik leg ze uit hoe het werkt,dan zijn ze ook dolenthousiast.Daarom gun ik iedereen zijn BCT.

Ton van Dalfsen|22.08.16|10:28

Tja Rodney, Als je alle Appels met de peren gaat vergelijken blijf je discussiëren. Blijf jij maar rond rijden met een erg verouderd systeem terwijl er veel nieuw is.

Ton van Dalfsen|22.08.16|10:50

Ik heb tenminste eind Januari volgend jaar een BCT van DEZE TIJD. Helemaal up to date zoals ik hem wil. Als ILT mijn rij en rusttijden wil hebben daaruit kan dat zelfs online. Allemaal in te stellen.

Rodney Barten|22.08.16|12:10

Ton: Ik hoop voor je dat jouw BCT dan ook gecertificeerd zal zijn…wellicht kom ik er dan eentje bij je kopen:)

Rodney Barten|22.08.16|12:14

@ REX: De BCT slaat van minuut tot minuut op waar ik ben en wat ik doe, zo moeilijk is dat allemaal toch niet te begrijpen. Dat MIJN privacy wellicht geschonden word maakt me niet zo gek veel uit, die word de hele dag door al geschonden bij alles wat ik doe en overal waar ik kom.

Rex Urban|23.08.16|09:53

Dat jij geen moeite hebt met het schenden van je privacy mag natuurlijk.
Maar er is een uitspraak gedaan door het college Bescherming Persoonsgegevens , die hebben daar wel moeite mee.
Hun uitspraak is dan ook dat de BCT alleen uitgelezen mag worden “onder voorwaarden” en alleen door middel van het 4 ogen systeem.
Je ziet nu al dat ILT zich niets van het C.P.B. aantrekt en zonder enige beperking de BCT’s uitleest.
Daar hebben echt wel veel passagiers en chauffeurs moeite mee.

Rodney Barten|23.08.16|12:13

@ Rex: De hele wereld staat in de brand, en jij maakt je druk om zoiets als privacy? Je rijd de hele dag op de weg, duizenden camera’s die jouw volgen, je telefoon die honderden signalen uitzend waar je bent. De garage die bijhoud hoeveel onderhoud jij aan je wagens doet. Als je privacy wilt, blijf dan thuis, doe de gordijnen dicht en zet alle computers, telefoons en laptops uit. Laat de boodschappen ook niet bezorgen, bestel geen pizza’s en verroer je vooral niet. Dan heb je misschien privacy!

Duco Douwstra|23.08.16|19:39

Rodney,je blijft maar doorgaan om een systeem wat bedacht en ontwikkeld is door nagenoeg de grootste digibeten op deze aardbol “AMBTENAREN” als ze er wel verstand van zouden hebben dan waren ze geen ambtenaar geworden.Probeer eens met je tijd mee te gaan en zijn natuurlijk al veel betere systemen,dan de BCT uit 2007 en een paar aanpassingen.Blijf niet langer afhankelijk van 2 of 3 leveranciers en de dwangbuis van de ILT,kom op voel je vrij en zelfstandig ondernemer ipv. je de les te laten lezen

Rodney Barten|23.08.16|20:53

Duco, dat er betere systemen bestaan begrijp ik ook wel. De BCT is een apparaatje wat niet helemaal voldoet aan de toen gemaakte afspraken, ook dat begrijp ik allemaal wel. Zoals eerder vermeld, ik ben geen voorstander en geen tegenstander. Echter gaat hier de discussie over privacy, de BCT zou de privacy van mijn klanten schenden, en dat is gewoon niet zo. De BCT slaat geen klant gegevens op, de veel betere terminals die de meeste taxi’s gebruiken wel.

Rodney Barten|23.08.16|20:58

De opmerking over het ILT vindt ik ietwat overtrokken, of ik nou een rittenlijst moet invullen of een paar knopjes van de BCT maakt voor mij geen verschil. Ik voel het absoluut niet als een dwangbuis, ik voel me een vrije en zelfstandige ondernemer. Ik ben in de afgelopen 10 jaar misschien 4-5 keer gecontroleerd door de inspectie en heb nog nooit een bekeuring of problemen gehad.

Duco Douwstra|23.08.16|22:28

Het gaat mij niet om de privacy,dat is hooguit een argument om onder deze bedillerige verplichting uit te komen.Ik maak mij al 10 jaar kwaad omdat we de goede bestaande systemen moesten omruilen voor een stomme BCT en dat vanaf dat moment elke vorm van innovatie is geblokkeerd.Mijn opmerkingen over de ILT is nog zwak uitgedrukt.Ze weten zelf ook dat ze al jaren misdadig bezig zijn.Ondernemers moedwillig duizenden euro schade toebrengen is misdadig en zelfs crimineel,de ILT weet dat al jaren

Marco Mens|25.08.16|16:39

Een oeverloze discussie van een paar roepende in de woestijn. Herhaling van eerder geschreven teksten die geen enkel doel hebben geraakt. Dat de automatisering door de verplichting van de BTC is stil komen te liggen of achteruit gehold is kan een kind van 4 al bedenken. (Die heeft speelgoed wat meer kan dan wij met de BTC) Er zijn zelfs al Ouders die hun kinderen een GPSzendertje omdoen. Ondanks verwoedde pogingen van hardwerkende mensen om deze verplichting ongedaan te krijgen.Resultaat BTC!

Ton van Dalfsen|26.08.16|08:38

De Automatisering is niet stil komen te liggen maar word door het ILT tegen gehouden. De opgelegde BCT heeft specificaties uit 2007 met een recente update voor het alleen kunnen uitlezen door het ILT. Ergens begrijp ik de fabrikanten niet. Ook zij kunnen hiertegen wat doen door de update niet uit te voeren. Maar durven ze dat? Zijn dat ook van die Ja en Amen knikkers ?

Ton van Dalfsen|26.08.16|08:42

Laat je massaal een proces verbaal opleggen. En laat het voorkomen. Je wint het. Daarbij zullen de grijze inspecteurs die binnenkort met pensioen gaan na hun pensionering hun handen vol hebben aan de weg naar de rechtbank. Denk je gepensioneerd te zijn.

Duco Douwstra|31.08.16|00:30

Ik krijg berichten over dure updates!! Hoezo moet je betalen voor een update? Je hebt aan de verplichtingen voldaan,door een BCT in te bouwen die aan de eisen van de certificering voldeed.Als achteraf blijkt dat door een fout van de ILT de BCT niet betrouwbaar uitgelezen kan worden en dat daar een update voor noodzakelijk is.Dan moet de ILT voor de kosten van deze update opdraaien,of zich erbij neerleggen dat de zij de BCT niet betrouwbaar uit kunnen lezen.En wat willen zij met alle data doen?

Rodney Barten|31.08.16|19:16

@ Duco: Wat is duur?

Taxi Volendam|01.09.16|10:08

Wat duur is, is een update waar fouten in zitten die € 250.- kost waar we zelf geen enkel profijt van hebben.
Update die niet wordt ondersteunt door het N.M.I.
Ons laten gebruiken als proefkonijn!
Dit betalen gaat in tegen het gezonde verstand.

Duco Douwstra|02.09.16|19:16

Beste Rodney,een update van jouw smartphone kost nul euro,dus alles wat een update kost is teveel.Iedereen die bezweken is onder de chantage praktijken van de ILT en druk en dwang een BCT hebben gekocht behoren daar een garantie op te hebben,dat ondeugdelijke software gratis zal worden ge-update.Maar daar blijken ook steeds problemen mee te zijn en worden uitgesteld.Ik ben blij voor Rodney dat hij zoveel plezier heeft van deze bekrompen opgelegde verplichting.En voor iedereen die blij is.

Ton van Dalfsen|03.09.16|14:06

TAXiTRONiC Update kost € 250 / Cabman update: De kosten voor de nieuwe software-update zijn € 39,- per voertuig*.
De installatiekosten bedragen € 20,- per voertuig
Waarom is er verschil in fabrikant?

Ton van Dalfsen|03.09.16|14:07

Voor mij dus de grote waarschijnlijke reden om over te stappen op Cabman