Klomp, taxi, taxibus, taxibedrijf

Klomp-chauffeurs mogen taxibusjes voorlopig houden

Tien voormalige werknemers van het failliete Klomp Groepsvervoer oefenen terecht een retentierecht uit op geleasde taxibussen. Zij hoeven de bussen niet af te geven zonder een garantstelling van 35.000 euro van de leasemaatschappij. De chauffeurs mogen het retentierecht ten opzichte van deze derde partij uitoefenen omdat zij per persoon nog flink wat loon van de failliete vervoerder tegoed hebben.

Retentierecht komt er op neer dat je als schuldeiser iets goed behoudt dat eigenlijk niet van jou is, totdat de schuld is voldaan. De taxibusjes dienen in dit geval dus als onderpand voor de chauffeurs zolang het achterstallige loon niet betaald is – iets wat bij een faillissement ook zelden volledig gebeurt. De tien chauffeurs in kwestie hebben volgens FNV Taxi, dat met hen het kort geding aanspande, per persoon nog ruim 4.200 euro salaris tegoed uit de periode voorafgaand aan het faillissement van Klomp.

4.200 euro tegoed

Klomp Groepsvervoer ging in april van dit jaar bankroet, kort nadat het bedrijf al surseance van betaling had gekregen. De financiële problemen bleken echter te groot om met dat laatste redmiddel op te vangen. Die financiële pijn was vooral het gevolg van te laag inschrijven op diverse aanbestedingen, waardoor deze contracten niet rendabel genoeg konden worden nageleefd. FNV Taxi heeft Klomp er meermalen van beticht zich niet aan de cao voor taxivervoer te hebben gehouden; een claim die na het winnen van het kort geding opnieuw wordt gemaakt.

“Het bedrijf heeft jarenlang de cao Taxivervoer niet nageleefd en daardoor de chauffeurs niet betaald waar ze recht op hadden. De chauffeurs hebben per persoon tot ruim 4.200 euro tegoed, wat gezien hun maandinkomen een fors bedrag is”, zegt Minke Jansma van FNV Taxi. De rechtbank oordeelde dat Van Mossel Leasing een garantiestelling van 35.000 euro moet afgeven. Pas dan kunnen de chauffeurs ertoe bewogen worden de lease-bussen weer in te leveren. In een bodemprocedure moet nu uitgemaakt worden hoeveel de chauffeurs nog te vorderen hebben en of zij daarvoor inderdaad de lease-busjes mogen laten veilen, die ze nu als onderpand houden.

Alles of niets

Advocaat Jan Hein Mastenbroek, die de zaak namens FNV Taxi heeft behandeld: “Dit is een hele principiële en baanbrekende uitspraak. Een retentierecht houdt in dat je, om een vordering geïnd te krijgen, zaken onder je houdt totdat de vordering betaald is. Dat gebeurt vaak bij voor vorderingen op de ‘eigenaar’ van die zaken. Zo kan een garagebedrijf een gerepareerde auto vasthouden, totdat de nota is voldaan.”

“De taxibusjes zijn echter eigendom van Van Mossel Leasing en niet van Klomp. De rechtbank heeft geoordeeld dat werknemers ook een retentierecht kunnen inroepen op eigendommen van een derde. Het was voor hen ook alles of niets: als de chauffeurs de busjes hadden moeten inleveren, zouden zij nooit meer iets van hun geld gezien hebben. Klomp is immers failliet. De chauffeurs kunnen nu de taxibusjes als onderpand houden totdat van Mossel een garantstelling heeft gedaan. Nu dit in deze zaak is gelukt, kunnen werknemers dit mogelijk ook in andere (dreigende) faillissementen doen.”

Goed middel

In totaal heeft FNV Taxi namens 66 voormalige chauffeurs van Klomp Groepsvervoer het retentierecht ingeroepen. Voor de meeste chauffeurs is een regeling getroffen, waarmee de rechten behouden blijven en de busjes gewoon weer ingezet zijn door de betreffende leasemaatschappij. Voor deze tien busjes wilde Van Mossel dat niet. Minke Jansma van FNV Taxi: “Deze uitspraak is van belang voor vele werknemers die de dupe dreigen te worden van het faillissement van hun werkgever. Ook voor bus en vrachtwagenchauffeurs of voor mensen die andere middelen onder zich hebben zou dit een goed middel kunnen zijn om vorderingen alsnog geïnd te krijgen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

4 reacties op “Klomp-chauffeurs mogen taxibusjes voorlopig houden”

C.S. Boxmeer|10.11.16|13:00

Wat fijn dat de chauffeurs eindelijk steun ervaren. Ze zijn lang genoeg uitgebuit door dat vreselijke bedrijf. Ik gun de chauffeurs alle goeds en rechtvaardigheid.

Dik van Dalen|14.11.16|07:51

Hadden de werknemers van TCR Deventer dit maar geweten in 2014…

Leonardo Da Vintage|27.01.17|08:23

Het is wel heel opvallend dat De Klomp Groep failliet gaat waar een Bolderman werkt als directeur en wordt overgenomen door Willemsen De Koning waar ook een Bolderman werkt als directeur. De Klomp Groep hebben ze gewoon bewust failliet laten gaan zodat men via Willemsen De Koning de toko goedkoper over konden nemen maar de familie Bolderman toch de onderneming behoudt. Shortlease Company, ook van Bolderman heeft als curator ene Klomp. Toeval?

Leonardo Da Vintage|27.01.17|08:26

Zoek maar eens op Wilco Bolderman, Marc Bolderman en Ron Bolderman. Alle bedrijven van deze heren zijn allemaal aan elkaar verbonden direct of indirect dan wel na faillissement door bedrijven van de andere heren overgenomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.