failliet, leeg pand, faillissement

Taxibedrijf failliet: boeken, bestuurder en voertuigen onvindbaar

Westpoort Taxi werd enkele maanden geleden failliet verklaard. De bestuurder van het bedrijf, de administratie en diverse voertuigen zijn echter vooralsnog niet gevonden door de curator. Ook van de vermeende zeventien medewerkers heeft zich nog niemand gemeld. Dat maakt het afwikkelen van de kwestie tot een ingewikkelde kwestie.

Volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel waren er bij Westpoort Taxi zeventien mensen in dienst op het moment van het bankroet. Diezelfde registratie geeft aan dat het bedrijf sinds 25 maart 2014 actief was als taxicentrale en met werkzaamheden en diensten op het gebied van personenvervoer. Het bedrijf werd geleid door een bestuurder; iemand anders was de enige aandeelhouder.

“De bestuurder en de aandeelhouder zijn vooralsnog onvindbaar. Dit wordt nader onderzocht”, zo schrijft curator mr. George ten Hagen in zijn faillissementsverslag. Ten Hagen geeft desgevraagd aan dat de bestuurder en de boeken tot op heden nog niet getraceerd zijn. “De bestuurder is opgeroepen voor faillissementsverhoor, maar is niet verschenen. De bestuurder is evenmin verschenen bij de mondelinge behandeling van de voordracht van het verzoek tot verzekerde inbewaringstelling, zodat dit verzoek door de rechtbank is toegewezen.”

Taxivoertuigen

De verzekerde inbewaringstelling is een middel, ook wel faillissementsgijzeling genoemd, om te zorgen dat de bestuurder van een failliete vennootschap alsnog de inlichtingen verstrekt die de curator nodig heeft om het faillissement te kunnen afwikkelen. Dat is een bestuurder in het geval van een bankroet namelijk verplicht.

Van de zeventien werknemers heeft zich ook nog niemand bij de curator gemeld. Ten Hagen zal dus onder meer nagaan of er inderdaad mensen bij Westpoort Taxi in dienst waren. Duidelijk is wel dat de onderneming geen onroerend goed op zijn naam had staan.

Wel staan er vier taxivoertuigen geregistreerd op naam van het bedrijf: een Audi A6, een Mercedes-Benz E320, een C 220 van hetzelfde merk en een Opel Vivaro Combi. Twee van de voertuigen hebben de status uitvoer, wat betekent dat een auto met Nederlands kenteken naar het buitenland wordt uitgevoerd. “De curator heeft de Douane en Belastingdienst verzocht om bovenvermelde auto’s niet uit te voeren, deze auto’s (tijdelijk) vast te houden zodra wordt getracht om ze uit te (laten) voeren en de curator te informeren zodra genoemde voertuigen worden aangetroffen. De voertuigen zijn (nog) niet getraceerd”, aldus Ten Hagen in zijn verslag.

Aangifte bij politie

De curator geeft desgevraagd aan dat er aangifte is “gedaan van het vermoeden van faillissementsfraude. Voor wat betreft de vermiste voertuigen is er aangifte gedaan bij de politie. Thans wordt het rechtmatigheidsonderzoek voortgezet, waarbij onder meer wordt onderzocht of sprake is van mogelijk onbehoorlijk bestuur en/of mogelijk paulianeus handelen.” Dat laatste heeft bijvoorbeeld betrekking op het onttrekken van geld en middelen aan een bedrijf voordat het failliet gaat, zodat (bepaalde) schuldeisers worden benadeeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Taxibedrijf failliet: boeken, bestuurder en voertuigen onvindbaar”

Taxi Volendam|01.12.16|11:15

Ziet er uit dat dit geen “zuivere koffie” is.
De zwarte piet krijgt deze ondernemer.
Je kan het ook zien als gevolg van het falende Taxibeleid, ( vrijgeven van vergunningen) welke ons door de overheid wordt opgedrongen waardoor misstanden.
Vergelijkbaar met het falende Banenbeleid.
Taxi ondernemers worden door het huidige beleid tegen elkaar uitgespeeld, waardoor overspannen markt, aanbestedingen , Uber , enz.
Het gevolg daarvan is dat de branche een slechte naam heeft, Faillissementen e.d.

Peter Klercq|01.12.16|13:47

Dossier Noorderzon.

De uitgevoerde auto’s zijn dan allang weg als ze zo een status hebben, praktijk versus bureaucratie.

Quinten Post|01.12.16|17:05

De besloten vennootschap Westpoort Taxi B.V. is gevestigd op Ditlaar 7 te AMSTERDAM en is actief in de branche Vervoer per taxi. Het bedrijf is bij de kamer van koophandel geregistreerd onder kvk nummer 60376880 en is gelegen in Sloten- en Riekerpolder in de gemeente Amsterdam. Bij Westpoort Taxi B.V. zijn tussen de 11 en 20 personen werkzaam.

peter driessen|01.12.16|17:54

Nee alleen Den Haag mag vies spelen en ik denk dat het nog veel erger word want over die taxi oorlog waar enkele jaren geleden over gesproken werd komt nu pas.
Ze moeten veel meer vergunningen uit geven.
Het is toch belachelijk dat er 50 % meer taxi bedrijfjes bij zijn gekomen.
En het gaat al lang niet meer over service en kwaliteit.
Wel wie het goedkoopste is.
En dan later maar klagen dat de mensen niet netjes behandeld worden.
Heel Nederland gaat naar de filestijnen.

Taxibedrijf failliet: boeken, bestuurder en voertuigen onvindbaar | TaxiPro
failliet, leeg pand, faillissement

Taxibedrijf failliet: boeken, bestuurder en voertuigen onvindbaar

Westpoort Taxi werd enkele maanden geleden failliet verklaard. De bestuurder van het bedrijf, de administratie en diverse voertuigen zijn echter vooralsnog niet gevonden door de curator. Ook van de vermeende zeventien medewerkers heeft zich nog niemand gemeld. Dat maakt het afwikkelen van de kwestie tot een ingewikkelde kwestie.

Volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel waren er bij Westpoort Taxi zeventien mensen in dienst op het moment van het bankroet. Diezelfde registratie geeft aan dat het bedrijf sinds 25 maart 2014 actief was als taxicentrale en met werkzaamheden en diensten op het gebied van personenvervoer. Het bedrijf werd geleid door een bestuurder; iemand anders was de enige aandeelhouder.

“De bestuurder en de aandeelhouder zijn vooralsnog onvindbaar. Dit wordt nader onderzocht”, zo schrijft curator mr. George ten Hagen in zijn faillissementsverslag. Ten Hagen geeft desgevraagd aan dat de bestuurder en de boeken tot op heden nog niet getraceerd zijn. “De bestuurder is opgeroepen voor faillissementsverhoor, maar is niet verschenen. De bestuurder is evenmin verschenen bij de mondelinge behandeling van de voordracht van het verzoek tot verzekerde inbewaringstelling, zodat dit verzoek door de rechtbank is toegewezen.”

Taxivoertuigen

De verzekerde inbewaringstelling is een middel, ook wel faillissementsgijzeling genoemd, om te zorgen dat de bestuurder van een failliete vennootschap alsnog de inlichtingen verstrekt die de curator nodig heeft om het faillissement te kunnen afwikkelen. Dat is een bestuurder in het geval van een bankroet namelijk verplicht.

Van de zeventien werknemers heeft zich ook nog niemand bij de curator gemeld. Ten Hagen zal dus onder meer nagaan of er inderdaad mensen bij Westpoort Taxi in dienst waren. Duidelijk is wel dat de onderneming geen onroerend goed op zijn naam had staan.

Wel staan er vier taxivoertuigen geregistreerd op naam van het bedrijf: een Audi A6, een Mercedes-Benz E320, een C 220 van hetzelfde merk en een Opel Vivaro Combi. Twee van de voertuigen hebben de status uitvoer, wat betekent dat een auto met Nederlands kenteken naar het buitenland wordt uitgevoerd. “De curator heeft de Douane en Belastingdienst verzocht om bovenvermelde auto’s niet uit te voeren, deze auto’s (tijdelijk) vast te houden zodra wordt getracht om ze uit te (laten) voeren en de curator te informeren zodra genoemde voertuigen worden aangetroffen. De voertuigen zijn (nog) niet getraceerd”, aldus Ten Hagen in zijn verslag.

Aangifte bij politie

De curator geeft desgevraagd aan dat er aangifte is “gedaan van het vermoeden van faillissementsfraude. Voor wat betreft de vermiste voertuigen is er aangifte gedaan bij de politie. Thans wordt het rechtmatigheidsonderzoek voortgezet, waarbij onder meer wordt onderzocht of sprake is van mogelijk onbehoorlijk bestuur en/of mogelijk paulianeus handelen.” Dat laatste heeft bijvoorbeeld betrekking op het onttrekken van geld en middelen aan een bedrijf voordat het failliet gaat, zodat (bepaalde) schuldeisers worden benadeeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Taxibedrijf failliet: boeken, bestuurder en voertuigen onvindbaar”

Taxi Volendam|01.12.16|11:15

Ziet er uit dat dit geen “zuivere koffie” is.
De zwarte piet krijgt deze ondernemer.
Je kan het ook zien als gevolg van het falende Taxibeleid, ( vrijgeven van vergunningen) welke ons door de overheid wordt opgedrongen waardoor misstanden.
Vergelijkbaar met het falende Banenbeleid.
Taxi ondernemers worden door het huidige beleid tegen elkaar uitgespeeld, waardoor overspannen markt, aanbestedingen , Uber , enz.
Het gevolg daarvan is dat de branche een slechte naam heeft, Faillissementen e.d.

Peter Klercq|01.12.16|13:47

Dossier Noorderzon.

De uitgevoerde auto’s zijn dan allang weg als ze zo een status hebben, praktijk versus bureaucratie.

Quinten Post|01.12.16|17:05

De besloten vennootschap Westpoort Taxi B.V. is gevestigd op Ditlaar 7 te AMSTERDAM en is actief in de branche Vervoer per taxi. Het bedrijf is bij de kamer van koophandel geregistreerd onder kvk nummer 60376880 en is gelegen in Sloten- en Riekerpolder in de gemeente Amsterdam. Bij Westpoort Taxi B.V. zijn tussen de 11 en 20 personen werkzaam.

peter driessen|01.12.16|17:54

Nee alleen Den Haag mag vies spelen en ik denk dat het nog veel erger word want over die taxi oorlog waar enkele jaren geleden over gesproken werd komt nu pas.
Ze moeten veel meer vergunningen uit geven.
Het is toch belachelijk dat er 50 % meer taxi bedrijfjes bij zijn gekomen.
En het gaat al lang niet meer over service en kwaliteit.
Wel wie het goedkoopste is.
En dan later maar klagen dat de mensen niet netjes behandeld worden.
Heel Nederland gaat naar de filestijnen.