Jan van Nunen, Stationtaxi

‘De taxiklant moet zich gewaardeerd voelen’

Stationtaxi uit Tilburg wil graag kwalitatief hoogwaardig vervoer blijven aanbieden. Dat uit zich in een constante stroom innovaties: een boekingsapp, betaalterminals in de voertuigen, nieuwe taxi’s en inspanningen om ook de rest van de Tilburgse taximarkt mee te krijgen naar een hoger niveau. Want het imago van de sector kan een stuk beter, vindt Jan van Nunen.

In 2011 sleepte Taxi Van Nunen uit Oisterwijk samen met drie andere bedrijven uit de regio als onderaannemers het regiotaxivervoer in Midden-Brabant in de wacht. Omdat geen van de vier firma’s daadwerkelijk in Tilburg was gevestigd, richtten ze aldaar gezamenlijk Quattrotax op. In 2012 ging het Tilburgse bedrijf Stationtaxi failliet. Dat werd vervolgens overgenomen door Quattrotax, om te voorkomen dat Taxi Van Nunen eigenaar zou worden van een bedrijf dat min of meer in dezelfde vijver vist. Stationtaxi functioneert als zelfstandige onderneming op het gebied van straattaxi, zakelijk vervoer en particulier vervoer.

Taxi Van Nunen stamt uit 1934. Opgericht door de opa van Jan van Nunen, waarna diens vader het bedrijf verder op de kaart zette. Van Nunen nam de zaak in 1979 over, waarna zijn zoon Jan junior in 2011 als operationeel manager in het bedrijf kwam werken. De firma groeide steeds meer uit zijn jasje in Udenhout en vond een nieuw onderkomen in Oisterwijk, waar de groei tot op de dag van vandaag voortduurt.

Vaste tarieven

Stationtaxi werd in 1935 opgericht en gezien de naam is het niet heel verrassend dat personenvervoer van en naar het station van Tilburg aanvankelijk de belangrijkste activiteit vormde. Na het bankroet in 2012 werd het eigendom van vier bedrijven; daar zijn nu naast Van Nunen ook Taxi Janssen en het voormalige Taxi Diepstraten van over.

“Het bedrijf heeft tijden van flinke groei en sterke krimp gekend, en uiteindelijk resulteerde dat laatste in het faillissement”, legt Jan van Nunen uit. Het aanvullende tussen beide ondernemingen zit hem niet zozeer in de activiteiten, want die komen sterk overeen, maar in het feit dat Stationstaxi vanuit Tilburg werkt en Taxi van Nunen meer gericht is op Oisterwijk en omringende plaatsen. Beide ondernemingen streven ernaar kwalitatief hoogwaardig vervoer te leveren.

Innovatie staat daarbij hoog op het prioriteitenlijstje. “Met Taxi van Nunen werken we sinds enige tijd met vaste tarieven. Oisterwijk – Tilburg is altijd 25 euro, ongeacht dag, tijd, voertuig en exacte afstand. De tarieven zijn scherp, maar we kunnen er prima voor rijden. Vaste prijzen zijn duidelijk en transparant, en getuige de groei die we sinds de invoering van dit systeem in september hebben doorgemaakt was daar ook echt behoefte aan”, vertelt Van Nunen.

Eigen boekingsapp

Voor Stationtaxi, dat met name binnen Tilburg werkt, zijn vaste tarieven voorlopig lastiger te realiseren. Maar er zijn volop andere ontwikkelingen gaande. Zo wordt er sinds enige tijd en met flink succes gewerkt met de boekingsapp van Cabman, die onder de naam Stationtaxi bij Google Play en in de App Store kan worden gedownload.

“We willen namelijk niet alleen kwalitatief hoogwaardig vervoer leveren, maar ook altijd vooruitstrevend zijn. Daar is de keuze voor deze boekingsapp uit voortgevloeid. Het grote voordeel van deze app is dat hij biedt wat de klant wil: locatie bepalen, de bestemming ingeven en meteen zien wanneer en voor welke verwachte ritprijs de rit kan worden verzorgd”, aldus Van Nunen. Zijn bedrijf is het eerste dat met Taxsys van BSA werkt en tegelijk met de boekingsapp van Cabman is gekoppeld.

Die ritprijs kan sinds kort ook worden voldaan via de draadloze MyPOS D200-betaalterminal, eveneens van Cabman. Waar in veel taxi’s alleen met creditcard kan worden betaald, kan dat bij Stationtaxi nu ook met pinpas. De pinterminal is gekoppeld met de Cabman BCT, waardoor de gerealiseerde pinbedragen direct naar de backoffice worden teruggekoppeld. Deze werkwijze zorgt dus voor duidelijkheid en transparantie binnen de organisatie.

Vier nieuwe E-klasses

“Dat is klantvriendelijker, en ook nog eens tegen een veel lager tarief per transactie voor ons dan bij andere betaalterminals”, legt Van Nunen uit. “Je moet tegenwoordig wel zo’n oplossing in je taxi’s hebben, maar hiermee is er eindelijk een goede en betaalbare oplossing voor gevonden. En met de ervaringen die wij in de praktijk opdoen, doet Cabman ook weer zijn voordeel in de verdere ontwikkeling. We horen bij de eerste gebruikers en we zijn bij elkaar in de buurt gevestigd, dus de lijntjes zijn letterlijk en figuurlijk kort.”

Iets eerder in 2016 schafte Stationtaxi een 20-persoons bus van Mercedes-Benz aan, om met materieel van hoge kwaliteit ook groepen van een middelgrote omvang te kunnen bedienen. Recent werden vier nieuwe E-klasses van Mercedes-Benz aangeschaft: enerzijds om het groeiende aantal ritten te kunnen uitvoeren, anderzijds om dat te doen met voertuigen die aantoonbaar van hoge kwaliteit zijn. In datzelfde licht moet ook de lopende aanschaf van nieuwe bedrijfskleding worden gezien. Zowel het wagenpark als de chauffeurs moeten eenheid vertonen.

Groepsgesprekken

“En aan de chauffeurs zelf stellen we ook hoge eisen. Je moet echt een goede taxichauffeur zijn om voor Stationtaxi te mogen rijden, niet iedereen wordt hier zomaar aangenomen”, aldus Jan van Nunen. “En als je tijdens de sollicitatieprocedure al een afgewogen keuze maakt, heb je daar later alleen maar profijt van. Als er dan toch eens iets niet naar behoren gaat, en dat komt zeker voor, dan worden mensen daar meteen op aangesproken.” Hij vervolgt: “We gaan ook groepsgesprekken faciliteren, waarin aan bod komt wat wij verwachten en hoe onze medewerkers aankijken tegen het streven om naar een nog hoger niveau toe te werken.”

“Het is lastig om daar echt onderscheidend mee te zijn. Niet omdat we die kwaliteit niet waarmaken, maar omdat vrijwel iedereen zegt dat hij als taxibedrijf staat voor kwaliteit en service. Terwijl je in de praktijk vaak genoeg ziet dat dit helemaal niet het geval is.”

Vignet tijdens evenement

De taxi-ondernemers erkennen dat de taxibranche met een slecht imago te kampen heeft. In Tilburg is dat niet anders. Toch proberen ze daar, samen met de gemeente en andere goedwillende ondernemers, wel wat aan te veranderen. Dat resulteerde in de oprichting van het Taxi Gilde Tilburg en het gebruik van speciale vignetten tijdens de Tilburgse Kermis. Dat is een enorm evenement waar jaarlijks zo’n 1,5 miljoen mensen op afkomen.

“De grote meerwaarde van het vignet is dat we met zijn allen om de tafel kwamen te zitten, waar we elkaar op het naleven van de regels aan te spreken”, vertelt Van Nunen. “Het vignet heeft goed gewerkt, maar inmiddels zie je toch weer dat diverse partijen hun oude, slechte gewoonten weer opnemen. Vanuit de gemeente is er ook geen capaciteit om te handhaven, en dan heb je ook weinig aan de regels. Er zijn veel goede bedrijven en welwillende mensen, maar de mensen waar dat niet voor geldt bepalen toch het slechte imago van de taxibranche.”

De hele taxibranche

Tijdens de Tilburgse Kermis loopt alles prima, maar dit zijn slechts tien dagen per jaar. Er wordt wel gesproken over uitbreiding en verdieping van het concept. Van Nunen: “We moeten in Tilburg toe naar kwalitatief hoogwaardig vervoer in het algemeen. Een rit met de taxi moet weer een beleving worden en de klant moet zich gewaardeerd voelen. Met Stationtaxi zorgen we daar al voor, maar dat moet voor de hele taxibranche gaan gelden. En dat zijn leuke uitdagingen.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.