UTC laat chauffeurs taxi-examens afleggen

Taxicentrale UTC ziet in de voorheen verplichte CBR-examens voor taxi-ondernemers nog steeds een goede manier om de kwaliteit van aangesloten chauffeurs te waarborgen. Ondernemers die zich bij UTC willen aansluiten moeten daarom nog steeds de vijf taxi-examens afleggen en succesvol afronden. Daarvoor is de centrale een samenwerking aangegaan met De VerkeersAcademie.

De examens kwamen te vervallen door veranderingen in de Taxiwet per 1 januari 2016. De vakbekwaamheidseis wordt sindsdien niet meer gesteld aan taxi-ondernemers, waardoor er ook geen noodzaak meer is om de examens af te nemen.

Maar taxi-ondernemers die zich bij de coöperatie willen aansluiten dienen verplicht het taxi-examen af te leggen. “Wij vinden het belangrijk dat het kennisniveau van onze taxiondernemers hoger ligt dan het landelijk gemiddelde”, aldus UTC-woordvoerder Marcel Chandrikapersad. “Een goede taxiondernemer moet beschikken over een flinke dosis kennis. Bijvoorbeeld van de verkeerswet- en regelgeving, maar ook hoe er gehandeld moet worden bij conflictsituaties of verkeersongevallen.”

Diploma behalen

Volgens Chandrikapersad heeft het ondernemersdiploma veel meerwaarde. Het geeft de taxiondernemer houvast en een grotere kans van slagen om een succesvolle ondernemer te worden. “Onder de ondernemingen die zich bij ons hebben aangesloten, zijn de afgelopen jaren nauwelijks tot geen faillissementen geweest. Dat wil toch wat zeggen. We sturen taxiondernemers door naar De VerkeersAcademie om daar hun diploma te behalen.”

De examens worden digitaal afgenomen door De VerkeersAcademie. Daarnaast kunnen aankomende ondernemers hun opleiding volgen bij deze instelling. Tijdens de opleiding wordt de ondernemers kennis en inzicht aangeleerd op het gebied van marketing, financiering, organisatie en administratie.

Dezelfde visie

Voor Chandrikapersad lag deze samenwerking voor de hand. “We onderhouden al jarenlang een goede relatie en we delen wat betreft kwaliteit dezelfde visie. Het was voor ons niet meer dan logisch om dit stuk kwaliteitsmanagement met De VerkeersAcademie op te pakken. Door samen te werken versterken we elkaar op kwaliteitsgebied”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “UTC laat chauffeurs taxi-examens afleggen”

Jacques Wolff|16.12.16|22:30

Deze manier van werken en eisen stellen kan alleen maar positieve resultaten opleveren.

Rex Urban|18.12.16|13:27

Belbuschauffeurs, snorders,vrijwilligers, noem maar op, hebben geen enkel examen afgelegd of belastingen afgedragen.
Genoemde “bedrijven” werken zonder vergunningen of iets en brengen door hun lage (gesubsidieerde) ritprijzen de Taxibranche met of zonder personeel schade toe.
De meeste passagiers en Overheden gaan voor de laagste prijs i.p.v Kwaliteit.
Oneerlijke concurrentie, aangewakkerd door I&M / ILT, doordat deze niet ingrijpen.
Examens prima, maar wel in een eerlijk speelveld graag.

Rodney Barten|18.12.16|15:23

Hartstikke goed van de UTC, wellicht dat andere grote centrales gaan volgen. Een stap in de juiste richting!

henk|18.12.16|16:54

Als de regering het niet regelt moet de markt het maar doen wat een slappe hap hier die politiek hier in nederland (zakkenvullers)walg er van en wat een grote klasse van utc ,wou dat ze in amsterdam ook zulke ballen hadden.

Paul Dijkhuizen|22.12.16|11:40

Goed initiatief, zou zoiets ook landelijk kunnen? Misschien dat ondernemers eerst een opleiding volgen en een examen doen voordat ze een taxivergunning kunnen krijgen, misschien dat de Kiwa dat dan kan controleren bij een aanvraag. De ILT kan er dan op toezien bij hun controles, gewoon alleen nog ondernemers met een bepaalde kennis zou veel problemen verhelpen, of in ieder geval makkelijker oplosbaar maken. Of denk ik nu erg slecht…?

Duco Douwstra|29.12.16|11:22

Alle examens,diploma’s,ontheffingen,keurmerken,TTO’s enz.Hebben niet bijgedragen aan de kwaliteit van de taxichauffeur.In 1975 was een VOG,gezondheidsverklaring een rijbewijs en een stratentest voldoende om taxichauffeur te mogen worden.Toen kon je als werkgever of centrale een keuze maken uit nette vaak goedopgeleide mensen maken.Daarna werd dat steeds moeilijker en ging de kwaliteit achteruit en moest je lang wachten totdat de kandidaat-chauffeur alles met succes had doorlopen.Regels grrrrr.

Duco Douwstra|29.12.16|11:29

Er is niet 1 bedrijfstak in Nederland,waar de overheid zich zo nadrukkelijk bemoeid met de bedrijfsvoering van de ondernemer,als in de taxibranche.Ik weet het we doen het zelf zonder enige vorm van protesteren,laten we ons steeds weer naar de slachtbank leiden.En spreken zelfs vaak onze waardering nog uit ook,dat wij aan de leiband mogen lopen van de inspectie.Ik vraag mij af of je je dan nog wel zelfstandige ondernemer mag noemen.Er is een gezagsverhouding,dus claim je loon bij de inspectie.

Mieke van Hees|25.04.18|00:50

Mogen chauffeurs weigeren een hand te geven aan vrouwen??
Is me laatst voor het eerst overkomen en het voelt totaal niet fijn om afgestoten te worden alsof je vies bent terwijl je de chauffeur gewoon bedankt.

UTC laat chauffeurs taxi-examens afleggen | TaxiPro

UTC laat chauffeurs taxi-examens afleggen

Taxicentrale UTC ziet in de voorheen verplichte CBR-examens voor taxi-ondernemers nog steeds een goede manier om de kwaliteit van aangesloten chauffeurs te waarborgen. Ondernemers die zich bij UTC willen aansluiten moeten daarom nog steeds de vijf taxi-examens afleggen en succesvol afronden. Daarvoor is de centrale een samenwerking aangegaan met De VerkeersAcademie.

De examens kwamen te vervallen door veranderingen in de Taxiwet per 1 januari 2016. De vakbekwaamheidseis wordt sindsdien niet meer gesteld aan taxi-ondernemers, waardoor er ook geen noodzaak meer is om de examens af te nemen.

Maar taxi-ondernemers die zich bij de coöperatie willen aansluiten dienen verplicht het taxi-examen af te leggen. “Wij vinden het belangrijk dat het kennisniveau van onze taxiondernemers hoger ligt dan het landelijk gemiddelde”, aldus UTC-woordvoerder Marcel Chandrikapersad. “Een goede taxiondernemer moet beschikken over een flinke dosis kennis. Bijvoorbeeld van de verkeerswet- en regelgeving, maar ook hoe er gehandeld moet worden bij conflictsituaties of verkeersongevallen.”

Diploma behalen

Volgens Chandrikapersad heeft het ondernemersdiploma veel meerwaarde. Het geeft de taxiondernemer houvast en een grotere kans van slagen om een succesvolle ondernemer te worden. “Onder de ondernemingen die zich bij ons hebben aangesloten, zijn de afgelopen jaren nauwelijks tot geen faillissementen geweest. Dat wil toch wat zeggen. We sturen taxiondernemers door naar De VerkeersAcademie om daar hun diploma te behalen.”

De examens worden digitaal afgenomen door De VerkeersAcademie. Daarnaast kunnen aankomende ondernemers hun opleiding volgen bij deze instelling. Tijdens de opleiding wordt de ondernemers kennis en inzicht aangeleerd op het gebied van marketing, financiering, organisatie en administratie.

Dezelfde visie

Voor Chandrikapersad lag deze samenwerking voor de hand. “We onderhouden al jarenlang een goede relatie en we delen wat betreft kwaliteit dezelfde visie. Het was voor ons niet meer dan logisch om dit stuk kwaliteitsmanagement met De VerkeersAcademie op te pakken. Door samen te werken versterken we elkaar op kwaliteitsgebied”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “UTC laat chauffeurs taxi-examens afleggen”

Jacques Wolff|16.12.16|22:30

Deze manier van werken en eisen stellen kan alleen maar positieve resultaten opleveren.

Rex Urban|18.12.16|13:27

Belbuschauffeurs, snorders,vrijwilligers, noem maar op, hebben geen enkel examen afgelegd of belastingen afgedragen.
Genoemde “bedrijven” werken zonder vergunningen of iets en brengen door hun lage (gesubsidieerde) ritprijzen de Taxibranche met of zonder personeel schade toe.
De meeste passagiers en Overheden gaan voor de laagste prijs i.p.v Kwaliteit.
Oneerlijke concurrentie, aangewakkerd door I&M / ILT, doordat deze niet ingrijpen.
Examens prima, maar wel in een eerlijk speelveld graag.

Rodney Barten|18.12.16|15:23

Hartstikke goed van de UTC, wellicht dat andere grote centrales gaan volgen. Een stap in de juiste richting!

henk|18.12.16|16:54

Als de regering het niet regelt moet de markt het maar doen wat een slappe hap hier die politiek hier in nederland (zakkenvullers)walg er van en wat een grote klasse van utc ,wou dat ze in amsterdam ook zulke ballen hadden.

Paul Dijkhuizen|22.12.16|11:40

Goed initiatief, zou zoiets ook landelijk kunnen? Misschien dat ondernemers eerst een opleiding volgen en een examen doen voordat ze een taxivergunning kunnen krijgen, misschien dat de Kiwa dat dan kan controleren bij een aanvraag. De ILT kan er dan op toezien bij hun controles, gewoon alleen nog ondernemers met een bepaalde kennis zou veel problemen verhelpen, of in ieder geval makkelijker oplosbaar maken. Of denk ik nu erg slecht…?

Duco Douwstra|29.12.16|11:22

Alle examens,diploma’s,ontheffingen,keurmerken,TTO’s enz.Hebben niet bijgedragen aan de kwaliteit van de taxichauffeur.In 1975 was een VOG,gezondheidsverklaring een rijbewijs en een stratentest voldoende om taxichauffeur te mogen worden.Toen kon je als werkgever of centrale een keuze maken uit nette vaak goedopgeleide mensen maken.Daarna werd dat steeds moeilijker en ging de kwaliteit achteruit en moest je lang wachten totdat de kandidaat-chauffeur alles met succes had doorlopen.Regels grrrrr.

Duco Douwstra|29.12.16|11:29

Er is niet 1 bedrijfstak in Nederland,waar de overheid zich zo nadrukkelijk bemoeid met de bedrijfsvoering van de ondernemer,als in de taxibranche.Ik weet het we doen het zelf zonder enige vorm van protesteren,laten we ons steeds weer naar de slachtbank leiden.En spreken zelfs vaak onze waardering nog uit ook,dat wij aan de leiband mogen lopen van de inspectie.Ik vraag mij af of je je dan nog wel zelfstandige ondernemer mag noemen.Er is een gezagsverhouding,dus claim je loon bij de inspectie.

Mieke van Hees|25.04.18|00:50

Mogen chauffeurs weigeren een hand te geven aan vrouwen??
Is me laatst voor het eerst overkomen en het voelt totaal niet fijn om afgestoten te worden alsof je vies bent terwijl je de chauffeur gewoon bedankt.