Groei uitzendwerk voor taxibranche zet door

Gepubliceerd op 09-03-2017 om 09:10

In 2016 groeide de omzet van Nederlandse uitzendbureaus met 7,6 procent. Voor Aethon bedroeg de omzetgroei van het uitzendwerk voor de taxibranche in 2016 zo’n 20 procent. En voor 2017 wordt een nog sterkere groei verwacht.

In het vierde kwartaal van 2016 hebben uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollbedrijven 3,5 procent meer omgezet dan in het kwartaal ervoor, meldt het CBS. Dat is de grootste stijging in 2016. Ook het aantal uitzenduren nam in het vierde kwartaal opnieuw toe. Vorig jaar behaalde de uitzendbranche 7,6 procent meer omzet dan in 2015. Het totaal aantal uitzenduren lag 6,9 procent hoger.

Omzetgroei neemt toe

Koen Homminga van uitzendbedrijf Aethon in Rijswijk herkent die ontwikkelingen. “Op het gebied van taxi groeide de omzet bij ons in 2016 met ongeveer 20 procent. En als we januari van dit jaar vergelijken met dezelfde maand een jaar eerder, dan komt de omzetgroei ook op zo’n 20 procent uit. Dus dat loopt gewoon door.” Sterker nog: voor 2017 verwacht Aethon dat de groei nog sterker zal zijn dan in 2016. “In onze begroting gaan we uit van een omzetgroei van 25 tot 30 procent over heel 2017”, aldus Homminga.

Homminga verklaart de groei van het uitzenden van personeel naar taxibedrijven door te wijzen op de wens van vervoerders om risico’s te spreiden. Aanbestedingen voor doelgroepenvervoer zijn onzeker, want je kunt contracten winnen maar ook verliezen. “Bovendien zie je nu dat er veel kortlopende vervoerscontracten worden afgesloten. Steeds meer opdrachtgevers willen alle vervoersstromen tegelijk aanbesteden, maar dan moeten de contracten wel tegelijk aflopen. Maar het is eigenlijk onmogelijk om mensen aan te nemen voor een aanbesteding voor anderhalf jaar. Op enig moment krijg je als werkgever ook te maken met vaste dienstverbanden en transitievergoedingen. Vervoerders leggen dat risico liever bij ons neer door mensen in te huren.”

Aanwas op peil houden

Het is voor het uitzendbedrijf geen probleem om de juiste mensen voor het taxiwerk te vinden. “Dagelijks is bij ons een team van zes mensen bezig om vooral via social media mensen te werven en de aanwas voor de verschillende sectoren die wij bedienen op peil te houden.  We werken vooral met studenten, wat op zich al vrij ongebruikelijk is. Bovendien hebben we voor de andere sectoren die we van dienst zijn, zoals overheid en zorg, een enorm bestand van studenten opgebouwd die eventueel ook voor taxiwerk kunnen worden opgeleid en ingezet.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

2 reacties op “Groei uitzendwerk voor taxibranche zet door”

Marjolein de Nooij|09.03.17|10:14

En dan zit je als vakkundig taxichauffeur niet meer in de Cao taxi maar in de Cao uitzendkrachten. We leveren heel wat in dan…

Martijn van der Velden|09.03.17|11:10

Voor uitzendbureaus is de inlenersbeloning van toepassing, dus ook als uitzendkracht word je via de CAO uitbetaald etc.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.