‘Ideale aanbesteding bestaat niet maar het kan wel beter’

A-Tax de Vries groeide in dertig jaar uit van een klein en lokaal taxibedrijf naar één van de grotere spelers in de markt. Aanbestedingen vormen een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering, maar van blind inschrijven is geen sprake. “Het moet bij ons passen, een verlengstuk zijn van wat we doen.”

A-Tax de Vries viert op 1 oktober van dit jaar dat het drie decennia bestaat. Op die datum in 1987 nam Anton de Vries het Hillegomse taxibedrijf van zijn neef Koos over. Destijds ging het om een auto of zes. “Ik was in die tijd taxichauffeur in Amsterdam en ik was aangesloten bij wat nu TCA is”, vertelt Anton de Vries. “Dat werk deed ik al tien jaar met veel plezier. Maar in die tijd vonden er ook veel incidenten plaats, vooral in de avond en nacht. Mijn vrouw was daar niet gerust op en ik wilde zelf mijn blik ook wel eens verruimen. Ik raakte in gesprek met mijn neef Koos, met als uitkomst dat ik zijn bedrijf overnam en voortzette als A-Tax de Vries.”

Ook de broer en een oom van Anton waren actief als chauffeur of ondernemer in de taxibranche. Dat Anton’s zonen Menno en Marcel in de loop van de jaren ’90 in het bedrijf gingen werken, kwam dan ook niet als donderslag bij heldere hemel. In 2004 werden de broers directeur van A-Tax. In de eerste jaren was het bedrijf vooral op Hillegom en het omringende gebied gericht. Tot zich in 1996 de kans voordeed om het treintaxivervoer in Haarlem te gaan verzorgen. “Toen we dat gingen doen, is alles in een stroomversnelling geraakt”, legt Menno de Vries uit. “In die periode hebben we echt leren taxirijden. Niet veel later kregen we ook met aanbestedingen te maken. In de jaren nadien is het bedrijf uitgebouwd tot wat het nu is. We hebben ruim 400 medewerkers en 275 voertuigen tot onze beschikking.”

Hoe hebben jullie dat in 1996 aangepakt, die omslag van lokaal bedrijf naar grotere taxi-onderneming?

“Het was zonder meer chaotisch. In die eerste periode zaten we zelf heel veel in de auto, want het ging om gemiddeld zo’n 8.000 ritten per maand. En we namen meer mensen aan. Dat ging destijds een stuk makkelijker dan nu. De weekenden hadden we vooral werkstudenten rijden, dat werkte perfect.”

Is het bedrijf altijd blijven groeien?

“Over het algemeen wel. Je doet wel eens een stap terug als je een aanbesteding verliest. Maar per 1 januari zijn we weer flink gegroeid omdat we het vervoer van Regiorijder in Kennemerland zijn gaan doen. Dat betekende een groei van zo’n 25 voertuigen. Voor Regiotaxi Holland Rijnland zijn we ook na de nieuwe aanbesteding één van de vervoerders. Dat voor ons belangrijke werk blijven we dus uitvoeren. We doen verder heel veel in leerlingenvervoer en zorgvervoer, zowel zelfstandig als in onderaanneming. Maar eigenlijk doen we alles wat met personenvervoer te maken heeft.”

Op welke manier kun je je als vervoerder onderscheiden van andere inschrijvers op gunningen?

“Dat verschilt, want elke aanbesteding is tegenwoordig anders. We schrijven niet lukraak op alles in. Het moet bij ons passen, een verlengstuk zijn van wat we doen. We laten dus ook wel eens iets lopen. Bijvoorbeeld omdat de eisen te hoog zijn of de implementatietijd of looptijd te kort. In het opnieuw gegund krijgen van Regiotaxi Holland Rijnland was het gebruik van WinTOP van Korton heel belangrijk. We werken al sinds de start van die vervoersopdracht, nu zes jaar geleden, met dit online platform dat eigenlijk de regiefunctie verzorgt. Met name de transparantie van dit systeem richting de opdrachtgever heeft ons zeker geholpen om deze opdracht opnieuw gegund te krijgen. Omdat alle systemen van de betrokken partijen aan WinTOP gekoppeld zijn, kun je heel makkelijk de informatie die je nodig hebt verzamelen. We verzorgen duizend tot 1.200 ritten per dag en eigenlijk is dat met een paar drukken op de knop geregeld.”

Wat biedt deze werkwijze verder voor kansen?

“Op termijn zie ik wel mogelijkheden om alles wat we nu nog in WinTax doen, ook bij WinTOP onder te brengen. Daar sparren we ook over met Korton. Ik geloof er in elk geval in, ook omdat we op die manier meer centrale voor andere partijen kunnen zijn. Daar zie ik een deel van onze toekomst in. Punt is nog wel dat er altijd sprake zal zijn van concurrenten die op zo’n gedeeld platform als WinTOP openheid van zaken naar elkaar moeten geven. Dat vinden veel bedrijven eng, maar daar moeten we echt eens vanaf. We kunnen allemaal besparen door iets meer open kaart te spelen en zaken te bundelen. Denk aan 24 uur per dag bereikbaar zijn. Wij zijn dat, veel anderen niet meer. Maar samen kun je daar prima afspraken over maken, door voor die ander de telefoon aan te nemen en de auto aan te sturen.”

Wat vinden jullie er als taxibedrijf van dat elke aanbesteding weer anders is?

“Je ziet steeds meer dat opdrachtgevers hun eigen aanpak voor een aanbesteding kiezen, met het risico dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Los daarvan moeten opdrachtgevers zich wel blijven afvragen wat ze allemaal bij de vervoerders willen neerleggen. Want het wordt allemaal heel complex gemaakt. Er wordt steeds meer gevraagd en geëist, en het moet nog steeds goedkoper. De bodem en het keerpunt zijn al vaak aangekondigd, maar ik zie daar in de praktijk niets van terug.”

Is er dan een ideale manier van aanbesteden?

“Nee, maar je kunt wel dingen verbeteren. Als vervoerder willen we een realistische contractperiode waarin we voertuigen helemaal kunnen afschrijven. Maak de vervoersgebieden niet te groot, want in de praktijk kunnen alleen de grote vervoerders dat aan. Wij horen daar bij maar veel kleine, lokale partijen vallen buiten de boot. En er wordt veel over duurzaamheid gesproken, maar als de voertuigbranche niet kan leveren wat wordt gevraagd, wat moet je als vervoerder dan doen? Personenauto’s lukken nog wel, maar rolstoel- of leerlingenbusjes die op elektriciteit of duurzame brandstof rijden zijn er gewoon niet. In de opdrachten die we hebben, kunnen we onze beloftes op het gebied van duurzaamheid waarmaken met onder meer onze 85 voertuigen die op groen gas rijden. Maar als we nu voor een nieuwe opdracht meer zouden moeten doen op dat gebied, dan zou dat heel lastig worden.”

Op 1 oktober bestaat het bedrijf dertig jaar. Al enig idee of en wat jullie daarmee gaan doen, en hoe de toekomst er verder uitziet?

“De afgelopen periode was hectisch. Ook als je een opdracht opnieuw gegund krijgt, komt daar veel bij kijken. Dus we hebben eigenlijk nog niet echt stilgestaan bij ons aanstaande jubileum. En wat de toekomst brengt? Daar ben ik zelf ook heel nieuwsgierig naar. We staan niet stil, kijken naar de toekomst en benutten de mogelijkheden die er zijn. We zijn compleet gedigitaliseerd, dus we zijn klaar voor de toekomst. We weten alleen nog niet wat die toekomst brengt.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “‘Ideale aanbesteding bestaat niet maar het kan wel beter’”

Ton van Dalfsen|24.03.17|08:41

Gefeliciteerd Anton, Menno en Marcel. Ik heb veel bewondering voor jullie.

Dominique Frits|24.03.17|13:40

Hoezo moeilijk ? Bekijk onze website http://www.greenes.nl/ .
Greenes where sustainable and cost reduction come together!

‘Ideale aanbesteding bestaat niet maar het kan wel beter’ | TaxiPro

‘Ideale aanbesteding bestaat niet maar het kan wel beter’

A-Tax de Vries groeide in dertig jaar uit van een klein en lokaal taxibedrijf naar één van de grotere spelers in de markt. Aanbestedingen vormen een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering, maar van blind inschrijven is geen sprake. “Het moet bij ons passen, een verlengstuk zijn van wat we doen.”

A-Tax de Vries viert op 1 oktober van dit jaar dat het drie decennia bestaat. Op die datum in 1987 nam Anton de Vries het Hillegomse taxibedrijf van zijn neef Koos over. Destijds ging het om een auto of zes. “Ik was in die tijd taxichauffeur in Amsterdam en ik was aangesloten bij wat nu TCA is”, vertelt Anton de Vries. “Dat werk deed ik al tien jaar met veel plezier. Maar in die tijd vonden er ook veel incidenten plaats, vooral in de avond en nacht. Mijn vrouw was daar niet gerust op en ik wilde zelf mijn blik ook wel eens verruimen. Ik raakte in gesprek met mijn neef Koos, met als uitkomst dat ik zijn bedrijf overnam en voortzette als A-Tax de Vries.”

Ook de broer en een oom van Anton waren actief als chauffeur of ondernemer in de taxibranche. Dat Anton’s zonen Menno en Marcel in de loop van de jaren ’90 in het bedrijf gingen werken, kwam dan ook niet als donderslag bij heldere hemel. In 2004 werden de broers directeur van A-Tax. In de eerste jaren was het bedrijf vooral op Hillegom en het omringende gebied gericht. Tot zich in 1996 de kans voordeed om het treintaxivervoer in Haarlem te gaan verzorgen. “Toen we dat gingen doen, is alles in een stroomversnelling geraakt”, legt Menno de Vries uit. “In die periode hebben we echt leren taxirijden. Niet veel later kregen we ook met aanbestedingen te maken. In de jaren nadien is het bedrijf uitgebouwd tot wat het nu is. We hebben ruim 400 medewerkers en 275 voertuigen tot onze beschikking.”

Hoe hebben jullie dat in 1996 aangepakt, die omslag van lokaal bedrijf naar grotere taxi-onderneming?

“Het was zonder meer chaotisch. In die eerste periode zaten we zelf heel veel in de auto, want het ging om gemiddeld zo’n 8.000 ritten per maand. En we namen meer mensen aan. Dat ging destijds een stuk makkelijker dan nu. De weekenden hadden we vooral werkstudenten rijden, dat werkte perfect.”

Is het bedrijf altijd blijven groeien?

“Over het algemeen wel. Je doet wel eens een stap terug als je een aanbesteding verliest. Maar per 1 januari zijn we weer flink gegroeid omdat we het vervoer van Regiorijder in Kennemerland zijn gaan doen. Dat betekende een groei van zo’n 25 voertuigen. Voor Regiotaxi Holland Rijnland zijn we ook na de nieuwe aanbesteding één van de vervoerders. Dat voor ons belangrijke werk blijven we dus uitvoeren. We doen verder heel veel in leerlingenvervoer en zorgvervoer, zowel zelfstandig als in onderaanneming. Maar eigenlijk doen we alles wat met personenvervoer te maken heeft.”

Op welke manier kun je je als vervoerder onderscheiden van andere inschrijvers op gunningen?

“Dat verschilt, want elke aanbesteding is tegenwoordig anders. We schrijven niet lukraak op alles in. Het moet bij ons passen, een verlengstuk zijn van wat we doen. We laten dus ook wel eens iets lopen. Bijvoorbeeld omdat de eisen te hoog zijn of de implementatietijd of looptijd te kort. In het opnieuw gegund krijgen van Regiotaxi Holland Rijnland was het gebruik van WinTOP van Korton heel belangrijk. We werken al sinds de start van die vervoersopdracht, nu zes jaar geleden, met dit online platform dat eigenlijk de regiefunctie verzorgt. Met name de transparantie van dit systeem richting de opdrachtgever heeft ons zeker geholpen om deze opdracht opnieuw gegund te krijgen. Omdat alle systemen van de betrokken partijen aan WinTOP gekoppeld zijn, kun je heel makkelijk de informatie die je nodig hebt verzamelen. We verzorgen duizend tot 1.200 ritten per dag en eigenlijk is dat met een paar drukken op de knop geregeld.”

Wat biedt deze werkwijze verder voor kansen?

“Op termijn zie ik wel mogelijkheden om alles wat we nu nog in WinTax doen, ook bij WinTOP onder te brengen. Daar sparren we ook over met Korton. Ik geloof er in elk geval in, ook omdat we op die manier meer centrale voor andere partijen kunnen zijn. Daar zie ik een deel van onze toekomst in. Punt is nog wel dat er altijd sprake zal zijn van concurrenten die op zo’n gedeeld platform als WinTOP openheid van zaken naar elkaar moeten geven. Dat vinden veel bedrijven eng, maar daar moeten we echt eens vanaf. We kunnen allemaal besparen door iets meer open kaart te spelen en zaken te bundelen. Denk aan 24 uur per dag bereikbaar zijn. Wij zijn dat, veel anderen niet meer. Maar samen kun je daar prima afspraken over maken, door voor die ander de telefoon aan te nemen en de auto aan te sturen.”

Wat vinden jullie er als taxibedrijf van dat elke aanbesteding weer anders is?

“Je ziet steeds meer dat opdrachtgevers hun eigen aanpak voor een aanbesteding kiezen, met het risico dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Los daarvan moeten opdrachtgevers zich wel blijven afvragen wat ze allemaal bij de vervoerders willen neerleggen. Want het wordt allemaal heel complex gemaakt. Er wordt steeds meer gevraagd en geëist, en het moet nog steeds goedkoper. De bodem en het keerpunt zijn al vaak aangekondigd, maar ik zie daar in de praktijk niets van terug.”

Is er dan een ideale manier van aanbesteden?

“Nee, maar je kunt wel dingen verbeteren. Als vervoerder willen we een realistische contractperiode waarin we voertuigen helemaal kunnen afschrijven. Maak de vervoersgebieden niet te groot, want in de praktijk kunnen alleen de grote vervoerders dat aan. Wij horen daar bij maar veel kleine, lokale partijen vallen buiten de boot. En er wordt veel over duurzaamheid gesproken, maar als de voertuigbranche niet kan leveren wat wordt gevraagd, wat moet je als vervoerder dan doen? Personenauto’s lukken nog wel, maar rolstoel- of leerlingenbusjes die op elektriciteit of duurzame brandstof rijden zijn er gewoon niet. In de opdrachten die we hebben, kunnen we onze beloftes op het gebied van duurzaamheid waarmaken met onder meer onze 85 voertuigen die op groen gas rijden. Maar als we nu voor een nieuwe opdracht meer zouden moeten doen op dat gebied, dan zou dat heel lastig worden.”

Op 1 oktober bestaat het bedrijf dertig jaar. Al enig idee of en wat jullie daarmee gaan doen, en hoe de toekomst er verder uitziet?

“De afgelopen periode was hectisch. Ook als je een opdracht opnieuw gegund krijgt, komt daar veel bij kijken. Dus we hebben eigenlijk nog niet echt stilgestaan bij ons aanstaande jubileum. En wat de toekomst brengt? Daar ben ik zelf ook heel nieuwsgierig naar. We staan niet stil, kijken naar de toekomst en benutten de mogelijkheden die er zijn. We zijn compleet gedigitaliseerd, dus we zijn klaar voor de toekomst. We weten alleen nog niet wat die toekomst brengt.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “‘Ideale aanbesteding bestaat niet maar het kan wel beter’”

Ton van Dalfsen|24.03.17|08:41

Gefeliciteerd Anton, Menno en Marcel. Ik heb veel bewondering voor jullie.

Dominique Frits|24.03.17|13:40

Hoezo moeilijk ? Bekijk onze website http://www.greenes.nl/ .
Greenes where sustainable and cost reduction come together!