Regievoerders

Taxibedrijven slagvaardiger door samenwerking in dienstverlening

Bron: TaxiPro (VK)

Door samen te werken op het gebied van alle ondersteunende werkzaamheden kunnen taxibedrijven het rendement van hun vervoersactiviteiten aanzienlijk verbeteren. Vanuit die gedachte werd De Regievoerders in het leven geroepen door taxi-ondernemers Martijn van der Kroef en Jacco van de Pol. En inmiddels hebben diverse andere taxibedrijven zich bij hen aangesloten.

De Regievoerders is in 2014 opgericht door Martijn van der Kroef en Jacco van de Pol. Hun taxibedrijven, respectievelijk Van Rhijn Taxivervoer en Taxibedrijf Van de Pol, waren van ongeveer gelijke omvang. Dat bracht ook min of meer dezelfde uitdagingen in de markt met zich mee, bijvoorbeeld op het vlak van 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar zijn om taxivervoer te verzorgen. Voor individuele taxibedrijven is dat echter niet altijd even rendabel; met name de nachten leveren doorgaans weinig op. Samenwerking op dat vlak lag dus voor de hand. Maar er was meer, legt Martijn van der Kroef uit.

“De voertuigen van de één reden regelmatig in het voornaamste verzorgingsgebied van de ander. Enerzijds hadden we dus een overlap van activiteiten; anderzijds hadden we ook allebei te maken met ontwikkelingen als prijzen per bezette kilometer die onder druk stonden. Het lag dus voor de hand om intensief te gaan samenwerken. Feitelijk hebben we in De Regievoerders al onze overhead in één organisatie ondergebracht, zoals het aansturen van de voertuigen, callcenter, administratie. Van Rhijn en Van de Pol zijn nog steeds zelfstandige vervoersbedrijven, maar we werken dus op een heleboel gebieden samen.”

Leerzame periode

Van der Kroef benadrukt dat De Regievoerders een facilitair dienstverlener is voor de aangesloten taxibedrijven, maar die ondernemingen zijn en blijven zelfstandig. De dienstverlening betreft onderhoud, intake, acquisitie, afhandeling van ritten en administratie. Maar De Regievoerders is feitelijk ook een inkoopcombinatie voor diesel, verzekeringen en meer. Al die ondersteunende activiteiten worden verzorgd vanuit vestigingen in De Meern, Woerden en Gouda. De Regievoerders levert ook diensten voor evenementen en vervoersproductie.

Waar beide heren er samen snel uit waren, was de eerste periode van samenwerking binnen De Regievoerders erg leerzaam. “Met name de chauffeurs, maar ook de planners en administratief medewerkers van beide bedrijven hebben flink aan elkaar moeten wennen. Wij hebben er achteraf bezien wat te makkelijk over gedacht wat dat van mensen vraagt. Maar de laatste anderhalf jaar werkt het prima en ziet iedereen ook de voordelen van een stabielere, meer slagvaardige organisatie. We kunnen gecontroleerd op- en afschalen en zijn minder beïnvloedbaar door externe factoren.”

250 voertuigen en 300 medewerkers

Intussen is in meerdere opzichten gebleken dat De Regievoerders op een goed idee is gestoeld. Niet alleen Van der Kroef en Van de Pol plukken er met hun bedrijven de vruchten van; inmiddels hebben zich ook andere vervoerders bij hen aangesloten. Het gezamenlijke verzorgingsgebied van deze bedrijven strekt zich uit van de regio Rotterdam naar Amersfoort, met wat uitschieters naar het noorden en zuiden. In totaal zijn er circa 250 voertuigen en 300 medewerkers van de verschillende taxibedrijven bij betrokken. “Taxibedrijven in de regio zien wat wij doen en willen zich daar eigenlijk wel bij aansluiten”, constateert Van der Kroef.

De softwarematige inrichting van De Regievoerders was een voornaam aandachtspunt. “Dat heeft betrekking op de aansturing van de voertuigen, de BCT en noem maar op. Van de Pol had een ander planningspakket dan Van Rhijn. We hebben bekeken wat elk pakket biedt en daarbij de keuze op WinTax van Korton laten vallen. Van daaruit zijn we samen gaan nadenken over een groeimodel en inmiddels gebruiken we ook diverse andere applicaties van Korton. Dat begon met de ‘kale’ versie van WinTax, maar naarmate je groeit heb je meer informatie nodig en komen er steeds meer modules bij”, aldus Van der Kroef. “Korton denkt, schakelt en groeit actief met ons mee.”

4.500 ritten per dag

Door het recent winnen van een aantal grote aanbestedingen door Van Rhijn en Van de Pol werd de informatiebehoefte alleen maar groter. Het gaat dan onder meer om vervoer voor Achmea Zilveren Kruis, Regiotaxi Utrecht, de Groene Hart Hopper en meer. Sinds kort wordt ook gebruikgemaakt van online platform WinTOP en van de roostersoftware WorkForce Pro van Korton.

Inmiddels loopt alles alweer een hele tijd gesmeerd en ondersteunt de facilitaire dienstverlening zo’n 4.500 ritten per dag. Boven alles merkt Van der Kroef dat de efficiency enorm vooruit is gegaan. “Er staan geen auto’s meer stil. De mensen op kantoor zijn altijd ergens mee bezig. Het is allemaal veel slagvaardiger geworden, er is meer draagvlak. Neem de intake van de Groene Hart Hopper: dat hadden we in no time opgetuigd. En dat kan omdat we het samen doen.”

Vertrouwen is daarbij wel het sleutelwoord, vult Jacco van de Pol aan. “Dat hadden en hebben wij in elkaar. Je geeft wel je hele bedrijfsvoering bloot. We zagen de noodzaak om samen te werken. Er zijn voorbeelden van bedrijven die dat niet aandurfden en die zijn er in sommige gevallen niet meer.” Het lukte aanvankelijk ook niet om andere bedrijven mee te krijgen. Toen alles eenmaal reilde en zeilde bij De Regievoerders, sloten zich al snel meer bedrijven aan. De kans is groot dat hier nog groei in gaat plaatsvinden.

Onder de streep

Van der Kroef: “Wij zijn misschien niet de eersten met dit idee, maar we zijn wel de eersten die het op deze manier doen. En dan bedoel ik vooral: niet moeilijk doen als de auto van de één wat meer rijdt dan die van de ander. Want dat is inherent aan de werkwijze die we hebben gekozen. Maar veel partijen in de markt durven dat niet aan. Men wil toch eerst weten wat er met zijn klanten gebeurt binnen die samenwerking. Begrijpelijk, maar je kunt beter kijken naar wat er onder de streep overblijft. Want het rendement per voertuig is verbeterd sinds wij werken met De Regievoerders. Dat betere rendement is eigenlijk ons uitgangspunt, maar die visie missen we nog bij veel andere taxibedrijven.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxibedrijven slagvaardiger door samenwerking in dienstverlening | TaxiPro
Regievoerders

Taxibedrijven slagvaardiger door samenwerking in dienstverlening

Bron: TaxiPro (VK)

Door samen te werken op het gebied van alle ondersteunende werkzaamheden kunnen taxibedrijven het rendement van hun vervoersactiviteiten aanzienlijk verbeteren. Vanuit die gedachte werd De Regievoerders in het leven geroepen door taxi-ondernemers Martijn van der Kroef en Jacco van de Pol. En inmiddels hebben diverse andere taxibedrijven zich bij hen aangesloten.

De Regievoerders is in 2014 opgericht door Martijn van der Kroef en Jacco van de Pol. Hun taxibedrijven, respectievelijk Van Rhijn Taxivervoer en Taxibedrijf Van de Pol, waren van ongeveer gelijke omvang. Dat bracht ook min of meer dezelfde uitdagingen in de markt met zich mee, bijvoorbeeld op het vlak van 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar zijn om taxivervoer te verzorgen. Voor individuele taxibedrijven is dat echter niet altijd even rendabel; met name de nachten leveren doorgaans weinig op. Samenwerking op dat vlak lag dus voor de hand. Maar er was meer, legt Martijn van der Kroef uit.

“De voertuigen van de één reden regelmatig in het voornaamste verzorgingsgebied van de ander. Enerzijds hadden we dus een overlap van activiteiten; anderzijds hadden we ook allebei te maken met ontwikkelingen als prijzen per bezette kilometer die onder druk stonden. Het lag dus voor de hand om intensief te gaan samenwerken. Feitelijk hebben we in De Regievoerders al onze overhead in één organisatie ondergebracht, zoals het aansturen van de voertuigen, callcenter, administratie. Van Rhijn en Van de Pol zijn nog steeds zelfstandige vervoersbedrijven, maar we werken dus op een heleboel gebieden samen.”

Leerzame periode

Van der Kroef benadrukt dat De Regievoerders een facilitair dienstverlener is voor de aangesloten taxibedrijven, maar die ondernemingen zijn en blijven zelfstandig. De dienstverlening betreft onderhoud, intake, acquisitie, afhandeling van ritten en administratie. Maar De Regievoerders is feitelijk ook een inkoopcombinatie voor diesel, verzekeringen en meer. Al die ondersteunende activiteiten worden verzorgd vanuit vestigingen in De Meern, Woerden en Gouda. De Regievoerders levert ook diensten voor evenementen en vervoersproductie.

Waar beide heren er samen snel uit waren, was de eerste periode van samenwerking binnen De Regievoerders erg leerzaam. “Met name de chauffeurs, maar ook de planners en administratief medewerkers van beide bedrijven hebben flink aan elkaar moeten wennen. Wij hebben er achteraf bezien wat te makkelijk over gedacht wat dat van mensen vraagt. Maar de laatste anderhalf jaar werkt het prima en ziet iedereen ook de voordelen van een stabielere, meer slagvaardige organisatie. We kunnen gecontroleerd op- en afschalen en zijn minder beïnvloedbaar door externe factoren.”

250 voertuigen en 300 medewerkers

Intussen is in meerdere opzichten gebleken dat De Regievoerders op een goed idee is gestoeld. Niet alleen Van der Kroef en Van de Pol plukken er met hun bedrijven de vruchten van; inmiddels hebben zich ook andere vervoerders bij hen aangesloten. Het gezamenlijke verzorgingsgebied van deze bedrijven strekt zich uit van de regio Rotterdam naar Amersfoort, met wat uitschieters naar het noorden en zuiden. In totaal zijn er circa 250 voertuigen en 300 medewerkers van de verschillende taxibedrijven bij betrokken. “Taxibedrijven in de regio zien wat wij doen en willen zich daar eigenlijk wel bij aansluiten”, constateert Van der Kroef.

De softwarematige inrichting van De Regievoerders was een voornaam aandachtspunt. “Dat heeft betrekking op de aansturing van de voertuigen, de BCT en noem maar op. Van de Pol had een ander planningspakket dan Van Rhijn. We hebben bekeken wat elk pakket biedt en daarbij de keuze op WinTax van Korton laten vallen. Van daaruit zijn we samen gaan nadenken over een groeimodel en inmiddels gebruiken we ook diverse andere applicaties van Korton. Dat begon met de ‘kale’ versie van WinTax, maar naarmate je groeit heb je meer informatie nodig en komen er steeds meer modules bij”, aldus Van der Kroef. “Korton denkt, schakelt en groeit actief met ons mee.”

4.500 ritten per dag

Door het recent winnen van een aantal grote aanbestedingen door Van Rhijn en Van de Pol werd de informatiebehoefte alleen maar groter. Het gaat dan onder meer om vervoer voor Achmea Zilveren Kruis, Regiotaxi Utrecht, de Groene Hart Hopper en meer. Sinds kort wordt ook gebruikgemaakt van online platform WinTOP en van de roostersoftware WorkForce Pro van Korton.

Inmiddels loopt alles alweer een hele tijd gesmeerd en ondersteunt de facilitaire dienstverlening zo’n 4.500 ritten per dag. Boven alles merkt Van der Kroef dat de efficiency enorm vooruit is gegaan. “Er staan geen auto’s meer stil. De mensen op kantoor zijn altijd ergens mee bezig. Het is allemaal veel slagvaardiger geworden, er is meer draagvlak. Neem de intake van de Groene Hart Hopper: dat hadden we in no time opgetuigd. En dat kan omdat we het samen doen.”

Vertrouwen is daarbij wel het sleutelwoord, vult Jacco van de Pol aan. “Dat hadden en hebben wij in elkaar. Je geeft wel je hele bedrijfsvoering bloot. We zagen de noodzaak om samen te werken. Er zijn voorbeelden van bedrijven die dat niet aandurfden en die zijn er in sommige gevallen niet meer.” Het lukte aanvankelijk ook niet om andere bedrijven mee te krijgen. Toen alles eenmaal reilde en zeilde bij De Regievoerders, sloten zich al snel meer bedrijven aan. De kans is groot dat hier nog groei in gaat plaatsvinden.

Onder de streep

Van der Kroef: “Wij zijn misschien niet de eersten met dit idee, maar we zijn wel de eersten die het op deze manier doen. En dan bedoel ik vooral: niet moeilijk doen als de auto van de één wat meer rijdt dan die van de ander. Want dat is inherent aan de werkwijze die we hebben gekozen. Maar veel partijen in de markt durven dat niet aan. Men wil toch eerst weten wat er met zijn klanten gebeurt binnen die samenwerking. Begrijpelijk, maar je kunt beter kijken naar wat er onder de streep overblijft. Want het rendement per voertuig is verbeterd sinds wij werken met De Regievoerders. Dat betere rendement is eigenlijk ons uitgangspunt, maar die visie missen we nog bij veel andere taxibedrijven.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.