Aanbestedingsinstituut Mobiliteit en modelbestek krijgen voet aan de grond

De aanbevelingen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit worden over het algemeen positief ontvangen door opdrachtgevers van het doelgroepenvervoer. Ook het modelbestek voor doelgroepenvervoer wordt voorzichtig opgepikt. Dat bleek woensdag tijdens het Taxi Jaarevent van brancheorganisatie KNV. Hier kwamen ook de keuzevrijheid in wmo-vervoer in Heerenveen en de ontwikkelingen van het haltetaxi-systeem Breng Flex aan bod.

Het congres werd gehouden bij Mercedes-Benz, gastbedrijf en sponsor van de bijeenkomst. Bij die autoproducent ervaart men weten een enorme groei in de markt voor bestelwagens; ook in het segment taxi. De fabriek in Spanje produceert momenteel elke dag 660 Vito’s, Sprinters en andere modellen. De Mercedes-Benz Vito was zowel in 2016 als 2017 bestelwagen van het jaar. Ook in personenwagens is de groei fors. De komende jaren staan voor Daimler en Mercedes-Benz duurzaamheid, digitalisering en elektrificering centraal. De bestelwagens komen stuk voor stuk aan de beurt met elektrificering en eind 2018 moeten er in de personenwagens tien elektrische modellen van Mercedes-Benz zijn.

Eenvoudige en controleerbare CAO

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt nam met de aanwezigen de activiteiten en resultaten van KNV in het afgelopen jaar door. Zo wordt er voortdurend ingezet op het verbeteren van de kwaliteit in de opstapmarkt. Daar stappen door lagere drempels steeds meer mensen in, zeker in de grotere steden wat de kwaliteit niet per se ten goed komt. KNV lanceerde in het afgelopen jaar ook de overzichtelijke site taxiregels.nl en zette in op een nieuwe, eenvoudige en controleerbare CAO. Die wordt naar verwachting binnenkort definitief. Daarnaast zit er brood in het liggend taxivervoer van mensen die nu nog per ambulance worden vervoerd, terwijl dat niet per se nodig is. Eckhardt benadrukte wel dat wet- en regelgeving moet worden aangepast om deze kans te kunnen benutten.

Eckhardt noemde het eerder dit jaar gelanceerde modelbestek “een mooi voorbeeld van co-creatie”, dat via Transdev en KNV in samenwerking met de branche tot stand kwam. “De eerste partijen zijn nu bezig om iets met dit modelbestek te doen”, stelde Eckhardt tevreden vast. Het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit heeft intussen 41 aanbestedingen beoordeeld. In dertig gevallen kreeg de opdrachtgever de volgende aanbestedingen: maak te implementatietijd langer (minstens zes maanden), regel het behoud van betrokken werknemers en laat ruim op tijd weten of de verlengoptie wordt benut.

“Het doel van het AIM is de dialoog aangaan met opdrachtgevers”, legde Eckhardt uit. “Een enkele keer is men niet blij met onze aanbevelingen. Meestal wordt er echter positief gereageerd op ons initiatief om als branche de kwaliteit van het hele aanbestedingsproces te verbeteren.”

Gemeenschappelijke taal

Wim van Tilburg van CROW noemde het hele traject van aanbestedingen, met alle belangen en wensen die er spelen, “een prachtig speelveld voor een kennisinstituut.” Het modelbestek noemde hij “een heel goed hulpmiddel. Niet alles is per se vernieuwend, maar het is wel eenduidig. Het is vooral een heel goed middel voor mensen bij opdrachtgevers die af en toe met aanbestedingen te maken hebben. Het modelbestek biedt een gemeenschappelijke taal en eisen voor het aanbesteden van doelgroepenvervoer.” Binnenkort komt er ook een tool voor verantwoorde kostenberekening en controle daarvan beschikbaar, liet Van Tilburg weten.

In Heerenveen is sinds augustus vorig jaar een ander systeem voor wmo-vervoer van kracht, waarbij mensen kunnen kiezen uit zeven beschikbare vervoerders. In deze gemeente met 50.000 inwoners zijn er 1.050 taxipashouders. Sjoukje van der Horst legde uit dat de gemeente eisen voor de kwaliteit en uitvoering vaststelde, evenals een vast kilometertarief. Er werden geen volume-afspraken gemaakt. Risico’s waren er ook: versnippering van het vervoer, hogere uitvoeringskosten en de overname van personeel werd door dit andere model relatief lastig. Tegenover geen volumebeperking stond wel de beperking dat mensen één keuzemoment per jaar voor een vervoerder hebben. Dat kan alleen worden vervroegd bij gegronde klachten, maar dat komt zelden voor.

Keuze uit zeven vervoerders

Van de zeven vervoerders hebben de partijen die niet direct in het gebied gevestigd zijn het moeilijker, vertelde Van der Horst. De meeste mensen zijn loyaal aan de vervoerder die ze al kennen. “Zij kiezen voor kwaliteit en bekendheid en imago van het taxibedrijf.” De eerste officiële evaluatie volgt in het laatste kwartaal van dit jaar, maar vooralsnog zijn de gebruikers van het vervoer zeer tevreden en kunnen de vervoerders goed met het gekozen model uit de voeten.

Dorothé Wennekendonk van Transdev sprak over Breng Flex, een flexibel systeem als aanvulling op het openbaar vervoer. Voor nu alleen beschikbaar in bepaalde gebieden in Arnhem en Nijmegen, maar de ambitie is om dat snel uit te breiden. Breng Flex heeft dezelfde basis als taxideeldienst Abel (waarin Transdev de enige investeerder is): de rit delen, slimme planning en simpele boeking. Verschillen zijn er ook, want Breng Flex opereert alleen binnen bushaltenetwerken en is daarmee primair een aanvulling op het openbaar vervoer. Wel zijn er virtuele haltes aan het netwerk toegevoegd, bijvoorbeeld bij een verzorgingshuis.

Meer actieve gebruikers

Breng Flex zit nu op 60 chauffeurs (45 via social return, de andere 15 zijn mensen met taxipas) die achttien voertuigen besturen, vertelde Wennekendonk: tien Fiat Ducato’s op gas en acht elektrische Hyundai Ionics. Er zijn zo’n 6.200 geregistreerde gebruikers, waarvan ongeveer 1.300 actief. Wennekendonk gaf aan dat het wel een streven is om het percentage actieve gebruikers flink te doen groeien. Maar afgelopen april leverde de eerste marketingcampagne meteen veel nieuwe gebruikers op. De komende tijd zal er daarom nog veel meer aan markering worden gedaan, vertelde Wennekendonk. Ook wordt er ingezet op tariefdifferentiatie, leeftijdskorting, vooruit boeken en uitbreiding van het werkgebied, alsmede uiteraard op de groei van het aantal ritten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Aanbestedingsinstituut Mobiliteit en modelbestek krijgen voet aan de grond”

Ton van Dalfsen|04.06.17|11:31

Modelbestek voet aan de grond? En hoe zit het met de prijs? Daar zou ook een minimum tarief in moeten. Als dat niet is heb je nog steeds wie het laagste inschrijft zichzelf na een aantal jaar in de problemen helpt door te laag in hebben geschreven. Er zijn er al genoeg kapot aan gegaan. @ KNV, doe het dan helemaal goed!!!!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.