Eric Pouw

‘HalloTaxi! is aanvulling taximarkt, geen bedreiging’

Gepubliceerd op 30-06-2017 om 07:50

Het uitgangspunt van de nieuwe dienst HalloTaxi! is dat taxibedrijven hun diensten voor zeer scherpe prijzen bij consumenten aan kunnen bieden, waardoor ze veel ritten kunnen rijden. Het bedrijf garandeert de consument zelfs dat de taxirit in kwestie nergens goedkoper kan worden geboekt, terwijl het financiele risico voor aangesloten taxi-ondernemers minimaal belooft te zijn. In de eerste week van juli gaat het nieuwe platform landelijk van start.

Eric Pouw heeft als investeerder en ondernemer HalloTaxi! opgericht. Het uitgangspunt is goedkoop taxivervoer voor consumenten en daardoor veel ritten voor de aangesloten taxichauffeurs, waarbij het ook de bedoeling is dat er zo veel mogelijk met passagiers aan boord weer wordt teruggereden. Pouw geeft aan dat de kilometerprijs die via HalloTaxi! aan de consument wordt geboden rond de 1 euro ligt. Daarvan gaat 30 procent commissie naar het platform.

“Dat hebben we echt nodig om alles draaiende te houden. Overigens gaan de tarieven wel wat omhoog naarmate chauffeurs langer en dus meer voor ons rijden. Bovendien krijgt de taxichauffeur al betaald een dag nadat de rit is gereden. Het risico op een betalingsachterstand is dan ook nihil, want als wij de volgende dag niet betalen, zal zo’n chauffeur of bedrijf niet meer voor ons rijden. De schade bedraagt dan maximaal de ritopbrengst van één dag, in tegenstelling tot soms tienduizenden euro’s waar bijvoorbeeld bij Tinker sprake van was.”

Valkuilen vermijden

Die naam valt niet voor niets. Vervoersmakelaar Tinker groeide snel, maar ging uiteindelijk bijna net zo hard weer ten onder. Pouw bestuurde diverse online modellen voor het bemiddelen tussen taxi en consument. Hij wil daarvan de goede dingen meenemen in HalloTaxi! en de valkuilen waar anderen invielen zien te vermijden. Hij noemt de noodzaak om vergaand te automatiseren als voorbeeld.

“Je kunt niet al die ritaanvragen met de hand verwerken. Aan een model als het onze moeten zo weinig mogelijk mensenhanden te pas komen. Een valkuil van Tinker is dat zij zelf die software hebben ontwikkeld en zijn blijven doorontwikkelen. Wij hebben daar een kant en klaar softwarepakket voor gekocht, inclusief app en inlog voor de aangesloten taxibedrijven.”

“Wij kunnen op onze beurt zien waar de taxi’s zich bevinden, zodat we ze ook ritten aan kunnen bieden op een deel van de route die ze op de terugweg rijden. Dat is een ander belangrijk verschil met veel bestaande modellen”, aldus Pouw. “We werken met scherpere tarieven dan alle andere aanbieders en dat vraagt dus ook iets van de taxi-ondernemers die voor ons rijden. Maar als je niet altijd leeg terugrijdt, wordt het voor hen meteen een stuk interessanter.”

Regulier tarief op de meter

Dat rijden gebeurt ook al in beperkte mate; momenteel zo’n vijf ritten per dag. In de eerste week van juli gaat HalloTaxi officieel van start. Op dit moment zijn er afspraken met 27 taxibedrijven en taxichauffeurs, iets wat Pouw graag verder wil uitbreiden. Het systeem wordt landelijk opgezet. “Maar we zijn wel realistisch: de meeste ritten zullen waarschijnlijk komen uit de Randstad en de wat grotere plaatsen daar direct omheen. Er zullen ook zeker ritten in Groningen zijn, maar we verwachten niet dat dit dagelijks zal voorkomen.”

Binnen het geheel van HalloTaxi! wordt met twee soorten ritten gewerkt: het luchthavenvervoer dat van tevoren wordt geboekt en het ad hoc-vervoer, dat wordt besteld en meteen moet worden uitgevoerd. Voor die laatste variant rekent de taxi-ondernemer het reguliere tarief dat de meter aangeeft. Pas vanaf een ritprijs van 10 euro voor daadwerkelijk gereden ritten gaat er een bedrag van 3 euro bemiddelingskosten naar Hallo Taxi!. Of een rit wordt aangenomen of niet is altijd een keuze van de taxi-ondernemer in kwestie.

Prijs naar boven bijstellen

Een heel belangrijk verschil met andere aanbieders is volgens Pouw de prijs van het taxivervoer. “Met HalloTaxi bieden we het goedkoopste taxivervoer aan van heel Nederland. We volgen alle aanbieders in de markt en de tarieven die zij rekenen met eigen vergelijkingssoftware, en wij garanderen de consument dat de taxi die hij bij ons boekt altijd de goedkoopste is. Deze vergelijkingssoftware geeft ons interessante informatie en daarmee kunnen wij onze prijzen scherp houden en indien nodig zelfs naar boven bijstellen, met als doel dat ook het taxibedrijf geld kan blijven verdienen.”

“Binnen dat geheel kijken we wel waar we de concurrentie aan dienen te gaan. Op stadsritten zullen we het niet winnen van sommige aanbieders, dus daar gaan we die concurrentie niet aan. Maar waar we dat wel doen, zijn we gegarandeerd de goedkoopste”, stelt Pouw.

Hij blijft overigens niet zelf aan het roer staan. Hij is in gesprek met een jonge ondernemer die het bedrijf moet gaan leiden en uitbouwen. Direct contact met klanten via een chatbox en social media moeten HalloTaxi! onderscheiden van de rest. Vanaf 1 juli zal online marketing een voorname rol gaan spelen. “Zonder enige vorm van reclame zijn wij nu al in staat om dagelijks vijf ritten te verkopen, volkomen uit het niets. HalloTaxi! en de aangesloten taxibedrijven hebben elkaar nodig. Wij om de ritten uit te laten voeren en taxibedrijven om de auto met chauffeur meer rendabel te maken. We zijn een aanvulling en beslist geen bedreiging voor de taximarkt.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

15 reacties op “‘HalloTaxi! is aanvulling taximarkt, geen bedreiging’”

Omer Ozer|30.06.17|09:11

Onzin, netals bij tinker. Je gaat je eigen klanten opeens 70cent per km rijden terwijl je eerst 2.17 per km enz voor kreeg. Ondanks dat hij zegt dat er ook metertarief ritjes zullen komen is het belachelijk voor woorden om daar 30% van af te staan. Stop die 30% in een beter marketing en doe het je zelf.

Peter Vriens|30.06.17|11:32

Nergens goedkoper ?
Onzin Hr.Pouw.
Zakken vullen over de rug van ondernemers is geen aanvulling maar heeft meer te maken met uitbuiting.

Marion van Dijk|30.06.17|12:54

Iedere chauffeur die hier intrapt is eind van het jaar de sjaak. Kan ook nog even 30 procent belasting afdragen. Zou die dat gespaard hebben?
Ben bang van niet. Brandstof, onkosten auto????
Welke idioot gaat voor 15 cent per kilometer rijden. Nog erger dan Uber deze meneer.
Heeft vierkant wiel uitgevonden.
Ben benieuwd welke taxibedrijven aangesloten zijn. (die ook nog geld willen zien waarschijnlijk)
Dit is toch echt een grapje of niet?

Marion van Dijk|30.06.17|12:58

en dan eerste alinea, “Overigens gaan de tarieven wel wat omhoog naarmate chauffeurs langer en dus meer voor ons rijden.” tweede foutje denk ik. Tarieven gaan omhoog voor de klant? Dan zijn het dus valse beloftes. Of tarieven omhoog voor de chauffeurs, dan moeten ze 40 en later 50 procent afdragen. Duidelijk verhaal meneer Pouw, weet u wel waar u over praat?

Marion van Dijk|30.06.17|13:02

Ik help MKB bedrijven (financieel) orde op zaken te stellen, adviseer over noodzakelijke ingrepen in de organisatie, en ik coach ondernemers op de nieuw ingeslagen weg.

dit is van de site van meneer Pouw, blijft u dit vooral doen en span de paarden voor de auto’s

Marion van Dijk|30.06.17|13:05

Vanaf 1995 ben ik actief als insolventie adviseur. Ik sta ondernemers bij die in financieel zwaar weer verkeren. Dat doe ik op een onconventionele manier. Deze onconventionele aanpak schept duidelijkheid, scheelt tijd, en houdt het vernieuwings- en veranderingsproces overzichtelijk aan beide kanten.
ook van de site van Pouw. Hij staat mensen in financieel zwaar weer bij. Ook foutje, hij gaat de taxichauffeurs ten gronde richten en dan zijn bedrijf gebruiken om ze weer op de been te helpen.

Dick Bakker|30.06.17|13:12

Wat een onzinverhaal, deze man is gewoon bezig de branche die al in zwaar weer zit nog verder uit te buiten. Wij noemen dat lijkenpikkers.

Dick Bakker|30.06.17|13:18

Heb ook ff op internet gekeken naar de heer Pouw, google hem en je komt de ellende tegen. en voor deze man gaan mensen werken???
een stukje uit een voorbeeld wat ik gevonden heb:

Vraagtekens bij de werkwijze
“Bronnen zeggen, dat Eric Pouw de meeste intakegesprekken voert, een man die meermalen is veroordeeld voor faillissementsfraude.”

Zegt genoeg wat voor iemand het is. behandel mijn hond nog 100 keer beter.

Rodney Barten|30.06.17|13:45

Ik zou me tien keer bedenken voordat ik met deze knakker in zee zou gaan, net als Omer zegt: Doe het zelf!Hoe lang laten chauffeurs zich nog uitbuiten door bedrijven als Uber en Tinker? Kom uit je luie (taxi)stoel en ga klanten werven!

Femke Kygo|01.07.17|01:48

Ongelofelijk! weer een die chauffeurs onder de kostprijs wil laten rijden. je kan beter bij de AH vakkenvullen. Dit is toch niet normaal meer zelfs een pakketje bezorgen is duurder.

Ton van Dalfsen|02.07.17|13:12

Weer net zoiets als Tinker. Pas de chauffeur/bedrijf betalen nadat de rit is gereden. Denk dat het meeste in zijn zakken verdwijnt.

Raoul Renique|04.07.17|10:19

het zegt ook iets dat dit soort gratis ‘reclame’ krijgt, ook hier waar ik het platform niet verdenk van enige research te doen

Peter Walgreen|04.07.17|12:53

Ik ben bij ons in de gemeente de goedkoopste met een enkeltje Schiphol voor max. 4 personen voor € 39.00 (17-18km.)
maar op de site van HalloTaxi kan ik deze rit boeken voor € 18.00!!! dus voor minder dan de helft van mijn prijs.
Als ik hier nog 30% van moet afdragen heb ik dus € 12.60 voor deze rit en dus totaal (35km. heen en terug) ongeveer 36cent per kilometer, zou toch heel snel mijn ondergang betekenen.

Ton van Dalfsen|04.07.17|13:24

@ Peter, Zo was Tinker ook. Overal de aller-goedkoopste ALS je vroeg boekte. Daar kon je als plaatselijke ondernemer niet tegenop. Zie nu, Is niet meer over de ruggen van de taxiondernemers

Paul Dijkhuizen|06.07.17|14:29

Het moet toch genoeg zeggen dat al deze bedrijven die ‘het wiel’ opnieuw hebben uitgevonden zelf nul auto’s op de weg hebben, nul chauffeurs in dienst, helemaal niks… Hoe mooi is het om anderen het werk te laten doen en zelf als een soort zetbaas 30% op te strijken? Tja, als door het aanbestedingenbeleid taxibedrijven in het nauw komen maken ze rare sprongen en gaan mee in de prachtige verhalen van dit soort charlatans.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.