Van der Pol

Van der Pol wil kwaliteit leveren vanuit persoonlijke aanpak

Taxi van der Pol zweert bij een persoonlijke benadering. De klanten waarderen dat en er is weinig verloop onder het personeel. Maar dat wil niet zeggen dat het bedrijf achterover leunt. De kwaliteit van de dienstverlening wordt waar mogelijk verbeterd. Ruimte voor innovatie is er altijd, maar het moet wel nut hebben voor het taxibedrijf als geheel en haar omgeving.

Ruim 80 jaar na de oprichting staat de derde generatie Van der Pol aan het roer van de onderneming in Harlingen. De benaming familiebedrijf is terecht: naast echtpaar Bauke en Ali van der Pol zijn er diverse andere familieleden actief. In totaal werken er 35 mensen en bestaat de vloot uit 22 taxivoertuigen. Van der Pol houdt zich onder meer bezig met zorg- en leerlingenvervoer, luchthavenvervoer en Valys. Van oudsher wordt daarin samengewerkt met andere taxibedrijven in Friesland.

Streven naar kwalitatief goede dienstverlening is eveneens al decennia onderdeel van de bedrijfsvoering. “Dat doen we bij voorkeur vanuit de kracht van ons bedrijf, en dat is de persoonlijke benadering”, legt Ali van der Pol uit. “Klanten waarderen dat en we zoeken onze medewerkers er ook op uit. We hebben een fijne groep van chauffeurs die het niet alleen leuk vinden om op de taxi te zitten, maar ook om daar een persoonlijke draai aan te geven. Kwaliteit is voor ons vooral meedenken met de klant en eigenlijk gaat dat als vanzelf. Dat zit echt in de cultuur van het bedrijf.”

In vaste dienst

Deze benadering brengt met zich mee dat medewerkers met zorg worden geselecteerd. En als ze bij het bedrijf blijken te passen, blijven ze er doorgaans langer voor werken. Toch loopt Taxi Van der Pol daarin tegen struikelblokken aan. “We willen mensen graag vast in dienst nemen, maar de Wet Werk en Zekerheid maakt dat erg lastig. Soms moeten we dan afscheid van iemand nemen, al komt die dan vaak na een periode niet voor ons te hebben gewerkt weer terug. Maar het lijkt wel een beetje of je er voor bestraft wordt dat mensen langere tijd voor je werken. Desondanks is er weinig verloop.”

Net even een stapje verder gaan, dat is eigenlijk het uitgangspunt in de dienstverlening en in de bedrijfsvoering. Van der Pol wil graag innovatief zijn. Zo werd er meegedaan aan het Koploperproject Duurzaam Ondernemen, waarin ondernemingen de eigen bedrijfsvoering tegen het licht houden om te kijken hoe het maatschappelijk verantwoord ondernemen naar een hoger niveau kan worden getild. Als gevolg van dit project heeft Van der Pol bijvoorbeeld iemand van sociale werkplaats Empatec in dienst genomen voor ondersteunende werkzaamheden als schoonmaak, die inmiddels volledig in het bedrijf is opgenomen.

Eigen rijgedrag

“We toetsen alles wat we doen aan het nut ervan. Aan poppenkast doen we niet, als iets geen zin heeft dan laten we het aan ons voorbij gaan. Neem als voorbeeld elektrische auto’s. Het zou een goede indruk maken als we daarmee rijden. Maar we werken in vooral in landelijk en uitgestrekt gebied. We maken veel meer kilometers dan de actieradius van bestaande elektrische auto’s aankan. En dus heeft het voor ons geen zin om daar in te rijden. We volgen het natuurlijk wel. Als de actieradius in de toekomst groter wordt, kan het alsnog interessant worden.”

Binnen het genoemde project keek Taxi van der Pol ook kritisch naar het eigen rijgedrag, om te concluderen dat daar mogelijk wat winnen viel. Daarvoor werd de samenwerking aangegaan met GreenStar. Aanvankelijk werd de helft van de voertuigen met het duurzaamheidsprogramma uitgerust, inmiddels is dat uitgebreid. “Voor ons bleek het programma van GreenStar een betrekkelijk eenvoudig instrument om zelf met besparing aan de slag gegaan.”

Optrekken onder de loep

“We zagen na de start eind 2015 ook al heel snel verbeteringen optreden”, legt Ali van der Pol uit. “En dat was opvallend, want ook met goed rijgedrag zijn we al langer bezig. Maar zaken die chauffeurs al goed deden, bleken toch nog beter te kunnen. Je bewust zijn van het eigen rijgedrag zorgt toch voor een andere manier van rijden. De gemiddelde score ging al snel omhoog van een 7,5 naar een 8,3. En we blijven daar scherp op. De gegevens laten bijvoorbeeld zien dat het optrekken over het algemeen nog wel wat geleidelijker kan, dus daar werken we dan samen met de chauffeurs heel gericht aan.”

Via GreenStar kan er ook frequent worden gespard met een gedragscoach. Op die manier kreeg een chauffeur die laag scoorde een praktische tip en inmiddels hoort hij bij de best scorende medewerkers. Het meer bewuste rijden zorgt voor een flinke besparing op brandstofverbruik van 7 procent. Ook de CO2-uitstoot is flink gereduceerd. Daarnaast zorgt het voor winst op andere gebieden. Taxi Van der Pol zag het aantal kleine schades met zeker een kwart afnemen. Ook slijten de banden en remmen minder snel, en is er minder vaak onderhoud aan de voertuigen nodig. “Dat zijn mooie bijkomstigheden die ons bij aanvang werden beloofd en ook blijken uit te komen.” Bovendien draagt het rijgedrag bij aan een goede score in klanttevredenheidsonderzoeken.

Kleine attentie

Belangrijk is voor Van der Pol wel dat de informatie over het rijgedrag nooit als instrument om te straffen wordt gebruikt. “Het uitgangspunt is altijd: hoe kan het beter. Wel is er een kleine beloning: elke maand benoemen we een ‘Sunigerd van de maand’. Degene die het meest bewust heeft gereden krijgt daar een kleine attentie voor. Maar het is echt niet zo dat er consequenties zijn als de score eens wat minder is, wat sowieso al zelden voorkomt.”

Hoewel de taxibranche zeker met het oog op aanbestedingen een onzekere is, kijkt Taxi Van der Pol vol vertrouwen naar de toekomst. “We zijn niet heel groot, waardoor we flexibel kunnen handelen. Soms moet je het bedrijf wat uitbreiden of inkrimpen als er werk bijkomt of wegvalt, maar dat kunnen we snel en goed opvangen. Bovendien werken we goed samen met andere taxibedrijven in de regio om samen het beschikbare werk uit te voeren. Dus als er iets moois op ons pad komt, pakken we dat vol vertrouwen met beide handen aan.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.