LEAF snellader

Pilot met elektrische taxi’s voor UberX

Bron: Nissan / Uber

Over ongeveer een maand moeten de eerste dertig chauffeurs via UberX met een elektrische taxi gaan rijden in Amsterdam. Eind 2018 moeten er meer dan 200 elektrische taxi’s de weg op gaan via de Uber-app. De taxidienst is hier samen met Nissan, Nuon en LeasePlan een pilot voor gestart.

De pilot is in eerste instantie gericht op taxichauffeurs die rijden via de Uber-app en in Amsterdam in de buurt van laadpalen voor elektrische auto’s wonen. De laadinfrastructuur in de stad is immers nog beperkt. De pilot is er mede op gericht om te onderzoeken of met het huidige bereik en de bestaande laadpalen efficiënt vervoer via de app kan worden aangeboden. De Uber-chauffeurs staan tussen de ritten door namelijk vrij weinig en kort stil, dus de mogelijkheden om de auto’s tussendoor op te laden zijn beperkt.

Om het project goed te kunnen uitrollen, zijn er natuurlijk wel chauffeurs nodig die meedoen. Over pakweg een maand moeten dat er zo’n dertig zijn. Om hen aan boord te krijgen, is in samenwerking met LeasePlan een opzet gemaakt om de Nissan Leaf, inclusief boordcomputer taxi en blauwe kentenkenplaten, tegen “aantrekkelijke voorwaarden” te leasen. Wie meedoet krijgt bovendien een Fastned Laadtegoed van 1.000 euro. En Nuon helpt de chauffeurs om laadpalen in hun eigen omgeving te vinden.

Informatiesessies

Momenteel is men druk bezig om de eerste chauffeurs aan de pilot te verbinden, laat een woordvoerder van Uber desgevraagd weten. “Dit is in volle gang en we merken dat er veel animo is onder chauffeurs. We hebben in samenwerking met Nissan en LeasePlan een aantal informatiessesies voor chauffeurs georganiseerd om hen te informeren over de transitie naar elektrisch rijden. Een aantal chauffeurs heeft zich naar aanleiding hiervan al aangemeld.”

Bij de eerste dertig chauffeurs moet het niet blijven: eind 2018 moeten er meer dan 200 elektrische taxi’s voor Uber in Amsterdam rondrijden. Dat aantal is niet uit de lucht gegrepen. “Dit is gebaseerd op een combinatie van onze ervaringen in andere steden waar we actief zijn en wat we organisatorisch met LeasePlan en Nissan kunnen bewerkstelligen. Deze pilot is slechts het begin van de adoptie van elektrische auto’s”, legt de woordvoerder uit.

Van hybride naar elektrisch

Niek van Leeuwen, General Manager Uber Benelux, laat weten dat het bedrijf gelooft in de overgang naar elektrisch taxivervoer: “We staan volledig achter de transitie naar duurzaam rijden en willen graag een bijdrage leveren aan een groener Amsterdam. Er wordt door chauffeurs die rijden met de Uber-app al veel hybride gereden, maar de interesse in volledig elektrische auto’s neemt steeds verder toe. We zijn dan ook erg blij met deze samenwerking zodat we chauffeurs actief kunnen helpen bij de transitie naar elektrisch rijden.”

De Nissan Leafs worden in de pilot gebruikt voor de dienst UberX. Maar daartoe hoeft het gebruik zich niet te beperken, legt de woordvoerder uit. “De chauffeurs zijn zelfstandig en rijden niet exclusief voor Uber. De elektrische auto leasen chauffeurs direct via LeasePlan en zij zijn er vrij in om de auto ook voor andere ritten te gebruiken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Pilot met elektrische taxi’s voor UberX”

Duco Douwstra|06.09.17|11:44

Dat Uber ook met elektrische auto’s gaat rijden is kennelijk het vermelden in de Telegraaf waard. Wat mij wel stoort is de misleidende reclame over de Uber prijzen die aan dit artikel toegevoegd zijn. Een Uber taxi zou 50% goedkoper zijn dan de overige taxi’s, in Amsterdam, het maximum taxitarief is door de overheid vastgesteld op € 2,19 per Km, dus krijgen de voor Uber rijdende chauffeur slechts € 1,10 minus 25% Uber commissie uitbetaald.

Duco Douwstra|06.09.17|11:52

Ik hoor weinig tot geen kritiek op de Uber praktijken en dan begin ik achterdochtig te worden naar TaxiPro toe. Geen woord over dat Uber haar tarieven verdubbeld of soms zelfs verviervoudigd bij calamiteiten. Als een niet Uber chauffeur zoiets doet is hij een dief en is hij tevens in overtreding. Waar Uber een paard mag stelen, mogen gewone taxichauffeurs nog niet eens over het hek kijken van de ILT criminelen. Voor de wet is z.g. iedereen gelijk! Ja aan mijn hoela, wat een bende is het toch.

Peter Klercq|06.09.17|12:13

Een Uber chauffeur kan ook zelf investeren in zo een auto dan ontvangt hij tenminste de Subsidie van € 7500 van de gemeente Amsterdam. En daarbij is hij onafhankelijk van Uber.

Ton van Dalfsen|07.09.17|19:24

Citaat Dijksma: handhaving is belangrijk omdat we daarmee alle mensen die zich niet aan de regels houden, uit de markt kunnen blijven duwen. Anders ontstaat er een vorm van oneerlijke concurrentie. Dat wil je de chauffeurs die wel hun best doen natuurlijk niet aandoen.
Als het bij Uber druk is in de spits gaat de prijs soms 4x over de kop. Soms ritje Amsterdam naar Den Haag € 380
Wat Uber doet maakt voor haar dus niet uit.

Arash Ayubzadeh|29.09.17|12:49

1.2 tot 2.0 x €1.10 per km geen 4x dus. Bij 2.0 is de ritprijs gelijk aan straattaxi tarieven. €380 is n beetje achterhaald, laten we realistisch blijven.

Daarnaast maakt de consument zelf de keuze’s waarbij te stappen, soms nemen ze de trein voor €4

Pilot met elektrische taxi’s voor UberX | TaxiPro
LEAF snellader

Pilot met elektrische taxi’s voor UberX

Bron: Nissan / Uber

Over ongeveer een maand moeten de eerste dertig chauffeurs via UberX met een elektrische taxi gaan rijden in Amsterdam. Eind 2018 moeten er meer dan 200 elektrische taxi’s de weg op gaan via de Uber-app. De taxidienst is hier samen met Nissan, Nuon en LeasePlan een pilot voor gestart.

De pilot is in eerste instantie gericht op taxichauffeurs die rijden via de Uber-app en in Amsterdam in de buurt van laadpalen voor elektrische auto’s wonen. De laadinfrastructuur in de stad is immers nog beperkt. De pilot is er mede op gericht om te onderzoeken of met het huidige bereik en de bestaande laadpalen efficiënt vervoer via de app kan worden aangeboden. De Uber-chauffeurs staan tussen de ritten door namelijk vrij weinig en kort stil, dus de mogelijkheden om de auto’s tussendoor op te laden zijn beperkt.

Om het project goed te kunnen uitrollen, zijn er natuurlijk wel chauffeurs nodig die meedoen. Over pakweg een maand moeten dat er zo’n dertig zijn. Om hen aan boord te krijgen, is in samenwerking met LeasePlan een opzet gemaakt om de Nissan Leaf, inclusief boordcomputer taxi en blauwe kentenkenplaten, tegen “aantrekkelijke voorwaarden” te leasen. Wie meedoet krijgt bovendien een Fastned Laadtegoed van 1.000 euro. En Nuon helpt de chauffeurs om laadpalen in hun eigen omgeving te vinden.

Informatiesessies

Momenteel is men druk bezig om de eerste chauffeurs aan de pilot te verbinden, laat een woordvoerder van Uber desgevraagd weten. “Dit is in volle gang en we merken dat er veel animo is onder chauffeurs. We hebben in samenwerking met Nissan en LeasePlan een aantal informatiessesies voor chauffeurs georganiseerd om hen te informeren over de transitie naar elektrisch rijden. Een aantal chauffeurs heeft zich naar aanleiding hiervan al aangemeld.”

Bij de eerste dertig chauffeurs moet het niet blijven: eind 2018 moeten er meer dan 200 elektrische taxi’s voor Uber in Amsterdam rondrijden. Dat aantal is niet uit de lucht gegrepen. “Dit is gebaseerd op een combinatie van onze ervaringen in andere steden waar we actief zijn en wat we organisatorisch met LeasePlan en Nissan kunnen bewerkstelligen. Deze pilot is slechts het begin van de adoptie van elektrische auto’s”, legt de woordvoerder uit.

Van hybride naar elektrisch

Niek van Leeuwen, General Manager Uber Benelux, laat weten dat het bedrijf gelooft in de overgang naar elektrisch taxivervoer: “We staan volledig achter de transitie naar duurzaam rijden en willen graag een bijdrage leveren aan een groener Amsterdam. Er wordt door chauffeurs die rijden met de Uber-app al veel hybride gereden, maar de interesse in volledig elektrische auto’s neemt steeds verder toe. We zijn dan ook erg blij met deze samenwerking zodat we chauffeurs actief kunnen helpen bij de transitie naar elektrisch rijden.”

De Nissan Leafs worden in de pilot gebruikt voor de dienst UberX. Maar daartoe hoeft het gebruik zich niet te beperken, legt de woordvoerder uit. “De chauffeurs zijn zelfstandig en rijden niet exclusief voor Uber. De elektrische auto leasen chauffeurs direct via LeasePlan en zij zijn er vrij in om de auto ook voor andere ritten te gebruiken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Pilot met elektrische taxi’s voor UberX”

Duco Douwstra|06.09.17|11:44

Dat Uber ook met elektrische auto’s gaat rijden is kennelijk het vermelden in de Telegraaf waard. Wat mij wel stoort is de misleidende reclame over de Uber prijzen die aan dit artikel toegevoegd zijn. Een Uber taxi zou 50% goedkoper zijn dan de overige taxi’s, in Amsterdam, het maximum taxitarief is door de overheid vastgesteld op € 2,19 per Km, dus krijgen de voor Uber rijdende chauffeur slechts € 1,10 minus 25% Uber commissie uitbetaald.

Duco Douwstra|06.09.17|11:52

Ik hoor weinig tot geen kritiek op de Uber praktijken en dan begin ik achterdochtig te worden naar TaxiPro toe. Geen woord over dat Uber haar tarieven verdubbeld of soms zelfs verviervoudigd bij calamiteiten. Als een niet Uber chauffeur zoiets doet is hij een dief en is hij tevens in overtreding. Waar Uber een paard mag stelen, mogen gewone taxichauffeurs nog niet eens over het hek kijken van de ILT criminelen. Voor de wet is z.g. iedereen gelijk! Ja aan mijn hoela, wat een bende is het toch.

Peter Klercq|06.09.17|12:13

Een Uber chauffeur kan ook zelf investeren in zo een auto dan ontvangt hij tenminste de Subsidie van € 7500 van de gemeente Amsterdam. En daarbij is hij onafhankelijk van Uber.

Ton van Dalfsen|07.09.17|19:24

Citaat Dijksma: handhaving is belangrijk omdat we daarmee alle mensen die zich niet aan de regels houden, uit de markt kunnen blijven duwen. Anders ontstaat er een vorm van oneerlijke concurrentie. Dat wil je de chauffeurs die wel hun best doen natuurlijk niet aandoen.
Als het bij Uber druk is in de spits gaat de prijs soms 4x over de kop. Soms ritje Amsterdam naar Den Haag € 380
Wat Uber doet maakt voor haar dus niet uit.

Arash Ayubzadeh|29.09.17|12:49

1.2 tot 2.0 x €1.10 per km geen 4x dus. Bij 2.0 is de ritprijs gelijk aan straattaxi tarieven. €380 is n beetje achterhaald, laten we realistisch blijven.

Daarnaast maakt de consument zelf de keuze’s waarbij te stappen, soms nemen ze de trein voor €4