TaxiPro Jaaroverzicht 2017: juli tot en met december

Net als in de eerste zes maanden van het jaar gebeurde er ook in de tweede helft van het jaar van alles in de Nederlandse taxibranche. Veel ophef om de Valleihopper, de BTW ging omhoog en de BPM-teruggaaf voor taxi-ondernemers werd afgeschaft. In het tweede en laatste deel van het TaxiPro Jaaroverzicht 2017 is te lezen wat er van juli tot en met december allemaal plaatsvond op taxigebied.

Net als in mei hield ook in juli de BCT de gemoederen bezig. Toen werd namelijk bekend dat er in het voorgaande jaar 120 boetes waren uitgedeeld voor overtredingen in verband met die boordcomputer. In het half jaar dar er werd gehandhaafd op aanwezigheid en juist gebruik van de BCT voerde de ILT bijna 1.200 unieke taxi-inspecties uit.

Tevens werd in juli duidelijk dat de stevigere aanpak van de taxironselaars op Schiphol weliswaar rust in de tent had gebracht, maar desondanks was het probleem nog niet geheel verdwenen. Daarom werden extra buitengewoon opsporingsambtenaren ingezet met meer bevoegdheden dan hun ‘reguliere’ collega’s.

Regievoerder Transvision werd wegens problemen met het vervoer voorlopig van deze klus afgehaald maar kreeg vervolgens van andere partijen flink wat verwijten. Transvision haalde op zijn beurt in september hard uit door de vervoerders opzettelijke sabotage van de Valleihopper te verwijten, met als hoger doel het regiemodel onderuit halen.

BPM-teruggaaf taxi-ondernemers afgeschaft

Op dat moment kwam er na lang onderhandelen eindelijk een regeerakkoord in zicht, maar dat bleek voor de taxibranche ook een aantal onaangename verrassingen te bevatten. Zo was eerder al doorgeschemerd dat de lage BTW zou worden verhoogd van 6 naar 9 procent. In het regeerakkoord werd dit bevestigd, waarmee dus ook de BTW op personenvervoer werd verhoogd.

Uit datzelfde akkoord bleek ook dat het nieuwe kabinet de BPM-teruggaaf voor taxi-onderemers afschaft, waarmee voor veel van deze ondernemers een hoop voordeel bij de aanschaf van een nieuwe taxi wegvalt.

Dit alles werd een dag voor Taxi Expo 2017 bekend, waardoor de meer dan 1.100 bezoekers nog meer met elkaar te bespreken hadden. Niet eerder bezochten zoveel mensen Taxi Expo in een jaar dat het een eendaags evenement is. Ook het Nationaal Congres Contractvervoer werd goed bezocht. De nieuwe opzet, met diverse parallel-sessies voor meer verdieping, werd door de deelnemers goed gewaardeerd.

Taxiverzekering

In november kwamen de mooie en minder mooie kanten van het van voorbij. De werkgever van taxichauffeuse Irene Brits raakte het vervoer voor de Regiotaxi Utrecht kwijt. Zij schreef het van zich af en baalde dat taxibedrijven en chauffeurs vaak de schuld krijgen van zaken waar ze niet aan kunnen doen, maar noemde taxichauffeur ondanks alles ook een prachtbaan. In een uitgebreid interview nam directeur Wim Brouwer van het 25-jarige DVG de geschiedenis en stand van zaken in de Nederlandse taxibranche door.

Lang leek het er op dat het in 2018 heel lastig zou worden om alle rijdende taxi’s verzekerd te krijgen. De Vereende dook in december toch in dat gat, al wordt het verzekeren van een taxi er niet goedkoper op. Veel verzekeraars nemen het risico in elk geval liever niet. Aan het einde van het jaar was er ook nog het nodige te doen om Uber. Take a Taxi eiste een hardere aanpak van Uberchauffeurs die illegaal ook in de opstapmarkt zouden rijden. Het Europees Hof van Justitie oordeelde dat Uber geen digitale dienst is maar een transportdienst, waardoor nu vaststaat welke spelregels er voor deze speler gelden in Europa.

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.